2020-06-10, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så trött på dessa läkare.

Att testa för antikroppar bara för att man som medborgare vill veta att man haft covid eller inte, det är väldigt tveksamt. Om man får testsvaret att man haft covid-19 så måste man fortfarande uppträda precis på samma sätt som om man inte haft något svar. Man måste ändå följa alla rekommendationer som folkhälsomyndigheten kommer ut med, säger Johan Bratt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/coronatestning

Som stockholmare vill man gå ut och klippa sig och få skägget ansatt. Man kan tänka sig att testa sig om man har aktiv infektion eller om man har antikroppar. Helst både och.

Vad vill man? Att den som klipper en har munskydd och att lokalen inte är proppfull med folk. Om man bara vill bli klippt så kan man tänka sig att ha munskydd som säkerhetsåtgärd. Man vill även att de som jobbar på stället kan visa färskt intyg om att de inte har aktivt covid eller att de har antikroppar.

Men FHM vill att vi ska fortsätta att leva i karantän. Etablissemanget som vi anlitar håller på att gå i konkurs pga det. Vi själva ser ut som vildar. Ser inte bra ut på skärmen om man ska driva business. Jag är beredd att delta i en demonstration mot Tegnell och FHM i fall där alla håller 2 meter från varandra och bär munskydd.

Antar att Tegnells fru klipper honom.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag blir också galen! Jag behöver färga håret och fixa lite på skönhelssalong!

Detta segdragna ”lidandet” där ingenting händer gör mig galen. Jag tror inte frisörerna i Sköne ens har munskydd. Jag har en nära anhörig som måste gå och ta varanprov varannan vecka, inte ens sköterskorna där använder munskydd och då talar vi om en person som är 80+++++.

Det fetade. "Bara för att man vill veta". Det tycker jag är ett väldigt konstigt och nästan lite hånfullt uttalande. Förstår att det säkert inte är illa ment, men kom igen liksom. Självklart vill väl de flesta veta om man har burit på en allmänfarlig, potentiellt dödlig sjukdom... Det är väl inte konstigt alls!

Och ja, det bidrar tyvärr till att sänka ekonomin tror jag, att man inte får igång en riktigt omfattande testning, eller åtminstone rekommenderar munskydd vid alla kontakter där man antas komma nära människor. Aldrig i livet att jag kommer gå och sitta hos en frisör t.ex. om jag inte vet att den är testad och inte har några munskydd osv.

Det var väl i New York där de hade väldigt omfattande testning t.ex. för just sådana som t.ex. frisörer, tror jag.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hoppas semesterfirarna sett detta... T.o.m. jag missade först denna enstaka artikel i allt brus.

Personalbrist, inga marginaler och en mycket begränsad kapacitet. Och det utan speciellt många fall av coronaviruset på ön.

Region Gotland lämnade på tisdagseftermiddagen ett tydligt besked till eventuella semesterfirare: Den som behöver sjukvård och tillhör en annan region kommer i stor utsträckning att transporteras till sitt hemsjukhus. Men det är en riskabel process, speciellt för den som är allvarligt sjuk.
.

Hoppas som sagt de 20.000 som bokade resor direkt när reserekommendationerna hävdes, känner till detta. Att de kommer inte kunna få sjukvård på Gotland. Kanske att regeringen och FHM borde ha framfört detta tydligt på PK, i samband med att de släppte på rekommendationerna...

https://www.expressen.se/nyheter/gotland-haller-andan-infor-besked-om-sommaren/

Gotlänningarna vill ha turistpengarna men de vill inte ta hand om skiten om turisterna insjuknar. Äta kakan och ha den kvar eller inte?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Aftonbladet säger att anledningen ej är känd. Jag funderade också på det, lite konstigt att inte uppge en anledning. Men de kanske har mkt att planera kring sjukvård osv. Flera regioner har ju nu uppgett sig vara oroliga att de inte kommer klara av sjukvården i sommar, nu när resorna släppts fria. Så de kanske sitter och jobbar med det febrilt, vem vet...
Det är ju märkligt att de inte sa detta idag på PK? Eller det gjorde de kanske, jag lyssnade inte på hela.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Tegnell & Co är upptagna med att planera för 5000 döda-festen. En milstolpe i Tegnells karriär som han vill fira med en rejäl brakfest. Inbjudna hedersgäster är Giesecke och Bolsonaro.

Lägg på en nolla. Är det egentligen inte 50000 döda festen de vill ha? Bara så blir det flockimmunitet, enda landet i världen.
Citera
2020-06-10, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är ju märkligt att de inte sa detta idag på PK? Eller det gjorde de kanske, jag lyssnade inte på hela.

Skummade bara AB ikväll, de sa att det hade framkommit vid PK att både region Halland och Kalmar hade uppgett oro för att ej klara sjukvården i sommar, pga resorna. Även region Gotland har sagt samma, förra veckan. Så ja FHM och regeringen kliar sig väl i huvet just nu...

"Duuhh... Tänkte inte på det", ungefär. 🤷
Citera
2020-06-10, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Tegnell & Co är upptagna med att planera för 5000 döda-festen. En milstolpe i Tegnells karriär som han vill fira med en rejäl brakfest. Inbjudna hedersgäster är Giesecke och Bolsonaro.

Haha det var kul skrivet.

Bolsonaro har nog händerna fulla dock, deras högsta domstol gillar inte att han pillar på dödssiffrorna...
Citera
2020-06-10, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Lägg på en nolla. Är det egentligen inte 50000 döda festen de vill ha? Bara så blir det flockimmunitet, enda landet i världen.

Han upprepade på dagens presskonferens att nedgången beror på att så många har varit smittade.Han verkligen ger sig inte angående sin sinnesideologi smitta åt alla..
Citera
2020-06-10, 00:31
Medlem
Man vet aldrig numera vilka nyheter som passar in i svenska narrativet och kommer upp i svenska nyhetsflödet... Så postar denna här iaf.

WHO expert backtracks after saying asymptomatic transmission 'very rare'
Maria Van Kerkhove says she accepts models show up to 40% of infections come from asymptomatic people
Källa Guardian.

Kände mig rätt säker på att de skulle få backtracka fort så här, då mkt forskning inte stödjer deras första uttalande.
Citera
2020-06-10, 00:33
Medlem
Haddock93s avatar
Undrar vad Löfven och Socialdemokraterna försöker dölja med tanke på att man vill skjuta resultaten av Coronakomissionen tills EFTER valet.

Ringer ju en del varningsklockor på det.
Citera
2020-06-10, 00:34
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vi hade ju facit i Kina och Italien IDIOT

Det går ju inte fuska med facit..
Citera
2020-06-10, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Brasilien rapporterar 1000+ nya dödsfall idag.

Enligt svensk media skulle ju brasilien sluta rapportera dödsfall. Hur hänger detta ihop?
Ja bolsonaro fick högsta domstolen efter sig, som krävde att det skulle fortsätta rapporteras som förut.
Citera
2020-06-10, 00:57
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Det fetade. "Bara för att man vill veta". Det tycker jag är ett väldigt konstigt och nästan lite hånfullt uttalande. Förstår att det säkert inte är illa ment, men kom igen liksom. Självklart vill väl de flesta veta om man har burit på en allmänfarlig, potentiellt dödlig sjukdom... Det är väl inte konstigt alls!

Och ja, det bidrar tyvärr till att sänka ekonomin tror jag, att man inte får igång en riktigt omfattande testning, eller åtminstone rekommenderar munskydd vid alla kontakter där man antas komma nära människor. Aldrig i livet att jag kommer gå och sitta hos en frisör t.ex. om jag inte vet att den är testad och inte har några munskydd osv.

Det var väl i New York där de hade väldigt omfattande testning t.ex. för just sådana som t.ex. frisörer, tror jag.

De måste testa sig varannan vecka som minimum,

de kan testa sig mer ofta

https://www.whec.com/coronavirus/covid-19-testing-sites-limited-for-hairdressers-and-barbers/5749150/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in