2020-06-07, 13:33
Medlem
Lägga ned Folkhälsomyndigheten?

Att lägga ned Folkhälsomyndigheten tycker jag är en rimlig åtgärd. När Smittskyddsinstitutet integrerades med FHM så försvann de ledande experterna till KI vad jag förstår, och de skulle anlitas genom konsultande, etc. Problemet med FHM är att de dels styrs av byråkrater, dels har för många uppdrag uppifrån.

Det är ett generellt problem på myndigheter, universitet, kommunal verksamhet, etc - det ska jämställdhetsintregreras, det ska vara hållbart, göras massa onödiga enkäter, HBTQ-certifieras, förankra bland olika representanter, anpassa sig till näringslivets krav, vara tillgänglig för allmänhet, utveckla sin pedagogiska förmåga, hållas stresskurser, osv. Allt ska dokumenteras, och varje nytt uppdrag leder till en ny kommitté som int kommer fram till något. Det är massa särintressen som driver på det här. Om SD skulle vara med och styra skulle de säkert vilja lägga in svenskhetsintegrering - varje politiskt parti håller på så här. Det här är omöjligt att uppfylla även för väldigt duktigt folk. Konsekvensen är att det är byråkrater som tar över, det gäller att få allt att se bra ut på pappret och man struntar i kärnverksamhet. Vi har fått en slags stakhanovism, som i gamla Sovjet - det är bättre att producera spikar som ingen kan använda bara man uppfyller de kvantitativa målen, bara det ser ut som att man är högproduktiv.

Vad man borde göra är att sparka samtliga personer på FHM. Sedan omorganisera allt i en eller två nya myndigheter. Ungefär som i DDR, där man sparkade alla universitetslärare, och sedan fick de söka jobb på nytt.
Citera
2020-06-07, 13:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är ju journalisten på DN som skrivit kräver? Det var ju inte Åkesson som sa det.
För somliga är DN:s tolkning av vad som skett mer "sant" än ursprungskällan.
Citera
2020-06-07, 13:37
Medlem
Väldigt mäktigt o fint att få se de fem äldre fd jaktplanspiloter precis flyga i sina flygplan över hustaket, till hedrande av alla coronaoffer!
Citera
2020-06-07, 13:38
Medlem
FHM stängde inte ner som grannländerna gjorde i Mars i en tidpunkt som det saknades skyddsutrustningar i form av masker och desinfektionsmedel.
Vårdpersonalen varken fick skyddsutrustningen av sina arbetsgivare eller kunde skaffa dem privat.
När skyddsombud förbjöd arbete på en äldreboende då gick arbetsgivarna bakom ryggen och kom överens med arbetsmiljöverket om att ändå köra utan skyddsutrustning.
Mina vänner det är många ansvariga sim behöver stå inför lagen och förklara sig.
Det är många punkter som kan leda till rättsliga efterföljder.
Ett oberoende utredning behövs här och nu.
Många har förlorat sina liv ich många har förlorat sina anhöriga.
Citera
2020-06-07, 13:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du måste vara den mest trögtänkta personen i denna tråd och det vill inte säga lite. Du förstår inte ens ditt eget inlägg, som för övrigt var fullkomligt ointressant.

Jag har inte kommenterat vad Åkesson sagt. Jag kommenterade vad media [DN] skrivit om det Åkesson sagt.

Åkesson har krävt Tegnells avgång, kort och gott. Hur denna avgång ska gå till har Åkesson däremot inte preciserat och det är i sig fullkomligt ointressant. Han pekar ut en enstaka person som inte ens är chef för den myndighet han arbetar åt. Det är självklart ett rent idiotiskt inlägg från Åkesson och visar att han inte alltid tänker först.

Nu har jag inte mer tid för dig bonnjävel.
Nej, det är ju exakt det är som är problemet. Åkesson har aldrig krävt någons avgång. Det är någon annan som fått för sig att Åkesson krävt det. Inklusive dig.

Du fattar fortfarande inte hur fel du har?
Det är helt uppenbart för mig att du har inte ens läst Åkessons artikel, utan förlitar dig på någon annans misstolkning.
Och nu har du gett dig den på att du skall försöka förklara bort din palaver genom att hävda att Åkesson i själva verket menade det han inte skrev. Haha, du är det mest flagranta exemplet på total avsaknad på intelligens jag sett. Jag frågar igen: är du helt jävla dum i huvudet?

Citat:
Vad som står i DN är att SD: kräver Tegnells avgång.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tänkte på DN:s artikel där de återger vad Åkesson skrivit.

