2020-06-07, 22:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Tråkigt att du måste avsluta med att försöka förnedra mordoffret ännu en gång men du har väl dina dolda skäl. Spermafläckarna kan ha varit färska från mordnatten. Jag tror att LW sedan en tid tillbaks, okänt hur lång tid, hade slutat ligga med det patetiska vraket SD och insett att hon blivit manipulerad av paret från helvetet. Misstaget hon gjorde var nog att hon gett sig fan på att ge igen och sätta dit svinen så hårt hon kunde. Hon underskattade faran och fick ingen mer chans att dra sig ur deras onda sfär. Mycket tragiskt och ingen förnedring från sådana som dig och de andra i tråden kan solka ner hennes minne för de som verkligen kände henne. Inte heller för oss i tråden som känner sympati för henne och hennes familj och vill se något som liknar rättvisa drabba mördarna och deras medhjälpare. Livet är långt och karma is a bitch, som sagt ingen preskriptionstid för mord. Och det finns nog ett antal samveten som de utan behöver oroa sig över. Någon kommer snacka för eller senare, bara en tidsfråga......tick, tack
Så tror jag också att det var.
Hon hade frigjort sig från SD och ville ge igen för att hon ansåg att han bara hade utnyttjat henne.
Citera
2020-06-07, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Hon hade frigjort sig från SD och ville ge igen för att hon ansåg att han bara hade utnyttjat henne.
Så är det nog. Hon skrev i chatt till honom att "jag är fri, du har inget grepp om mig längre". Inte exakt citerat.
Citera
2020-06-08, 00:10
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Ja precis så. Det är helt jävla sinnessjukt att de tror sig kunna påverka folk till att tycka Lena förtjänade det och att tråden då ska dö ut eller vadå? Haha idioti, bara att scrolla förbi! Skrämmande ihärdighet dock.

Jag tror inte Jerry är många månader ifrån sammanbrottet. En till lång mörk vinter klarar han nog inte

Det är nog också en slags självterapi, de rättfärdigar det de gjort genom att förminska och förnedra LW. Det är faktiskt lite roligt att tänka på hur de jobbar dygnet runt i skift för att försöka banka in sina lögner i tråden men de har också länge lyckats ganska bra tycker jag. Men när man börjar skala av alla påståenden och trådsanningar så blir det svårt. Det gäller att spåra tillbaks varenda påstått fakta och se om det verkligen kan bekräftas med trovärdiga källor. HD som offer, hur länge var till exempel jag själv inte övertygad om den "sanningen"....suck...jag skulle påstå att den kommer från antagandet att SD är narcissist och man har sedan läst på om narcissister och hur de påverkar sin omgivning. Sedan har man antagit att HD är ett offer för SDs manipulation. Ju mer man sätter sig in i det som går att granska mer objektivt ju mindre sant framstår det tills inget finns kvar att backa upp det påståendet. Förutom att mängder med konton fortsätter att mata ut den föreställningen. Alla är säkert inte en del av den inre kretsen, många upprepar antagligen bara det de redan kommit att betrakta som fakta efter att ha läst det hundratals gånger. Och jag påstår inte alls att jag själv är först, när jag kollat tillbaks i tråden så har jag hittat flera andra som vid olika tillfällen tagit upp alla dessa antaganden och ifrågasatt och rotat i skiten.

JG borde passa sig för att åka ut på utflykter ensam med de misstänkta men det kanske han redan gör. Eller så har de väldigt starka hållhakar på honom som garanterar hans tystnad. Eller så vet han helt enkelt inte tillräckligt mycket för att utgöra ett hot. Tycker lite synd om honom om han inte är inblandad i själva mordet, han är nog ordentligt bearbetad av Ds efter flera års manipulation och maktspel och sen har han nog en ganska vek karaktär till att börja med som gjorde att han sögs in djupare och djupare i SDs och HDs kontroll. Av vad man läst är det ingen lätt sak att frigöra sig från men han borde börja med noll kontakt med personer i den inre kretsen
Tänkte försöka etablera det uttrycket, den inre kretsen
Citera
2020-06-08, 00:16
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du får ha tålamod med mig, jag har tyvärr inte hunnit (inte haft tid) att läsa Lambertz artikel ordentligt. Mycket nu på våren med studentmottagingar och annat.

