2020-06-09, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rullskridsko
Ja, jag funderar på samma?
Det enda jag fått fram om straffet är att det inte kan utdömas maxstraff (livstid) om gärningsmannen är under 21 vid brottstillfället. Så dömd lär han väl bli? 16-18 år är väl inte helt orimligt såvida de inte anser att han hade en psykisk störning vid tillfället.
Preskription och maxstraff är helt olika saker.
Citera
2020-06-09, 09:46
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Jag tror att GM har någon form av psykossjukdom (schizofreni) och det är därför det inte finns någon logik bakom morden.

Det tror jag också. Förmodligen en person med ordentliga psykiska problem, som är förtidspensionerad och ute ur loopen sedan han var nitton. Sannolikt en person som är ganska isolerad.
Citera
2020-06-09, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Men vad som normalt avses med motiv kan väl inte finnas i ett sånt här fall?
Brutala mord på två helt okända personer..
Eftersom man inte har vetat vem gärningspersonen är kan det givetvis inte ha konstaterats!
Citera
2020-06-09, 09:47
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
2020 leverar jäkla konstigt år detta men godis för en som älskar kriminalhistoria och läsa om brott o straff
Ja, det är helt osannolikt! Att de levererar detta mitt i coronadepressionen är så himla fint. Tack för det.
Citera
2020-06-09, 09:48
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hela världen släktforskar. Det finns inga geografiska gränser. Fler länder än Sverige har
någon form av folkräkning.

Arkiv Norge:
https://www.digitalarkivet.no/

Arkiv Sverige:
https://sok.riksarkivet.se/digitala-forskarsalen

Du har såklart rätt.

Menade snarare att släktforskning talar emot att mördaren röker vattenpipa och tuggar rostade solrosfrön.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det är i Gedmatch som man samkör de olika företagens tester men då det företaget i sig inte är ett testföretag, så måste man ju naturligtvis först ha testats hos t.ex. FTDNA eller annat.
Men detta anser jag var underförstått!

Jag får betydligt färre träffar i gedmatch databas än FTDNA,Myheritage Ancestry mfl
är väl bara ett fåtal procent som DNA-testat sig som lägger upp sin DNA på gedmatch?

Får inte polisen lägga in DNA på alla kommersiella sidor, hade gett mycket bättre resultat?
Citera
Avslutad
Måste ha varit jobbigt för MGM om han kände till att hans släktingar börjat intressera sig för släktforskning.. :P
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Inte topsat alla men förhört åtminstone. Man har haft möjlighet att säga nej till topsning enligt uppgift från bekant som togs in på förhör baserat på ålder, kön och var man bodde vid tidpunkten. Sen avgör polisen om man tvingar topsning eller inte baserat på förhöret. Så personen man tagit nu skulle kunna varit förhörd tidigare men inte topsad.

Låter märkligt. De har ju lagligt stöd för detta utan att det behöver vara skäligen misstänkta. Men det är kanske klart om förhöret visar att personen har alibi inte var i närheten av aktuellt område så tar man inte prov. Varje prov kostar ju en slant och det är ju även en integritetskräkning.
Citat:
När får polisen topsa?
När polisen tar salivprov från en person, i vardagligt tal kallat ”topsning” eller ”att topsa”, görs en kroppsbesiktning. Med kroppsbesiktning avses undersökning av människokroppens yttre och inre samt att prov tas från människokroppen och undersöks. Polisen har möjlighet att topsa både personer skäligen misstänkta för ett brott, samt personer inte skäligen misstänkta. Stöd för detta finns i 28 kap. 12 § RB.

28 kap. 12 a § RB – Skäligen misstänkt
I denna paragraf anges det att topsning får göras på den som är skäligen misstänkt för ett brott på vilket fängelse kan följa, om syftet är att göra en DNA-analys av provet och registrera DNA-profilen i det DNA-register eller det utredningsregister som förs enligt reglerna i PDL.
https://juridiktillalla.se/fraga/2018-07-01-polisens-mojlighet-till-topsning
Citera
2020-06-09, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Kan man ändra detta retroaktivt om det skulle behövas? Preskriptionstid är ju inte direkt kopplat till påföljd tänker jag.

Nej, inga lagar kan ändras retroaktivt men det spelar ju ingen roll eftersom det inte finns någon preskriptionstid.
Citera
2020-06-09, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Preskription och maxstraff är helt olika saker.

Ja, det vet jag.
Det jag menade är att den enda förmildrande omständigheten för gm är att han inte kommer få ett livstidsstraff för vad han gjorde.
Inte att han har chansen att slippa undan pga preskribitions-tiden som några skrivit.
Citera
2020-06-09, 09:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schoutbynacht
Brottsbalken:

”35 kap. Om bortfallande av påföljd
1 § Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom
1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.

Innefattar en handling flera brott, må utan hinder av vad nu sagts påföljd ådömas för alla brotten, så länge påföljd kan ådömas för något av dem.

2 § Bestämmelserna i detta kapitel om bortfallande av påföljd gäller inte för
1. mord eller dråp enligt 3 kap. 1 eller 2 §,

2. våldtäkt eller grov våldtäkt enligt 6 kap. 1 § första eller tredje stycket, om brottet begåtts mot en person som inte fyllt arton år,
3. våldtäkt mot barn eller grov våldtäkt mot barn enligt 6 kap. 4 §,
4. brott enligt 2 § första eller tredje stycket lagen (1982:316) med förbud mot könsstympning av kvinnor, om brottet begåtts mot en person som inte fyllt arton år,
5. folkmord, brott mot mänskligheten eller grov krigsförbrytelse enligt 1, 2 eller 11 § lagen (2014:406) om straff för folkmord, brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser,
6. terroristbrott enligt 3 § 1 eller 2 jämförd med 2 § lagen (2003:148) om straff för terroristbrott, eller
7. försök till brott som avses i 1, 5 eller 6.

Har någon begått brott som avses i första stycket innan han eller hon fyllt tjugoett år, gäller dock bestämmelserna om bortfallande av påföljd i detta kapitel. Lag (2020:173).”

Preskriptionen är alltså 25 år för livstidsbrott, utom för mord (aktuellt i detta fall), men 25 år även för mord om gärningspersonen var under 21 år vid gärningen.

Kan vi lägga detta till handlingarna nu?

Inte så säker. Mord är inte ett livstidsbrott för en person under 21 år.

Dessutom, lagutrymmet du hänvisar till är från 2020. Eftersom mordet i Linköping skedde oktober 2004 så hade bortfallande av påföljd inträtt oktober 2019, om GM var under 21 år.

Vet inte riktigt hur det fungerar.
Citera
2020-06-09, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Kan man ändra detta retroaktivt om det skulle behövas? Preskriptionstid är ju inte direkt kopplat till påföljd tänker jag.

Enligt legalitetsprincipen kan man inte det. Hur skulle det se ut menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in