2020-06-07, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xerll
Jag förstår inte vad syftet är med att ringa polisen och larma om hotfulla män? Har någon här räknat ut en bra förklaring till det? Och vad är syftet att stanna kvar och själv prata med polisen den här kvällen?

Teorierna har varit att han velat plantera ut att det fanns hotfulla män där för att få potentiella gärningsmän på plats. Det gäller kanske framförallt på natten mot lördag. EFTERSOM SD som tydligen alltid har mobilen klistrad mot sig, då ger sig ut för att träffa LW utan mobil, KAN det ha varit så att han tänkte ta hennes liv då. I så fall behövde han väl kolla att poliserna INTE kom på plats - och i annat fall kunde det vara bra att veta för framtiden hur lång tid efter larm de kunde tänkas komma.

Angående HD inblandning håller jag med dig i mycket - Ockham landar i bara SD på BP, men det måste tyvärr stärkas tillräckligt om det ska hålla i HovR. HD vet eller anar säkert massor. Kanske känner sig medskyldig bara för att hon kommit med krav på att LW ska bort ur SDs och hennes liv. Det är skit av henne att inte berätta och jag är rädd för att det är fara för henne och flickorna framöver, men det kan också vara därför hon duckar sanningen. Min gissning är att SD, om han är ensam GM, droppat lagom mycket för att hålla henne på sträckbänken, men inte tillräckligt för att hon ska kunna utgöra hot i rättegång. (Hon kanske kan ha ekonomisk vinning av att ha exmaken som ska betala underhåll för barnen utanför fängelse - jag ANTAR, men vet inte alls, att en yrkesarbetande borde ge mer än vad hon nu skulle få från försäkringskassan om han satt inne?)
Citera
2020-06-07, 13:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Observera att SD flera gånger under rättegången berättar att SOA och HD när de kommer till Folketorp berättar att man hittat Lena OCH att de även svängde upp i området i Hjärsta till brottsplatsen vid bullerplanket. (Här glömde de nog att prata ihop sig) och de besökte inte HD:s lägenhet innan Folketorp.

Jag har nog inte lyssnat på alla SDs förhör ännu, det är knepigt att de numreringen på avsnitten inte överensstämmer med rättegångsdagarna.

Önska jag hade FUP så att man kunde jämföra med vad han sagt om det i förhör.
Jag tror inte ett ord på vad SD säger. Ju mer han läser i FUP desto "bättre" minns han hur det ligger till och desto bättre passar historien in på hur han har fått veta att det är Lena som man har hittat. Det är så otäckt hur lätt han kan anpassa historien så det ska bli perfekt för honom.

De andra får sitta där med "blodigt akrobatsex" och var dom har kört efter förhöret.
Dom kastar han gladeligen under bussen, trots att de gör allt för honom.

Jag har svårt att greppa HD, men jag misstänker att även om hon vet mer än hon vill medge (minst förstår), så tror jag att det beteende som SD visat hittills är ingen person att leka med. HD har under åratal varit under hans "beskydd" och fått "anpassa" sig. Hans kontrollbehov är inget som dyker upp som blixten från en klar himmel.
Citera
2020-06-07, 13:29
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Många gånger tror jag det är en lättnad att säga och berätta sanningen. Egentligen oftast, så får sanningen människor att känna sig befriade men det finns saker som vi ändå kan dölja för omgivningen av olika skäl. Som är smärtsamma, skamliga och allmänt genanta, förbjudna tankar, känslor, obearbetade minnen, besvikelser, ja, till och med mord, medjälp till mord eller vad som. Saker som inte heller kan göras ogjorda, som är fel oavsett ursäkt.

Det här fallet anser jag var ett extremfall, där mycket av människors lägsta, mörkaste och djupaste destruktiva konflikter och mönster kommer upp till ytan och blottläggs. Det är som en social skampåle på torget där du sitter fjättrad och människor som går förbi kan håna dig och du blir spottad rakt i ansiktet i en långdragen process.

Huvudansvaret bär Steffe, han dubbelspelade och svek, ljög, manipulerade och svek ännu ett år extra, efter första avslöjandet. Han var ryggradslös, feg, ville ha sitt äktenskap och behålla sin luftmadrass vid sidan om. Trots detta kommer ingen annan än han var pappa till Hannas barn. Det går inte göra ogjort, de banden kan inte alltid med lätthet klippas av.

Lena, som umgicks med Hanna under småbarnsåren vigde Davidssons. Hon var utbildad pastor och själasörjare, hon börjar fantisera om att ersätta en psyksjuk Hanna, vars man inte längre älskar henne, så som Lena förstår saken. Men Lena upptäckte med tiden att han inte heller älskade henne själv heller och då ville hon ödelägga hans försoningsförsök med exhustrun. Lena backade inte, men istället dog hon. Det kan knappast Hanna beskyllas för.
Oj va du försöker blanda bort korten. Hanna kan ju definitivt beskyllas för att hjälpa Stefan att frias. Och för vad hon pysslat med här i tråden. Det är väldigt grova saker det.

