2020-06-08, 10:02
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
Enda orsaken till att SAPO gick ut med att dom troligvis hade hittat mordaren var att Borgnas kom ut med en bok sama dag som pekade ut SAPO. Så dom har nog inget substanciellt att komme med.

Krister Petersson arbetar inte för Säpo.
Citera
2020-06-08, 10:02
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
ja, lite tragiskt på något sätt. Min tro är att han absolut inte har något med mordet att göra. Han var på plats men kom något senare än vad han själv uppger. Han borde ha hörts o vägts in mer som vittne än vad han i verkligheten blev. Om man leker med tanken att han var GM och samtidigt har det här bekräftelsebehovet så hade i varje fall jag lämnat ett brev efter mig vid självmord där en förklaring lämnas och var vapen kan hittas etc. Något sådant brev har ej hittats mig veterligen så även på den punkten falerar SE som GM.

Bra skrivet, fast han togs på allvar i den absoluta början av utredningen men blev sedan avfärdad av Hans Holmer just pga att sitt märkliga och påstådda uppträdande på mordplatsen.
Hans berättelse stämde helt enkelt inte in på vad man visste hade hänt och vilka vittnen som fanns på plats.
Citera
2020-06-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Theutenberg nämner ett dubbelramat hemligt dokument från 1963.
Han menar att detta skulle definiera den innersta kretsen i den
svenska hållningen och att Palme i grunden skulle ha agerat enligt
detta dokument.

Hej Ben, förlåt men kan du förtydliga lite mer om detta om du orkar?
Citera
2020-06-08, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Det enda logiska sammanhanget som Skandiamannen kan ha haft roll i det som hände på Sveavägen är som en del av AgAG.
Men, jag betvivlar Christer Petersson vågar vända på den stenen. listan över personer som både mist livet och anseende när de enbart skrapat på ytan i den pölen är lång.

Har du en lista med dom namnen?

Jag känner väl till han moderatpolitikern och de två journalisterna.

Vilka mer har försvunnit eller förvisats till skogen?
Citera
2020-06-08, 10:08
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/hemligt-mote-mellan-sydafrika-och-palmeutredarna/

Sådär, där kom den där läckan som jag efterfrågade igår. Spännande!

Om det är Sydafrika-spåret så är det pinsamt för SÄPO.

Har Sydafrikanska säkerhetstjänsten lyckats åka från andra sidan jordklotet och skjuta ihjäl vår statsminister utan svensk hjälp så är det oerhört pinsamt för vår egna underrättelsetjänst.

Har Sydafrikanska säkerhetstjänsten lyckats åka från andra sidan jordklotet och skjuta ihjäl vår statsminister
med svensk hjälp så är det oerhört pinsamt för vår egna underrättelsetjänst.

Vilken fantastisk sommar vi har framför oss 😁
Citera
2020-06-08, 10:09
Medlem
Om det inte blir en lone nut, en ensam gärningsman (typ SE, CA, VG som agerat helt på egen hand) så får vi en konspiration (två personer eller fler) https://legal-dictionary.thefreedictionary.com/conspiracy.
Om vi får det senare så kan det nog bli en sådan här misstänker jag: https://en.wikipedia.org/wiki/Limited_hangout
Citera
2020-06-08, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om SA's u-tjänster är inblandad på något sätt i MOP ligger det i farans riktning att svensk u-tjänst militär/polisiär också är delaktiga. Intressant.

Att SA underättelsetjänst skulle avrätta palme på eget bevåg är väl orimligt eller var stödet till ANC försvårande så pass att det justifierade ett statsministermord?

CIA kan väl vara beställare men att svensk u-tjänst skulle vara ovetande med en västlig GM är väl rätt otroligt med tanke på allt palmehat som fanns i mökblå-bruna polisiära och militära kretsar.
Citera
2020-06-08, 10:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Av ca 120 importerade askar med aktuell ammo är det bara en eller några få som man vet/tagit reda på, var de till sist hamnade.

Kunde man finna det totala svaret på dessa askar, ja då är man sannolikt oxo mördaren/mördargänget på spåren!

Meen!! Vill man...det?

Klart man skulle velat det, meeen... hur skulle man göra det..?

Kulorna tillverkades 1979 och de flesta sköts sannolikt redan innan mordet..
Man hittade ändå 450 kulor som man analyserade..

Kulan från Mockfjärdsrånet, som blyisotopmässigt stämde överens med mordkulorna, kom med stor sannolikhet ifrån inbrottet i Haparanda..
Asken köpt från en sportbutik i Luleå om jag inte minns fel.

Men som sagt rätt svårt att spåra detta bakåt med tanken på tiden från 1979 när dessa askar såldes...
Kvitton etc. kanske gallrats ur...? etc.
Citera
2020-06-08, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Att SA underättelsetjänst skulle avrätta palme på eget bevåg är väl orimligt eller var stödet till ANC försvårande så pass att det justifierade ett statsministermord?

CIA kan väl vara beställare men att svensk u-tjänst skulle vara ovetande med en västlig GM är väl rätt otroligt med tanke på allt palmehat som fanns i mökblå-bruna polisiära och militära kretsar.

Just nu som allt rullas upp framför våra ögon vill jag inte spekulera. Men en dark horse är South Africa Institute for Maritime Research (SAIMR).
Citera
2020-06-08, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Merparten av dem som var åtminstone 10 år och äldre när mordet skedde är nog intresserade, det var ju ett nationellt trauma där hela världens blickar föll på Sverige och där oskulden togs. Har man ej upplevt detta så blir det per automatik mindre intressant tyvärr.

Jag är yngre än så, minns ingenting av själva mordet. Däremot så präglade ju detta hela 90-talet i stort sett. Händelsen och allt omkring det inklusive persongalleri överträffar ju verkligen all fiktion.
Citera
2020-06-08, 10:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Från artikeln:

Ja jag läste just artikeln. PU har alltså varit i Pretoria 18 mars i år, mötet på PU:s begäran, och fått info om Sydafrikas inblandning i mordet.

Stocklassa säger att han haft nära samarbete med PU och träffat dem var 6-8:e vecka och då har PU ständigt efterfrågat mer material om Sydafrika.

Hm.
Citera
2020-06-08, 10:29
Medlem
styrlunds avatar
Om det är sydafrika Petersson ämnar att peka ut, då måste han rycka tag i polisspåret.
Sydafrika skulle aldrig kunna genomföra detta utan hjälp från annan underättelsetjänst.
Vilka bokstavsorganisationer som hade till gång till Avlyssningen på Palmes telefoner är ju ganska kort.
CIA
NSA
SÄK
MUST

Sedan måste Peterson navigera i minfältet med alla svenska poliser som vid tiden för mordet valde att semestera i Sydafrika....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in