Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Dock mycket talande att Stockholms- och närmare bestämt Norrmalms-polisen förefaller besluten att sjabbla till det i början, när man får chansen. Jag är trots allt mycket inne på Stay Behind-spåret. Personer inom polisen. Stig kan ha fått uppdraget som hitman i egenskap av perifer person med lösa kopplingar till kretsar som ville se Palme oskadliggjord.
Möjligt. Personligen tror jag fortfarande att det var en snetänd Christer Pettersson som misstog Palme för Sigge Cedergren. Han väntade på Sigge men råkade skjuta Palme istället. Det förklarar hur det kunde ske just där, när det var en tillfällighet att statsminstern befann sig just där och tog just den vägen hem. Och också det taffliga utförandet, bara ett skott i Palme och lämna enda vittnet levande. Fel man på fel plats, precis som hänt många andra som råkar hamna emellan. Ganska demokratiskt att det den här gången råkade ske statsministern... Men jag vet att om det inte sker nåt mirakel så kommer det aldrig att bekräftas. Och det var rätt att frikänna CP i hovrätten, bevisningen var väldigt tunn.
CP har flera gånger erkänt och sen tagit tillbaka, men det går ju inte att ta så hårt på. Som han själv sa i en intervju "kanske det ger lite stålar".