Hur var det nu, visste hon verkligen inte om otroheten sista året? Hon påstår att hon fick reda på det på flyget till USA men det är ju såklart en lögn.
Citera
2020-06-07, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Förstå gärna saker i sin kontext:
1, Kvinnan hade svår relation till sin mor, jobbiga spädbarnsår, fick en förlossningsdepression. Var själv självmordsbenägen.Det lilla barnet som var glutenintolerant skrek non stop. Hur tillräknelig förväntas du då vara? Många vittnesbörd om liknande känslor och längtan efter svår sömnbrist under längre tid existerar.
2. Hon stöttade inte strösselförhöret utan lät Jerry lyssna på inspelningen, och ingen av dem ansåg att det var ok.
3. Fuskloggning avfärdas av rewiern Åhman, som var inblandad i kattfighten, hon menar att ingen av de två kvinnorna gjorde fel enligt spelreglerna. Hon vittnade om detta under rättegången.
4. "Hon får leva", är väl mer sympatiskt än " Hon måste dö"?
5. "Hoppas hon är död" är förståeligt efter Lenas rabiata, och föraktande beteende mot Hanna.
6. " Vad har Stefan gjort nu?" Är väl skäligt att undra över, när hans sedan sju år gamla förhållande med älskarinnan resulterar i försvinnande och sedermera död.
7. På flashback behöver vi ej vara så känsliga och lättstötta, vi sitter inkognito och tror massa om saker vi oftast inte vet.
8. Radering av bevis känner jag inte igen. Har det bevisats i förhör och något som åklagarna eller förhörsledaren påpekat?
9. Ja, hon försöker påverka Therese angående Lenas blod, och där tror jag mest hon är styrd, påverkad, manipulerad och kontrollerad av Steffe. Säkert något hon varit under många år. Svårt se skogen för alla träd.
10. Planterade bevis, låter som en trådsanning?
11. Ja, hon ljuger en del i förhören och vill inte hjälpa till. Motarbetadet kan ha olika orsaker. Vilka kan vi inte helt säkert veta.

SD kan ha krävt att hon skyddar honom i förhören mot att han lämnar henne ifred efteråt. Eller så var det hennes krav. Hon har ju en hållhake på honom för alltid, det är bara att gå till polisen och berätta allt hon vet om han inte uppfyller sin del av avtalet.
Citera
2020-06-07, 13:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag känner mig inte ett dugg diskriminerad

Jag har dock svårt att se hur SOA kan fortsätta att försvara sin fd svärson efter att ha fått vetskapen om otrohet, strösselförhör, knytnävsslag...

Hoppas att han kommer överens med JG när de är ute på sina geoturer att ta svängen förbi polishuset och berättar allt de vet. Kanske kan de övertyga HD att följa med också.

Ja, för mig är det obegripligt.
Jag har många gånger försökt att förstå hans syn på otroheten och även hans starka försvar för SD. Det enda jag kan komma på är att SD alltid varit en "hyvens" kille som hjälpt till på sommarstället och ställt upp genom att ta hand om HD.

I verkligheten är det inte osannolikt att SD visserligen tagit hand om det praktiska hemma, men att HDs mående kraftigt försämrats av den behandling hon genomlidit och att SD inte alls är så hyvens hemma.

Han har istället varit ute på dykarklubben när HD behövde honom som mest, sedan med Lena och geocachat.

Jag har en grannfamilj där barnen är små och mamman är ca 30-35 år. Hon har drabbats av corona med sjukhusvistelse under en tid och efterföljande svår trötthet, andfåddhet osv. Maken är på jobbet på dagarna, barnen får inte vara på dagis pga av hosta. Hon är helt slut, sitter i hängmattan och föröker passa barnen, men orkar inget. Ett varv runt huset är vad hon orkar berättar hon. Att jämföra med HD kanske när hon var som sämst?

Jag ser att mannen när han kommer hem, handlar med barnen, lagar mat och leker med dom. Han springer runt huset och leker kurragömma, han cyklar och han är på studsmattan med dom. Han förstår att hustrun är sjuk och behöver avslastning.

Hur skulle vi se på saken om han istället visat sig ute med en älskarinna på kvällarna, och lämnat den sjuka mamman ensam med barnen även på kvällen? Detta med ursäkt att han behövde få sex som han inte kunde få av sin fru.

Som SD gjort.
Han är inte en hyvens kille att försvara.
J-a egoist!
Citera
2020-06-07, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har många gånger försökt att förstå hans syn på otroheten och även hans starka försvar för SD. Det enda jag kan komma på är att SD alltid varit en "hyvens" kille som hjälpt till på sommarstället och ställt upp genom att ta hand om HD.

