2020-06-08, 15:01
Medlem
santos_devilles avatar
https://www.sydsvenskan.se/2020-06-08/nojesparkerna-kraver-regeringen-pa-svar

Nu kommer säkert våra tivolin öppna igen, mycket pengar där!
Citera
2020-06-08, 15:04
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Rapporterades ytterligare 35 döda personer i covid-19 idag.

Det är den högsta måndagssiffran på 5 veckor !!
Är det bättre att rapportera höga siffror på tisdagar så de slipper sticka ut?
Citera
2020-06-08, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Har du varit på stan någonting det senaste?
Om du missat att folk fullständigt skiter i det mesta är ganska tydligt. Att det då fortsätter minska, kan inte bara tillskrivas restriktioner..

Fast för tusende gången, t.o.m Tegnell har sagt att det kan ha med sommarn att göra....
Citera
2020-06-08, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
https://www.sydsvenskan.se/2020-06-08/nojesparkerna-kraver-regeringen-pa-svar

Nu kommer säkert våra tivolin öppna igen, mycket pengar där!

Så länge tivolinöjen faller under kategorin offentliga tillställningar blir det ju svårt att öppna upp..

men tivoli i köpenhamn öppnar ju upp med massa åtgärder, digitalt kösystem tex , så blir intressant och se hur det löser det i Sverige.
Citera
2020-06-08, 15:10
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Därför att det är framförallt människor som inte är i riskgrupperna som får bekräftad corona. Riskgrupperna äldre har en stor minskning när de testas. När man testar bredare så kommer fler visa sig vara smittade, och vi har ju alla vetat att coronan slår olika på olika människor. Förut testades bara folk som uppsökte sjukhusen, idag kan du gå ner till vårdcentralen om du har ont i skallen och bli testad (på vissa platser)

Döda per vecka minskar, vi ser ingen ökning på inlagda på IVA och ingen ökning på inlagda på sjukhus

Det fetade. Tror du verkligen det är igång redan att vem som helst med symptom kan gå och testa sig? Ens på vissa ställen? Av allt jag sett så har regionerna ställt sig frågandes till hur de ska kunna testa fler som det ser ut nu och föreslagit hemtest, och politikerna verkar själva inte överens om man ska behöva gå via 1177 eller inte.

Låter inte enligt mig som att de fått igång detta redan, men jag hoppas såklart jag har fel och tar gärna en länk som visar det! Oavsett så lär det inte vara till en grad än att vi sett ökade antal fall på grund av just dessa personer.
Citera
2020-06-08, 15:14
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag ger mig inte på den punkten.

Auckland International: 21 miljoner passagerare om året
Arlanda: 26 miljoner

Då har ändå Sverige dubbelt så stor befolkning. Och NZ får resenärer från alla möjliga håll - massor av kineser och andra asiater, amerikaner, européer. Att så stor andel av flygen är från Australien betyder inte att de är fulla med australiensare, för till NZ flyger man ju från Europa med mellanlandningar.

Det går inte att skylla på geografin!

Jämför i så fall med Danmark. Landgräns mot Tyskland och ligger mycket närmare Centraleuropa än vad Sverige gör. Dessutom sex gånger så tätbefolkat som Sverige. Vi borde ha klarat oss bättre än dem. Den enorma skillnaden i utfall beror på inkompetens och ett ideologiskt motstånd mot att agera.
Du glömmer lite alla som åker in i Sverige med bil, över landgränserna. Dels är det såklart färre på NZ (du förstår nog varför) dels så att vid en lockdown så reser INGEN alls. Medans länder med landgränser omöjligt kan hindra alla att förflytta sig. Man kan iofs stoppa nästan alla men inte alla.

Ju mer isolerat land, desto lättare att..... isolera.
Citera
2020-06-08, 15:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tror faktiskt att det finns en naturlig immunitet i befolkningen. Hur stor, har jag ingen aning om. Dock tyder väldigt mycket på det.
Om Stockholm har 10% med antikroppar, så måste det finnas något mer som påverkar/samverkar att det går ner så mycket som det gör..

Men det är bara en gubbgissning..
Hur definierar du immunitet?

Det finns massor med personer som smittas utan att bli sjuka. Det är välkänt och antagligen anledningen till att sjukdomen får så stor spridning. Eller menar du endast personer med antikroppar. Även dessa kan dra på sig viruset men blir inte sjuka eftersom immunförsvaret kan hantera smittan.

Varför det är så stor variation i hur sjuk man blir är bara lösa spekulationer till man lyckats bevisa något.
Citera
2020-06-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Tror inte Nån avlidit pga c19
Det dog en syster men det visade sig hon hade andra problem så det va förmodligen inte pga c19

Tycker inte att du skall sprida sådana uppgifter om avlidna personer utan väldigt goda, offentliga källor. Detta är ingen skvallertråd heller.

Av vad jag har sett har det inte framgått något sådant som du påstår, i media. Däremot en polisutredning kring ev. arbetsmiljöbrott. Att personen dog av covid råder inga som helst tvivel om.

Sjuksköterska dog i covid – kan vara arbetsmiljö*brott

En sjuksköterska som vårdade coronapatienter insjuknade och dog några dagar senare. Fallet utreds nu som arbetsmiljöbrott.

I artikeln nämns även att andra som arbetar inom vården avlidit av covid.

https://arbetet.se/2020/04/29/sjukskoterska-dog-i-covid-kan-vara-arbetsmiljobrott/

Tänk till lite nästa gång innan du postar så är du snäll, sagt i all välmening...
Citera
2020-06-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Det fetade. Tror du verkligen det är igång redan att vem som helst med symptom kan gå och testa sig? Ens på vissa ställen? Av allt jag sett så har regionerna ställt sig frågandes till hur de ska kunna testa fler som det ser ut nu och föreslagit hemtest, och politikerna verkar själva inte överens om man ska behöva gå via 1177 eller inte.

Låter inte enligt mig som att de fått igång detta redan, men jag hoppas såklart jag har fel och tar gärna en länk som visar det! Oavsett så lär det inte vara till en grad än att vi sett ökade antal fall på grund av just dessa personer.

https://youtu.be/j_1eFLs2EiY?t=297

Vi den tydpunkten har du slides från dagens presskonferens som visar att den typen av testning ökat väldigt mycket.
Citera
2020-06-08, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja de är kraftigt överrepresenterade i alla sammanhang och åldersgrupper.
T.o.m. bland sjukvårdpersonal och läkare som dött.
Tänk också på att våra pensionsräddare är i oerhört sämre skick i snitt, en 60 åring från somalia kan nog jämföras med en 80-90 årig svensk.
Men efter att dom fått komma till Sverige så blir väl en somalier 80-90 år?
Citera
2020-06-08, 15:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Hur definierar du immunitet?

Det finns massor med personer som smittas utan att bli sjuka. Det är välkänt och antagligen anledningen till att sjukdomen får så stor spridning. Eller menar du endast personer med antikroppar. Även dessa kan dra på sig viruset men blir inte sjuka eftersom immunförsvaret kan hantera smittan.

Varför det är så stor variation i hur sjuk man blir är bara lösa spekulationer till man lyckats bevisa något.

Förekommer teorier om korsimmunitet med andra coronavirus. Klart intressant om det skulle finnas en sådan

https://medicalxpress.com/news/2020-05-coronavirus-centre-immunity.html
Citera
2020-06-08, 15:19
Medlem
welcometorealitys avatar
Norge slog Finland idag i Covid-19 med 1-0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem