2020-06-07, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej FHM ska inte göra det. Det är inte deras uppdrag. Folkhäsa är i sig ett mycket tvedtydigt och framför allt ett politiskt begrepp och sådana är aldrig särskilt verkningskraftiga.

Det är naturligtvis ytterst den nationella politiska ledningen som ska ange kraven för äldreomsorgen. dessa krav ska sedan hanteras via de myndigheter som äldreomsorgen står under, nämligen Socialstyrelsen och IVO.
De säger det själva:
"Vår uppgift är att främja en god och jämlik hälsa, förebygga sjukdomar och skador samt verka för ett effektivt smittskydd och skydda befolkningen från olika former av hälsohot. Särskild vikt ska fästas vid de grupper som löper störst risk att drabbas av ohälsa."
Om äldrevårdspolitiken är ett hot mot äldres hälsa bör de väl säga ifrån om det? Annars följer de inte sitt uppdrag. Det verkar inte sagt att politiska beslut om äldrevård mm skulle vara undantagna från deras uppdrag att hitta orsaker till ohälsa mm och att skydda de "som löper störst risk att drabbas av ohälsa", dit hör otvetydigt våra äldre medborgare.
Citera
2020-06-07, 15:25
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Med dessa 3 nya dödsfall så blev det denna vecka (Måndag till Söndag) i snitt 37 rapporterade dödsfall om dagen.

Det såg ut att bli lägre i början av veckan men sedan kom det konstig eftersläpning på fredagen. Har inte sett det mönstret innan. Det började som vanligt ganska lågt på Måndagen (8) och gick sedan upp under Tisdagen (65) och Onsdagen (74) för att sedan sjunka rejält på Torsdagen (20). Sen kom det en ny topp på 77 på Fredagen som var konstig. Jag har aldrig (när det gäller helgfria veckor) sett att det dippat på Torsdagen och sedan gå upp kraftigt på Fredagen.

Jag har kollat lite på mina fördelningssiffror för veckodagarna. Sett över hela pandemin är tisdag onsdag och torsdag de dagar där flest rapporteras. Men de senaste tre veckorna är det tydligt att det varit relativt låga rapporter på torsdagar och mer på fredagar. Varför kan man ju undra. Kan ha med att FHM börjat köra mot dödsregistret även på fredagar. Tyckte jag läste det förut.
Citera
Medlem
Det finns inget vetenskapligt stöd för att paraply skyddar mot regn. Därför ska vi inte använda paraply enligt Tegnells logik. För övrigt kan folk skada varandra med paraply om de inte används rätt (tex genom att träffa folk i ansiktet).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Om det faktiskt är så att Covid-19, vilket gått att utläsa av läkare i Göteborg och Bergamo i veckan, blivit "snällare" är det frågan om ett exceptionellt megafiasko för sittande regering.
Hela strategin går ut på att vi ska ha en "hinna" av skydd vid en potentiell andravåg i höst. Om viruset i det läget muterat bort sig själv (vilket virus tydligen brukar göra som "överlevnadsstrategi" enligt kunnigt folk inom virologi) kommer en jävla massa folk behöva ställas svars för detta.
Hur tog det här nya, snällare, viruset sig hela vägen från Bergamo till Göteborg?

Givetvis har inte viruset blivit snällare. Det som hänt är att det blivit sommar. R-värdet sjunker som en sten på norra halvklotet, precis som för all annan känd droppsmitta.
Citera
2020-06-07, 15:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så vitt jag vet finns det inte en enda individ i världen som blivit smittade 2 gånger av Covid-19. Det enda som rapporterats var från folk med "döda" virusceller kvar i kroppen varvid de testade positivt igen. Hade folk blivit återinfekterade hade det naturligtvis rapporterats spaltmeter om detta. Immuniteten är uppenbar. Det handlar om metodik att få fram dessa antikroppar.
Och tydligen behövs inte ens antikroppar för kroppen ska motverka inkräktare i form av virus likt c-19. Finurlig sak den mänskliga kroppen.
Själv hade jag varit väldigt försiktig med att deklarera immunitet vid infektion - i synnerhet som samtliga kända Coronavirus återinfekterar. 80% av personer som diagnostiseras med Coronavirus-infektion är återinfekterade. Och detta trots antikroppar.

Finurlig sak, detta virus.
Citera
2020-06-07, 15:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men om det rapporterades 3 idag, jag har inte kollat, så är det inget rekord, vi hade ju för en vecka sedan 0 nya avlidna, har glömt om det var lördag eller söndag. Jag är skeptisk, se platz.se deras siffror igår kväll.

