2020-06-09, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hur menar du nu?
Det är väl inte planerat om SE inte hade en aning om att LOP skulle på Grand den kvällen?

Eller menar du att SE bar på en 1.2 kg revolver varje kväll ifall OP skulle dyka upp? Det skulle kunnat bli en lång väntan. Och det självklart av intresse om han hade vapen varje kväll eller inte! Det pekar på om det var fler inblandade eller inte.

Var kommer uppgiften ifrån att vapnet skulle vägt 1,2 kg?
Citera
2020-06-09, 12:15
Medlem
Krakems avatar
Inte en chans att statsminister Löfven rockar upp i studion och låtsas om att han inte dyrkat idén om LP’s utpekande. MP kan ju byta gärningsman efter Aftonbladetrubriker men Löfven? Aldrig.

Herregud det blir CP och så är tidernas rättskandal sluten
Citera
2020-06-09, 12:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jodå , minns Revolvern i taklampan , utan tvekan spektakulärt. Också funderat var förlagan finns till den av Jonas Karlsson mästerligt gestaltade sexualsadisten.

Imorgon ska det också bli synnerligen spännande att se vilka mått och steg PU tagit för att minimera risken för ev bedrägerier när det kommer till mordvapnet. En GM eller en mördargrupp har onekligen haft gott om tid att kontaminera bevisning som pekar åt ett visst håll. Men ren spekulation från min sida.

Jag har för mig att revolvern i taklampan är från tv-serien och inte GW: s böcker. Där har anstiftaren Waltin lånat och lämnat tillbaka mordvapnet på polisens tekniska rotel.

Hela scenariot är knappast speciellt trovärdigt eller menat att vara det, även om det förstås i stort kan vara någon insider inom Säpo som lämnat information till mördaren om biobesöket.
Citera
2020-06-09, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Om det var en S&W .357 Magnum så väger de 1,2-1,3 kg, lite beroende på pipans längd.
Citera
2020-06-09, 12:16
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Hur menar du nu?
Det är väl inte planerat om SE inte hade en aning om att LOP skulle på Grand den kvällen?

Eller menar du att SE bar på en 1.2 kg revolver varje kväll ifall OP skulle dyka upp? Det skulle kunnat bli en lång väntan. Och det självklart av intresse om han hade vapen varje kväll eller inte! Det pekar på om det var fler inblandade eller inte.
Jag är ingen anhängare av SE som GM, finns för många saker som inte talar för honom. Men ytterst skulle han ha kunnat se OP när han var ute o drack middag (skandiavakterna kan medvetet ha fel om tiderna eftersom jag uppfattar dem fuska med tidrapporter, de täcker ju in för varandra när den manliga vakten kommer in senare för han ska spela kort). Om SE ser OP när han är ute vid 21 tiden så kan han han ringt vapensamlaren som satte sig i bilen o körde in med vapnet. SE o vapenhandlaren kan ha pratat om att fälla OP sedan tidigare och nu föll allt på plats. Men som sagt, jag tycker för mycket annat talar emot allt så jag är anti-SE. Skulle KP komma upp med vapenhandlarens vapen i morgon o de matchar kulorna så kommer jag att vackert acceptera det.
Citera
2020-06-09, 12:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
SW 357 med 6” pipa: 44 oz = 1.24 kg

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Smith_%26_Wesson_Model_28
Citera
2020-06-09, 12:18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Inte en chans att statsminister Löfven rockar upp i studion och låtsas om att han inte dyrkat idén om LP’s utpekande. MP kan ju byta gärningsman efter Aftonbladetrubriker men Löfven? Aldrig.

Inte om man lyckats knyta honom till vapnet och vapnet till mordet. Då får folk acceptera att det trots allt var han.

Det samma gäller givetvis Eländige Engström, hur absurd den lösningen än är.
Citera
2020-06-09, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem

Nja. Sist och slutligen är det ganska lätt för Löfvén att sitta i en studio och spekulera kring Skandiamannen (om det blir han som utpekas, vilket jag tror). Sin tidigare CP-tro kan han lätt avfärda med att äh, det var vad jag trodde då -- Lisbeth sa så, expertisen (Silbersky, Borgström m.fl.) sa så. Nu vet vi bättre.

Edit: slagfel
Senast redigerad av MOP-intresserad 2020-06-09 kl. 12:55.
Citera
2020-06-09, 12:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Jag är ingen anhängare av SE som GM, finns för många saker som inte talar för honom. Men ytterst skulle han ha kunnat se OP när han var ute o drack middag (skandiavakterna kan medvetet ha fel om tiderna eftersom jag uppfattar dem fuska med tidrapporter, de täcker ju in för varandra när den manliga vakten kommer in senare för han ska spela kort). Om SE ser OP när han är ute vid 21 tiden så kan han han ringt vapensamlaren som satte sig i bilen o körde in med vapnet. SE o vapenhandlaren kan ha pratat om att fälla OP sedan tidigare och nu föll allt på plats. Men som sagt, jag tycker för mycket annat talar emot allt så jag är anti-SE. Skulle KP komma upp med vapenhandlarens vapen i morgon o de matchar kulorna så kommer jag att vackert acceptera det.
OK, men även om vi spekulerar i att ALG ljuger om tiden i förhör så förklarar det inte hur SE vet att LOP är på väg till Dekorima. Och framför allt, om han nu skall ut och skjuta OP, varför checkar han ut 10 minuter efter att bion slutar och stannar och pratar med HO? Det funkar ju inte, något av det.
Citera
2020-06-09, 12:20
Medlem
Citat:
SW 357 med 6” pipa: 44 oz = 1.24 kg

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Smith_%26_Wesson_Model_28

Ok du utgår ifrån att mordvapnet var en S&W 357 med 6" pipa. Då är jag med.
Citera
2020-06-09, 12:22
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag har för mig att revolvern i taklampan är från tv-serien och inte GW: s böcker. Där har anstiftaren Waltin lånat och lämnat tillbaka mordvapnet på polisens tekniska rotel.

Hela scenariot är knappast speciellt trovärdigt eller menat att vara det, även om det förstås i stort kan vara någon insider inom Säpo som lämnat information till mördaren om biobesöket.
Säg till om jag har missuppfattat, men antyds det inte även i serien att det är det riktiga mordvapnet som Holmer sitter och viftar med i TV? När Waltin sitter i soffan, skakar på huvudet och kallar honom för idiot.
Citera
2020-06-09, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Lucka 2 - Victor Gunnarsson

Det finns två omständigheter som talar för att ett av vittnena vid mordplatsen var bekant med Victor Gunnarsson.

Den ena omständigheten innehåller två komponenter: Hög källtrovärdighet, hög sakriktighet, men sambandet mellan dem till VG är inte bevisad, utan mera ”borde därmed vara så”.

Den andra omständigheten består också av två komponenter: Här finns det ett litet frågetecken för bägge källorna, men sakriktigheten är bättre. Sambandet mellan de bägge komponenterna är också isolerade i rummet till VG och vittnet. Sammantaget ett starkare indicium än det första, och tillsammans landar detta i ett ”troligen bekant med VG”. Omständigheterna är helt oberoende av varandra.

Du är jättesmart som utnyttjade KB.SE så länge det gick,

han som dog i Aneby 2015 var det han som var "Föllinge" ??
Det kan du väl ändå svara på ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in