2020-06-09, 09:50
Medlem
BeYoNdTruths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Han har nog fel. GM är född 1983 enligt Åklagarmyndigheten.

Sjukt, nu är verkligen min existens rubbad i sina grundvalar. Den gubben brukar inte ha fel. Men han sitter förvisso i karantän och verkar ha lite trubbel med hörseln.
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det är i Gedmatch som man samkör de olika företagens tester men då det företaget i sig inte är ett testföretag, så måste man ju naturligtvis först ha testats hos t.ex. FTDNA eller annat.
Men detta anser jag var underförstått!

Du har fel. Varför skulle polisen annars vänta på att få köra på FTDNA när de redan kört på Gedmatch?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rullskridsko
Ja, det vet jag.
Det jag menade är att den enda förmildrande omständigheten för gm är att han inte kommer få ett livstidsstraff för vad han gjorde.
Inte att han har chansen att slippa undan pga preskribitions-tiden som några skrivit.
Ja så är det, om GM föddes efter 19 oktober så var han 20 år vid mordet och kommer få straffrabatt.
Citera
Medlem
Det var en mindre polisinsats i stadsdelen Johannelund tidigt imorse när jag var påväg till jobbet.
2 målade bilar och en civilare ledde ut en man ur en port på Skogslyckegatan 13.
Vet inte om detta har något samband med detta men det får en ju att undra
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Nej, inga lagar kan ändras retroaktivt men det spelar ju ingen roll eftersom det inte finns någon preskriptionstid.

Palmemordet skulle ju ha preskriberats. Men bra om det nu inte är någon issue i detta fall!
Citera
2020-06-09, 09:51
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schoutbynacht
Eftersom man inte har vetat vem gärningspersonen är kan det givetvis inte ha konstaterats!

Nej, precis. En hypotes har ju hela tiden varit att mördaren ville åt ungen, och att tanten råkade dyka upp på platsen bara.
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
Måste ha varit jobbigt för MGM om han kände till att hans släktingar börjat intressera sig för släktforskning.. :P

Garanterar att släktingarna som polisen fick träff mot är så ṕass avlägsna så att GM aldrig hörtalas om dem. De fick ju gå tillbaka till 1700-talet för att hitta gemensam förfader.
Citera
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Wow.. Helénmordet-vibbar..

Palme, detta och lite rörelse i McCann-fallet... spännande..

Vilket Helene-mord?

På fredag får vi veta namnet om det hålls häktningsförhandlingar!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Även om GM var under 21 år vid mordet så gäller fortsatt preskriptionen på 25 år alltså. Vet inte varför folk blandat in 15 år...

Citat:
Ursprungligen postat av Rullskridsko
Ja, jag funderar på samma?
Det enda jag fått fram om straffet är att det inte kan utdömas maxstraff (livstid) om gärningsmannen är under 21 vid brottstillfället. Så dömd lär han väl bli? 16-18 år är väl inte helt orimligt såvida de inte anser att han hade en psykisk störning vid tillfället.

Eftersom 2/3 av straff om du är under 21år. Därmed undkommer man livstidsstraff.
Citera
Medlem
Gavins-Friends avatar
Hur fungerar denna släktforskning? Har de tagit hittat DNA och matchat det på nåt sätt till nån avlägsen släkting? Då måste ju den släktingens DNA finnas att tillgå?
Citera
2020-06-09, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte så säker. Mord är inte ett livstidsbrott för en person under 21 år.

Dessutom, lagutrymmet du hänvisar till är från 2020. Eftersom mordet i Linköping skedde oktober 2004 så hade bortfallande av påföljd inträtt oktober 2019, om GM var under 21 år.

Vet inte riktigt hur det fungerar.
Precis, där har vi förklaringen.

Således gäller punkten 4, alltså 15 års preskriptionstid.
Citera
2020-06-09, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Vilket Helene-mord?

På fredag får vi veta namnet om det hålls häktningsförhandlingar!

Hur många Helenemord finns det ? Fler än det som utfördes av ULF ?

Helene stavas f ö inte så. Och Ulf hette Olsson och begick fler mord än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in