2020-06-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Du sitter enligt egen utsago och skyddar en barnamördare, dubbelmördare. När du tillrättavisar andra kan bara vara ren och skär ironi från din sida, eller så är du högst 15 år.

Dessutom generaliserar du hans inlägg och åsikt å det grövsta. Han visar förakt mot dig och inte mot alla kvinnor i värden. Fast det är klart, om man ser sig själv som jordens mittpunkt så blir ju ett förakt mot dig ett förakt mot kvinnor, det är väl så du fungerar.
Härlig formulering och kanske trådens tomtar nu äntligen ser guiden JF för vad det var och är?
Citera
Medlem
Contragulationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Odds på att jordgubbsflickan, efter att GM namn blir känt, kommer gå ut och säga "Jag visste det var han"

Enda sättet JGF kan rädda sitt "namn" är att komma in o läcka GMs namn först.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Sjukt! Trodde jag aldrig. Nu får vi se om Jordgubbsflickan, Jeppe eller vad han heter eller nån av de andra i tråden tidigare har haft rätt. Galet spännande!

Är det för mycket begärt av en ny i tråden att be om en sammanfattning av vad dessa har haft för teorier i tråden tidigare? Jag har sett deras namn på de senaste sidorna och är nyfiken på vad de sagt sig veta.

Glädjande nyheter i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Preskription på 15 år gäller även för mord, om gärningsmannen var under 21 år vid mordet.

Således ingen påföljd alls.

Precis, så är det jag menar också.
Citera
Medlem
Citat:
Odds på att jordgubbsflickan, efter att GM namn blir känt, kommer gå ut och säga "Jag visste det var han"
"Käften" på henne! En ynklig människa i så fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Det verkar cirkulera lite olika uppgifter i tråden. Om han skulle varit under 21 så kan han ju inte dömas till livstid, det är ju sedan gammalt. Men det är väl ändå så att han kan dömas? Preskriptionstiden för mord är väl ändå borttagen, även om gärningsmannen är under 21 vid mordtillfället, eller?
Citat:
Så det är inte preskription på 15 år om GM var under 21?
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Ja, du klargjorde det bra och klart. Undra när han född 1983, månad och dag? Orsaken till Solvallamoret var att han inte fyllt 21 år och begick därför då han fick kortare straff.
Citat:
Vem varför säger alla att 15 års preskription gäller vid mord för den som var under 21 vid brottet?
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Ett utmärkt och uttömmande klargörande från dig! Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte så säker. Mord är inte ett livstidsbrott för en person under 21 år.

Dessutom, lagutrymmet du hänvisar till är från 2020. Eftersom mordet i Linköping skedde oktober 2004 så hade bortfallande av påföljd inträtt oktober 2019, om GM var under 21 år.

Vet inte riktigt hur det fungerar.
Jag tar bort mitt svar enär det kan vara krångligare än jag trodde. Vi får väl se hur det blir med ålder och åtal. Men eftersom MGM grips, anhålls och begärs häktad borde ålder och preskription inte vara något problem.
Senast redigerad av Schoutbynacht 2020-06-09 kl. 10:15. Anledning: Se text.
Citera
2020-06-09, 09:36
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Preskiptionshotet finns där då

Nja. Det skedde i oktober 2004. Så GM föddes innan oktober 1983 så kan han dömas.
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Journalister har aldrig varit 100-procentiga källor. Jag är själv DNA-testad i FamilytreeDNA samt Ancestry
och sedan lagt in dem i Gedmatch. Det är till 100% Gedmatch, polisen har använt.

(Journalister betraktar jag som jordens isärklass dummaste djur)

Nu får du dämpa dig lite innan du gör bort dig än mer!

1) Ja, polisen har sedan länge bekräftat att de laddat upp DNA till Gedmatch. Det gav vissa avlägsna träffar, vilket absolut kan vara de träffar som räckte för att till sist kunna räkna sig fram till en misstänkt person.

2) MEN, polisen har även sagt att de väntar på att få köra DNA genom FTDNA. Så det kan faktiskt vara den körningen som gav bättre träffar än Gedmatch.
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Kan man häktas för ett brott där preskriptionstiden gått ut? Kan man anhållas? Vi får hoppas han hunnit fylla 21.
Citera
2020-06-09, 09:37
Medlem
56ks avatar
Jag tror att GM har någon form av psykossjukdom (schizofreni) och det är därför det inte finns någon logik bakom morden.
Citera
2020-06-09, 09:37
Avslutad
Preskriptionshotet hänger över fallet.Vi får hoppas han är född efter 19 Oktober 1983
Citera
2020-06-09, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schoutbynacht
Brottsbalken:

”35 kap. Om bortfallande av påföljd
1 § Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom
1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.

Innefattar en handling flera brott, må utan hinder av vad nu sagts påföljd ådömas för alla brotten, så länge påföljd kan ådömas för något av dem.

2 § Bestämmelserna i detta kapitel om bortfallande av påföljd gäller inte för
1. mord eller dråp enligt 3 kap. 1 eller 2 §,

2. våldtäkt eller grov våldtäkt enligt 6 kap. 1 § första eller tredje stycket, om brottet begåtts mot en person som inte fyllt arton år,
3. våldtäkt mot barn eller grov våldtäkt mot barn enligt 6 kap. 4 §,
4. brott enligt 2 § första eller tredje stycket lagen (1982:316) med förbud mot könsstympning av kvinnor, om brottet begåtts mot en person som inte fyllt arton år,
5. folkmord, brott mot mänskligheten eller grov krigsförbrytelse enligt 1, 2 eller 11 § lagen (2014:406) om straff för folkmord, brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser,
6. terroristbrott enligt 3 § 1 eller 2 jämförd med 2 § lagen (2003:148) om straff för terroristbrott, eller
7. försök till brott som avses i 1, 5 eller 6.

Har någon begått brott som avses i första stycket innan han eller hon fyllt tjugoett år, gäller dock bestämmelserna om bortfallande av påföljd i detta kapitel. Lag (2020:173).”

Preskriptionen är alltså 25 år för livstidsbrott, utom för mord (aktuellt i detta fall), men 25 år även för mord om gärningspersonen var under 21 år vid gärningen.

Kan vi lägga detta till handlingarna nu?
Så det är inte preskription på 15 år om GM var under 21?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in