Citat:
Det är en bra formulering och, oavsett hur Åkesson formulerat det, exakt vad det handlar om. Att skriva så innebär att de egentligen inte spelar någon roll på vilket sätt AT avgår bara han avgår.
Återigen; han har inte skrivit så. Är du dum i huvudet?
Citera
2020-06-07, 13:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Alla smittade grupper bromsar ned smittspridningen i viss mån rent matematiskt oavsett nivå (det begriper alla med någorlunda kunskaper om matematiska funktioner och differentialekvationer), men flockimmunitet är något helt annat och betyder i min mening att antalet smittningsbara är mindre än antalet smittbärare. Där är inte Stockholm. Eller Sverige.
Förvånade att du som ger dig ut för att ägna dig åt någon form av professionell covidrelaterad forskning eller analys samtidigt har en alldeles privat definition på vad flockimmunitet är. Varför nyttjar du inte den allmänna definitionen som använder sig av en enkel formel med R0 som variabel? Hur förväntar du dig ens kunna diskutera flockimmunitet med andra på ett meningsfullt sätt om du sitter där med din alldeles egna privata definition? Jag blir tvungen att dra slutsatsen att du inte alls är så insatt som du ger sken av, utan bara en bland många stridslystna amatörer.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-07 kl. 13:57.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vad menar du nu? Idioti att finnar beter sig så här eller idioti att tycka att det nog är befogat? Klart det är illa sett till våra långa historia att det ska bli tråkigheter som det här. Att svenskar ses som paria i Finland. Men det är ju helt vårt eget fel. Eller mer specifikt Tegnells och FHMs fel.

Nej svenskar ses inte som Paria i Finland med tanke på att jag har mycket släkt och har även bott där har jag många vänner där. Det är Flashback/Facebook/twitter finnar och äldre skvallerkärringar som hatar svenskar, precis som i Sverige en liten skrikande minoritet som folk tror är större än vad den är.

Samma människor blir förundrade när deras ”skriv under för att sparka Tegnell” bara får 300 underskrifter. Men vafan ser ni inte hur skit Sverige är? Varför skriver inte alla under?

Därför att ni precis som svennebanan lever i en egen liten ekokammare, er är bara lite mindre
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
FHM har ansvar för folkhälsan, deras regler och rekommendationer ska efterföljas, går inte detta så har de tillämpat fel strategi, men det är inte något de vare sig påtalat eller informerat regeringen om.

Nej, så är det inte. Det är Socialstyrelsen och IVO som är de organ som stödjer samt granskar äldreomsorgen. En kommun har ingen skyldighet att följa vad FHM säger. Det är ett val de gör. Alla äldreomsorgsverksamheter har dock sagt sig följa FHM:s rekommendationer, men genom att deras verksamhet är så bristfällig har de inte klarat det.

Citat:
Tvärtom har de var och varannan presskonferens stått och sagt att kurvorna ser bra ut, när dödsfall ifrågasatts så har man refererat till "flera veckor sedan" med antydan om att det var innan man tillämpade regler, man har också uppenbart varit helt verklighetsfrånkopplad när region stockholm hade panik presskonferenser och publikt ifrågasatte hur FHM kan ha så skild verklighetsuppfattning. Svaret är uppenbart FHM har inte gjort sitt jobb.

Det har inget med äldreomsorgens verksamhet att göra, vilket mitt inlägg handlade om. Citera inte mig om du ska diskutera något annat.

Citat:
Vem som helst på vilken myndighet som helst kan stå och lova att vi ska göra det ena eller det andra om man sedan inte tar något som helst ansvar för sina uttalanden och gör man inte det har man inte en funktion i samhället, FHM har UPPENBART inte gjort ett bra jobb och det är tydligt att vi hade varit lika illa ute både ekonomiskt och hanteringsmässigt om denna myndighet inte hade funnits till att börja med.

I detta fall handlar det ju om att äldreomsorken inte haft förmåga att följa det de sagt sig följa, dvs rekommendationerna från FHM. Det visade sig vara svängdörrar på flera särskilda boenden långt efter att FHM uttalat att äldre ska skyddas.

Citat:
Jag förstår verkligen inte de som försvarar inkompetenta parasiter.

Inte jag heller. Hur i helvete kan du försvara äldreomsorgen?
Citera
2020-06-07, 13:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queenjani
Med en dåres envishet vägrar Tegnell ändra sig angående munskydd trots WHO:s nya rekommendationer.

– I Sverige har vi strategin att är du sjuk så ska du hålla dig hemma, i stället för att röra sig med munskydd, säger Anders Tegnell.

Som om WHO rekommenderar sjuka att ränna runt på stan bara för att de har munskydd på sig??

När WHO tvärtom betonar att munskydd och masker bara är en del av strategin att trycka tillbaka viruset. Det handlar inte om ett alternativ till social distansering eller god handhygien.

– Enbart masker kommer inte att skydda er från covid-19, varnar WHO-chefen.

