2020-06-09, 04:32
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentOkeke
Om du vet vem det är så droppar du namnet. Allmänna formuleringar som "svensk gärningsman" imponerar på ingen. Ingen.

Kolla hans inläggshistorik. Han tramsar bara. Men det är fullt möjligt att namnet kommer fram idag.
Citera
2020-06-09, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Nej, jag vet ingenting om detta. Men jag menar att om man för fram detta med wt-trafiken i sthlm dagen för mordet som något uppseendeväckande som måste utredas, så bör detta först ha ställts i relation till hur vanligt det var vid denna tid att folk använde wt ute på stan. Det verkar ju som att många i tråden anser att wt-trafiken under aktuell dag var extraordinärt stor. Och därför antar att den hade något med mordet att göra. Men om man bara antagit detta utan undersökning kan det ju faktiskt vara så att wt-folket var en helt ordinär företeelse. Att bara anta att wt-trafiken var något långt utöver det normala och utförd av "Mystiska män" uppfattar jag då som byggt på tomma oreflekterade fördomar.
Folk som höll på med skumma saker på den tiden och ville ha snabb kontakt med varandra använde förslagsvis wt eftersom mobiler inte fanns. Om det var folk i trakterna som höll på med illegal verksamhet ville de kanske inte anmäla sig till polisen. Jag tänker mig alltså att wt var ganska vanligt förekommande på den tiden i olika sammanhang i brist på mobiltelefonen som kom ett par år senare.

Dåtidens Walkie-Talkie (= WT) som de hette hade ingen imponerande räckvidd, kanske 500 meter i stadsmiljö, vid fri sikt. Det är samma typ som man idag kallar jaktradio. Man håller en knapp intryckt när man vill sända. Och ute i glesa skogar kanske man kan klara 3-4 km avstånd. Batteritiden var dock inte mycket att hurra för. Dåtidens WT sände väl på 27 MHz för privata kunder, men jag har dålig koll på dåtidens teknik. Mordet skedde ju år 1986 och dåtidens mobiltelefoner var stora och klumpiga och drog en hel massa ström. Dessa telefoner var mestadels monterade i bilarna.

Först år 1987 kom Nokia ut med en NMT 900MHz-telefon som kunde stoppas i fickan.

Men helt ovanligt var det inte att tex Polisens spaningsrotel använde WT, men de användes då inom den patrull av tex två till ett flertal polismän som antingen var uniformerade eller civilklädda, och användes för kommunikation inom gruppen. Och nästan mestadels för gripanden av efterspanade personer. När man sedan gripit den efterlyste så kontaktade man sambandscentralen ifrån polisbilen som hade en bättre sändare. Och inte ifrån WT-enheten.

Ibland så gjordes det tester även tex på kvällarna av Stockholms stadsmiljö att man testade räckvidden och hade med sig utrustning som skulle också detektera störningar.
Teknikerna gick gata upp och ner och testade sin förbindelse.
Så det var ingen direkt ovanlig företeelse.
Kom ihåg att Stockholm var på den tiden en ganska svårnavigerad stad radiotrafikmässigt.
Och man behövde märka upp vilka områden som fanns i sk radioskugga (vitt område).
Så fort man började testa ny teknik så skickade man ut ett antal ifrån Polisen, brandkåren och ambulansen att testa sändningsförhållanden inne i staden. Man märkte upp vilka områden som hade radioskugga.

Det är inte troligt att WT använts vid MOP, det fanns ju ingen sådan alldeles i närheten. Och redan vid 10 meters avstånd ifrån Olof Plames kropp så blir det svårt att ens se vem som ligger där.
Sikten är jättedålig en februarikväll på Sveavägen och det är egendomligt att Stockholms gator fortfarande inte har bättre belýsning nattetid där.
Citera
2020-06-09, 04:57
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Läs tidningen i morgon. Jag är ingen jävla 'källa'.

Med "i morgon" så menar du väl idag?
Citera
2020-06-09, 05:08
Medlem
I min lokala morgontidning finns idag en artikel från TT som säger att en ledtråd till vad som kan presenteras på onsdag är det möte som ägde rum den 18 mars mellan Sydafrikanska underrättelsemän och PU i Sydafrika där en dossier med information överlämnades till PU. "Men det är oklart om dossiern innehöll några nya bevis eller bara var ett sätt för PU att knyta ihop lös trådar".
Citera
2020-06-09, 05:11
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
I min lokala morgontidning finns idag en artikel från TT som säger att en ledtråd till vad som kan presenteras på onsdag är det möte som ägde rum den 18 mars mellan Sydafrikanska underrättelsemän och PU i Sydafrika där en dossier med information överlämnades till PU. "Men det är oklart om dossiern innehöll några nya bevis eller bara var ett sätt för PU att knyta ihop lös trådar".

Det telegrammet skickades ut under gårdagen.
Citera
2020-06-09, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Klippet med skandiamannen är borttaget från youtube för SVT har källor på att det är han som Krister Peterson kommer presentera som Palmes mördare på onsdag.

