2020-06-06, 11:19
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Bra för flockimmuniteten att stockholmare sprider stockholmssmittan i hela landet, speciellt där lokal befolkningen skött sig.

Corona-sommaren 2020 blir en sommar svenska folket sent kommer att glömma.

Stockholmare satt uppe och bokade Gotlandsresor hela natten

källa mitt i

Det är ju det som är meningen. De eftersträvar ännu den där flocken.
Citera
2020-06-06, 11:20
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Faktiskt gjordes tafatta försök av Löfven att kontakta Sydkorea, de var dock inte intresserade av ett utbyte med Sverige...
Det var en nyhet för 6-7 veckor sen.
Slog man inte på stora trumman för ett gemensamt arbete i att ta fram ett vaccin..?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Yes sir, kommer använda munskydd så ofta jag bara kan, och kommer hålla mig till striktare reserekommendationer än de officiella, håller mig inom regionen. Vill ej bidra till smittspridning i andra regioner, hade inte kunnat se mig själv i spegeln då, efteråt.

Bättre då att jag får ha en lite mer begränsad semester, det blir ändå fint om man anstränger sig.

Att finna sig själv är bättre än att söka lyckan långt bort, lyckan kommer inifrån. Det är ett enastående tillfälle så här i pestens tid att ta sig tid och konfrontera sig själv. Något många aldrig gör pga alla distraktioner.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag är så fruktansvärt besviken på regeringen, finns inga ord!

Socialdemokraterna som alltid, alltid sagt sig värna om svagare grupper! Så här säger (S) på sin hemsida:

De som varit med och byggt upp vårt land och med sitt arbete lagt grunden för vår gemensamma välfärd har rätt till trygghet under ålderdomen. Socialdemokraterna vill att äldre ska få bestämma själva över sitt liv och sin vardag, oavsett om det handlar om deltagande i arbetslivet eller vad de vill få hjälp med från hemtjänsten.

Jag är inte supergammal, men gammal nog att veta att detta är något som sossarna faktiskt värderade, förr.

Jag var med och såg Palmes kista bäras igenom Stockholm och jag kan säga att han skulle vända sig i sin grav, om han såg detta! Vad vi utsätter äldre för, i spåren av covid, att de inte ens får ordentlig vård, är totalt ovärdigt för Sverige.

https://www.socialdemokraterna.se/var-politik/a-till-o/aldre#0

Jag tycker att många borde vara väldigt besvikna på socialdemokraterna.
Citera
Medlem
DjDoggs avatar
Dags att besöka Gotland i sommar då?
Citera
2020-06-06, 11:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Misstänks.
Hade landet stängts i ex.vis februari så skulle vi ha varit i en betydligt bättre situation nu. En nedstängning ger tid till smittspårning och andra åtgärder.

Att vara emot munskydd är lika dumt som att vara emot andra passiva skydd. Bilbälte t.ex.
Det hade räckt långt med att stoppa flyg från Kina och Iran och sedan satt Italienresenärer i karantän. Kombinera det med att stänga fjällen och stoppa sammankomster med fler än 10 st.
Då hade vi haft en bråkdel så stor spridning som vi fick.
Citera
2020-06-06, 11:24
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boopeekaboo
Knappast. Folk smittas i exponentiell utveckling. Det kommer bli väldigt många fler döda än hittills. Går inte att cherry picka vilka som ska smittas. Blir en extremt blodig sommar.

Ja, tyvärr blir det så.
Hoppas många människor skapar sig egna restriktioner och lever betydligt mer isolerat än "våra" myndigheters "rekommendationer".
Citera
2020-06-06, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
I princip allt Tegnell och FHM sagt och påstått är fel och kunde faktiskt motbevisas redan i februari.
Det man inte visste, att Corona är en klustersmitta hade man löst med tuffa åtgärder direkt. Då hade Sverige varit i princip smittfritt idag.
Nu är vi Europas smitthärd.
Vi får hoppas att EU’s länder kommer till sans och isolerar pestsvensken.

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Quarantaene_Einreisen_Deutschland.html

Som sagt, utifrån vad vi vet NU. Men varje uttalande Tegnell gjort månste värderas efter faktan man hade DÅ.

Exakt, man visste inte det, alltså fanns ingen anledning att agera på ett sådant sätt.

Sen är det fortfarande för tidigt att säga. Får andra länder en kraftig andra våg och Sverige inte får det, då gjorde Sverige rätt hela tiden.
Citera
2020-06-06, 11:26
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Att vara emot munskydd är lika dumt som att vara emot andra passiva skydd. Bilbälte t.ex.
Faktiskt. Det finns ingenting att vinna på att vara emot men ändå ska dessa satans motvallshoror sticka upp sina meningslösa nyllen stup i ett.
Citera
2020-06-06, 11:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte då, Kinespropaganda, vi hade smittspridning först i Januari.
Inte alls kinespropaganda. Militära olympiska spelen hölls i Wuhan i november. Sverige hade deltagare som när de kom hem blev ordentligt sjuka. Då visste ingen någonting om coronaviruset utan det är först i efterhand som man misstänkt att det kan ha varit det de smittades av i Wuhan.

Hur kan du veta att det inte fanns smittspridning i Sverige förrän i januari? Det finns väl bekräftade fall i Europa redan i december åtminstone. Det kan mycket väl ha funnits här redan i november. En genetisk studie av hur viruset muterat kom fram till att det verkar ha startat någon gång mellan september och december. (Har länkat till detta flera gånger tidigare i tråden.) Att tro att viruset kan ha börjat spridas redan i november är inte alls orimligt, inte heller att det nått Europa och Sverige, särskilt med tanke på att svenskar bevisligen vistats i Wuhan redan i november, för de militära olympiska spelen.

Det finns alltså svenska militärer som kan ha haft corona redan då. Och du säger helt uppkäftig till dem att det kan du då omöjligt tänka dig. Du var mig en uppstudsig liten krabat.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-06 kl. 11:38. Anledning: m
Citera
2020-06-06, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men det är inte medvetet fusk av spanjorerna. Det går ut öppet med ändringen, förklarar varför och gör en sammanställning i efterhand.
Kritikerna menar på att det är förvillande och menar på att det får folk att ”slappna av” vilket riskerar att öka smittspridningen. En relevant kritik.
Jag kallar det inte mörkning eller fiffel.
Sverige däremot ...

När har Sverige fifflat med sina coronasiffror? In fact mäter vi på ett sätt som resulterar i långt fler dödsfall jämfört med hur de flesta länder mäter.
Citera
2020-06-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Haha!

Skön grej att du "glömde" ta med Giesecke i RUBRIKEN. Mannen som killgissat fel hela tiden och gjort bort sig i hela forskarvärlden.

Jättebra källa. Haha.

Giesecke: Alla kommer att utsättas för corona

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/giesecke-alla-kommer-att-smittas-av-corona/

JAHA, så nu var det genetisk argtumentation vi började med? Då hoppar jag av, och lämnar bara en länk till vad som är tillåtna argument inom logikens ramar, och inte:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Genetisk_argumentation

(Att angripa källan är inte tillåtet inom logik)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in