2020-06-08, 22:36
Medlem
Neste Åsted Savnet skal handle om AE.
Hvorfor akkurat den epsioden? Kommer mye til å bli avslørt denne uken frem til det?

Hvorfor sa de "barn og barnebarn lurer på hva som har skjedd", og ikke "mann". Indikerte de her at TH allerede vet?
Citera
2020-06-08, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Da måtte TH være i stand til å hjernevaske alle barna sine til å drepe sin egen mor.
Mener du TH var en slags sekt-leder i familien? Eller hva er teorien din?

Har sett en bild av äldsta dottern. Visst vet jag att skenet bedrar ..men jag kan inte tänka mig
att den människan varit med om att mörda sin mor.
... Och ...AEH var känd som en sympatisk person av de flesta, inte en häxa.
Nej, inte hela familjen! Övriga känner jag inte till, utom T**m, som är nog pratat om.
Citera
2020-06-08, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Tenk om han snakker sant at han ikke gjorde det selv? Kan jo hende. Det er jo egentlig en for stor feil å gjøre hvis man er noenlunde oppegående i hodet. Da er det vel en viss sjanse for at GM er en som har hatt mulighet til å slette de anropene for å sette mistanke på han.

Men hvem skulle hatt tilgang til mobilen hans i de hektiske minuttene og timene den dagen.

I tillegg skulle man anta han har skjermlås. Men det kan jo hende han ikke brydde seg om den type sikkerhet, siden telefonen hans hadde pinkoden risset inn i glasset.

Selv om det er litt rart at to anrop er slettet, ser jeg ikke bort i fra at det er en naturlig forklaring.
Det kan skje uhell i en stressende situasjon, eller det kan være en teknisk årsak.

Jeg går ut i fra at politiet har sjekket rutinene til TH på dette, dvs om han normalt pleide å slette anrop på mobilen. Tidligere historikk kan kanskje vise noe om dette.
Citera
2020-06-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svakrose
Hm. Mye av dette er ukjent for meg. Jeg får det ikke til å henge på greip, og stusser veldig over det faktum at man er rådet til ikke å betale, også når tiden går, som i denne saken. Det du skriver her indikerer jo at alt er tapt ved en kidnapping; den kidnappede vil ikke løslates uansett. Er det virkelig slik politiet forholder seg når en kidnapping har inntruffet og de blir involvert? Det virker utrolig kynisk og deterministisk. Jeg tenker også at uvissheten om hvorvidt den kidnappede lever eller vil settes fri er den terroren de pårørende står i når noe slikt intreffer. De kan ikke vite noe sikkert, selv ikke om de får tilsendt et livsbevis. Det kan likevel være løsningen å betale. Å få pengene og slippe fri er først og fremst det kidnapperne ønsker, med mindre motivet for kidnappingen er noe annet enn penger. Men i dette tilfellet kan det ha gått galt slik at hun mistet livet. Hvis dette da var en reell kidnapping (noe jeg egentlig ikke tror på). Dette er likevel relevant å diskutere for å forstå perspektivet til familien og alle andre som ser kidnappingen som reell.
Slik jeg har forstått det, men det kan vel være at jeg tar feil?
Tror politiet tenker litt lenger, med tanke på det jeg nevnte i stad. Dersom andre kriminelle ser det er lønnsomt å kidnappe (mye penger), så vil det bli en mer hyppig form for kriminalitet. Dersom ingen betaler, så vil det ikke være attraktivt. Selv om politiet råder til å ikke betale, så er det jo de pårørende sitt valg å ta. TH kunne jo valgt å betale alt hvis han ville. Hvorfor han ikke valgte å gjøre det, men velger å gjøre det nå er et annet spørsmål?

