2020-06-07, 13:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det är ju exakt det är som är problemet. Åkesson har aldrig krävt någons avgång.

Jag ska göra ett undantag och respondera på ditt svammel. I det du själv citerade som skulle motsvara Åkessons text så står det ordagrant:

Citat:
Anders Tegnell bör därmed avgå.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Att du inte fattar vad du själv citerat eller förstår svenska är utmärkande för dig och dina gelikar.
Citera
2020-06-07, 13:46
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varför ägnar du sa mycket energi åt att gång på gång skrika om vad han inte skrev? Berätta istället vad det var han skrev, om du nu är av en annan åsikt.
Jag har kopierat in exakt vad han skrev och dessutom kommenterat EXAKT det han skrev. Jag verkar vara en av få som inte ägnar sig åt falsarier. Du missade det (också), gissar jag.

Citera
2020-06-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Logik? Han tycker hans egensnickrade teorier om att munskydd ökar smittan räcker för att gå emot WHO och resten av världens samlade expertis. Så det är nog dags att utvärdera hans mentala hälsa. Pressen kanske har blivit för mycket?
Det är förfärligt att han tillåts hålla på. Den ena dumheten efter de andra hoppar ur hans mun. Allt medan människor dör p g a hans befängda och ovetenskapliga idéer. Kanske kan vi rädda liv om han avgår omedelbart. Med Tengele, Carlsson och Co vid rodret har vi mer än10000 döda innan året är slut! Det kan drabba vem som helst av oss om vi i inte får ett snabbt slut på spridningen med hjälp av munskydd, hårdare restriktioner och en Fhm och politiker som värnar om sina medborgare och fattar vettiga beslut som de flesta andra länder gjorde från början.
Citera
2020-06-07, 13:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Nej svenskar ses inte som Paria i Finland med tanke på att jag har mycket släkt och har även bott där har jag många vänner där. Det är Flashback/Facebook/twitter finnar och äldre skvallerkärringar som hatar svenskar, precis som i Sverige en liten skrikande minoritet som folk tror är större än vad den är.

Samma människor blir förundrade när deras ”skriv under för att sparka Tegnell” bara får 300 underskrifter. Men vafan ser ni inte hur skit Sverige är? Varför skriver inte alla under?

Därför att ni precis som svennebanan lever i en egen liten ekokammare, er är bara lite mindre

Men det är din åsikt. Nu var det ju en artikel där man intervjuat en massa finnar som just säger detta. Att de ser svenskar som paria och varnar varann om de ser någon svensk. Men ok man kan hoppas detta bara är en liten högljud minoritet. Dumt att det ska leda till hat. Ok detta med att skämtsamt tracka ner varann efter vem som vinner i hockey. Detta är ju mer allvarligt om man nu ska lita på vad media skriver.

Sedan får man ju se på regioner med. Detta handlade om norra Sverige Tornedalen. Sett till regioner mellan där är det inte så jättestor skillnad på spridningen. Ungefär samma som gäller för södra Sverige och sett till Danmark. Det är i Stockholm primärt som det varit stor spridning och även nu som det verkar att det ökar i Västra Götaland.
Citera
2020-06-07, 13:50
Medlem
Det ser ut som att det kommer dröja länge innan svenskar kan resa utomlands:
https://ledarsidorna.se/2020/06/utrikesdepartementet-orimligt-att-tolka-statistik-pa-detta-satt/
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du måste vara den mest trögtänkta personen i denna tråd och det vill inte säga lite. Du förstår inte ens ditt eget inlägg, som för övrigt var fullkomligt ointressant.

Jag har inte kommenterat vad Åkesson sagt. Jag kommenterade vad media [DN] skrivit om det Åkesson sagt.

Åkesson har krävt Tegnells avgång, kort och gott. Hur denna avgång ska gå till har Åkesson däremot inte preciserat och det är i sig fullkomligt ointressant. Han pekar ut en enstaka person som inte ens är chef för den myndighet han arbetar åt. Det är självklart ett rent idiotiskt inlägg från Åkesson och visar att han inte alltid tänker först.

Nu har jag inte mer tid för dig bonnjävel.

Titeln statsepidemiolog är ju en mycket unik titel den kan man ju få lämna om man inte skött uppdraget. Kan de anses gravt oskickligt så kan han ju få förtidspension men i så fall borde ju Johan Carlsson också avgå han är ju det högsta hönset och ska som regel ta ansvaret för vad medarbetarna gör.

