2020-06-10, 11:18
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Tror du att DNA-informationen inte kommer användas, om man kryssar i att man inte vill att den används av polis?

När informationen är insamlad så är den insamlad och då kommer den att användas förr eller senare.

Det är ju ännu värre för de behöver dessutom inte ha ditt eget DNA i databasen det räcker med nån släktings DNA och sen topsar man bara alla dennes släktingar tills man hittar dig.

Så enda sättet att klara sig undan detta är i princip att inte ha några släktingar.
Citera
2020-06-10, 11:33
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Vad för straff riskerar han att få?
Verkar som att livstid ej är tillämpningsbart?
Jo, livstid kan det bli. Eller RPV.
Citera
2020-06-10, 11:37
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Det är ju ännu värre för de behöver dessutom inte ha ditt eget DNA i databasen det räcker med nån släktings DNA och sen topsar man bara alla dennes släktingar tills man hittar dig.

Så enda sättet att klara sig undan detta är i princip att inte ha några släktingar.

I princip så kan man INTE undgå ATT ha släktingar ... vilket är helt omöjligt - eller hur?

Och bästa sättet att inte åka dit - är att INTE göra något brottsligt.
Citera
2020-06-10, 11:38
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det vet du ju inte i det här läget. Bättre att hålla sig borta från den typen av diskussion innan vi har FUP och ett eventuellt motiv från förhören. Just nu är du inte bättre än dom du kritiserar.

Att mörda ett barn och en äldre kvinna på gatan med kniv är framförallt ett dåd av en svårt psyksjuk människa. Motivbilden är alltså extremt oklar för oss andra.

Vore ju väldigt spännande att höra GMs fullständiga förklaring.

Men tror tyvärr det blir typ "Jag mådde dåligt, jag hade tagit knark, jag minns inte mycket, jag hade psykos".
Citera
2020-06-10, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Carling
Jag har en gammal taxeringskalender för Linköping från år 2016 (dvs inkomstår 2014). I den finns ingen D*niel N*qvist i Linköpings kommun. Hans bror är med (bodde mitt i Linköping vid tiden), men inte han själv. Någon som vet vad detta kan bero på? Även om du nolltaxerar så är du ju med i kalendern.
Han kanske bytt förnamn bågon gång efter mordet?
Citera
2020-06-10, 11:41
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
I princip så kan man INTE undgå ATT ha släktingar ... vilket är helt omöjligt - eller hur?

Och bästa sättet att inte åka dit - är att INTE göra något brottsligt.

Angående detta dubbelmord så minns jag det då det är helt obegripligt - mer än att kvinnan var vittne till att pojken angreps och dog och att hon fick plikta med sitt liv. De hade ju inga kopplingar sig sinsemellan - pojken och kvinnan.

Jag blev liksom otroligt många i Sverige väldigt upprörda av det iskalla dådet och just vid den tiden så arbetade min dåvarande partner i Linköping - vilket gjorde att han hade lokalkännedom och jag liksom han blev oerhört illa berörda av det helt oväntade och otäcka morden. Förstå - pojken skulle ha varit dryga 24 år idag, men det fick han inte uppleva ...
Citera
2020-06-10, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Han kanske bytt förnamn bågon gång efter mordet?
Eftersom han blivit hittad i skolkataloger så får man väl utgå från att han hetat Daniel före och efter morden.
Citera
2020-06-10, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lafemmefatale
Varför lyser sådana här inlägg med sin frånvaro varje gång rasister på Flashback skriver ”säkert en invandrare” i detta underforum?

Självaste dådet i fråga har en rasistisk grund, så det vore fullkomligt befängt att inte behandla det som sådant.
Eller ej, kanske ville han bara mörda någon och nu råkade det vli lille Muhamad?
Citera
2020-06-10, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massingsknopp
Eftersom han blivit hittad i skolkataloger så får man väl utgå från att han hetat Daniel före och efter morden.
Kanske har han bytt tilltalsnamn?
Citera
2020-06-10, 11:45
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Vore ju väldigt spännande att höra GMs fullständiga förklaring.

Men tror tyvärr det blir typ "Jag mådde dåligt, jag hade tagit knark, jag minns inte mycket, jag hade psykos".

Jag tror det kommer mer, lite pga att han erkände så snabbt och verkade så medgörlig. Men förklaringen till varför han gjorde det kanske inte är så logisk däremot.
Citera
2020-06-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Vad för straff riskerar han att få?
Verkar som att livstid ej är tillämpningsbart?

Gissningsvis vård, då han förmodligen kommer anses varit under psykos eller lidit av någon psykisk störning under dådet. Försvarare kommer nog försöka gå stenhårt på den linjen i alla fall.
Tror på sluten vård 8-10 år.
Citera
2020-06-10, 11:48
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag tror det kommer mer, lite pga att han erkände så snabbt och verkade så medgörlig. Men förklaringen till varför han gjorde det kanske inte är så logisk däremot.

Jo så kan det bli. Samtidigt kanske han erkände så fort för att han bara vill få det överstökat och inte har nån lust att utveckla mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in