Citat:
Ursprungligen postat av
svakrose
Hm. Mye av dette er ukjent for meg. Jeg får det ikke til å henge på greip, og stusser veldig over det faktum at man er rådet til ikke å betale, også når tiden går, som i denne saken. Det du skriver her indikerer jo at alt er tapt ved en kidnapping; den kidnappede vil ikke løslates uansett. Er det virkelig slik politiet forholder seg når en kidnapping har inntruffet og de blir involvert? Det virker utrolig kynisk og deterministisk. Jeg tenker også at uvissheten om hvorvidt den kidnappede lever eller vil settes fri er den terroren de pårørende står i når noe slikt intreffer. De kan ikke vite noe sikkert, selv ikke om de får tilsendt et livsbevis. Det kan likevel være løsningen å betale. Å få pengene og slippe fri er først og fremst det kidnapperne ønsker, med mindre motivet for kidnappingen er noe annet enn penger. Men i dette tilfellet kan det ha gått galt slik at hun mistet livet. Hvis dette da var en reell kidnapping (noe jeg egentlig ikke tror på). Dette er likevel relevant å diskutere for å forstå perspektivet til familien og alle andre som ser kidnappingen som reell.
Slik jeg har forstått det, men det kan vel være at jeg tar feil?
Tror politiet tenker litt lenger, med tanke på det jeg nevnte i stad. Dersom andre kriminelle ser det er lønnsomt å kidnappe (mye penger), så vil det bli en mer hyppig form for kriminalitet. Dersom ingen betaler, så vil det ikke være attraktivt. Selv om politiet råder til å ikke betale, så er det jo de pårørende sitt valg å ta. TH kunne jo valgt å betale alt hvis han ville. Hvorfor han ikke valgte å gjøre det, men velger å gjøre det nå er et annet spørsmål?
Hvis motivet er å kidnappe, få penger også slippe fri? Jeg skjønner ikke hvorfor de skulle slippe henne fri. Målet med kidnapping er vel penger, og når man får det er det vel lønnsomt å kvitte seg med offeret? Ser ikke noe positivt for GM å slippe fri offeret.
Igjen, med mindre de ikke er så kalde at de klarer å drepe.