2020-06-08, 15:37
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
18 februari 2020 avslöjar KP för Camilla Kvartoft att han ska presentera en "lösning" ínnan halvårsskiftet:
-"Jag är positiv till att kunna presentera vad som hänt kring mordet och vem som är ansvarig för det."
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmemordet-narmare-en-losning-besked-innan-sommaren

I detta läge skulle man ju kunna tänka sig att de sitter och filar på presentationen, PM:et eller förundersökningsprotokollet..
Men istället fortgår undersökningarna, se nedan.
Varför? (Det kanske är fler som vi inte känner till.)

Jag börjar bli lite orolig...

-----

Polisen har sökt igenom Skandiamannens Täbyvilla (runt årsskiftet)
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-har-sokt-igenom-skandiamannens-tabyvilla

Skandiamannens släkt DNA-testad av polisen (under våren)
Palmegruppen skickade en begäran till Rättsmedicinalverket – som nu meddelar att de inte har gjort en analys och att ärendet hos dem är avslutat.
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/skandiamannens-slakt-dna-testad-av-polisen/

South African intelligence officials met Swedish investigators in Pretoria in March and handed over a dossier of information (Mars)
Källa: https://www.theguardian.com/world/2020/jun/08/case-of-sweden-murdered-pm-1986-olof-palme-south-africa

Jag ser det som att min vill ta så många spår som möjligt i mål inför presentationen för att öka trovärdigheten i PU:s val av gärningsman.

Det enda som egentligen gör mig bekymrad är mediernas märkliga beteende i uppsnacket.

Förhoppningsvis handlar det om att de helt enkelt är yra höns just nu som bara vrålchansar med SE och SA - och inte att de skulle fått någon förhandsinfo som skulle avfärda CA.
Citera
2020-06-08, 15:38
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
E-post kan man kolla med Hotmail (sedemera Microsoft) eller andra som var igång då. Borde sparats på servrar, även på 90-talet. Digitala fotavtryck är mycket intressant...

Läste någon artikel idag att en påslagen dator fanns i hans hem när han hittades död. Datorn undersöktes aldrig och förstördes senare.
Citera
2020-06-08, 15:40
Medlem
Fråga till er som känner sig träffade:

Varför känner du oro inför att KP skulle presentera något som inte stämmer med vad du självt trott/din egna teori?
Senast redigerad av Leonheart 2020-06-08 kl. 15:45.
Citera
2020-06-08, 15:42
Medlem
Ja det blir förstås Engström som presenteras. Men efter att ha läst Stocklassas bok så kan jag inte för mitt liv förstå det om inte det gänget som det skrivs om där haft något med mordet att göra.
Citera
2020-06-08, 15:45
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Läste någon artikel idag att en påslagen dator fanns i hans hem när han hittades död. Datorn undersöktes aldrig och förstördes senare.

Ja, läste den artikeln också. Men digitala fotavtryck finns på fler ställen än på fysiska datorn. På mejlservrar exempelvis.
Citera
2020-06-08, 15:51
Medlem
Citat:
Everythings possible, men detta MO skiljer sig från KP:s gamla dänga "utgå från brottsplatsen först". Är faktiskt överrumplad över SA-spåret, såg inte den komma. För mig var det ett granskat och klart case, där man självklart fortsatt tog in tips, det måste man göra, men att det fanns annat huvudspår. Är fortfarande tveksam, ingenting av reellt värde har ju tillkommit sedan Borgnäs etc gick ut med deras "tips".
Ja KP lät ju även ganska skeptisk till SA-spåret när han blev intervjuad i brottsjournalen 2019 (ca 11 minuter in):
https://www.youtube.com/watch?v=SRWBA3TuBmo
Citera
2020-06-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ja, läste den artikeln också. Men digitala fotavtryck finns på fler ställen än på fysiska datorn. På mejlservrar exempelvis.
Varför skulle de spara mejl som är 20 år gamla?
Citera
2020-06-08, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Om det är sydafrika Petersson ämnar att peka ut, då måste han rycka tag i polisspåret.
Sydafrika skulle aldrig kunna genomföra detta utan hjälp från annan underättelsetjänst.
Vilka bokstavsorganisationer som hade till gång till Avlyssningen på Palmes telefoner är ju ganska kort.
CIA
NSA
SÄK
MUST

Sedan måste Peterson navigera i minfältet med alla svenska poliser som vid tiden för mordet valde att semestera i Sydafrika....

Precis. Sydafrikaspåret ebbar ju nånstans på vägen ut i nåt slags inhemskt polisspår. Craig W och Bertil W måste på nåt sätt vara spindlarna i nätet i denna konspiration. Svårt att få ihop det på ett annat sätt iaf. Och då blir det i sin tur ännu svårare att förklara det anmärkningsvärda beteendet hos många av de högerextrema poliserna som i princip satt sig själva i tjänst den natten, tex Östling som mer eller mindre rymde från ett sjukhus efter en blindtarmsoperation.

