Citat:
Ursprungligen postat av
Epistemologen
Nej. Villor är den del av marknaden där köparna fortfarande ofta har värdeökning med sig, samtidigt som det är villaägare som lättast kan vänta med att sälja. Men det är ett gummiband som sträcks. När 40-talisterna blir 80-85-90 så blir de tvungna att sälja. Av hälsoskäl, eller att de dör. Många av dem har väntat på att det ska vända sedan 2017. Glöm drömmen om att villor ska klara sig. När korthuset rasar åker allt med.
Du ser ägt boende som en placering, men för de flesta är boendet konsumtion som varierar under ens liv. Alla behöver ett tak över huvudet och då är frågan vad får taket kosta, vad har man råd med.
Oavsett om man hyr eller äger så måste man punga ut pengar varje månad för boende. Bara de som äger ett extra hem som de hyr ut kan räkna med utdelning till kassan under boendetiden.
När man sedan flyttar så har hyresgästen möjlighet att byta till ett annat lämpligare boende genom byten, oberoende av om man skalar upp eller ner. Jämfört med ägt så har man haft en bekymmersfri tid.
Det ägda boendet kräver att man är om sig och kring sig under tiden man bor. Speciellt när det gäller villor. När man säljer och måste skaffa sig nytt då gör man det på "samma marknad" så det blir ingen vinst. Tvärtom. Det blir flyttskatt och skit som gör att eventuell "vinst" inte blir så stor. De som går från ägt till hyra, kan ibland se att de kunnat äta kakan och ha den kvar, dvs konsumera boende och få betalt för den tiden.
Valet mellan att hyra och äga varierar också. Om man klarar av att reparera taket själv eller är duktig på att upphandla tjänster då är ett ägt tak att föredra för man har större friheter att forma taket själv. Så länge som jag minns har svenskens favoritkonsumtion varit boende och semesterresor utomlands. Nu har FHM och Magda fixat det så fint att vi inte får resa så jag kan tänka mig att det blir mer pengar till boende.
Vad gäller villor så kan jag tänka mig att äldre, äldre inte vill flytta nu då de riskerar dra på sig corona i andra boenden. Alltså få villor kommer ut på marknaden. Några i min bekantskapskrets har gett sina villor till barnen för att utnyttja skattefri gåva. De har villkor som att de får bo kvar så länge de lever. Barna utnyttjar ägandet till att RUTa och ROTa hos föräldrarna. För de gamla föräldrarna är det inte viktigt att göra vinst utan de vill känna sig trygga. Med vettiga barn så blir det så. Samhället är inte att lita på längre.
Coronan har tippat bostadskonsumtionen åt villahållet då folk vill slippa andas samma luft som grannarna och de vill ha ett kontor hemma. En del arbetsgivare har t o m börjat betala extra för ett arbetsrum. Alltså ökar efterfrågan på villor.
Min erfarenhet av den stockholmska bostadsmarknaden är att det blir ungefär jämnt skägg mellan boenden. De som hyrt dyrt har kunnat skala upp och ned sig medan familjen växt eller krympt samtidigt som de inte haft bekymmer med bostaden och kunnat lägga extrapengarna och framför allt tiden på börsspekulation.
De som ägt har inte behövt fundera över vad man ska göra på fritiden för det finns alltid en takläcka att täta, och det får man göra själv på ett eller annat sätt. Men man har också haft friheten, beroende på hur kompetent man är, att forma boendet efter eget huvud. Och som du säger man är inte tvungen att sälja så man har haft en möjlighet att rida över turbulenta tider om man kunnat betala räntor på sina lån. Så har det även varit för hyresgästen så länge hen kunnat betala hyran.