2020-06-10, 14:49
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Ja, plus homosexualitet.
Vad finns det för grund till denna teori om motiv? Eller är det bara en kontring gentemot dem som (grundlöst?) påstår att det skulle finnas ett rasistiskt motiv bara för att pojken var av utländsk börd?
Citera
2020-06-10, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmergom
Vet ni varför jag tror att han har 0 skulder hos fogden och har haft koll på sina utgifter? Jo svaret är enkelt storebrorsan har skött alla räkningar betalat allt åt D osv, en sådan psykopat kan inte ta hand om sig själv och vet knappast om vad OCR nummer är och hur man betalar räkningar..

Han hade ju gått ut gymnasiet med godkända och väl godkända betyg. Då fixar man nog att betala en räkning.
Citera
2020-06-10, 14:52
Medlem
Contragulationss avatar
Citat:
Tror ni vi kommer få se hans lgh när FUP kommer ut? Tror han var sunkig och inte skötte hygien och dylikt, hoppas det hittas smaskig info på datorn!

Citat:
Vet ni varför jag tror att han har 0 skulder hos fogden och har haft koll på sina utgifter? Jo svaret är enkelt storebrorsan har skött alla räkningar betalat allt åt D osv, en sådan psykopat kan inte ta hand om sig själv och vet knappast om vad OCR nummer är och hur man betalar räkningar..

Lugna dig lite nu BajsMergim. Jag tror tvärtom, han skötte lägenhet och ekonomi fläckfritt för att inte dra till sig någon som helst uppmärksamhet vilket han också lyckades ganska bra med.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
I rådande utredningsläge är poängen synnerligen måttlig med att i trådrubriken specificera att brottet är ouppklarat. Det duger så gott nu att bara karakterisera det som ett dubbelmord.

/Mod.
Citera
Medlem
tour_de_frances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Tror inte han går och mördar pappans son för att han blivit blåst på en dator.
Jag tror att han hamnat i en psykos eller har haft tankar på att mörda någon.

Nej, jag håller med att om det är osannolikt. Samtidigt är det ju anmärkningsvärt att DÖN är en datanörd som är besatt av knivar och Counter-Strike och att BO:s farbror ägde en tvivelaktig dataaffär (både fysisk butik och näthandel). Om BO:s pappa haft någon datorbutik (med samma upplägg) så kanske spåret är lite hetare, men den saken är ju fortfarande oklar. Annars faller ju allt på att DÖN måste ha känt igen pojken på något sätt. Så visst, jag håller med dig. Men jag vidhåller att det är intressant att detta diskuterades redan 2007 och att polisen enligt skribenten undersökt detta spår.
Citera
2020-06-10, 14:54
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jo, men handlar säkert om resurser att genomföra dessa.

Nja, att någon tipsar om att en kille har ett intresse för knivar räcker inte för att man ska bli skäligen misstänkt så att de får ta DNA ifall jag tolkat det rätt. Däremot när de gallrat ner DNA till två personer via släktforskningen så fick de skäl att plocka in honom och göra det eftersom det är av största vikt för utredningen.

Bara jag som tycker detta får oväntat lite exponering i media nu och önskar att det täckts ännu hårdare? Säger inte att det inte täcks mycket och förstår att Palme tar uppmärksamhet, men ändå. Trots allt det näst största fallet i Sverige.

Kanske lösningen på detta inte var spektalulärt nog eftersom det "bara" var ännu en enstöring med trolig diagnos som gjorde det.
Citera
2020-06-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Ja jag har skärmdumpar, så jag var tydligen snabbare än dig, kompis.

Lägger strax upp. Men sluta då blanda in HNW.

Vad var det för skärmdumpar du satt på? La du upp dom någonstans?
Citera
2020-06-10, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
Är du åklagare, polis och bödel i ett? Som en Flashback-variant av Judge Dredd eller? Vi kan inte veta i nuläget om brorsan är skyldig till något skyddande eller inte

Med lite tuffare förhörsmetoder borde man ha kunnat få svar på det snabbt.
Citera
2020-06-10, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contragulations
Lugna dig lite nu BajsMergim. Jag tror tvärtom, han skötte lägenhet och ekonomi fläckfritt för att inte dra till sig någon som helst uppmärksamhet vilket han också lyckades ganska bra med.

Tror också att det är mycket möjligt att han har hållit låg profil eftersom han begick 2 bestialiska mord som tonåring. Måste också garva åt flashbackare som kan läsa i hans ögon att det var ett sexuellt mord
Citera
2020-06-10, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Vi är ju flera som diskuterat hur han tog sig hem efter morden. En tes är att han sprang som i en halvcirkel därför att han hade en bil parkerad någonstans. Jag blev nyfiken på om han hade körkort vid tillfället för dåden och ringde Transportstyrelsen. Tydligen tog han körkort i juli året efter dubbelmordet. Dock kan man ju köra bil utan körkort.

Men jag tänker på detta med att han kan ha varit så pass psykotisk att han inte visste vad han gjorde. Om han tar körkort inte jättelång tid senare så kräver ju det en viss kognitiv kapacitet i form av plugg till teori och övningskörning och detta förbereds ju en tid innan man gör proven. Jag tänker att en person som är så illa däran inte borde klara av det. Likaså har han gett en full redogörelse över vad som har hänt och uppgett en förklaring. Det får mig att undra över om han verkligen var psykiskt sjuk i rättslig mening.

Såklart kan han ha haft en tillfällig psykos och sedan mått bättre. Därför har han tänkt på det som skett och analyserat förloppet. Men när jag läser att han kan bli frikänd om han var psykiskt sjuk då och anses frisk idag så blir jag rädd. Jag vill ju att offrens anhöriga ska få rättvisa.

Känns som att du har en bra poäng här.
Citera
2020-06-10, 14:56
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Nja, att någon tipsar om att en kille har ett intresse för knivar räcker inte för att man ska bli skäligen misstänkt så att de får ta DNA ifall jag tolkat det rätt. Däremot när de gallrat ner DNA till två personer via släktforskningen så fick de skäl att plocka in honom och göra det eftersom det är av största vikt för utredningen.

Bara jag som tycker detta får oväntat lite exponering i media nu och önskar att det täckts ännu hårdare? Säger inte att det inte täcks mycket och förstår att Palme tar uppmärksamhet, men ändå. Trots allt det näst största fallet i Sverige.

Kanske lösningen på detta inte var spektalulärt nog eftersom det "bara" var ännu en enstöring med trolig diagnos som gjorde det.

Skillnaden ligger väl i att Daniel inte var Statsminister
Citera
2020-06-10, 14:57
Medlem
-DaRude-s avatar
Reagerade lite på åklagarens "beröm" till gärningsmannen för att han erkänt.
Hon sa ju rakt ut "han har erkänt och tar sitt ansvar, det är bra och det är inte alla som gör det".

Vänta lite nu, han höll sig undan rättvisan i 16 år.... och erkännandet gavs och "ansvaret" tog han först när han greps och förmodligen visste att det var kört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in