2020-06-05, 11:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det där var på eftermiddagen när SD stod utanför och väntade på sitt (andra?) förhör för dagen.

Vad som saknas, tycker jag, är varför inte HD ifrågasatte vid 11-tiden när hon får sms från SD att sonen har ringt varför sonen/UW valt att ta kontakt med just honom.
HD levde väl i förhoppning/tron att SD hade slutat med sin kontakt med LW eftersom hon valde att åka på en lång resa med honom.

Om du hade läst FUP så hade du vetat att HD
tvekade om hon skulle åka på resan med SD
när de låg i skilsmässa och hon var
tillsammans med Sillen. Hon bestämde sig
ändå för att åka som vänner för att hon ville
geocacha.
Citera
2020-06-05, 11:51
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
JG valde bort LW när han fick veta att hon och SD hade en affär.
Han verkar inte tycka att SD var inblandad i otroheten.
Vänskapen med LW försvann direkt för honom så fort han såg möjligheten att bli av med en konkurrent.
Sedan försökte han låtsas att hon hade förlåtit honom, vilket enligt ett av barnen var en stor lögn.

Han ringde polisen för att rikta misstankarna mot HD när LW hade mördats.
Ville han framstå som en god samhällsmedborgare som hjälpte polisen?
Eller ville han bli av med en konkurrent i förhoppningen om att få mer uppmärksamhet av SD?

När SD blev misstänkt ändrade JG beteende direkt.
Nu var det inte längre tal om att hjälpa polisen att lösa ett mord.
Han raderade viktiga konversationer, undanhöll information och betedde sig rent allmänt som en yrkeskriminell.
Allt för att skydda SD.

Hur står hans sambo ut med en sådan ynklig person?
Ja det är verkligen en bra fråga! Finns ju uppgifter om att hon kanske inte gör det heller iofs.

För mig är det alldeles självklart att Jerry har romantiska känslor för Stefan. Det finns helt enkelt inte en rimligare förklaring till hans beteende.
Citera
2020-06-05, 11:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hon kanske gjorde det för att hämnas på HD
för att hon bett om semester för sent och
fått M att känna sig tvingad att bevilja den
genom att säga att de inte skulle få tillbaka
pengarna för resan om de inte kunde åka?
Hon gav ju HD ett kvällspass kvällen innan
resan för att straffa henne. Ett pass som HD
bytte bort.
Det är inte normalt att tänka i så störda banor som du gör.
Det låter som om du vet att hon fick ett kvällspass bara som hämnd.
Jag antar att du fantiserar och inte har några belägg för detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenduvillha
Haha va? Skulle en chef vilja sätta dit en av sina anställda för mord/anstiftan till mord/medhjälp för att de vill hämnas på att man tar ut semester under en tid som inte är passande? Inser du hur störd den spekulationen är. Kom tillbaka när du har något vettigt att tillföra.
Ja det är intressant hur en del personer inte förstår att deras störda tankar och konstiga fantasier säger mer om dem själva än om den/det de beskriver.

Glorious borde ta lärdom från all kritik som riktades mot MH:s blogg.
MH var en annan person som inte heller förstod att hennes kritik av UW och LW sa mer om henne själv och alla hennes problem än om de personer hon kritiserade.
Citera
2020-06-05, 11:59
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
För att han inte kan ha en aning om LW kommit tillrätta 5 min efter att LW:s son ringt honom på morgonen. Trots allt kommer de flesta "försvunna" tillbaka och inget elände har hänt... men SD drar den värsta tänkbara tanken per omgående.

Kanske för att hon inte svarade när han skrev
till henne? Det var väl inte vanligt att hon
lämnade honom ifred så länge?
Senast redigerad av gloriouslife 2020-06-05 kl. 12:05.
Citera
2020-06-05, 12:03
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Det är inte normalt att tänka i så störda banor som du gör.
Det låter som om du vet att hon fick ett kvällspass bara som hämnd.
Jag antar att du fantiserar och inte har några belägg för detta. Ja det är intressant hur en del personer inte förstår att deras störda tankar och konstiga fantasier säger mer om dem själva än om den/det de beskriver.

