2020-06-09, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Inte om man lyckats knyta honom till vapnet och vapnet till mordet. Då får folk acceptera att det trots allt var han.

Det samma gäller givetvis Eländige Engström, hur absurd den lösningen än är.

Då är lösningen möjligen inte helt rätt heller, då han kan ha lånat ut vapnet, och tagit på sig rollen att avleda uppmärksamhet från den verkliga mördaren.
Citera
2020-06-09, 13:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Expressen skriver att SE:s vän var i city under mordet.

Jag har flera gånger skrivit en alternativ SE-teori där det var vapensamlaren som skulle möta upp SE efter jobbet som sköt Palme. Hade jag rätt nu? Haha
Citera
2020-06-09, 13:05
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Nä jag håller med som sagt. Men du hade invändingar på hur SE hade vapnet i sin hand och jag förklarade på vilket sätt det skulle ha kunnat gå till.

Man gafflar inte med vakten i 2 minuter innan o sedan kliver ut på sveavägen o av en beräknad slump stöter på OP igen. Därtill har ju jag min teori om att SE absolut inte ska gå söderut för att nå bästa kommunikationsmedlet hem till villan utan det är att ta sig till Östra Station o ta Roslagsbanan. I.o.f.s. en omständighet som kan läggas till SEs nackdel. Han ska rimligen inte vara på mordplatsen, han ska gå sveavägen norrut, ta höger vid Odengatan ungefär o sedan upp till Valhallavägen.
Utgår du här från 23.19, då han stämplade ut för att åka hem?
Citera
2020-06-09, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Haha folk är så jävla blåsta som tror att det måste vara SE eller sydafrika. Ni kommer bli så jävla chockade när det kommer presenteras något heeeelt annat. Var så säkra.

Det måste inte vara SE eller SA; personligen ser jag gärna något "heeeelt annat" presenteras. Problemet är bara att det inte riktigt finns några färska uppgifter som pekar åt något annat håll, och då är det på ett sätt logiskt att anta att det blir SE eller SA.

Spännande är det hur som helst för alla här -- minns inte att jag varit såhär upprymd och fylld av barnslig förväntan sedan jag förväntade mig en dator av jultomten nångång, ja, när kan det ha varit, i mitten på 90-talet. Fick en Game Boy.
Citera
2020-06-09, 13:09
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Utgår du här från 23.19, då han stämplade ut för att åka hem?
Jag struntar i om tiduret går fel eller inte. I min värld måste mordet vara planerat om SE ska ha utfört det. Man går inte med ett vapen i fickan av en slump. Om det är planerat så gafflar man inte med vakten 2 minuter för att sedan komma ut på sveavägen o av en beräknad slump stöta på OP.
Citera
2020-06-09, 13:11
Medlem
Det är säkert så att någon har stämplat åt Engström - om det visar sig att det är han som presenteras.

Men att Engström själv, personligen är mördaren, är så svårt att smälta, att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
En dag fick han för sig att skjuta statsministern, och fler måste ju ha varit med på tåget - är isåfall rätt säker på en mindre konsperation. Men av vilken konstig anledning??

Det enda som jag , som sagt, kan tänka mig, är Stay behind rörelsen, som av en "slump" var i samma byggnad som Engström.
Men det är faktiskt heltokigt.
Citera
2020-06-09, 13:11
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jag tror att du tar statsministerns ord lite för hårt.
Han var ju tvungen att säga så, för att blidka sosse-delen.

SÅ det är nog inget att hänga upp sig på.

Om inte, så vore det en total blunder, och då hoppas jag att Löfvens siffror sviker kapitalt. Men det kommer de ju inte att göra. Så smarta är inte väljare.
Jag är fullt medveten om orsakerna till Löfvens stödjande av Lisbet.

Precis som jag är medveten om orsakerna till att Ingvar Carlsson först stödde Holmer och senare Ebbe. För att senare stödja Lisbets utpekande av CP. Ursprunget till allt detta finns beskrivet i Walls Mörkläggning.

