2020-06-07, 18:04
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Fattat eller inte fattat, ingen har facit idag, och som jag sa, många är försiktiga, det är väl inte fel, men när den värsta paniken lagt sig, kommer nog munskydden att åka av de flesta, är min bedömning. Du gör en annan, vi får helt enkelt se under det närmsta året, till att börja med.....

Absolut, vi får se vad som händer i längden!
Citera
2020-06-07, 18:08
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montu
Corona måste in i andningssystemet för att bli ett problem. Att äta och dricka corona är ofarligt så länge du får i dig allt. Problemet blir om du får lite kvar i munnen vilket du skulle få om du till exempel drack saliv från en som har corona men knappast av dricksvattnet. Det här år allmänbildning och kräver ingen källa.

Det där tror jag inte du kan övertyga någon om.

Se hur folk skulle reagera om man säger att det är COVID-19 i dricksvattnet. Det blir panik kan jag lova dig!
Citera
2020-06-07, 18:09
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Lägsta rapportsiffran denna vecka sen vecka 14. Den här veckan rapporterades 264 mot 189 vecka 14.

https://cov19swe.se/index.php#week_report

Noterar även att det rullande medelvärdet har börjat luta ganska brant nedåt efter en kort platå.

Men dom smittade blir fler.

Kan ju bero på ökad testning eller något helt annat.
Citera
2020-06-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Westerholm är en tyckare och borde presentera sig som en sådan. Hans tolkning av smittskyddslagen är personlig och konstig. Det står ingenstans i den om att regionerna är tvingade till det han påstår.
Om du hade bemödat dig med att faktiskt läsa artikeln ordentligt, så hade du lagt märke till att han inte påstår någonting alls om vad regionerna är tvingade till. Det enda han skriver om smittskyddslagen är att smittskyddslagen är tvingande i fall med samhällsfarlig smitta. Vilket den är. Det är ingen tolkning, det är ett faktum.

Antingen har du inte läst, eller så har du inte förstått.
Citera
2020-06-07, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Spontant så vill jag bara lämna Sverige just nu. Situationen verkar vara utom kontroll. Vården på gränsen till kollaps. Det här är riktigt illa.
Speciellt som det inte finns någon som kan kontrollera folket och inga åtgärder därför kan införas. Varken karantän, tester eller smittspårning. Vi kunde lika gärna byta ut regeringen och FHM mot papegojor.
ja de hade lika gärna kunnat spela in första presskonferansen och sen trycka på replay knappen de övriga dagarna.
Citera
2020-06-07, 18:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Just därför är det märkligt att de inte uppmärksammat detta för länge sen.

FOHM har som sagt bara funnits i 6 år och Ädelreformen förstörde äldreomsorgen för 28 år sedan. Om du har minsta insyn i hur politik fungerar så borde du förstå att det är som jag skrev i något tidigare inlägg: aldrig något som händer förrän en katastrof eller kris inträffar.

Tänk så många i detta land som beredvillig lägger sin röst varje val på en kommunal verksamhet som de inte har en aning om hur den egentligen är rustad, vad den förbrukar och vad den resulterar i. Kommunernas organisationer hittar på egna priser som de delar ut till varandra och går till pressen med kommunikéer som usla journalister sväljer med hull och hår.

Sök exempelvis på priset Superkommun.

Det fanns en ramsa en gång som var: vad gör de på banken efter tre? Frågan är vad de gör på kommunerna alltid?

Viruset kom och då spelade man med de kort man hade på hand. Mot den bakgrunden tycker jag att 5000 (90 % över 70) är ganska lite. Trist, men lite.
Citera
2020-06-07, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Godmorgon världen! gjorde en kul intervju med Jan Albert, professor i smittskydd. Han hör till samma flockimmunring som Tegnell och Giesecke och sitter nu och väntar på andra vågen som ska skölja över våra nordiska grannar samtidigt som vi kan sitta och titta på och poppa popcorn.

Han tror inte att resandet leder till ökning av smittspridning. Ökningen kommer nog av andra skäl. Och där fick han en oskyldig följdfråga om vilka andra skäl och hamnade i uppenbara svårigheter. Kunde ju inte säga rakt av andra vågen då de i princip lovat att vi inte ska drabbas av det på grund av flockimmu. Var tvungen att erkänna att vi kommer att få andra vågen ändå.

Viftade bort höga dödstalen med att det är bara en halvpromille i Sverige. Han tror att Sverige klarat av eländet. Det tror inte jag. Mellan raderna låter det fortfarande som att han tror att resten av Norden kommer ikapp Sverige om de inte gör jätteinsatser.

Varje gång jag lyssnar på flockimmuntetsringen slås jag av hur lika de är med jehovas vittnen. Minns i min ungdom då grannjehovas hade satt ut datum och klockslag för jordens undergång. Dagen kom och gick och jag frågade vad hände? Nää, det blev uppskjutet. Nytt datum och klockslag meddelades. Dagen kom och gick, och jag frågade vad hände. Det blev inställt. På frågan när kommer tredje försöket så fick jag veta att datum meddelas senare. Har inte hört något sedan dess. Bra så.

