Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Unk-Ard
Ok, jag visste inte att KALP var kopplat till bruttolönen.
Strikt formellt (i "rekommendationen" från FI) är den inte det heller. Men när man räknar på detta så hamnar man i praktiken på en relation till bruttolön.
För en ensam låntagare har man legat på ungefär 5 ggr årsinkomst. Efter de senaste turerna där staten härjat runt har det nog krupit ned till 4.5 snarare.
Så sedan 2005 lär snarare maxlånebeloppet som relation till inkomst ha minskat än varit konstant. Vilket innebär att om folk lånar max nu så var man ännu längre från max 2005. (Än vid konstant relation vill säga).
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Unk-Ard
Så min tanke var hela tiden att (förutsatt att lånetagarens övriga utgifter ej ökat väsentligt) så skulle stora delar av den löneökning som skett ha kunnat använts till bolån, som i kombination med låga bolåneräntor driver upp priset.
Men om banken har lånetak kopplat till max bruttolön så borde dessa grafer stämma överens precis som du skriver
Men i grunden stämmer mitt originalpåstående (att dom flesta bolånetagare är maxbelånade) säkerligen inte med verkligheten (den är nog mer komplex än så), så det känns lite som om det har blivit lite för mycket diskussion om detta.
Om du istället skulle föra ett resonemang baserat på boendeutgift så lär du komma mycket närmare HOX index.
Kom bara ihåg att ränta bara är en del av boendeutgift.
Och kopplar du dessutom till boendeutgift i relation till disponibel inkomst så lär lär du kunna få ihop en någorlunda konstant relation. Inte riktigt, men nära på.
Och då har du hittat vad folk de facto bryr sig om när de köper bostad.
Sedan får du betänka att det skiljer mellan köpare. Och priserna på bostäder betalas av en spridning av dessa. Dels varierar ålder och därmed egen insats.
Sedan varierar inkomst. Och hur många som betalare (dvs 1 eller 2).
De vid 55 som köper BR i centrala Stockholm kanske har med sig ett kapital på 4 miljoner. Lånar dom 2 är dom uppe i 6 mille och då har dom kanske bara utnyttjat 30% av max lånebelopp.
Bara för att dom kan låna 6 och köpa något för 10 innebär inte det att dom
vill göra det.
Kan och vill är inte samma sak.
Men den som är 24 kan ju hamna i att denne måste lägga sig på max lånebleopp.