2020-06-08, 15:09
Medlem
Palmemordet i dagens BBC News - tvekar mellan Skandiamannen, Sydafrika eller ren bluff:
https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-52909643
Citera
2020-06-08, 15:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Utpekanden görs hela tiden. Men man måste också bevisa att de var på plats. Hur bevisar man, 34 år senare, att SA:s GM var på Sveavägen och höll i vapnet när ingenting - vad vi vet - placerat denna man där tidigare? Ord betyder knappt någonting.
.

Det är inte vilka utpekanden som helst. Det är fd högt uppsatta agenter och agentchefer som pekar ut den egna tjänsten som ansvariga. Inget i utredningen motsvarar det, vilket givetvis inte behöver betyda att det är sant för det.

Om PU denna gång lyckats komma vidare med detta måste de ha verifierat någon information som någorlunda binder en GM till brottsplatsen. Eller också nöjer de sig trots påståenden om att fokusera på brottsplatsen med vad de bedömer som en trovärdig indiciekedja baserat på uppgifter de fått från Sydafrika.
Citera
2020-06-08, 15:16
Medlem
Folk här i tråden verkar sakna en förståelse för hur journalisterna som granskar fallet tänker. De sitter inte på sin kammare och försöker bedöma vem som är mest sannolik utifrån deras egna analyser av fakta kring mordplatsen (som folk här i tråden) eftersom ett sådant arbete är ganska fruktlöst. Istället drar de slutsatser på basis av de utredningsåtgärder man vet att PU sysslat med senaste åren (i första hand SE men nu på senare tid även SA). Jag tror att det är en mer fruktbar strategi om man vill komma närmare den lösning som kommer presenteras på onsdag.
Senast redigerad av soulflash 2020-06-08 kl. 15:18.
Citera
2020-06-08, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaroldPyott
Palmemordet i dagens BBC News - tvekar mellan Skandiamannen, Sydafrika eller ren bluff:
https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-52909643

"a tall man came up behind Palme and fired two shots"

Ehh. När räknas man som lång egentligen?
Citera
2020-06-08, 15:26
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilig-slips
Jag har läst boken "Den osannolika mördaren" och tror att det är Skandiamannen polisen ska lägga fram bevis mot på onsdag. Veckan efter mordet åkte Skandiamannen till Idre på fjällsemester. Bild på stugan och han själv i backen:
https://i0.wp.com/magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2019/02/idre_high.jpg?fit=800%2C420&ssl=1

Polisen förhörde ägaren till stugan som Skandiamannen lånade. Ägaren är långvarig skribent för en lokaltidning och skrev om det i blaskan efter att polisen hälsat på. Rumor Control? Intressant läsning tycker jag, se från sidan 9:
http://kringelfjordens-stugby.se/Kringelfjordsnytt/KFN_201802.pdf

Och jag har läst boken "Stieg Larssons Arkiv", därmed tror jag på Sydafrikaspåret!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
"a tall man came up behind Palme and fired two shots"

Ehh. När räknas man som lång egentligen?
Över 185 cm.
Citera
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
.

Det är inte vilka utpekanden som helst. Det är fd högt uppsatta agenter och agentchefer som pekar ut den egna tjänsten som ansvariga. Inget i utredningen motsvarar det, vilket givetvis inte behöver betyda att det är sant för det.

Om PU denna gång lyckats komma vidare med detta måste de ha verifierat någon information som någorlunda binder en GM till brottsplatsen. Eller också nöjer de sig trots påståenden om att fokusera på brottsplatsen med vad de bedömer som en trovärdig indiciekedja baserat på uppgifter de fått från Sydafrika.

Everythings possible, men detta MO skiljer sig från KP:s gamla dänga "utgå från brottsplatsen först". Är faktiskt överrumplad över SA-spåret, såg inte den komma. För mig var det ett granskat och klart case, där man självklart fortsatt tog in tips, det måste man göra, men att det fanns annat huvudspår. Är fortfarande tveksam, ingenting av reellt värde har ju tillkommit sedan Borgnäs etc gick ut med deras "tips".
Citera
2020-06-08, 15:27
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Folk här i tråden verkar sakna en förståelse för hur journalisterna som granskar fallet tänker. De sitter inte på sin kammare och försöker bedöma vem som är mest sannolik utifrån deras egna analyser av fakta kring mordplatsen (som folk här i tråden) eftersom ett sådant arbete är ganska fruktlöst. Istället drar de slutsatser på basis av de utredningsåtgärder man vet att PU sysslat med senaste åren (i första hand SE men nu på senare tid även SA). Jag tror att det är en mer fruktbar strategi om man vill komma närmare den lösning som kommer presenteras på onsdag.

Precis så. Medialogiken är något helt annat än Flashbacklogiken.
Citera
2020-06-08, 15:29
Medlem
Huckabees avatar
Jag tror de presenterar CA, men en sak förbryllar mig.
När det kommer till undersökningarna av SE och SA verkar ju PU läcka som ett såll.

Så en fråga till någon annan som också tror på CA; varför har inget läckt om utredningen av CA?
Citera
2020-06-08, 15:33
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tror mera på en helhetsbild som i Lillehammerfallet. Det är helt klarlagt att det var ett antal personer med i konspirationen men det går inte att bevisa vem som sköt.
Alla greps ej och fälldes ej men ingen tvivlar om att de agerade gemensamt med Israeliska statens uppdrag.

Några dömdes till livstids fängelse, men benådades sedermera. Norska myndigheter återöppnade fallet, dock kunde inte den misstänkta anstiftaren nås.

https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/world/2000/mar/02/israel

Visar att det kan vara känsligt att uppklara högprioterde fall. Intressant är att Mossad agenterna var av väldigt varierande ursprungsland. Undrar således om det trots allt kan finnas en tråd till Mossad. Svenska rättsväsendets undfallenhet att utreda Palmemordet kan vara en sådan indikator.
Senast redigerad av Thurizas-09 2020-06-08 kl. 15:53.
Citera
2020-06-08, 15:34
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Självklart hade han e-post. Självklart var utredarna för långsamma att kontrollera denna innan datan raderades.

E-post kan man kolla med Hotmail (sedemera Microsoft) eller andra som var igång då. Borde sparats på servrar, även på 90-talet. Digitala fotavtryck är mycket intressant...
Citera
2020-06-08, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
KP har sagt i interrvju att nuvarande PU har säkrat teknisk bevisning.
Han har vidare sagt att den lösning som kommer att presenteras är av sådan art att lösningens olika komponenter måste sättas in i sitt rätta sammanhang.

Sålunda så handlar Onsdagens lösning om en arbetshypotes som stöds av viss teknisk bevisning.Den tekniska bevisningen är dock inte så kraftig att den i sig pekar ut GM.

Det kommer utifrån detta fortsatt att finnas rum för spekulation,för den som vill..det säger sig självt.

Den som förväntar sig en vattentät 100 procents lösning på Onsdag kommer att bli besviken.
Sådan kommer inte att presenteras.Det är bara att höra vad KP säger.

Det var det jag menade med teknisk bevisning av indicie-karaktär. Teknisk bevisning behöver alltså inte per se innebära mordvapen eller ”touch-DNA”. Det kan lika gärna vara ett fingeravtryck av AW på en telefonkiosk utanför Grand osv.

Utifrån det uttalandet om en arbetshypotes så låter det som en konspiration där några konspiratörer har börjat prata och kommit med bekännelser som går att verifiera och som i sin tur pekat ut andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in