Tegnell noterar också att uttalandena fokuserar på situationer där man inte kan hålla avstånd. Situationer som är sällsynta i Sverige enligt honom.

Tegnell borde komma hit till Stockholm och ägna en dag åt att resa runt med kollektivtrafiken och försöka hålla 2 meters distans till sina medresenärer. Lycka till med det - tågen och bussarna är smockfulla sedan några veckor tillbaka och än värre lär det bli nu när regeringen har blåst Faran över och släppt på rekommendationerna att undvika onödiga resor.

https://www.filipstadstidning.se/2020/06/05/tegnell-munskydd-passar-inte-i-coronastrategi/

Ja, det är helt befängt! Naturligtvis förekommer det situationer i Sverige då distansering inte är möjligt!

Han kanske kommer att ändra sig efter att grundskolorna gått på sommarlov? Det är ju fysiskt omöjligt att hålla avstånd till både barn och vuxna där så om FHM rekommenderat munskydd hade det inneburit att man behövt använda dem i skolans värld hela dagarna.
Citera
2020-06-07, 13:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det är ju exakt det är som är problemet. Åkesson har aldrig krävt någons avgång. Det är någon annan som fått för sig att Åkesson krävt det. Inklusive dig.

Du fattar fortfarande inte hur fel du har?
Det är helt uppenbart för mig att du har inte ens läst Åkessons artikel, utan förlitar dig på någon annans misstolkning.
Och nu har du gett dig den på att du skall försöka förklara bort din palaver genom att hävda att Åkesson i själva verket menade det han inte skrev. Haha, du är det mest flagranta exemplet på total avsaknad på intelligens jag sett. Jag frågar igen: är du helt jävla dum i huvudet?

Återigen; han har inte skrivit så. Är du dum i huvudet?
Varför ägnar du sa mycket energi åt att gång på gång skrika om vad han inte skrev? Berätta istället vad det var han skrev, om du nu är av en annan åsikt.
Citera
2020-06-07, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queenjani
Med en dåres envishet vägrar Tegnell ändra sig angående munskydd trots WHO:s nya rekommendationer.

– I Sverige har vi strategin att är du sjuk så ska du hålla dig hemma, i stället för att röra sig med munskydd, säger Anders Tegnell.

Som om WHO rekommenderar sjuka att ränna runt på stan bara för att de har munskydd på sig??

När WHO tvärtom betonar att munskydd och masker bara är en del av strategin att trycka tillbaka viruset. Det handlar inte om ett alternativ till social distansering eller god handhygien.

– Enbart masker kommer inte att skydda er från covid-19, varnar WHO-chefen.

Tegnell noterar också att uttalandena fokuserar på situationer där man inte kan hålla avstånd. Situationer som är sällsynta i Sverige enligt honom.

Tegnell borde komma hit till Stockholm och ägna en dag åt att resa runt med kollektivtrafiken och försöka hålla 2 meters distans till sina medresenärer. Lycka till med det - tågen och bussarna är smockfulla sedan några veckor tillbaka och än värre lär det bli nu när regeringen har blåst Faran över och släppt på rekommendationerna att undvika onödiga resor.

https://www.filipstadstidning.se/2020/06/05/tegnell-munskydd-passar-inte-i-coronastrategi/
Det säger det mesta om svamelpellen Tegnell, det handlar om prestige och inget annat nu när han sen första början varit aktiv motståndare till munskydd, inte ens de i äldrevården mm behövde dem.

Men vem ska avsätta honom och FHM GD:n? Löfven? Undrar hur det har sett ut under mötena med Johan Carlsson, Tegnell etc. De är trots sina tillkortakommanden rutinerade akademiker, hur skulle sådana som Löfven och ansvarig minister Hallengren kunna framföra avvikande argumentation mot dessa? Typ peka med hela handen och säga att nu gäller detta.
Här kan man se faran med att ha alltför obildade politiker, frågan är hur mycket akademisk kompetens omger sig Löfven med? eller är det bara sk politiska och sk mediestrateger typ Lindberg som finns i omgivningen?
Citera
2020-06-07, 13:44
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Förvånade att du som ger dig ut för att ägna dig åt någon form av proffesionell covidrelaterad forskning eller analys samtidigt har en alldeles privat definition på vad flockimmunitet är. Varför nyttjar du inte den allmänna definitionen som använder sig av en enkel formel med R0 som variabel? Hur förväntar du dig ens kunna diskutera flockimmunitet med andra på ett meningsfullt sätt om du sitter där med din alldeles egna privata definition? Jag blir tvungen att dra slutsatsen att du inte alls är så insatt som du ger sken av, utan bara en bland många stridslystna amatörer.
Var har jag utgivit mig för att ägna mig åt "proffesionell covidrelaterad forskning eller analys"..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in