Hvis motivet er å kidnappe, få penger også slippe fri? Jeg skjønner ikke hvorfor de skulle slippe henne fri. Målet med kidnapping er vel penger, og når man får det er det vel lønnsomt å kvitte seg med offeret? Ser ikke noe positivt for GM å slippe fri offeret.
Igjen, med mindre de ikke er så kalde at de klarer å drepe.
Citera
2020-06-08, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Stockholmssyndrom?
Ja, vi kan godt diskutere ulike scenarioer for hva som kunne hendt dersom hun var kidnappet, men nå er jo hovedhypotesen at hun er drept i huset. Selv om han ikke betalte med en gang, så har han jo heller ikke ville betale før nå. Det er et mirakel om hun er i live enda, og TH kan vel ikke tro det.
Hvorfor betalte han ikke med en gang da tror du?

Försöker följa tanken OM hon blev kidnappad. Polisen sa senast idag att de inte övergivit
kidnappingsteorin utan arbetar parallellt på den, med huvudspåret mord i hemmet.

Ja det är frågan, varför han inte betalade med en gång. Dessutom kalla sig själv "iskall"
i AEH:s ögon. Jovisst, något stämmer inte.
Citera
2020-06-08, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Men hvem skulle hatt tilgang til mobilen hans i de hektiske minuttene og timene den dagen.

I tillegg skulle man anta han har skjermlås. Men det kan jo hende han ikke brydde seg om den type sikkerhet, siden telefonen hans hadde pinkoden risset inn i glasset.

Selv om det er litt rart at to anrop er slettet, ser jeg ikke bort i fra at det er en naturlig forklaring.
Det kan skje uhell i en stressende situasjon, eller det kan være en teknisk årsak.

Jeg går ut i fra at politiet har sjekket rutinene til TH på dette, dvs om han normalt pleide å slette anrop på mobilen. Tidligere historikk kan kanskje vise noe om dette.

Måtte være en av hans nærmeste da? Det spørs på når han måtte levere inn den....Ellers tenkte jeg det ville være naturlig at en i familien kunne hatt mulighet
Senast redigerad av Hunterrr 2020-06-08 kl. 22:44.
Citera
2020-06-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melkebarten
Hvis TH gjerne ville rett hjem, på tross av at han kone var nettopp bortført, og hans ene datter var truet i brevet, tror jeg politiet hadde ham i kikkerten fra dag en. De ville sjekke om det var en reell motpart, og spore den opp, uten at TH fikk vite det. Jeg tror ikke det var en feil.

Ja där har du antagligen rätt. Det var TH de ville kontrollera, inte "GM".

Det var en teori, detta med att "GM" blir misstänksam om TH inte betalar.
Bra att du sa emot. Polisen har lurat barnen och polisen lurar TH.
Citera
2020-06-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 960
Jeg tilhørte et ganske tungt miljø på den tiden, men har lagt det bak meg :-)
I en periode var jeg mye sammen med denne personen.
Vi kom inn på temaet siden han har veldig nær relasjon til familien, og i en meget påvirket tilstand fikk jeg en del opplysninger.
Vedkommende ble dratt inn i saken underveis , men ble utelukket fra å ha noe med det å gjøre.

Er det Grønnerud du tenker på, nå ble jeg litt nysgjerrig hvem av de drepte foreldrene og søsteren da?
Jeg har vel aldri tvilt på at de planla det, men det er et langt steg og ta og fra å planlegge til faktisk å drepe 3 mennesker.
Jeg har stor vansker med å tro at Per var den direkte drapsmannen, da må han være utrolig mye mer kald enn han fremstår som.

Hvorfor har du ikke fått til politiet med opplysningene dine? Jeg tror vi er mange som skulle hatt svar på denne gåten. Det jeg har problemer med å forstå er hvorfor Kirkemo som har sonet ferdig ikke nå forteller sannheten, hvis hun da vet den.
Citera
2020-06-08, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Neste Åsted Savnet skal handle om AE.
Hvorfor akkurat den epsioden? Kommer mye til å bli avslørt denne uken frem til det?

