2020-06-08, 22:08
Medlem
Och där kom mordvapnet fram, enligt TV4
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Som skulle möta SE. Han ser då Palme av en slump, försöker prata, avsnäsning, pang. SE ser sin granne skjuta Palme precis när han kommer ut på gatan. Han lägger sig i för att skydda sin vän.

Fiction

Ja den teorin låter smått otrolig. Jag håller det för osannolikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du har en väldigt romantisk bild av både hur folk dör och vad dom vill göra om dom hamnar där.

I verkliga livet så dör folk ofta knall och fall. Att alla ska erkänna på sin dödsbädd är också ganska osannolikt. Sina synder vill man nog bespara sin avkomma när det blir dags att kila vidare.

Njae,hade jag varit vapensamlaren så hade jag nog hintat dottern att inte sälja just den puffran precis innan jag kilade vilade.
Citera
2020-06-08, 22:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
En sak är klar. Vi står väldigt långt ifrån varandra i vad som är troligt.

Jag tycker du avskriver både SE och Sydafrika spåret på rätt lösa grunder.
Och visst kan man hylla CA spåret, för att det är mystiskt.
Du skriver att det "är sålunda heltlogiskt" att det ska vara CA.
Men jag undrar vad som ens knytet honom till mordet.
Vi ska ju först komma ihåg att det inte ens är färdigställt att det var en Smith&Wesson revolver, det kan vara ett uppslag av olika revolvrar, och de har, ointelligent nog, inte provskjutit andra vapen.
CA har dessutom varit på förhör hos polisen, flera gånger.
Och hans liv är ju egentligen den tragiska anledningen misstänker jag till att han tar livet av sig, inte att han är skyldig.
Sedan är det ju beklagligt att världens största mordutredning inte får notis om när deras huvudmisstänkte tar livet av sig. Miss a la mastadonte.
Helt ofattbart att det funnits så många inkompitenta människor i en och samma utredning som utredningsledare. Den ena tomten efter den andra, Holmer, Ölvebro, Dan Andersson.

Visst skulle det kunna vara CA, men när man läser aftonbladet intervju med honom så försvinner många misstankar. Det liksom "klickar" inte.
https://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9908/11/palmemordet.html
Håller du med mig nu? Hans svar är på intet sätt döljande av någonting. Utan en klar redogörelse om varför. Polisens vilja att sätta dit någon, först Gunnarsson, sedan CP. Han ville inte få sitt liv totalt förstört. Inga pengar i världen skulle rädda hans rykte som åklagad, även om han skulle bli friad.

Att avskriva SE vill jag också göra, för att lösningen är så otillfredsställande och motbjudande. Men som i många mordfall tidigare, så chekar han många boxar, tystlåten förtryckt man, som kanske spinner egna, hemliga drömmar/tankar om vad som ska göras. Jag har blivit allt mer inne på att det kan vara Skandiamannen. Men fortfarande är det isåfall helt otroligt.

Sydafrika är som således det som jag tror mest på.
Varför skulle annars Statsministern vara med och medverka, - jo för att förmedla kondoleanser från Sydafrika till svenska folket.

Varför skulle Löfven vara där om en okänd svensk hade mördat Palme.

Sedan fförstår jag inte varför KP ska gå ut i veckans brott med meddelandet.
Det låter köpt primetime tid för SVT.
Eller gör han det för att det är statliga televisionen? Någon kan ju inviga mig i detta.

KP ska inte gå ut med meddelandet i Veckans Brott. Har du inte koll på någonting? Han ska gå ut i presskonferens 09:30
Citera
2020-06-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Mordet på Palme är den största svenska händelsen sedan tidigt 1800-tal. Självklart ska landets statsminister uttala sig i tv. Särskilt när de är partifränder.

Jag skulle nog säga att Kreugerkraschen (inklusive mannens död) var historiskt större och fick mer genomgripande följder. Just for the record.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Att medierna är helt insnöade på Skandiamannen är en sak.
Hur ser det ut egentligen?
Kan ett vapen från vapensamlaren överhuvudtaget kopplas till Stig Engström från vapensamlaren?
Vi vet ju att dottern kategoriskt avfärdat att hennes far skulle ha lånat ut något vapen till Engström,och vi vet ju dessutom att han skall ha haft järnkoll på sin samling.
Mig veterligen så saknades inte heller något vapen i faderns noga katalogiserade samling när dottern avyttrade vapnen.
Hur går detta ihop?

Visst kan man tänka sig ett orimligt scenario där den gamle vapensamlaren och skolpolitikern från Täby konspirerar i akt och mening att mula Palme..där en halvberusad Engström stapplar ut på Sveavägen i exakt rätt sekund för dådet och att han springer omkring med spädgrisen i fickan,då den inte ryms i Engströms handledsväska.

Ger då Engström efter dådet helt sonika pistolen tillbaka till vapensamlaren,varpå denne lägger tillbaka Sveriges genom tiderna hetaste puffra till samlingen..och låter denna ligga där fram till sin död varpå dottern kränger den hetaste av heta 357 Magnum vidare till högstbjudande random köpare?

Alltså,jag kan fortsätta i evigheter med den ena orimligheten staplad på den andra när det gäller Stig Engström i rollen som OPs mördare.

För mig håller det inte.

Det sägs nu att vapenfyndet är av sådan vikt att bevisningen skulle ha hållit i rättegång.
Vi snackar härmed otvetydig koppling mordvapen-förövare.

Det finns bara en sådan i materialet..och han heter inte Stig Engström med okopplad spädgris.

Han heter Christer Andersson vars Magnumrevolver hade numret 61575.

