2020-06-09, 11:48
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
Bodde i Linköping vid tiden för mordet och har följt tråden sporadiskt under alla är. Detta är verkligen fantastiska nyheter!

Har också ägnat en stund åt att läsa alla inlägg av jordgubbsflickan i tråden och för mig är det uppenbart att hen talar sanning. Hur man kan sitta på sådan information i så många år utan att agera på något sätt kommer jag aldrig förstå. Jag önskar den användaren all olycka i livet framöver. Fy fan.

Läst inläggen från Jordgubbsflickan nu och reagerade mest på hur de flesta verkade tro att denna person är en kvinna eftersom det låter som en man för mig.

Sedan sa Jordgubbsflickan att mannen var över 30 år 2004 och är över 40 nu. Så att det är uppenbart att hen talar sanning håller jag inte med om. Tala sanning kanske hen gör men isf har hen fel i sina teorier så länge den gripna 37-åringen inte är fel person.
Citera
2020-06-09, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av microscopium
Är du sarkastisk och tycker att jag borde skrivit "Rent tekniskt" eller "Enligt lag kan man"...

Så enligt lag kan man gripa en person och åklagare starta en mordutredning för ett mord som är preskriberat? Var får du de uppgifterna ifrån?
Citera
2020-06-09, 11:49
Medlem
Intressant utveckling om det är rätt MGM.

kan det finnas andra ouppklarade mord i Linköping som denna kan tänkas gjort? svårt se bara detta fall.
Citera
2020-06-09, 11:50
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Skulle det ha skett även ifall personen inte skulle kunna dömas? Att kunna konstatera att det är rätt person och på så sätt få ett avslut borde väl vara av intresse tänker jag.
Självklart måste polisen ha rätt att lösa fallet även om GM ej kan åtalas. Men att de går ut med det i media på det här sättet får mig att de har löst det. Polisen har haft sedan Februari på sig att kolla upp MGM så jag tror DNA matchningen är i princip en formalitet.
Citera
2020-06-09, 11:50
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men det är ju mest teoretiskt. Handlar i grunden om att en person under 21 kan inte dömas till livstid. Därav detta med att det kan preskriberas. Mig veterligen har det dock ju aldrig hänt. Sedan om så i ett fall som detta kanske det vore en ögonöppnare. M med flera partier har ju begärt att just denna lag ska ändras. Att de under 21 ska kunna dömas till livstid.

Men i detta fall. Morden skedde 19 oktober 2004, han född enligt uppgifter 2003. Mest troligt att han fyllt 21 innan morden så då spelar ju detta ingen roll.

Haha precis, gärningsmannen föddes 2003 och var 1 år när han debuterade som mördare

Närå jag förstår att du skrev fel
Citera
2020-06-09, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Du har utelämnat de punkter som anger för vilka de olika tidsrymderna har för preskriptionstid. Där står det tydligt att 15 år gäller för brott som är 8 år eller äldre (utom livstid).

Snarare du som är dum.

Men jesus pojk. Är du helt dum i huvudet eller gör du dig bara till? "Där står det tydligt att 15 år gäller för brott som är 8 år eller äldre (utom livstid)." <--- Mord har livstid i straffskalan, det är sedan gammalt.
Citera
Medlem
I USA kan ju polisen sätta span på misstänkta gärningsmän och rota i sopor efter saker med DNA-spår. Kanske vet polisen att det är rätt person men vill göra en officiell topsning som binder honom till dådet?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av microscopium
Det handlar mer om hur vi har tolkat ovan nämnda lagtext. Jag tolkar som du, andra tolkar det som att livstid inte finns i straffskalan för någon under 21.

Sven-Erik Alhem (tidigare överåklagare), Petter Asp (professor i straffrätt), och Jack Åhgren (universitetslektor) uttalade sig om den situationen när det gäller mordet på Malin Lindström. En person under 21 år åtalades, men frigavs. Frågan gällde då om han skulle kunna åtalas igen, om man får DNA-träff när forskningen gått framåt.

Även chefsåklagaren höll med.

Citat:
Chefsåklagare Bertil Månsson höll till en början inte med experttrion, men på torsdagskvällen kom han fram till vilken preskriberingstid som gäller för den man som är dömd och friad för Malinmordet.

– Jag är hundraprocentigt säker på att det är 15 år.

https://www.allehanda.se/artikel/asikter-gar-isar-om-preskription
Senast redigerad av Troian 2020-06-09 kl. 11:53.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Intressant utveckling om det är rätt MGM.

kan det finnas andra ouppklarade mord i Linköping som denna kan tänkas gjort? svårt se bara detta fall.

De kollar upp alla ouppklarade mord efter att personen fyllt 21. Det kan bli intressant. Den här personen om han är skyldig har ju begått ett ovanligt mord på två personer så vem vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Vad i helvete har preskriptionstiden med denna tråd att göra eftersom det fortsatt inte är fastslaget vem som är gärningsman och hur gammal denna var vid dubbelmordet

Polisen vet ju hur gammal han är.
Folk tjafsar om att han skulle ju inte gripits nu om han inte var 21 eller äldre vid mordet eftersom att om han var yngre kan han ändå inte åtalas nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dotdottdottt
Något säger mig att du är en stolle som inte vet vad du pratar om. DNA prover analyseras i detta nu fattar du väl. Expressen toppar dessutom fortfarande med den här nyheten, före Palme artiklarna.

Det är mycket möjligt att de redan gjort analysen. Dvs haft span på personen och fiskat upp och analyserat något föremål som den misstänkte varit i kontakt med. Då kan polisen försäkra sig om att det verkligen är rätt person innan gripandet och då undvika ev. konsekvenser som skulle kunna uppstå om de tagit fel och istället gripit en nära anhörig till GM och basunerat ut det i media.
Citera
2020-06-09, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Självklart måste polisen ha rätt att lösa fallet även om GM ej kan åtalas. Men att de går ut med det i media på det här sättet får mig att de har löst det. Polisen har haft sedan Februari på sig att kolla upp MGM så jag tror DNA matchningen är i princip en formalitet.

Att det finns polisiärt utredda fall där man vet vem mördaren är är sant, men som du säger så griper de ju inte någon och åklagare inleder inte en mordutredning heller då. Det hela slutar att utredas i såna fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in