2020-06-08, 22:31
Medlem
Ja är det konstaterat att man sitter på mordvapnet så Känner jag mig lugn inför onsdag. Då vet dom absolut vad de pratar om med tanke på de tekniska möjligheter som finns i dag för att spåra.
Citera
2020-06-08, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Ja är det konstaterat att man sitter på mordvapnet så Känner jag mig lugn inför onsdag. Då vet dom absolut vad de pratar om med tanke på de tekniska möjligheter som finns i dag för att spåra.

Känner ändå att det är för mycket begärt med hög förtrolighet i bevisning.

Här krävs DNA.. och helst någonting till för att göra mig trygg.
Citera
2020-06-08, 22:32
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Värre.Det skulle göra Stig Engström till den kallaste mördaren i världshistorien.
Först mula statsministern på öppen gata mitt framför ögonen på frun och gud vet hur många andra vittnen.Sedan lubba runt med jättepuffra bara för att strax åter uppenbara sig för platsen för det historiska brottet med spädgrisen lite lojt i fickan..snacka med diverse poliser och visa upp sig för diverse ögonvittnen..vilka var för sig logiskt sett skulle ha kunnat peka ut honom där och då on the spot.

Mycket värre än Keyser Söze.Vi snackar om en helt unik kriminalhistorisk prestation av sådana monumentala mått att orden sviker mig.
Inget talar för att han återvände till mordplatsen. De som han påstod sig ha sagt och gjort på platsen är rena lögner utan stöd från andra på mordplatsen. Det har varit diskussioner om han har setts på platsen av diverse vittnen. Vittnen som fyllt på sina berättelser efterhand som de fått information från media.
Men det intressanta är inte huruvida han har setts på platsen, utan allt som han påstått att han gjort på platsen. Polisen insåg att allt han sa var lögner och tröttnade på honom. Vad de inte insåg var att han var mördaren.
Hur pinsamt är inte allt detta för utredarna.
Citera
2020-06-08, 22:33
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Du menar att han sköt och sprang iväg in på Tunnelgatan?
Det vi kan veta med säkerhet är att makarna Palme passerade förbi ingången till Skandia i nära samband med att Engström gick ut därifrån. Vad som hände innan kan nog inte sägas med säkerhet.
Thomas P har väl egentligen två scenarion om vad som hände innan.
Ett där han ser paret vid Grand och går iväg och in i Skandiahuset via nån av bakdörrarna, stämplar ut och går ut via huvudentrén på Sveavägen.
Det andra att Engström inte har sett dem vid Grand utan helt enkelt går ut på Sveavägen och ser dem där.
Precis, och jag tycker att båda dessa teorier är helt galna.

1) SE ser dem vid Grand. Visst, det är detta scenario som även jag tror på. Frågan är bara varför SE skulle placera sig själv på brottsplatsen genom att stämla ut. Varför inte bara följa efter, skjuta dem, och sedan försvinna?

2) SE springer på dem på väg ut från jobbet. Detta scenario innebär att SE dels var beväpnad på jobbet, dels att han fattar beslutet att mörda Palme inom loppet av några sekunder. Det förekommer även spekulationer om att Palme skulle ha varit spydig mot SE och att det var detta som fick det att rinna över för honom. Varför har Lisbeth då inte berättat om det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Du är ju helt otrolig...Det säger sig självt att om mordvapnet kan kopplas till vapensamlaren så är SE mördaren.

Det var ju inte SE:s privata vapensamlare, så det måste finnas ytterligare bevisning mot SE isf för att det skulle ha räckt till åtal. Som uppgiftslämnaren verkar mena.
Citera
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Tror ni det bara är Löfven och Morgan i regeringen som vet om lösningen?

Skulle tippa Peter Hultqvist och Ann Linde också. Damberg kan nog inte heller låta bli att lägga näsan i blöt . Och givetvis Hans Dahlgren , han var ju med och mörklade bordellskandalen 1977.
Citera
2020-06-08, 22:34
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Jag tror inte att vapnet är funnet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
En teori har varit att SE under flykten drabbades av en känsla att det var kört, att han gick tillbaka till mordplatsen för att erkänna (polisen som inte vill prata med honom)

Okay, men i den varianten agerade han helt på egen hand, eller? Jag kan inte se att en politiskt motiverad sammansvärjning (kanske med koppling till poliser eller Stay-Behind-folk) skulle ha valt en mördare som sedan inte ens orkade genomföra en rimlig flykt (dessutom skulle de väl isåfall ha likviderat honom vid något tillfälle efter mordet, för att tysta honom?)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Känner ändå att det är för mycket begärt med hög förtrolighet i bevisning.

Här krävs DNA.. och helst någonting till för att göra mig trygg.

Har man luskat fram vapnet efter 34 år... eller 32 kanske . Så ser man nog till att göra toppmodern DNA analys och tror inte KP går ut med en lösning om inte den analysen är riktigt och kopplande
Citera
2020-06-08, 22:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Vad är det ni inte fattar? Om mordvapnet kan kopplas till vapensamlaren så är ju mordet löst.
Så du utesluter till 100% att vapensamlaren kände någon annan som faktiskt fick låna hans vapen och som faktiskt kunde ha varit utanför Grand vid 21- och 23-tiden?

Det är nämligen detta som gör SE så svårsmält för mig och många andra, inte hans kamrersmässiga framtoning och faktiskt inte heller att han söker upp polis och press efteråt. Det är just att vittnesmålen från Skandia pekar på att han var därinne vid båda tillfällena, och att om han var ute och rände vid 23-tiden så skyndade han in bakvägen för att stämpla ut innan han mördade OP. Det är helt enkelt vettlöst. Således är det enda rimliga SE-scenariot jag sett att han går ut från Skandia precis när LOP råkar komma. Revolvern som han lånat (?) av vapenhandlaren bara råkar han ha på sig. Inget av detta nämner konstigt nog Expressen eller Karin Fagerlund på SvT.

Så du får nog inse att även med en träff på ett av vapenhandlarens vapen så finns det många frågor om KP vill peka ut SE.
Citera
2020-06-08, 22:38
Medlem
Jag var också inne på det..
Efter att ha läst vittnes sammanställning om WT män undrar jag om Jerzy Prószyński som drev galleriet mitt emot makarna Palmes bostad har utretts?
Det var en hel del märkliga observationer där av män med annorlunda utländsk brytning.

Hyrde Jerzy ut till SA eller finns det en politisk koppling?
Citera
2020-06-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Det var ju inte SE:s privata vapensamlare, så det måste finnas ytterligare bevisning mot SE isf för att det skulle ha räckt till åtal. Som uppgiftslämnaren verkar mena.

Jag säger som Melander. Vissa kommer inte att acceptera lösningen. För mig är iallafall saken klar. Mordvapnet hittat hos vapensamlaren, SE på mordplatsen, SE ändrar sina ”vittnesuppgifter”, SE:s klädsel från mordnatten överensstämmer med flera vittnens beskrivning av gärningsmannens kläder, m.m. Jag köper TP:s story till 100 procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in