2020-06-07, 15:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vi får se hur de övriga partierna i (främst) oppositionen reagerar.

Kommer oppositionen att klanka ner på regeringen och fortsätta uppluckringen av (den överdrivna) borgfreden?
Kommer C och MP (och V) att gapa om rasism om det pekas på eventuella bristande språkkunskaper hos personalen på äldreboendena?
Kommer de forna allianspartierna bli beskyllda för nedskärningarna inom vården, och hur reagerar de då?
Kan bli en intressant debatt.

Jo kan bli intressant. Får hoppas det bli så. Man kan givetvis utan att göra politik av det göra klart för sossarna att de behövs en förändring. Sossarna får ju inte göra detta till en sak bara. Att hålla FHM bakom ryggen. Det är inte deras ansvar, att fortsatt tycka de gör ett bra jobb. Men de måste ju visa lite jävlar anamma och byta ut en ledning som fuckat upp det så totalt.
Citera
2020-06-07, 15:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Förvisso har det pågått länge, men det ändrar inte att Johan Carlsons uttalande där han tar avstånd från ansvar för folkhälsan hos denna stora grupp medborgare är är märklig.

Folkhälsa är ett långsiktigt, inte ett akutrelaterat, synsätt.
Citera
2020-06-07, 15:47
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har ju skrivit tidigt i tråden att äldreomsorgen är usel i flera länder. Sveriges äldreomsorg blir inte bättre för att det möjligen finns andra länder som är sämre.

Försök inte slingra dig igen nu. Ditt älskade FHM har kablat ut att Sveriges höga dödstal jämfört med andra beror på äldreboendena. Sedan har alla börjat skylla ifrån sig, liksom Carlsson nu gjorde för att försvara Tegnell, vilket du verkade köpa och försvarade (vilket var det jag svarade på) trots att flera bevisat för dig nu att FHM oavsett visst har ett stort ansvar för äldreboendena också, liksom andra.

Det får fan vara nog nu med att alla skyller ifrån sig och t.o.m. hittar på falska orsaker till Sveriges misslyckande.

Du borde inte stödja detta och inse att det är en riktig shit show som pågår nu där mängder av inkompetenser hos de styrande blottlagts. Även hos FHM. Troligen främst hos FHM eftersom de är arkitekterna bakom denna strategi där de haft fel otaliga ggr och strategin faktiskt är skälet till de höga dödstalen.
Citera
2020-06-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, frågan är vad som sker om ett eller två är när det gäller SARS-CoV-2. Skulle gissa att dödligheten vid återinfektion är betydligt lägre. Men det tar som sagt ett par år innan någon har facit. Antar att det kommer ta 30-40 år för att bygga upp en immunitet i befolkningen som drar ned IFR på samma nivå som dessa två andra Coronavirus.

Det där med flockimmunitet är nog bara att spola på ett nationellt plan. Det begriper nog även FHM. Detta även om vissa regioner eller stadsdelar, typ Bronx i New York, eller Kista/Rinkeby i Sverige, nog har en rätt hög andel immuna vid detta laget vilket rimligtvis hjälper smittspridningen i sagda delar.
Citera
2020-06-07, 15:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Försök inte slingra dig igen nu. Ditt älskade FHM har kablat ut att Sveriges höga dödstal jämfört med andra beror på äldreboendena. Sedan har alla börjat skylla ifrån sig, liksom Carlsson nu gjorde för att försvara Tegnell, vilket du verkade köpa och försvarade (vilket var det jag svarade på) trots att flera bevisat för dig nu att FHM oavsett visst har ett stort ansvar för äldreboendena också, liksom andra.

Jag försöker inte slingra mig och jag förbehåller mig rätten att kritisera det jag vill utan att du ska gruppera in mig i något som jag inte tillhör.

Äldreomsorgen är usel och FOHM gör ett dåligt jobb med sitt uppdrag, men har inte ansvar för äldreomsorgen.