Nu väntar flockimmusarna att andra våren ska svepa bort alla länder som inte bekänt till deras tro medan vi kan leva i frid och fröjd. Jag tror det blir tvärtom. Andra länder har fått ordning på viruset medan här sprids det som fan och jag undrar om den andra vågen redan är här. I Kalix fick de stänga en skola.

https://sverigesradio.se/artikel/7489990

Ja, den slutsaten kan dras även utifrån Tegnells uttalande i SR Vetenskaps specialprogram om Corona. Hoppet om flockimmunitet lever än i vissa kretsar. Mer på religiösa grunder än på vetenskapliga som det verkar.

Så länge det hoppet inte har infriats så kan Fru Corona aka Herr Covid lugnt puttra på i det svenska samhället. Nu med god hjälp av BLM och glada svenska semesterfirare iklädda favoritstassen i form av badtofflor och en stor stark. Lite lägre dödstal så här på semestern för husfridens skull blir det väl dock. Och tur är väl det för kylrummen är redan överbelagda.

Symtomatiskt är väl också att FHM, likt trogna Jehovas, skjutit upp, och skjutit upp, sin nästa utlovade halleluja- rapport med nya resultat från antikroppstesterna. De var helt enkelt för dåliga för att redovisas mer än som en preliminär bisats på en glest besatt PK. I skrift hade det varit en alltför sorglig läsning.
Citera
2020-06-07, 18:12
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Men dom smittade blir fler.

Kan ju bero på ökad testning eller något helt annat.
Ja, förmodligen bredare testning. Vi får se framöver om IVA-vårdade och därefter avlidna börjar öka igen - isåfall har smittspridningen ökat igen och når fler. Om inte så kan vi dra slutsatsen att ökat antal nya smittfall till största delen beror på att fler med lättare symptom provtas.
Citera
2020-06-07, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Om du hade bemödat dig med att faktiskt läsa artikeln ordentligt, så hade du lagt märke till att han inte påstår någonting alls om vad regionerna är tvingade till. Det enda han skriver om smittskyddslagen är att smittskyddslagen är tvingande i fall med samhällsfarlig smitta. Vilket den är. Det är ingen tolkning, det är ett faktum.

Antingen har du inte läst, eller så har du inte förstått.

Han skriver:
"Smittskyddslagen är tvingande i fall med samhällsfarlig smitta. Den tvingar sjukvården att testa, smittspåra och isolera misstänkta fall"

Det har han hittat på själv. Det står inte så i smittskyddslagen.

Däremot står det att man ska ta hänsyn till "allas lika värde". Själv tycker jag det är trams men när Tegnell antydde det fick han ju skit här. Då var inte smittskyddslagen särskilt viktig.
Citera
2020-06-07, 18:16
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Myndigheterna försöker fly undan ansvar men det betyder ju inte att befolkningen behöver köpa deras undanflykter. Det är vi som ska ställa dem till svars.

De jobbar för oss, inte tvärtom.

Tyvärr kommer aldrig någon att bli ställd till svars för COVID-10 katastrofen. SD:s Åkesson försökte idag kritisera FHM men fick genast veta att han var oansvarig och omogen.
Citera
2020-06-07, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, den slutsaten kan dras även utifrån Tegnells uttalande i SR Vetenskaps specialprogram om Corona. Hoppet om flockimmunitet lever än i vissa kretsar. Mer på religiösa grunder än på vetenskapliga som det verkar.

Så länge det hoppet inte har infriats så kan Fru Corona aka Herr Covid lugnt puttra på i det svenska samhället. Nu med god hjälp av BLM och glada svenska semesterfirare iklädda favoritstassen i form av badtofflor och en stor stark. Lite lägre dödstal så här på semestern för husfridens skull blir det väl dock. Och tur är väl det för kylrummen är redan överbelagda.

Symtomatiskt är väl också att FHM, likt trogna Jehovas, skjutit upp, och skjutit upp, sin nästa utlovade halleluja- rapport med nya resultat från antikroppstesterna. De var helt enkelt för dåliga för att redovisas mer än som en preliminär bisats på en glest besatt PK. I skrift hade det varit en alltför sorglig läsning.

Kylrummen är inte överbelagda i hela landet. Dessutom, vi har en resurs att ta till för att hantera mängder av döda, kylaggregaten i våra ishockeyhallar får agera kylrum åt döda och hockeyn får ställa in.
Citera
2020-06-07, 18:17
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
ja de hade lika gärna kunnat spela in första presskonferansen och sen trycka på replay knappen de övriga dagarna.

Ja, jag har slutat att bry mig om det. Orkar oftast inte se presskonferenserna. Det är ju precis så, varje gång ett och samma.

Nu sedan Åkesson gick ut och krävde Tegnells avgång så ställer sig hela msm upp till hans och FHMs försvar. Väntat givetvis. Jag anser ändå att det var bra gjort att någon äntligen börjar kräva ansvar. Till slut.
En del utländsk media har också uppmärksammat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in