Är det någon siffra någonsin som du inte är skeptisk till?
Citera
2020-06-07, 15:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebern
Har vært henvist flere ganger her, men gjerne igjen ;-)
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav#norge-dode
Gå til/søk etter: «Sted for dødsfall»
Finnes på samme side også oversikt for hvert enkelt dødsfall og lokasjon hvor det skjedde (hvilket sykehus, hvilken institusjon).

Den mest offisielle, kvalitetssikrede informasjon utgis av FHI. Gå til den siden, åpne en dagsrapport, let der frem til rett tabell. Da fremkommer 40% av de døde på sykehus, 60% på institusjon.
https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/

Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
"France reported more than 13,500 COVID-19 deaths among its nursing care residents as of May 11, which amounted to 50% of the total. Belgium had a 51% share of its COVID-19 deaths in nursing homes, Norway 61%. Stockholm, Sweden’s capital, reported a 45% share, the ECDC report showed."

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-eu-casualties/england-reports-far-fewer-covid-19-deaths-in-care-homes-than-european-states-idUSKBN22V1VI

Sas även av Norges Tegnell, Forland, i intervjun i Expressen för någon dag sedan.

Jag har ju skrivit tidigt i tråden att äldreomsorgen är usel i flera länder. Sveriges äldreomsorg blir inte bättre för att det möjligen finns andra länder som är sämre.
Citera
2020-06-07, 15:28
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men om det rapporterades 3 idag, jag har inte kollat, så är det inget rekord, vi hade ju för en vecka sedan 0 nya avlidna, har glömt om det var lördag eller söndag. Jag är skeptisk, se platz.se deras siffror igår kväll.
Söndag 31 Maj rapporterade Sverige 0 döda.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej FHM ska inte göra det. Det är inte deras uppdrag. Folkhäsa är i sig ett mycket tvedtydigt och framför allt ett politiskt begrepp och sådana är aldrig särskilt verkningskraftiga.

Det är naturligtvis ytterst den nationella politiska ledningen som ska ange kraven för äldreomsorgen. dessa krav ska sedan hanteras via de myndigheter som äldreomsorgen står under, nämligen Socialstyrelsen och IVO.
Var nånstans i det här citatet hittar du nåt som anger att de ska strunta i gamlingarna? Jag tycker att det verkar vara tvärtom - att de ska engagera sig i dem, och det kraftfullt:
Citat:
"Folkhälsomyndigheten har ett nationellt ansvar för folkhälsofrågor. Vår uppgift är att främja en god och jämlik hälsa, förebygga sjukdomar och skador samt verka för ett effektivt smittskydd och skydda befolkningen från olika former av hälsohot. Särskild vikt ska fästas vid de grupper som löper störst risk att drabbas av ohälsa."

Lite obehagligt att läsa att du tycker det inte finns nåt som heter ”folkhälsa”.
Se mina understrykningar i din text.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Själv hade jag varit väldigt försiktig med att deklarera immunitet vid infektion - i synnerhet som samtliga kända Coronavirus återinfekterar. 80% av personer som diagnostiseras med Coronavirus-infektion är återinfekterade. Och detta trots antikroppar.

Finurlig sak, detta virus.

Skulle gärna villa ha en källa på detta.
Citera
2020-06-07, 15:30
Medlem
Jultrollets avatar
Diskussioner om Jimmie Åkessons kritik mot Anders Tegnell tas i denna tråd:
(FB) Åkesson riktar kritik mot regeringen och FHM: "Tegnell bör avgå"

Partiledarnas debatt i kväll diskuteras lämpligen här: (FB) Partiledardebatt om Corona i Agenda 7 juni 2020

/Moderator

Citera
2020-06-07, 15:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är mig veterligen ingen som krävt att Tegnell skall sparkas. Har jag fel där? Jag är fullt inbegripen med att Tegnell är föremål för viss kritik avseende COVID-19, men har någon uttryckt önskemål om att Tegnell skall få sparken? Det är väl, som jag förstår, rekommendationer om att att Tegnell befrias från sin nuvarande roll som är den centrala punkten för debatten.

Det har ju varit en massa experter som krävt detta. De håller inte med vad Tegnell sysslat med. Där tycker man ju han själv borde inse faktum och själv avgå. Istället som han gör att skyllda från sig. Det är inte hans ansvar att äldrevården varit så usel osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in