2020-06-09, 21:12
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Om det kan styrkas att han väntade på lille Moahammad som inte kunde försvara sig så givetvis livstid, 10 år låter väldigt lite för två mord. Det skulle vara en skandal.
Ja, planering är försvårande och som sagt försvarslöst offer.

10 år skulle faktiskt vara en skandal. Men det var låga straff för många mord vid 2004 och det är vad som gäller nu.

Kan vara så att Tingsrätten "fegar" på 10 år och att Hovrätten skärper till livstid eller precis tvärtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miocic
Jordgubbsflickan skrev sitt senaste inlägg 05.44 igår (d v s natten mellan 7-8 juni. Vid det laget borde väl GM ha gripits?

Eller kan media ha snappat upp nyheten så snabbt från det att gripande skedde?

Oavsett vad så är jag övertygad om att GM finns på Flashback, precis som alla andra svaga individer.

Att han hållt sig undan radarn även på internet är inte så konstigt egentligen. Han har antagligen aspberger, autism och hela spektrat och har inget behov av att umgås socialt varken irl eller över internet.

GM greps imorse 06.35. Inlägget som jf senast skrev är alltså nästan 24h tidigare, så nej.
Citera
Medlem
Spännande att Jordgubbsflickan fortfarande lyser med sin frånvaro, borde ju kommenterat vid det har laget..
Senast redigerad av Poeten81 2020-06-09 kl. 21:21. Anledning: Felstavat
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Egentligen så tror jag det är en "gammgubbe" som har grunnat på detta i många år och vill ge brottet publicitet för att det ska lösas. Det är egentligen inte intressant vem JF är. Det som är intressant är att hon kan ge en psykologisk profil på MGM.
Det är ju det hon inte kan. Jgf är inte psykolog, hon är chef.
Citera
2020-06-09, 21:13
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Det är inte vad "jf" skrivit i denna tråden som är beviset på att hon är en kvinna. Det är vad hon har skrivit i andra trådar. Obs: vad HON har skrivit i andra trådar. Det är solklart en kvinna med barn.

Pratar ni om jordgubbsflickan? Hon är bara ett troll, mer eller mindre. Helt ointressant att prata om en vilsen flashbackare i den här tråden. Antar att hon bara "roade" sig med den här tråden..
Citera
2020-06-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej, var han under 21 år vid dubbelmordet kan han inte dömas. Jag tycker den frågan är färdigdiskuterad.

Du hade rätt där...tänkte fel
Citera
2020-06-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
DN har gäckat polisen i hemstaden Linköping i 16 år. När han mördade hade han precis tagit studenten från gymnasiet
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/en-valfortjant-mardrom-for-hundratals-mordare/
När han till slut greps lättade han snabbt sitt hjärta och erkände. Det är ett gott betyg till förhörsledarna som undvek att hamna i en situation där han fastnade i en version som han tänkt ut genom årens lopp.
Hur kan man gå och bära på en så mörk hemlighet under så många år..?

Någon i hans närhet måste ha känt till brottet men i samförstånd valt att hålla tyst om denna obehagliga vetskap.

(Det är nog också dags att ändra i trådrubriken från "ouppklarat" till "uppklarat")

Jag börjar fundera över om han verkligen burit på en "hemlighet". Det kanske helt enkelt är så att eftersom ingen frågat så har det inte funnits anledning för honom att ta upp saken tidigare. Jag ror inte hans värld ser riktigt lika dan ut som vår men när de nu frågade så fick de ju direkt ett rakt svar.
Citera
2020-06-09, 21:16
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, exakt. Det är min uppfattning också. I de lugnaste vatten kan det finnas många tysta, oansenliga, väldigt vanliga människor som bär på en enorma ilska eller längtan efter att döda. Jag har genom åren träffat några människor som senare begått grova brott inklusive mord. Och de har varit lugna, snälla och inte gjort något väsen av sig. Trivts med att vara hemma. Ofta haft de något specialintresse. Aldrig i livet att jag trott att de varit kapabla till de brott de sedan begått. Det finns andra utåtagerande jag mött som jag inte på något vis varit förvånad över vad de senare gjort när det gäller brottslighet.