Glorious borde ta lärdom från all kritik som riktades mot MH:s blogg.
MH var en annan person som inte heller förstod att hennes kritik av UW och LW sa mer om henne själv och alla hennes problem än om de personer hon kritiserade.

Ja, det vet jag eftersom jag har läst FUP.
Citera
2020-06-05, 12:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Angående den mörkklädda mannen med vit påse, som möjlig
alternativ GM.
Ett motargument är att det va tämligen lång tid efter mordet, kl: 02.10.

Akt:145 Sid:221.

LCK-samtal 2018-05-14 kl 23:30 - 20 I 8-05-15 kl 04.30
Uppgift
Datum Tid
2019-05-29 10:18
Mottaget datum Tid
Undertecknad har begä11 in alla samtal som ringts in till LKC Örebro under tiden 2018-05-14
klockan 23.30 till 2018-05-15 klockan 04.30.

Detta innefattar även samtal som inte renderar någon händelserapport. Samtal som ringts in av
polispatrull via Rakel har sorterats bort.
Detta resulterade i totalt 126 samtal som har sparats ned och fanns tillgängliga att begära ut.
Dom enda två samtal som är relevanta för ärendet är ett samtal 20180514 23.47.45 som är det
s.k skriksamtalet, där en privatperson hör ett skrik i Hjärsta.

Det andra samtalet är 20180515 02.10.00 som berör en mörkklädd man med vit påse utefter
motorvägen i diket i närheten av Hjärsta

Här är en helt annan tidsangivelse.

Akt:158 Sid:295.

Ljudupptagning från händelserapport 5700-20180515-0033.
Ljudupptagningen pågår i I minut och 11 sekunder.

D = operatör vid RLC Daniel Nyman.
M = "Magnus på Assistancekåren"
D: Polisen Örebro
M: Hej, Magnus på Assistancekåren.
D: Hej.
Datum Tid
2018-07-18 12:03
Mottaget datum Tid
M: Hej. Du jag har just åkt förbi Vi valla (ohörba1t), vad heter det Eurostopavfa1ten där, jag
kommer från Stockholmshållet. Det är nån mörkklädd snubbe som är ute och går där.
D: Jasså du, på motorvägen eller?
M: Ja precis, jag kom från Arbogahållet.
D. Okej.
M: så han går alltså i södergående riktning eller ...
D: Ja precis.
M: Han går norrut.
D: Ja eh ja men du då tar vi och svänger förbi och ( ohörbart), men senast Eurostop eller?
M: Ja precis när man svänger av vid Eurostop från Arbogahållet. Precis där var han nu. Det
kan vara värt att kolla ifall det ( ohörbart).

D: Mörkklädd?
M: Ja mörkklädd och någon vit påse eller nått där i handen.
D: Ja, vi tar och svänger förbi.
M: Ja men gör det.
D: Tack tack hej.
M: Hej.

Vilken var den andra tiden (bortsett från 02:10)?

Skulle det vara 0033?

Är det inte ett nummer för att registrera samtalet?
Jag har mycket svårt att se att utredarna och åklagarna (och vittnet själv) skulle ha missat tidpunkten för larmsamtalet.

Som jag minns det berättar mannen att han ringde in till 112 ganska direkt efter att han passerat mannen med påsen.
Efter en längre tid, stannar ha på en mack och kommer då i samspråk med en kvinna om mordet, och han berättar om sin historia. Om jag inte mins fel, ringer sedan kvinnan in till polisen om samtalet med "bärgaren" och utredningen letar sedan rätt på larmsamtalet och mannen får visa mer exakt var han noterade mannen. Platsen var inte vid Eurostop utan mellan två skyltar, vilket är ganska långt från mordplatsen. jag har mätt upp avståndet och det är ca 2,5 km.
Normal gånghastighet brukar anges till 5 km/h, vilket gör att det borde ta ca 30 minuter att ta sig mellan punkterna. Att gå i vägrenen borde vara förknippat med vissa svårigheter.

Lenas mobil stängdes av vid 01.40 (mycket ungefärlig tid, fritt efter minnet), vilket vem som helst kunnat göra. Detta ligger ganska nära i tid till observationen av mannen.