Här är en kopia.

https://vimeo.com/427159020

Det vore en märklig strategi att synas så mycket som möjligt om man var mördaren tänker jag här.
Risken att försäga sig över tid är enorm och det är garanterat något man förbisett som när någon driven journalist lägger pusslet så passar den biten in.
Citera
2020-06-09, 05:58
Medlem
Soterns avatar
Varför har Palmeutredarna informerat regeringen om vapenfyndet? Är de skyldiga att informera regeringen innan presskonferensen?
Om de också har informerat regeringen om vem som är mördaren, lär kvällstidningarna ha uppgifterna redan under dagens lopp.
Citera
2020-06-09, 06:21
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Är fortfarande tveksam vad gäller SA-spåret.

Dock funderar jag på den här incidenten vid Grand efter filmen där en man kommer fram till Palme och agerar något hätskt. Kan det ha varit improviserat?

Den lilla gruppen har haft uppsikt över Palme hela kvällen. Men dock kan dom ju inte veta om SÄPO skulle komma dit strax innan filmens slut eller om SÄPO redan fanns bland biobesökarna som sedermera kommer ut.

Så gruppen skickar fram den här mannen (agenten?). Han agerar tillräckligt hätskt för att se om det kan påkalla eventuella SÄPO-män i närheten. Om SÄPO hade funnits där så, hade dom säkerligen kommit fram och den här mannen behöver bara ursäkta sig och gå därifrån.

Men eftersom inga SÄPO-killar kommer fram, så blir det här istället signalen att Palme är obevakad och därmed startskottet för att de kan genomföra planen.

Det äventyrar dock upplägget. Sannolikheten att Palme väljer annat färdmedel än fot lär öka efter en incident.
Citera
2020-06-09, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur klarar du vardagslivet? Om du tror att polisen hotade Lisbeth att vittna?
Det är precis det jag inte tror, gubbe lilla. Uppenbarligen kan du inte läsa ett resonemang i fler än två led.
Citera
2020-06-09, 06:47
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag tänkte ha lite lucköppningar inför presskonferensen om resultat från efterforskningar i lite stigande prioritet. Återhållsam information av respekt för läget. Innan jag börjar med första måste jag säga att det är intressant med Boboslackes kommentar om beväpningen vid knarkspaningen med hänsyn till id:n ovan av ”Föllinge”.

Lucka 1 - Danita radio

På hösten 1985 vill en person köpa en Danita Beta III med annons i DN. Annonsen spårad till lantbrukarhushåll i Södermanland. Det är intressant, eftersom en lantbrukare i Småland blir öppet tackad av ”Barbrogruppen” i samband med sin begravning när han avled för ett antal år sedan, enligt begravningsannonsen.

Vidare, på morddagen (!) är en säljannons införd för samma typ (DB III). Annonsen spårad till ett hushåll med en meriterad akademiker i Täby.

Sammantaget: Bra källor, hög sakriktighet, högst oklar relevans. Osannolikt med samband mellan de bägge annonserna.

Lucka 2 - Victor Gunnarsson

Det finns två omständigheter som talar för att ett av vittnena vid mordplatsen var bekant med Victor Gunnarsson.

Den ena omständigheten innehåller två komponenter: Hög källtrovärdighet, hög sakriktighet, men sambandet mellan dem till VG är inte bevisad, utan mera ”borde därmed vara så”.

Den andra omständigheten består också av två komponenter: Här finns det ett litet frågetecken för bägge källorna, men sakriktigheten är bättre. Sambandet mellan de bägge komponenterna är också isolerade i rummet till VG och vittnet. Sammantaget ett starkare indicium än det första, och tillsammans landar detta i ett ”troligen bekant med VG”. Omständigheterna är helt oberoende av varandra.
Senast redigerad av 14thInt 2020-06-09 kl. 06:55.
Citera
2020-06-09, 06:49
Bannlyst
Vem som kramade av skotten ..

Fd. Svetsaren & Statsminister Stefan Löfven tror ...
https://www.youtube.com/watch?v=YajXJ6jEvyQ

Citera
2020-06-09, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one4two
Vem som kramade av skotten ..

Fd. Svetsaren & Statsminister Stefan Löfven tror ...
https://www.youtube.com/watch?v=YajXJ6jEvyQ

Regeringen är informerad om PU:s lösning. Löfven kommer ställa upp i Veckans brotts specialsändning på onsdag. Varför?

På 30-årsdagen av mordet pekade Löfven ut CP som GM. Han fick redan då hård kritik för detta. Nu tror de flesta att PU har en lösning som pekar ut en annan GM än CP.

Löfven är då i situationen att han inte bara kväljt dom, dvs offentligt pekat ut en avliden, frikänd människa för ett statsministermord. Det är nu också bevisat att det var en annan GM, och att CP var oskyldig. Kritiken mot Löfven kommer vara mycket stark. Vad blir de politiska konsekvenserna?

Syftet med att ställa upp i onsdagens program måste ju i så fall vara att göra offentlig avbön från sitt tidigare uttalande. Men varför göra detta i ett program med förväntad rekordpublik, där obehagliga frågor ska besvaras i realtid av den retoriskt svage statsministern?

Formerna och forumet för en sådan reträtt borde väl snarare planeras noggrant av en stab slipade PR-människor?

Sen vet ju ingen heller hur "lösningen" kommer mottas. Att på förhand anmäla sitt deltagande i programmet, utan att ens invänta reaktionen från jurister, media och svenska folket på PU:s lösning, det går enligt min mening inte ihop med att statsministern är förhandsinformerad om att en annan GM än CP kommer presenteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in