Men det är de lugna, väldigt vanliga som flugit under min och alla andras radar. Det är de som kommer till skolan med vapen för att döda så många som möjligt. Det är de som styckar flickvänner. De är de som våldtar på ett våldsamt och sadistiskt sätt. Det är de som sprider barnporr. Och det är de som är så mycket svårare att få fast, för de är som regel inte kända av polisen. och även om de lämnar DNA på brottsplatsen, så finns det ingen misstänkt att jämföra DNA med.

Om det inte funnits folk som vill ha reda på vilka de är släkt med eller från vilket land deras släkt kommer ifrån, så hade Daniel tagit med sig detta i graven. Han hade då aldrig blivit avslöjad, dvs om han inte berättat det för någon.

Det stämmer bra med vad jag har upplevt, de är som vanliga personer och utmärker sig aldrig som våldsamma men i något läge så är det som att de slår på en mental strömbrytare, ögonen blir svarta och de blir tysta och livsfarliga och efteråt är de som vanliga igen, "vadå det var väl inget, jag skojade bara", och man ser i ögonen att hatet har försvunnit och de är som vanligt igen.

Ett väldigt skrämmande beteende.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Inkluderar du även familjen i "ingen"? Jag vet ju inget alls om honom, men det är ju inte alldeles ovanligt att någon vet eller i a f starkt anar/befarar saker om en nära anhörig, men att sedan blod är tjockare än vatten och allt det där. Det har spekulerats i tråden om orsakerna till det faktum att båda föräldrarna dog relativt unga. Sorg och annat elände kan ju bryta ned människor i förtid (tänk Breiviks mor som dog ungefär ett år efter hans brott) men ingen utomstående kan ju veta hur det förhåller sig.
Men vad tror du, kan t ex hans föräldrar ha vetat eller åtminstone anat hur det förhöll sig?

Familjen inkluderad, hans föräldrar dog av sjukdom.
Sen om någon annat eller haft en dålig känsla. Inte vet jag. Rent hypotetiskt, det kanske inte är så lätt att som anhörig gola ner sin son för att man har en känsla att han gjort något. Tänk om man har fel? Vad händer då med den relationen.

Men nej, jag är ganska övertygad om att hans storebror inte orkat vara en familjefar med fru, jobb och villa, om han bar detta på sitt samvete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor_rock
Rätt stadsdel, fel gata. Rätt gata = Skogsgatan

Men är det inte också fel dag??? Han togs väl in igår och inte idag.
Citera
2020-06-09, 21:17
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Även klasskompisar tyckte detsamma, så jag har lite svårt att tro att han var social på ett normalt sätt innan mordet, för då skulle hans omgivning med eventuella kompisar ha reagerat.
En klasskompis yttrade sig om att Daniel inte var en kille man umgicks med efter skolan.
Människor som är tillbakadragna, blir ofta mer tillbakadragna efter skolan, förutsatt att de med stora ansträngningar tar tag i sitt liv och anstränger sig aktivt för en förändring.
Hans liv verkar rätt typisk från den typ av person som han tycks vara.
Han har liksom bara försvunnit efter skolans slut.
Genom mer förhör kommer en tydligare bild av honom att ges, möjligtvis även om han känt sig ensam under sin uppväxt.

Kan minnas en hel radda personer från mina egna skolår som passar riktigt bra in på den där beskrivningen. Aningen tragiskt på sätt och vis, även om ingen av dem fått något slags spel och mördat folk, så vitt jag vet i alla fall.
Citera
2020-06-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ja det var ju tidigt en teori om mordet. Farsan hade ju nån databutik som hade fått dåligt rykte. Mördaren kanske hade en konflikt med gubben och skulle hämnas genom att skada grabben...

Jag var själv inne på den tanken eftersom jag hade "egen erfarenhet" av den där datorbutiken. Fast allvarligt talat, oavsett hur blåst man har blivit i en butik, att ta reda på ägarens familj för att hämnas, är det ens realistiskt? En troligare tanke är väl att han i egenskap av datanörd har varit anställd eller åtminstone sökt/blivit lovad jobb där. Det skulle förklara varför han kände djupare hat och hade kännedom om ägarens familjeförhållanden. Men det är fortfarande ett riktigt höftskott. Och i så fall borde polisen ha intresserat sig för honom tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in