MEN, någon går in på Lenas mail vid 05: 23 (?) vilket inte vem som helst skulle kunna göra. Och inte vem som helst har intresse av att göra.
Citera
2020-06-05, 12:17
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ja, det vet jag eftersom jag har läst FUP.
Jag har läst stora delar av FUP:et och vet att hon fick kvällspass.
Det är inget konstigt eftersom en stor del av arbetet inom sjukvården sker på obekväma arbetstider.
Det jag ifrågasätter är att du skriver att hon fick kvällspasset som hämnd.
Var hittar du den infon annat än i dina egna fantasier?
Citera
2020-06-05, 12:19
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenduvillha
Haha va? Skulle en chef vilja sätta dit en av sina anställda för mord/anstiftan till mord/medhjälp för att de vill hämnas på att man tar ut semester under en tid som inte är passande? Inser du hur störd den spekulationen är. Kom tillbaka när du har något vettigt att tillföra.

Så varför ljuger hon, tror du?
Citera
2020-06-05, 12:29
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jag har läst stora delar av FUP:et och vet att hon fick kvällspass.
Det är inget konstigt eftersom en stor del av arbetet inom sjukvården sker på obekväma arbetstider.
Det jag ifrågasätter är att du skriver att hon fick kvällspasset som hämnd.
Var hittar du den infon annat än i dina egna fantasier?

Så fort det är något som inte passar dig så
försöker du avfärda det som fantasier.

Det står i FUP. M behövde en vikarie. Hon bad
HD eftersom HD bett om semester för sent
och fått M att känna sig tvingad att bevilja den
genom att säga att de inte skulle få tillbaka
pengarna för resan om de inte kunde åka.
Citera
2020-06-05, 12:42
Medlem
drunknars avatar
Citat:
HD:s chef har väl ingen anledning att ljuga eller kasta misstankar mot någon. Hon har tider att hänga upp sig på där på morgonen och berättar vad HD sagt.

HD har uppgifter ang LW tidigt på morgonen och det kan inte vara från någon annan än SD som jag ser det. Antingen personligt eller via något som är raderat.

SMS (som finns kvar) är vid 11-tiden från SD. Om det var då HD fick kännedom för första ggn är det märkligt hur hon reagerar. Tänker först på några namn i geo-kretsar.

Varför ställer hon inte frågan till SD varför LW:s barn/fd överhuvudtaget kontaktade just SD så tidigt
på morgonen? Jag antar att HD utgick från att SD/LW inte hade någon kontakt eftersom HD gått med på att åka på resa med honom (samma dag).

Varför utgår både SD och HD tidigt att något förskräckligt hänt LW? Den ena önskar se henne död den andra är säker på att något allvarligt har hänt (väljer att jobba i stället för att leta trots semesterdag).

Senare ringer JG till polisen och tipsar att de ska kolla HD:s hus...!

Ja allt du skriver håller jag med om och jag tror att alla neutrala tråddeltagare utan personliga intressen också håller med om det.....

Du skriver: Senare ringer JG till polisen och tipsar att de ska kolla HD:s hus...

Här finns en enkel och logisk förklaring, eller teori kanske man ska kalla det, som passar mycket väl in i mina teorier om mord som inte var tänkt som mord med HD som den mest aktiva våldsverkaren bakom planket:
JG har här ingen dold agenda, han vet om hur mycket HD hatat LW och vet om hur hon blivit än mer besatt av detta hat efter att ha tagit det korkade beslutet att flytta till spionläge på LW. Kanske att han även kände till Ds planer på att läxa upp LW ordentligt och att det var HD som var drivande, då är han kanske hoppet om rättvisa för LWs familj. Hans beteende vid rättegången tyder på att han sitter inne på något viktigt och det är lång tid kvar till nästa rättegång. Tyvärr så kommer han inte behöva vittna där då de kan spela upp gamla förhöret men han kan fortfarande ändra sig. Meddelandet till NW tycker jag tyder på en man med stora skuldkänslor och en man som kan komma att ändra sig.
HDs beslut att flytta till spionläget är inte ett smart beslut om man planerar ett mord och vill kunna se oskyldig ut efteråt, det fattar vem som helst och hade HD inte gjort det så hade alla antagligen levt idag och varit mycket lyckligare. För det är inte heller ett smart beslut för den som vill kunna glömma och gå vidare. Istället så växer hatet dag för dag och LWs ovilja att vika sig gör även det sitt. Hon kan mycket väl ha snokat reda på ännu mer skit om Ds aktiviteter med stulna geocachepengar och vem vet vad annars.