Jag begriper inte vad titeln ska vara bra för? Men förstå att det är enligt amerikanskt mönster. Kanske fler länder? Det låter som en befälhavare, bättre att avdelningen som Tegnell är chef för har ansvaret ingen enskild utpekad.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, så är det inte. Det är Socialstyrelsen och IVO som är de organ som stödjer samt granskar äldreomsorgen. En kommun har ingen skyldighet att följa vad FHM säger. Det är ett val de gör. Alla äldreomsorgsverksamheter har dock sagt sig följa FHM:s rekommendationer, men genom att deras verksamhet är så bristfällig har de inte klarat det.

Det har inget med äldreomsorgens verksamhet att göra, vilket mitt inlägg handlade om. Citera inte mig om du ska diskutera något annat.

I detta fall handlar det ju om att äldreomsorken inte haft förmåga att följa det de sagt sig följa, dvs rekommendationerna från FHM. Det visade sig vara svängdörrar på flera särskilda boenden långt efter att FHM uttalat att äldre ska skyddas.

Inte jag heller. Hur i helvete kan du försvara äldreomsorgen?

Alla skyller ifrån sig.

Citat:

Kommunal har JO-anmält Arbetsmiljöverket efter SVT:s avslöjande om att fyra myndigheter ihop med SKR tonade ned betydelsen av munskydd inom äldreomsorgen.

https://www.svt.se/nyheter/aaaa-1

Citera
2020-06-07, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
FFP3 och tjocka gummihandskar.

Varför tjocka? Viruset tar sig inte igenom ens de tunnaste handskarna.
Citera
2020-06-07, 13:54
Medlem
Citat:
Nej, så är det inte. Det är Socialstyrelsen och IVO som är de organ som stödjer samt granskar äldreomsorgen. En kommun har ingen skyldighet att följa vad FHM säger. Det är ett val de gör. Alla äldreomsorgsverksamheter har dock sagt sig följa FHM:s rekommendationer, men genom att deras verksamhet är så bristfällig har de inte klarat det.

Det har inget med äldreomsorgens verksamhet att göra, vilket mitt inlägg handlade om. Citera inte mig om du ska diskutera något annat.

I detta fall handlar det ju om att äldreomsorken inte haft förmåga att följa det de sagt sig följa, dvs rekommendationerna från FHM. Det visade sig vara svängdörrar på flera särskilda boenden långt efter att FHM uttalat att äldre ska skyddas.

Inte jag heller. Hur i helvete kan du försvara äldreomsorgen?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/vart-uppdrag/

"Folkhälsomyndigheten har ett nationellt ansvar för folkhälsofrågor. Vår uppgift är att främja en god och jämlik hälsa, förebygga sjukdomar och skador samt verka för ett effektivt smittskydd och skydda befolkningen från olika former av hälsohot. Särskild vikt ska fästas vid de grupper som löper störst risk att drabbas av ohälsa."

"Några av myndighetens ansvarsområden är vaccinationer, beredskapsplanering inför utbrott av smittsamma sjukdomar samt nationella beredskapslager av smittskyddsläkemedel."
Citera
2020-06-07, 13:55
Medlem
c19.se tickade fram 9 nya döda och står på 4686. Platz.se har inte rubbat sina siffror, dom stod högre än c19.se igår på 4685, egentligen kan man säga att dom följs åt ganska bra. Jag tror inte att FHM kan gå ut med 0 döda idag. Ja jag vet det här tjafset med när regionerna uppdaterar men jag KRÄVER mer av dessa slöfockar, som Stasiminister hade jag slagit näven i bordet och rensat ut alla proppar i systemen.
Citera
2020-06-07, 13:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Var har jag utgivit mig för att ägna mig åt "proffesionell covidrelaterad forskning eller analys"..?

Citat:
UK rapporterar det lägsta antalet döda för en dag mitt i en vecka sedan epidemin startade.

Och du menar att "kurvan går uppåt"..?
Herregud vilken amatör du är.

Låt oss som jobbar med detta sköta siffrorna istället.

Citat:
Här har du korrekt data som VI publicerar. Notera hur jag använder ordet "vi". Börjar slanten trilla ned?

https://cdn-05.forumfiles.com/T8d1J84eo2/a1cfec73-1591262978/Screenshot%202020-06-04%20at%2010.19.21.png

I rest my case.
Citera
2020-06-07, 13:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
FFP3 och tjocka gummihandskar.
Ok, tack. Det var ju förståndigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera