2020-06-09, 20:07
Medlem
Någon som vet varför 8åringens anhöriga valde att begrava sin son i LIBANON?
Samtidigt döpa deras dotter till Anna Lena? Trodde han vart begravd i Libanon för att man känner hat mot Sverige eftersom deras barn mördats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rytari
Är man svårt psykiskt sjuk så varför inte, han kanske dessutom var för feg för att ge sig på en vuxen
Ja, jag köper att en svårt psykist person kan göra så. Men lät inte som det var det som var argumentet jag svarade på.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emperor_of_you
Jag vet ju att vad gäller själva gärningen, så ligger ju bevisbördan på åklagarsidan.

Men spekulativt

Hur funkar det rent juridiskt om mgm och hans försvar skulle hävda att han var under en psykos eller att han var/är psykiskt sjuk och yrkar på rättspsykiatrisk vård istället för fängelsestraff.

Är det då försvaret som måste bevisa psykos eller psykisk sjukdom, eller är det åklagaren som måste bevisa att han inte led av psykos och/eller psykisk sjukdom?

Det är ju flera utredningar. Börjar med en paragraf 7-undersökning som i sin tur kan visa på att det kan finnas allvarlig psykisk sjukdom och det behövs ytterligare undersökningar.
https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/paragraf-7-undersokning/

Det är ju dock svårare idag att få till att sjukdom ligger bakom brott. Förr var det ju mer regel än undantag. Många fick ju rättspsyk sedan blev de "friska" inom något år och blev fria. De var ju aldrig sjuka på riktigt. Idag är det betydligt svårare att få vård. Sedan behöver det inte heller vara något positivt för en dömd. Det finns ju ingen tidsgräns för psyket och om läkare bedömer personen fara för sig själv eller andra kan det bli inspärrning livet ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Sjölvklart är det mer komplext, det fattar väl jag också. Men om man ska hårdra det så är det säkert något åt det hållet.

Knappast. Att använda datorspel, metal, filmer o.s.v. som katalysator är rätt långsökt. I grunden krävs det långt mycket mer än att man lyssnar på black-metal, skräckfilmer eller spelar CoD.
Citera
Medlem
Shakeshakes avatar
Låt oss leka med tanken att GM advokat går på banan att hans klient är psykiskt sjuk;

Lag om rättspsykiatrisk*vård*(1991:1129), förkortat LRV, är en svensk lag som berör den som av brottsdomstol överlämnats till sådanvård. I dessa fall är förutsättningen att personen begått ett brott, men på grund av allvarlig psykisk störning vid den tidpunkt då brott begåtts inte kan*dömas*till fängelse

Hur ska advokaten bevisa att GM var psykiskt sjuk när brottet begicks? Var ändå 2004 brottet begicks.

Dum fråga kanske, men är de någon som har koll?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Kanske inte. Syns socialbidrag i deklarationen? Undrar vad han spenderade sina dagar med att göra.

Soc syns som noll i inkomster om det inte finns sjukersättning eller a-kassa som är inkomster. Jag gissar på någon form av aktivitetsersättning för jag tror inte han har jobbat ihop till a-kassa.
Citera
2020-06-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
1) Vad levde han på?? 10 000 kr inkomst per år kan väl inte räcka länge, speciellt när han
har hyra och skatt att betala.
2) Vad finns det att berätta om familjen?

Socialen, ibland lite praktikplatser etc.

Finns inte så mycket att säga om familjen, normal uppväxt i ett normalt samhälle utan segregation eller fattigdom. Om jag skulle sätta mig in i Daniels situation så är jag ganska övertygad om att kan känt sig enormt ensam, vilket han också varit.
Citera
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Ja, du har givetvis rätt. Det är mycket vanligare att media går ut med den fulla identiteten på förövaren när det rör sig om en pursvensk.

I det här fallet har ju Daniel erkänt, i Wilmafallet har ju förövaren inte erkänt.
Citera
Avslutad
Jaha, han lever anonymt ensam isolerad, han har väntat på polis i 16 år och kunde inte komma ut i sitt livet...
Det var nog ilsk och arg i hans känslomässigt och dödade pojke och tanten.

Polis har stort tålamod att hitta honom.
Citera
2020-06-09, 20:09
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
Varför har denna man en så låg inkomst och varför lever en svensk 37åring på socialbidrag?

Något är inte rätt.

Varför bor han själv?

Varför är han singel ?

Varför har han ingen utbildning?

Varför är han arbetslös?

Finns mycket som är konstigt.

han mådde säkert ingen bra efter mordet
han är nog lättad nu skulle jag tro
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ynwajft96
Enl AB har han lämnar DNA-prov men utredarna har inte kunnat härleda provet till GM. Hur är det möjligt?
Lämnat DNA efter sig på mordplatsen. Sen har polisen inte lyckats knyta det till någon.

"I nästan 16 år gäckade den misstänkte dubbelmördaren polisen.
Han hade lämnat sitt dna men utredarna lyckades inte hitta vem det kom ifrån."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRO70o/gripen-for-dubbelmordet-i-linkoping-daniel-holl-sig-undan-i-16-ar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
Någon som vet varför 8åringens anhöriga valde att begrava sin son i LIBANON?
Samtidigt döpa deras dotter till Anna Lena? Trodde han vart begravd i Libanon för att man känner hat mot Sverige eftersom deras barn mördats.
De kom väl hit pga av krigen som många andra libaneser, ville väl begrava honom där färäldrarnas familj finns och är begravda. Är väl inte så konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in