När HDs vansinnesskrik ekar över området 23.30 14/5-2020 så är det en narcissist som tappar kontrollen och projicerar alla sina känslor av misslyckande, självförakt, mindervärdeskomplex osv på LW och det finns ingen stoppknapp när väl bollen är i rullning. SD står där men det är inte i hans intresse att stoppa något heller av uppenbara skäl. Detta kan mycket väl vara historien han berättat för sin advokat och är då anledningen till att advokaten verkar vara så säker på SDs oskuld. Kan man kolla om även HD har anlitat advokaten på något sätt och därmed säkrat tystnadsplikt? Finns det papper på sådant som allmänheten kan få tillgång till? Någon juridiskt kunnig som kan svara på detta?
För om advokaten verkligen ska kunna tro på den historien så behöver han nog höra den från HD också.

Av väldigt uppenbara skäl så förklarar detta också varför HD så desperat vill skydda SD oavsett hur lång tid de varit isär efter häktningen av SD. Men man undrar då om det sparats några bevis som skulle kunna hjälpa SD ur knipan på bekostnad av HD om han blir fälld för mord. Med allra största sannolikhet var det han som dumpade bevisen den natten och för att kunna rädda sig själv via resning så måste han nog kunna presentera mer än en historia. HD är inte så dum att hon inte inser detta och detta bör de ha haft långa diskussioner om, kanske bland annat den där missade hotellnatten och senare geocacheturer ägnats åt detta. Farligt med avlyssning så man får tänka på vad man säger och vart man säger det. Eller har SD vikt ner sig och tillsammans med HD gjort sig av med all bevisning permanent? Spekulationerna kring detta fall kan fortgå i oändlighet men om SD blir fälld i hovrätten så kan det hända saker, tror jag i alla fall. Den som lever får se.
Citera
2020-06-05, 12:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Fetade. Det är nog förvisso svårt men å andra sidan något som skulle passa in för att konkretisera åklagarnas resonemang i detta fall. Man hävdar att det finns så många av varandra oberoende indicier som pekar mot SD i detta fall och denna kategori verkar också vara det Lambertz adresserar. Det skulle ju funka lika bra att räkna på sannolikheten för att SD inte är GM. Ett exempel från en annan text från samma författare:

Anta att det finns färska fingeravtryck från en misstänkt tjuv på en brottsplats, att en kvinna säger sig säker på att hon såg den misstänkte på platsen vid tidpunkten för inbrottet och att ett halsband som stals vid inbrottet hittas hemma hos den misstänkte. Mannen säger att han inte har varit på platsen och att han inte har en aning om varför hans fingeravtryck finns där eller varför vittnet säger sig känna igen honom. Halsbandet köpte han av en person som han inte vill namnge. Och anta att vi av erfarenhet kan säga att ett fingeravtryck av detta slag innebär att det är 99 % sannolikhet för att personen var på plats, att vittnesberättelsen ger en sannolikhet på 70 % och att fyndet av halsbandet ger en motsvarande sannolikhet på 80 %.

Med multiplikationsmetoden har jag räknat på samma sätt som när man beräknar sannolikheten för exempelvis tre sexor i följd med en tärning (1/6 x 1/6 x 1/6 = 1/216 ≈ en halv procent) eller tre ”klave” i följd med en enkrona (½ x ½ x ½ = 1/8 = 12,5 %). Sannolikheten för att alla tre sakerna inträffar samtidigt (annans fingeravtryck eller avtryck från ett annat tillfälle, felaktig vittnesiakttagelse och annan förklaring till fynd av stöldgods) är med en sådan beräkning 0,06 %. Därmed är sannolikheten för att alla tre sakerna inte inträffar samtidigt 99,94 %. Det är i huvudsak på detta sätt som domstolar resonerar när de värderar bevisning, dock utan att använda siffror. Metoden är dock enligt flera matematiker inte korrekt, och det är säkert riktigt. Jag tror man kan säga att det beror på (kanske bl.a.) att olika bevis inte är oberoende av varandra i den mening som faktorer ska vara för att man ska kunna använda multiplikationsformeln (se Peter Olofsson, Probabilities, s. 14 f.).