Min tanke så här spontant, är att vissa hårda fakta går att mäta rent statistiskt hur sannolikt det är att det är "av värde". Redan på NFC görs sådana kalkyleringar utifrån hypoteser t ex med fingeravtryck och DNA.

Det är alltså sådan fakta som man kan likna vid sannolikhetsberäkningar med krona/klave eller tärning.

Men hur sannolikt är det att fingeravtrycket/DNA:t som hittas på brottsplatsen har att göra med brottet? Hur har det kommit dit? När?

Naturligtvis har det stor (avgörande) betydelse om mgm aldrig varit på platsen tidigare, eller åtminstone hävdar sig aldrig varit där eller inte.

Och hur ska man värdera andra bevis/tecken/indicier som t ex vittnesmål. Är Judith lika trovärdig som Karin? Hur är minnet, hur bra ser man, hur observant är man? Kan vittnet ha vinster av att vittna/undanhålla?

Variablerna bli många för vissa bevis, och dessa variabler ska matas in i den matematiska formeln.

Och GW som är professor i kriminologi utgår mycket från statistik när han gör sina antaganden. Men det är enbart en vägledning till hur man kan tänka när man utreder. Och han brukar ju också säga att slumpen har sina begränsningar.

Om det fanns en möjlighet att beräkna sannolikheten för att en person är skyldig, då tror jag att man hade gjort det för länge sedan. Det handlar inte om hur stor sannolikhet det är att det blir en etta på tärningen vid nästa slag.

Men visst, idag gör ju domstolen (precis som åklagaren) någon slags beräkning utifrån erfarenhet och kunskap hur sannolikt det är att mgm har begått brottet. Och olika domstolar kan döma olika. Lite läskigt.

Det viktigaste är kanske att man försöker att förbättra säkerheten på många plan. All forskning som leder till ett förbättrat och säkrare arbete vid både domstolar och utredningsarbete är viktigt.

MEN:
I det här fallet hade det viktigaste varit att vara på alerten för att hitta Lena. När det gäller jouråklagarens beslut att avsluta det tekniska arbetet på mgm bostad den 15:e (eller 16:e?) kanske inte gick att undvika. Det finns många missar i det här utredningsarbetet som kanske har större betydelse för utfallet än att räkna efter statistiska sannolikhetsmodeller.

Kanske kan man använda statistik på sådant sätt att man kan visa att det är ytterst ovanligt att ett offer slås med 17 slag i ansiktet/huvudet av random gm, och tvärtom vanligare med sådant våld när gm känner offret.
Vet inte om åklagaren använde detta argument eller ens om det är brukligt?

Får väl ta mig i kragen och läsa den intressanta men lite tunga artikeln av Lambertz !
Ligger lite efter i läsningen eftersom jag lyssnat igenom hela rättegången nu.

Det som framgick med (o)önskvärd tydlighet är att ytterligare en försumlighet/misstag/otur satt käppar i hjulet för att sätta dit GM. Det är att it-forensikern (som ej är PW) berättar om att han (efter alltför lång tid) plötsligt ser att det skett en inloggning på LW:s dator morgonen 15/5.

Hade det upptäckts tidigare hade man kunnat kolla vem som gjort det.

Det är som att det gått troll i hela fallet!
Citera
2020-06-08, 00:24
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Visst säger det emot varandra. Men det är ju SDs berättelse. Han säger emot sig själv hela tiden. Men det är inte åtalbart med lögner, emotsägelser etc. Många historier i fupen säger emot varandra - inkl säger emot det som LW säger till många av sina vänner och bekanta. Likaså HD som vidhåller att LW nästan blödde ihjäl sig medan SD tog tillbaka det i tingsrättsförhören - men hur skulle HD vetat det? De kunde ju inte prata sig samman längre.

Hela fupen är lögner, motsägelser, andra- och tredjehandsuppgifter. Svårt att få en röd tråd i det hela.