Som det verkar kommer Teutenbergs nästa bok att beskriva denna mörka era. Utgivning 20200615.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-06-09 kl. 13:14.
Citera
2020-06-09, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MOP-intresserad
Det måste inte vara SE eller SA; personligen ser jag gärna något "heeeelt annat" presenteras. Problemet är bara att det inte riktigt finns några färska uppgifter som pekar åt något annat håll, och då är det på ett sätt logiskt att anta att det blir SE eller SA.

Spännande är det hur som helst för alla här -- minns inte att jag varit såhär upprymd och fylld av barnslig förväntan sedan jag förväntade mig en dator av jultomten nångång, ja, när kan det ha varit, i mitten på 90-talet. Fick en Game Boy.
Men du fattar väl själv att ingenting läcks från en grupp på 5 pers?
Citera
2020-06-09, 13:13
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Jag struntar i om tiduret går fel eller inte. I min värld måste mordet vara planerat om SE ska ha utfört det. Man går inte med ett vapen i fickan av en slump. Om det är planerat så gafflar man inte med vakten 2 minuter för att sedan komma ut på sveavägen o av en beräknad slump stöta på OP.
Nej, jag menar inte det där minutjagandet. Jag bara undrar om du utgår från den ungefärliga tiden och känner till precis hur tåg och bussar gick den kvällen. Kanske är min fråga meningslös...
Citera
2020-06-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Problemet med IM är dock att han lägger till och broderar ut mer och mer för varje förhör. Dekorimamannen som står i minuter och väntar kommer in i senare förhör. Om du läser det allra första finns han inte med. Där dyker GM upp bakom OLP sekunderna innan skotten.

KP har antytt att de tagit fasta på de tidiga förhören, snarare än de sena, eftersom vittnena påverkades så mycket av varandra och allt som skrevs i media.

Ja, visst är det så, och att vittnesberättelser förändras och påverkas över tid är ett fenomen som gäller de flesta. Jämför exempelvis AH med vad hon säger de första dagarna efter mordet och vad hon säger idag. Inte mycket går att förena. AB är ett annat exempel, och sedan har vi LP vars minnesbilder av mannens ansikte framträder stegvis.
Om vi enbart skulle gå på SE:s första förhör så hade han just kommit ut på gatan då det small, och att han definitivt inte var först på platsen.
Om hans berättelse varit exakt i alla detaljer rakt igenom så hade man haft större anledning att misstänka att den var tillrättalagd.
Man kan inte som TP jämföra vittnesmål och bestämma sig för att det ena är mer sant än det andra, och framför allt när de förändras i avgörande detaljer. Jämför t.ex. AH med SG så kommer du att upptäcka att de inte alls stämmer överens när det gäller vändningar och lägen hit och dit. Det är faktiskt så att SE och SG stämmer bättre överens med varandra.
Vem som var först på platsen går inte att avgöra.
SE har berättat vad han sett och på avgörande punkter stämmer hans berättelse.
Jag lovar att han inte kunnat berätta något som ens är i närheten om han vore gm.
Slutsatsen att han ”ljuger som en häst travar” köper jag inte, och dessutom har fler av de lögner han anklagats för faktiskt visat sig vara sanna så långt de är kontrollerbara.
Citera
2020-06-09, 13:15
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Nej, jag menar inte det där minutjagandet. Jag bara undrar om du utgår från den ungefärliga tiden och känner till precis hur tåg och bussar gick den kvällen. Kanske är min fråga meningslös...
Jaha, missförstod dig. Jag har inte koll på tidtabeller för 1986 men jag ser ingen annan anledning till att de inte skulle ha varit ungefär densamma som när jag nyttjade dem ett par år senare.
Citera
2020-06-09, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Men att Engström själv, personligen är mördaren, är så svårt att smälta, att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Ingen av oss kände Engström så vi kan väl sluta låtsas som att vi vet vem han är, det finns många som går hela sina liv och inte helt visar sitt rätta jag, inte ens för den omedelbara omgivningen. Andras beskrivningar av honom är väl i bästa fall partiella och säkert felaktig i många fall. Oavsett om det är han eller inte så är det många som sväljer medias karaktärsbeskrivning av SE med hull och hår och man bör nog inte göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in