2020-06-09, 21:13
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tvärtom tycker jag det var på sin plats att fråga eftersom UK och Sverige har ungefär lika många dödsfall och smittade, UK lite fler döda och Sverige lite fler smittade, enligt vad som framkommit i tråden de senaste dagarna. Därför finner jag det förvånande att UK har färre smittade trots avsevärt många fler tester, som du nu med all tydlighet förklarat är just PCR-tester. Kallar du det att trolla så är det nog du som trollar.
UK har betydligt fler dödsfall när man räknar in de som konstaterats smittade post mortem:
https://edition.cnn.com/2020/06/09/uk/uk-coronavirus-deaths-ons-intl/index.html
Citera
2020-06-09, 21:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Alla kan ju faktiskt inte ha normalnivå av intelligens - där är ju du själv ett praktexempel.
Tack för komplimangen, jag vet att jag är smartare än de flesta men försöker att inte göra för stor sak av det. Så vad kom vi fram till? Jag tycker fortfarande att lockdown inte är ett entydigt begrepp utan något som befinner sig på en glidande skala. Därför blir diskussionerna ibland alltför överförenklade när man inte förklarar exakt vad man menar med termen, särskilt när alarmisterna använder det som ihärdigt upprepat slagord. Jag hoppas vi kan ha en mer nyanserad diskussion hädanefter. Ok?
Citera
2020-06-09, 21:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
84,456 tester per miljon invånare.

Du har väldigt svårt för det där med läsförståelse och fakta, eller hur?
Inget fel i att fråga för att försäkra sig om att man fattat rätt. Jag kan fortfarande inte förstå hur britterna kan testa positivt bara en tredjedel så ofta som svenskarna, när britterna fortfarande har fler dödsfall per miljon invånare. Det är ett mysterium som fullkomligt skriker efter en förklaring.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-09 kl. 21:32.
Citera
2020-06-09, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Skulle knappast uttryckt sig så om inte uppmärksamhet var vad hen sökte. Störd för att hen gjorde en galen jämförelse. Hade varit bättre att uppmana sjuka att stanna hemma.

Det kommer ju alltid vara en viss procent som inte tar "stanna hemma vid minsta symptom" på allvar, och sprider tillräckligt med smitta för att sabba hela strategin. Hur kan man ärligt talat tro att alla tar detta med att "stanna hemma vid minsta symptom" på blodigt allvar? Inte ens de inom vård och omsorg, som arbetade med de mest utsatta, gjorde ju det enligt den där enkäten. Bl. a. många i min direkta närhet tar detta med ro. De är småsnuviga, har halsont och så, men de flänger runt.

Och har man en strategi som innebär att stoppa smittan, så är denna rebelliska grupp viktig att ikläda munskydd med tvång.
Citera
2020-06-09, 21:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Det kommer ju alltid vara en viss procent som inte tar "stanna hemma vid minsta symptom" på allvar, och sprider tillräckligt med smitta för att sabba hela strategin. Hur kan man ärligt talat tro att alla tar detta med att "stanna hemma vid minsta symptom" på blodigt allvar? Inte ens de inom vård och omsorg, som arbetade med de mest utsatta, gjorde ju det enligt den där enkäten. Bl. a. många i min direkta närhet tar detta med ro. De är småsnuviga, har halsont och så, men de flänger runt.

Och har man en strategi som innebär att stoppa smittan, så är denna rebelliska grupp viktig att ikläda munskydd med tvång.

Jag håller med. Det är så naivt att klockorna stannar.
Citera
2020-06-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Den intressantare jämförelsen är ju hur Sverige skulle förutspått klara sig om man valde lockdown-vägen tidigt (låt säga samtidigt som Norge stramade - dvs. några veckor efter sportlovet).

Att Sverige kommer gå minst lika risigt som grannländerna är ju givet baserat på att Sverige redan sköts ganska risigt i normalläget.

Att du säger så tyder nog på att du är rätt ny i tråden, om jag får gissa. Inget fel i det, jag kan förklara varför jag postade det där.

