Citat:
Ursprungligen postat av
santos_deville
Därför att det är framförallt människor som inte är i riskgrupperna som får bekräftad corona. Riskgrupperna äldre har en stor minskning när de testas. När man testar bredare så kommer fler visa sig vara smittade, och vi har ju alla vetat att coronan slår olika på olika människor. Förut testades bara folk som uppsökte sjukhusen, idag kan du gå ner till vårdcentralen om du har ont i skallen och bli testad (på vissa platser)
Döda per vecka minskar, vi ser ingen ökning på inlagda på IVA och ingen ökning på inlagda på sjukhus
Det fetade. Tror du verkligen det är igång redan att vem som helst med symptom kan gå och testa sig? Ens på vissa ställen? Av allt jag sett så har regionerna ställt sig frågandes till hur de ska kunna testa fler som det ser ut nu och föreslagit hemtest, och politikerna verkar själva inte överens om man ska behöva gå via 1177 eller inte.
Låter inte enligt mig som att de fått igång detta redan, men jag hoppas såklart jag har fel och tar gärna en länk som visar det! Oavsett så lär det inte vara till en grad än att vi sett ökade antal fall på grund av just dessa personer.