Citat:
Det får fan vara nog nu med att alla skyller ifrån sig och t.o.m. hittar på falska orsaker till Sveriges misslyckande.

Det är ju flera orsaker.

Citat:
Du borde inte stödja detta och inse att det är en riktig shit show som pågår nu där mängder av inkompetenser hos de styrande blottlagts. Även hos FHM. Troligen främst hos FHM eftersom de är arkitekterna bakom denna strategi där de haft fel otaliga ggr och strategin faktiskt är skälet till de höga dödstalen.

Jag stödjer ingenting. Jag pekar ut sådant som uppenbarligen vissa inte vill se.
Citera
2020-06-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Söndag 31 Maj rapporterade Sverige 0 döda.

Tack det var bra, då vet jag och just söndagar är väl den dagen då det inte rapporteras.
Citera
2020-06-07, 15:56
Medlem
Stuck in lock-down...

UK börjar nu ångra sin nedstängning.

"Lock-down might have made things worse..."

"Should we act on a possible worst case scenario, given the costs of lock-down?"

https://www.youtube.com/watch?v=DKh6kJ-RSMI
Citera
2020-06-07, 15:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash

Svårt att fatta hur man ens kan försvara detta FHM. De har haft noll rätt och vi har snart 5000 döda! Fan skit i politiken och inse att de är värdelösa! Behövs en ny ledning. Eller ska vi bara fortsätta tillåta att folk dör i mass? Denna Tegnell är ju rent värdelös sett till vad han än säger har han alltid haft fel. Sedan är ju hans chef denna Johan Carlsson inte mycket bättre. En mes sett till vad tidigare anställda sagt. Ingen man bör ha omkring sig när havet stormar.
Citera
2020-06-07, 15:58
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hur tog det här nya, snällare, viruset sig hela vägen från Bergamo till Göteborg?

Givetvis har inte viruset blivit snällare. Det som hänt är att det blivit sommar. R-värdet sjunker som en sten på norra halvklotet, precis som för all annan känd droppsmitta.
Har du en källa på det? Ifrågasätter inte det, är bara nyfiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Är det någon siffra någonsin som du inte är skeptisk till?

Njaenej, det är väl den här ryckigheten som besvärar mig mest. Men jag återkommer med nya beräkningar i morgon. Jag tror dock att måndagar är slöa dagar i rapporteringen.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det där med flockimmunitet är nog bara att spola på ett nationellt plan. Det begriper nog även FHM. Detta även om vissa regioner eller stadsdelar, typ Bronx i New York, eller Kista/Rinkeby i Sverige, nog har en rätt hög andel immuna vid detta laget vilket rimligtvis hjälper smittspridningen i sagda delar.
Ja, jag tror nog ungefär som du. När jag säger immunitet så menar jag en nivå av immunitet tillräcklig för att avfärda SARS-CoV-2 som en influensa-liknande infektion utan risk att dö.

Jag skulle också kunna tänka mig att man får fram ett vaccin redan i slutet på detta år som måste uppdateras och sedan administreras årligen för att minska risken för dödsfall. Ungefär som man gör idag med influensavirus.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-06-07 kl. 16:05.
Citera
2020-06-07, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Stuck in lock-down...

UK börjar nu ångra sin nedstängning.

"Lock-down might have made things worse..."

"Should we act on a possible worst case scenario, given the costs of lock-down?"

https://www.youtube.com/watch?v=DKh6kJ-RSMI

Det måste ju rimligtvis sticka extremt mycket i brittiska ögon att man trots total lockdown har så väldigt många döda. Vi i Sverige kan åtminstone "skylla" på att vi haft öppet hela våren till skillnad från resten av världen. Problemet var rimligtvis att dem stängde ner för sent, varvid UK nu anses både misslyckats i antal döda och misslyckats ekonomiskt. Hade jag varit britt hade jag varit fly förbannad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in