Här inne var det länge ett argument för att låta de äldre dö, att vår ekonomi skulle "räddas", ja kanske t.o.m. gå ut som "vinnarna" i det, osv. I alla händelser skulle det gå mycket bättre för oss ekonomiskt, medans t.ex. resten av Norden skulle svälta, ungefär.

Därför var det intressant att posta info om att den typen av vidriga argument för att låta äldre dö, inte visade sig stämma så bra.
Citera
2020-06-09, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Förstår mig inte på människor som dig?
Tjafsar och ifrågasätter, utan att ens läsa nyheter själv.
Jag ber om ursäkt för att jag skrev 4 stycken team. Det är faktiskt 9 st.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/skane/mobila-team-tar-upp-jakten-pa-smittan

Och du tycks gå på all rapportering som om det vore sanning. Inte en jävla siffra om hur många eller vilka man testar.
Och vad händer när ett test visar positivt. De äldre får ändå inte flyttas - så dom blir kvar och utan vård. Eller har du också läst om några ambulerande vårdteam?

Några bilar kör omkring - i ett av de minst drabbade länen. Förstår du inte att detta är kvalificerad bullshit. Inte en siffra - ingenting. Denna fråga som jag tar upp är varför Sverige (alltså hela Sverige) är det landet som har flest döda i hela världen?

Kollade siffrorna

Citat:
Sverige tisdag - måndag 4,15
Näst sämst är England - samma period 3,2

(Om man räknar onsdag till och med idag, så har Sverige 3,5)
Det ser ut som en trend att dödstalen minskar.

Dock är väl Sverige fortfarande sämsta landet i världen. Och då ska man också ta med att de verkliga siffrorna är mycket värre eftersom den största gruppen som avlider på äldreboenden inte testas. Inte heller människor som dör i sina hem är inräknade.
Citera
2020-06-09, 21:30
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
För att konstatera att det kanske inte blev så mycket överdödlighet, kanske ingen alls rent av ( inte helt omöjligt)!!?

Som jag förstår det finns det ingen överdödlighet i Sverige!
Citera
2020-06-09, 21:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Ditt nöt. Du fattar fortfarande inte. Dom säger själva att de testade de värst drabbade delan av Bergamo.
Det är lite skillnad på de värst drabbade delarna i Bergamo och de värst drabbade delarna av Bergamo. I det första fallet kan "i Bergamo" vara ett förtydligande, att det var där de värst drabbade områdena låg. Typ om man menar de värst drabbade områdena [av Italien] [dvs] i Bergamo. Jag tycker det hela verkar öppet för tolkningar.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-09 kl. 21:34.
Citera
2020-06-09, 21:32
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vet inte hur deras skolsystem fungerar, men ibland tar nog skolor till extrema försiktighetsåtgärder helt enkelt för att de är rädda att bli stämda. Åtgärderna behöver inte vara motiverade ur smittskyddssynpunkt bara för att de är motiverade av krasst ekonomiska skäl, dvs för att slippa riskera ett enormt skadestånd och förstört rykte om någon liten ängel skulle visa sig smittad. Det du ser är kanske en skola som sätter pengarna först.

Det är f ö långt ifrån alla som smittas som får feber.

Fast detta skulle aldrig kunna ske i Sverige. Finns inga munskydd till eleverna eller ens temperaturmätare. Detta bör man tänka på!
Citera
2020-06-09, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Hur tänker de egentligen?

.

Annars skulle de väl inte ta bort reserestriktionerna.
Ville de inte att folk ska resa så borde ju resande inte göras tillåtet.

De vet mer än vad de går ut med....
De har fakta som är en alldeles för het potatis att gå ut med.
Citera
2020-06-09, 21:35
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nya rykten möjligtvis. Intressant hypotes som jag tidigare har sagt. Men det handlar om en avdankad f.d. MI6-agents funderingar presenterade i en konservativ brittisk högerblaska.

I alla fall kan vi kan vi kalla denna virusinfektion för Kinesiska sjukan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in