I fortsättningen kommer jag att avstå från att räkna med multiplikationsmetoden. Även om den nog ger ett ”hyggligt närmevärde”, bör man inte använda ett matematiskt felaktigt sätt att räkna. En annan sak är att det samlade bevisvärdet av flera starka bevis naturligtvis är mycket högre än värdet av ett enda bevis. Detta framgår också vid en beräkning med Bayes sats.

Till detta kommer också att ett Bayesianskt synsätt i tid för artikeln vunnit mark i matematisk statistik. Utan att ha hunnit läsa - eller ens förstå - allt så verkar denna bevisvärderingsmetod åtminstone utgå från gängse standard när det gäller just indiciemål, varför ett försök från åklagarsidan åtminstone varit intressant att se. Som ett stöd för tesen, inte ensam bevisning. Nu lägger man ju om inte alla så många ägg i korgen som enbart hålls upp av att HR erkänner kopplingen till balkongfallet.

Tackar ödmjukast för länkningarna som jag tvingades klippa bort i citatet. Finns uppenbarligen en hel del att läsa på innan jag förstår detta.

Du får ha tålamod med mig, jag har tyvärr inte hunnit (inte haft tid) att läsa Lambertz artikel ordentligt. Mycket nu på våren med studentmottagingar och annat.

Min tanke så här spontant, är att vissa hårda fakta går att mäta rent statistiskt hur sannolikt det är att det är "av värde". Redan på NFC görs sådana kalkyleringar utifrån hypoteser t ex med fingeravtryck och DNA.

Det är alltså sådan fakta som man kan likna vid sannolikhetsberäkningar med krona/klave eller tärning.

Men hur sannolikt är det att fingeravtrycket/DNA:t som hittas på brottsplatsen har att göra med brottet? Hur har det kommit dit? När?

Naturligtvis har det stor (avgörande) betydelse om mgm aldrig varit på platsen tidigare, eller åtminstone hävdar sig aldrig varit där eller inte.

Och hur ska man värdera andra bevis/tecken/indicier som t ex vittnesmål. Är Judith lika trovärdig som Karin? Hur är minnet, hur bra ser man, hur observant är man? Kan vittnet ha vinster av att vittna/undanhålla?

Variablerna bli många för vissa bevis, och dessa variabler ska matas in i den matematiska formeln.

Och GW som är professor i kriminologi utgår mycket från statistik när han gör sina antaganden. Men det är enbart en vägledning till hur man kan tänka när man utreder. Och han brukar ju också säga att slumpen har sina begränsningar.

Om det fanns en möjlighet att beräkna sannolikheten för att en person är skyldig, då tror jag att man hade gjort det för länge sedan. Det handlar inte om hur stor sannolikhet det är att det blir en etta på tärningen vid nästa slag.

Men visst, idag gör ju domstolen (precis som åklagaren) någon slags beräkning utifrån erfarenhet och kunskap hur sannolikt det är att mgm har begått brottet. Och olika domstolar kan döma olika. Lite läskigt.

Det viktigaste är kanske att man försöker att förbättra säkerheten på många plan. All forskning som leder till ett förbättrat och säkrare arbete vid både domstolar och utredningsarbete är viktigt.

MEN:
I det här fallet hade det viktigaste varit att vara på alerten för att hitta Lena. När det gäller jouråklagarens beslut att avsluta det tekniska arbetet på mgm bostad den 15:e (eller 16:e?) kanske inte gick att undvika. Det finns många missar i det här utredningsarbetet som kanske har större betydelse för utfallet än att räkna efter statistiska sannolikhetsmodeller.

Kanske kan man använda statistik på sådant sätt att man kan visa att det är ytterst ovanligt att ett offer slås med 17 slag i ansiktet/huvudet av random gm, och tvärtom vanligare med sådant våld när gm känner offret.
Vet inte om åklagaren använde detta argument eller ens om det är brukligt?

Får väl ta mig i kragen och läsa den intressanta men lite tunga artikeln av Lambertz !
Citera
2020-06-05, 13:41
Medlem
Citat:
Så varför ljuger hon, tror du?

Vadå ljuger? Vart har hon ljugit menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in