2020-06-09, 20:18
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Detta låter mycket sannolikt. Han försökte nåt med pojken och så dök tanten upp och ingrep, vilket ledde till att han dödade båda två.

Någon homosexuell vinkel och något homosexuellt motiv kommer ju dock knappast media att lyfta fram, även om det skulle komma fram under utredning och rättegång.

Ja min tanke också, det har ju gått till så mer än en gång när barn mördats
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är ju flera utredningar. Börjar med en paragraf 7-undersökning som i sin tur kan visa på att det kan finnas allvarlig psykisk sjukdom och det behövs ytterligare undersökningar.
https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/paragraf-7-undersokning/

Det är ju dock svårare idag att få till att sjukdom ligger bakom brott. Förr var det ju mer regel än undantag. Många fick ju rättspsyk sedan blev de "friska" inom något år och blev fria. De var ju aldrig sjuka på riktigt. Idag är det betydligt svårare att få vård. Sedan behöver det inte heller vara något positivt för en dömd. Det finns ju ingen tidsgräns för psyket och om läkare bedömer personen fara för sig själv eller andra kan det bli inspärrning livet ut.

Utan att ha belägg för det, så vill jag minnas att jag någonstans har läst eller hört att mördare som döms till rättspsykiatrisk vård i genomsnitt avtjänar en längre tid, jämfört med de som döms till fängelse för samma brott, innan de släpps.

Men var som sagt mest nyfiken på vem som bär bevisbördan rent juridiskt i ett sådant scenario.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nolan11
Sjukt att fallet blir löst efter 16 år. Minns när man var 12-13 år gammal och var uppe och tittade på Efterlyst och fick se detta dåd. Kunde knappt sova flera veckor efteråt då man tyckte det var kusligt att han dödade bägge två helt hänsynslöst på en helt vanlig morgondag. Att det var ett barn bland offren gjorde inte saken bättre.

De mord som etsat sig fast i mig under 2000-talet är det här, ljungsbromorden, Ikeamorden, Nella-mordet och Engla-mordet

Skönt att alla jävlar är bakom lås och bom nu.
Citera
2020-06-09, 20:19
Medlem
Busekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Flashback?

Nej. Inte brottsligt att inte anmäla.

skyddande av brottsling är olagligt.

Apropå jordgubbsflickan, så får man upp lite spännande resultat om man googlar på jordgubbsflickan och Linköping
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Hur kan den här människan mörda 2 st och sen inte göra något mer på alla dessa år så han åker fast? . Måste vara en unik mördare.

Att han är ostraffad betyder inte att han inte gjort något annat. Han verkar ju onekligen ha en märklig begåvning för att hålla sig undan från polisen.

Dock känns det mest som tur (från hans synvinkel) att han inte åkte fast med tanke på att han lämnade DNA, mordvapen och ett rätt bra signalement. Detta var nog en engångsföreteelse i hans liv. Blir intressant att se om vi får veta något om vad som drev honom till att göra det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Han kommer inte sitta alls är mitt tips. Han kommer dömas till rättspsykiatrisk tvångsvård med särskild utskrivningsprövning. Detta innebär att om han anses frisk idag kan vandra ut med ett leende på läpparna. Är han psykiskt sjuk idag och har varit det obrutet så kan han bli kvar hur länge som helst om det blir vård med särskild utskrivningsprövning då kan inte läkare varken friskskriva eller bevilja permission.

Kommer nog framgå att han hade en allvarlig psykisk störning vid tillfället för dådet.

Men hur kan överläkaren som psykundersöker honom idag veta vad han led av 2004. RPV är en påföljd inte ett medicinskt utlåtande. Och måste göras kort tid efter gärningen. Annars kan han som du säger bara checka ut från psykvården dag 1.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rytari
Nej, nazister går inte runt och mördar barn på gatorna, oavsett vad "överlevare" påstor

Helt rätt, ett barn faller aldrig offer för något sådant.
Citera
2020-06-09, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
De mord som etsat sig fast i mig under 2000-talet är det här, ljungsbromorden, Ikeamorden, Nella-mordet och Engla-mordet

Skönt att alla jävlar är bakom lås och bom nu.

Förövaren i Ljungsbromorden släpps snart.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigo
Han kommer INTE att släppas fri, och OM han skulle göra det.. så vet ALLA hur han ser ut och vad han heter. Då lär han inte finnas kvar så länge.. barnmördare är inte direkt omtyckta... och 30+ knivhugg på ett barn, är inte ett vanligt barnmord enligt mig.

Han lär ju byta namn. Det är ju inte direkt vanligt med hämnd. Speciellt rörande från sådana som inte har en koppling till offren. Inte heller anhöriga gör det i någon större utsträckning. Han kommer ju sättas i finkan (alternativt psykvården) med sådana som begått liknande brott. De kommer inte vilja öka sina straff genom att bestraffa honom. Lär ju inte gå någon fara för honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busekatt
skyddande av brottsling är olagligt

Javisst är det det. Har inte sagt nåt annat.
Citera
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Med tanke på hur hans tragiska och ensamna liv sett ut så gissar jag på att han mår ännu sämre ut. Att han ska anses vara frisk låter helt otroligt, speciellt nu när han fått leva med det här mordet på sitt samvete i 16 år.

Att gå runt med detta på sitt samvete är även det ett straff ett straff som kan vara tyngre än att låsas in. Det är inte helt enkelt att skaka av sig ett begånget mord att veta att man när som helst kan plockas in att vara vaksam på vad man sagt. Det är lätt att trassla in sig i ett nät av lögner.
Citera
Medlem
qups avatar
Fyfan vilket helvete att gå och bära på i 16 år. Var han inte psyksjuk då så lär han vara det nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in