Jag tror att det var en väldigt stor operation där endast ett fåtal vet vem mördaren är. Många poliser och personer i EAP/andra högerextrema organisationer visste att nåt var på väg att hända. Det skulle förklara varför många udda poliser ville jobba den natten, som ju var en lönings-fredag, dvs den kväll på hela månaden som det borde ha varit svårast att få ihop folk. Det skulle också förklara tex VGs konstiga beteende samma kväll, där han enligt olika vittnen sitter på en bar och skrävlar saker som att ”blod ska flyta på Stockholms gator”.

Så stor operation med många inblandade, kanske t.o.m. att Hans Holmér hade kännedom om mordkomplotten innan mordet, men ett gerillauplägg med celler där den ena cellen inte visste vad de andra cellerna skulle göra.

Det är vad jag tror. Det skulle förklara mycket av underligheterna den kvällen.
Citera
2020-06-08, 16:01
Medlem
Jag har samma känsla i kroppen som inför julafton när man var liten. En blandning av tillfredsställelse, nyfikenhet och stress.

Vem var det som sköt?
Citera
2020-06-08, 16:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Jag ser det som att min vill ta så många spår som möjligt i mål inför presentationen för att öka trovärdigheten i PU:s val av gärningsman.

Det enda som egentligen gör mig bekymrad är mediernas märkliga beteende i uppsnacket.

Förhoppningsvis handlar det om att de helt enkelt är yra höns just nu som bara vrålchansar med SE och SA - och inte att de skulle fått någon förhandsinfo som skulle avfärda CA.

Ja, jag ser det också som att man vill kunna presentera så mycket som möjligt inom de olika spåren.

Trodde ju dock att man redan hade dessa saker avklarade som sagt och att tiden under våren skulle handla om skriva en rapport, PM eller FU..

Men man kanske har god koll på dokumentationen redan och dessa undersökningar kompletteras enkelt, då de inte har någon avgörande betydelse? (Är väl min slutsats ändå av det hela)

Varför tycker du media beter sig märkligt?
När det rör sig inom de olika spåren så är det ju klart att media skriver om det...
Tycker media beter sig högst normalt... som det brukar se ut...

Edit:
Delar Soulflash syn på detta ang. media.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2020-06-08, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Precis. Sydafrikaspåret ebbar ju nånstans på vägen ut i nåt slags inhemskt polisspår. Craig W och Bertil W måste på nåt sätt vara spindlarna i nätet i denna konspiration. Svårt att få ihop det på ett annat sätt iaf. Och då blir det i sin tur ännu svårare att förklara det anmärkningsvärda beteendet hos många av de högerextrema poliserna som i princip satt sig själva i tjänst den natten, tex Östling som mer eller mindre rymde från ett sjukhus efter en blindtarmsoperation.

Jag tror att det var en väldigt stor operation där endast ett fåtal vet vem mördaren är. Många poliser och personer i EAP/andra högerextrema organisationer visste att nåt var på väg att hända. Det skulle förklara varför många udda poliser ville jobba den natten, som ju var en lönings-fredag, dvs den kväll på hela månaden som det borde ha varit svårast att få ihop folk. Det skulle också förklara tex VGs konstiga beteende samma kväll, där han enligt olika vittnen sitter på en bar och skrävlar saker som att ”blod ska flyta på Stockholms gator”.

Så stor operation med många inblandade, kanske t.o.m. att Hans Holmér hade kännedom om mordkomplotten innan mordet, men ett gerillauplägg med celler där den ena cellen inte visste vad de andra cellerna skulle göra.

Det är vad jag tror. Det skulle förklara mycket av underligheterna den kvällen.

Jag tycker att den koppling som B Wedin isåfall troligtvis kan ha är att få Säpo in på PKK spåret, som sedan styrde Palmegruppen dit. Men jag tror inte Bertil Wedin var i Sverige vid tillfälle.
Citera
2020-06-08, 16:12
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Varför tycker du media beter sig märkligt?
När det rör sig inom de olika spåren så är det ju klart att media skriver om det...
Tycker media beter sig högst normalt... som det brukar se ut...

Edit:
Delar Soulflash syn på detta ang. media.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Absolut har du rätt i att de skriver om det de känner till gällande utredningsåtgärder.

Men det verkar inte existera något grävande överhuvudtaget i de olika spåren där ju CA är en självklarhet att ta upp.

Riktig journalistik bygger ju till stor del på kritiskt tänkande, vilket dock verkar vara helt frånvarande här. Istället sker bara ett påhakande av vad alla andra gör.

Jag har tex inte sett någon journalist på allvar ifrågasätta logiken i SE som gärningsmannen - den mängd av faktorer som pekar mot honom.

Samma med Sydafrika. Inget ifrågasättande av hur oproffsigt mordet genomfördes om det skulle ha varit SA-agenter bakom. De skulle aldrig ha genomfört det så taffligt.

Det finns ingen riktig granskning - i alla fall har jag inte upptäckt den.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-08 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in