Ja håller med helt och hållet, jag har aldrig stött på något liknande fall under alla år här på Flashback och då har aktuella brott och kriminalfall varit den sektion jag läst i överlägset mest och jag har nog läst i alla fall en del om samtliga uppmärksammade mord sedan ca 10år tillbaks.
Citera
2020-06-08, 00:34
Medlem
drunknars avatar
Citat:

Ja fast då tror vi ändå inte riktigt samma sak, jag tror hon ville sätta dit både SD och HD för allt de gjort mot henne. Men du kan ha rätt, jag kan inte vara 100% säker på att HD var en del av ekvationen...än så länge.
Senast redigerad av drunknar 2020-06-08 kl. 00:39.
Citera
2020-06-08, 01:55
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

Genom att bjuda på hjärtformad kladdkaka
som hon bakat till sig och SD?

Hon hade ju sperma från honom i fleta trosor.
Så hur tänker du om det?
Citera
2020-06-08, 02:04
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jag tror att LW sedan en tid tillbaks, okänt hur lång tid, hade slutat ligga med det patetiska vraket SD

Det är.vad ni vill inbilla er men SDs sperma i
flera av hennes trosor visar att ni har fel.
Citera
2020-06-08, 03:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Var det därför han tackade nej till inbjudan till hjärtformad kladdkaka sista kvällen hon var i livet? Eller tänker du att någon annan sände den inbjudan?

Det kanske var han som frigjorde sig? Ifall inbjudan till fika var ett slags medel att komma till att tjafsa om något SD inte hade lust att tjafsa om? Jag menar vill hon "ge igen" och så att säga har behov att "get in his face" så är hon ju inte ett skvatt frigjord. SD skulle till USA och LW skulle till Norge och ingen av dem, vare sig narcissisten eller borderline personligheten, skulle vara nödd plågas med enbart sitt eget sällskap. Vad finns att "ge igen" för? Jösses vad ni svamlar.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-06-08 kl. 03:41.
Citera
2020-06-08, 03:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det är.vad ni vill inbilla er men SDs sperma i
flera av hennes trosor visar att ni har fel.

Jaa men hon kanske sparade riktigt gammal smutstvätt som något slags trofé, ett monument över sin frigörelse från SD genom trosor fläckade med hans sperma. Såklart. Eller?
Citera
2020-06-08, 03:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Vet vi att LW har hotat SD med att avslöja affären? Finns det dokumenterat i fup att LW hotar SD med detta? Det kan inte vara ännu en lögn planterad av inre kretsen? Och även om hon gjort det så blir det lite tragikomiskt om man samtidigt tänker sig att HD redan vet om allt. Man skulle vilja veta vad det sista var som LW triumferade med i nån chatt där hon ansåg sig vunnit övertaget, jag tror det handlar om förskingrade pengar från geocachebluffar och/eller andra stölder. Kanske för att finansiera den långa USA-resan, inte billigt att vistas där så länge och fylla upp tiden med aktiviteter. Var det 6 veckor som de planerat att resa runt där och leta burkar?....ständigt dessa patetiska burkar

Vem är det som hittar på nu? Har du
överhuvudtaget läst FUP?

Citat:
Lena Wesström

de ska ut på äventyr igen nu i maj, två veckor i USA utan barnen såklart. Giga. Salt Lake City och
Chicago. Blä
28 jan 2018 13:12
Citat:
s. 478

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/thumbs/@@147:3bf8951395b668aeec251f0157f6ab9f

Redan här visste LW tydligen om den planerade USA-resan.

LW var minst lika manisk i jakten på dessa
patetiska burkar.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-06-08 kl. 03:47.
Citera
2020-06-08, 04:05
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Inspelat telefonsamtal, ca 56 min.

Citat:
Lena ringer Polisen och berättar att hon gjorde en anmälan tidigare och ringde under
gårdagen. Lena upplevde inte att hon blev bra bemött. Lena berättar att hon blivit kallad till
förhör och upplevs inte riktigt veta vad hon vill med samtalet.

Lena berättar att Stefan har tidigare gett henne många dyra presenter också,
liggunderlag för 1300:-, gaskök för 1000:-, klätterutrustning för 3500:-,
Sonos högtalare för 2500:-, halsband från San Francisco, örhängen från Estland.

s. 1064-1065

Varför berättar hon om presenter från SD och pris på dem?!?!

En repris för de som inte orkar läsa tråden och
FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in