F-n..Skandiamannens koppling till mordvapnet är ju en av de allra svagaste punkterna i hypotes om denne individ.

Nu står ju mordvapnet uppenbarligen helt i centrum.

40-0 i egen serve till CA som jag ser det.
Jag önskar jag kunde dela din optimism, men Skandiamannenångesten breder ut sig som en våt filt över landet. I Aktuellt-inslaget ikväll var Karin Fagerlund väldigt säker på att det är vapenhandlarens tidigare vapen och SE det handlar om.

Om detta stämmer så har jag ett par reflektioner och frågor:
  • Det talas om provskjutningar har skett redan i slutet av 2017. Det är ju innan den första Filter-artikeln i maj 2018. Vad kom först, KP eller TP?
  • Vi vet sedan tidigare att åtminstone en av kulorna är i dåligt skick och att t.ex. FBI inte ens kunde säga om de avfyrats från samma vapen (Se FUP-IV). Att ”man har vapnet” kan alltså vara ett vagt begrepp. Pratar vi en +1 på NFCs skala så är det >6 ggr troligare att få spåren på LP-kulan (?) om den kom från vapen X än om den kom från något annat valen. Räcker det? Har man en ’second opinion’?
  • Om man fick svar från provskjutningar redan i början av 2018, vad har man då pysslat med sedan dess? Varför topsar man släktingar 2 år senare? Detta t.o.m. efter att man gått ut i VB att man har en lösning. Jag fattar inte.
  • Till sist, kommer vi att få en rimlig förklaring till varför SE hade en 357:a i fickan kl. 23:20 den 28/2 1986? Får vi en trovärdig förklaring till hur han visste att LOP skulle komma förbi Dekorima just då? Om inte så riskerar vi en evighetslång diskussion om att t.ex. kulorna var planterade, eller att fler är inblandade på något sätt.
Jag är djupt oroad över tanken på att vi får samma lösa indicier som TP torgfört plus en träff med +1 på ett vapen från vapensamlaren samling. Vi blir då sittande vid bridge-bordet med fler frågor än svar. :-/
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-06-08 kl. 22:17.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Njae,hade jag varit vapensamlaren så hade jag nog hintat dottern att inte sälja just den puffran precis innan jag kilade vilade.

Han kanske inte hann. Hur dog han?
Citera
2020-06-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leBook
Alltså verkligen! Vi snackar Keyser Soze.

Värre.Det skulle göra Stig Engström till den kallaste mördaren i världshistorien.
Först mula statsministern på öppen gata mitt framför ögonen på frun och gud vet hur många andra vittnen.Sedan lubba runt med jättepuffra bara för att strax åter uppenbara sig för platsen för det historiska brottet med spädgrisen lite lojt i fickan..snacka med diverse poliser och visa upp sig för diverse ögonvittnen..vilka var för sig logiskt sett skulle ha kunnat peka ut honom där och då on the spot.

Mycket värre än Keyser Söze.Vi snackar om en helt unik kriminalhistorisk prestation av sådana monumentala mått att orden sviker mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Och där kom mordvapnet fram, enligt TV4

...och där kom också Skandiamannen fram,'

då kan vi privatspanare ha som sista tillit att det är en stay behind konsperation, där SE ingick.
Det är ju något som kan låta lite logiskt - SE jobbade över av en helt annan anledning, som hemlig agent åt Stay behind.
Citera
Bannlyst
Något OT:

Apropå Veckans brott och
34 år med Palmemordet - del 1:

Gick ju inte i programmet att ta miste på hur kul de som jobbade i Palmegruppen hade.

Dykningar efter Palmevapnet verkar ha gjorts utanför ön Rhodos.

https://www.youtube.com/watch?v=AbUzPY_KbRk
Citera
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är riktigt svårt att få ihop det att Skandiamannen skulle ha kommit fram bakom dem (eller ev mött Olof och Lisbeth i Dekorimahörnet för ett uppgjort hemligt möte, skjutit Palme och försökt skjuta ner Lisbeth med ett andra skott, sedan flytt - och sedan kommit tillbaka till mordplatsen som om inget hade hänt för hans del några minuter senare.

Han måste ju ha insett att Lisbeth men även andra vittnen kunde ha känt igen honom när han kom tillbaka. Eller är det ingen av de andra som faktiskt bestyrker hans story att han var där kort efter mordet, redan innan polisen kom, att han pratade med flera av dem, och att han stannade kvar när polisen anlänt?

Ja, istället kände hon igen en "alkis" från Rotebro/Sollentuna. Men det verkar ju vara hennes grej med tanke på att (ponera att det är SE) de är de enda typerna hon känner igen. En alkis till en annan.
Citera
2020-06-08, 22:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Jag kan ju ha missat det men det sas väl aldrig egentligen att det var från just den vapensamlaren som hela tiden åsyftats?

Sen eftersom han nu var vapensamlaren (han eller någon annan), så behöver det ju inte vara precis SE som är gm. Vapensamlaren hade väl inte bara en kompis?

Jag kan tänka mig att om man inte själv har ett vapen så börjar man leta runt, och tillslut får man napp. O det behöver nödvändigtvis då inte vara SE. Sen kan ju vapensamlaren ha fått vapnet långt senare.

Nu när regeringen har fått info, så kommer det att golas hejvilt (för vapnet har vi ju vetat att PU haft sedan en lång tid tillbaks. Nu kom bara en bekräftelse på det). Så tyvärr kommer vi att få veta utgången innan det kommer från hästens mun. :-(
Enligt listor som cirkulerat i tråden hade vapensamlaren licens från ca 1979 på flera vapen av intresse för MOP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in