Hvorfor sa de "barn og barnebarn lurer på hva som har skjedd", og ikke "mann". Indikerte de her at TH allerede vet?

Tänker det är för att få in fler tips från allmänheten.
Antar att TH blir ”man of the hour” i episoden, alltså möjlig GM.

Själv tror jag denna saken blir liggande på standby tills/om någon finner liket.
Kanske medskyldiga ger sig till känna eller börjar lätta på hjärtat för de i sin närhet.

Polisen vågar inte anhålla TH igen utan fällande bevis. Efter det första fiaskot..
Citera
2020-06-08, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongsoda
Tänker det är för att få in fler tips från allmänheten.
Antar att TH blir ”man of the hour” i episoden, alltså möjlig GM.

Själv tror jag denna saken blir liggande på standby tills/om någon finner liket.
Kanske medskyldiga ger sig till känna eller börjar lätta på hjärtat för de i sin närhet.

Polisen vågar inte anhålla TH igen utan fällande bevis. Efter det första fiaskot..
True.
Jeg tror kanskje ikke liket blir funnet med mindre noen sladrer. Dersom det er brent (eksempelvis) skal det vel muligens mye til for å finne beinrester uten å vite at det har vært levninger der?

Jeg tenkte kanskje episoden er planlagt, fordi avisen vet at dem skal avsløre noe mer i løpet av uken?
Litt booring om dem skal fortelle om saken om igjen og om igjen når det ikke er noe nytt?
Det er i avisen hver dag, og det har vært i Åsted Norge også... Håper på litt ny info og litt spenning.
Citera
2020-06-08, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten

Altså.

Dette er på et tidspunkt hvor man ikke har grunn til å tro annet enn at det er en reell motpart, hvor politiet fraråder TomH å betale løsepenger uten livsbevis og hvor de er også klar over at familien ønsker å vente med å innlede kontakt for å forhåpentligvis oppnå at motparten tar kontakt over en annen kommunikasjonsplattform. Politiet velger så å innlede kontakt, uten å drøfte det med familien på forhånd, og sender altså avgårde en kode som er alt annet enn vilkårlig og som ikke kan oppfattes som så mye annet enn "Jeg sende monero før om 7 dager", man skaper en unødvendig situasjon hvor man har null forutsetninger for å si noe om utfallet og dette er altså smart i ditt hode

Igjen, din manglende evne til å stille kritiske spørsmål rundt jobben som politiet har gjort er ikke akkurat vanskelig å registrere.

Ønsker man å teste om motparten i det hele tatt reagerer på feilkoder så velger man selvsagt noe helt annet enn noe som er tilnærmet identisk med at pengene kommer innen 7 dager, og det skal mye til for å forsvare at det ikke blir gjort etter å ha drøftet det med familien.

Om du lukker øynene i 10 sekunder på rettstrekningen på E18 etter drammen mens du kjører i 130 og det går bra, så betyr det ikke at det var smart.

Her er jeg enig med Sosialisten. Politiet mistenkte garantert TH allerede på bensinstasjonen, og har siden talt med to tunger. Årsaken er åpenbar. Til og med da Haris møtte pressen i dag er han uærlig og sier at de fortsatt etterforsker kidnappingssporet. Irriterende at ingen journalister jobber med saker om hvor lite politiet egentlig har gjort bortsett fra å prøve å bevise at TH er skyldig.
Citera
2020-06-08, 22:56
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Ja där har du antagligen rätt. Det var TH de ville kontrollera, inte "GM".

Det var en teori, detta med att "GM" blir misstänksam om TH inte betalar.
Bra att du sa emot. Polisen har lurat barnen och polisen lurar TH.
Politiet uttalte gjennom media at de håper å kunne forklare bedre omstendighetene rundt bitcoinmeldingen til barna senere i saken, når eventuelt klausulerte opplysninger blir sluppet fri.
Det ble sagt som et tilsvar på kritikken i brevet fra datteren H*dda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in