I verkligheten är det inte osannolikt att SD visserligen tagit hand om det praktiska hemma, men att HDs mående kraftigt försämrats av den behandling hon genomlidit och att SD inte alls är så hyvens hemma.

Han har istället varit ute på dykarklubben när HD behövde honom som mest, sedan med Lena och geocachat.

Jag har en grannfamilj där barnen är små och mamman är ca 30-35 år. Hon har drabbats av corona med sjukhusvistelse under en tid och efterföljande svår trötthet, andfåddhet osv. Maken är på jobbet på dagarna, barnen får inte vara på dagis pga av hosta. Hon är helt slut, sitter i hängmattan och föröker passa barnen, men orkar inget. Ett varv runt huset är vad hon orkar berättar hon. Att jämföra med HD kanske när hon var som sämst?

Jag ser att mannen när han kommer hem, handlar med barnen, lagar mat och leker med dom. Han springer runt huset och leker kurragömma, han cyklar och han är på studsmattan med dom. Han förstår att hustrun är sjuk och behöver avslastning.

Hur skulle vi se på saken om han istället visat sig ute med en älskarinna på kvällarna, och lämnat den sjuka mamman ensam med barnen även på kvällen? Detta med ursäkt att han behövde få sex som han inte kunde få av sin fru.

Som SD gjort.
J-a egoist!
Kort sagt: det handlar om lojalitet från SOAs håll. Om en skuld. Den skulden håvar SD in nu. SD var ju den personen, och är kanske fortfarande, som ränner omkring i bygden och hjälper alla som ber honom. Inte för att folk behöver hjälp, utan för att han gillar att folk står i skuld till honom. Och att människor pratar väl om honom. Ex: "Ja, Stefan, vilken hyvens kille - han bytte det där fönstret åt mig som jag inte klarade av själv att byta" osv. Jo då. SD har en hel massa skulder att driva in - bl a SOAs.
Citera
2020-06-07, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Som SD gjort.
J-a egoist!

Det enda rimliga vore att HD och hennes pappa hotades att skydda honom, på villkoret att SD försvinner ur deras liv. Fegt men förståeligt.
Citera
2020-06-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Oj va du försöker blanda bort korten. Hanna kan ju definitivt beskyllas för att hjälpa Stefan att frias. Och för vad hon pysslat med här i tråden. Det är väldigt grova saker det.

Hur var det nu, visste hon verkligen inte om otroheten sista året? Hon påstår att hon fick reda på det på flyget till USA men det är ju såklart en lögn.

Men vet vi varför hon ljuger, vi kan spekulera om det, men vi kan inte veta hennes motiv? Jag tror nämligen inte att S anförtrott sig till någon enda människa om var han var eller gjorde den 14 maj -18 vid 23:30- snåret. Jag tror han löst privata problem, som han inte diskuterar what so ever, utan är något han tar med sig i graven.

Då kan vi heller inte veta vad Hanna måhända förstår eller inte förstår. Hon kan ju tro saker, men inte veta, om det är som jag tror. Eller så förtränger hon saker? Och beroende på svaret, så kan det finnas olika anledningar till att hon ljuger.

Att ogilla att bli socialt avrättad på FB eller bli avstängd från forumet anser inte jag vara en dödssynd, snarare en komplimang.

Hon kanske fick reda på sanningen på planet till USA eller inte. Vi kommer aldrig veta.
Citera
2020-06-07, 13:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det känns nästan som om hon egentligen
polisanmälde honom för att han valt HD och
försökte dumpa henne.

Samma fenomen som när Lotta gick och anmälde Martin när han lämnat henne och blivit tillsammans med en annan kvinna. Det blev inget av det för händelsen Lotta anmälde låg längre bak i tiden och inga skador fanns hon ville visa upp (hon gav inte tillåtelse för polis att se utdrag från sjukhusjournaler).
Vilket givetvis inte innebär att förhållandet var frid och fröjd men anmälan verkar drivet av något annat, en annan orsak än anmälaren uppger och bristande bevisning. Lotta blev tydligen mer kränkt av att bli lämnad, för en annan kvinna dessutom än det att han misshandlade henne ibland. Det är det som är så skevt.
Citera
2020-06-07, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000

Vad tror du är anledningen till att närstående inte behöver vittna enligt svensk rätt? Närstående kan ha en positiv eller negativ inställning till MGM.

Lite nyfiken på din inställning till den regeln att de undantas från vittnesplikt. Du tycker det skulle vara straffbart att försöka undvika att få en nära familjemedlem i fängelse (eller alternativt bli av med dem om man känner för det)?
Citera
2020-06-07, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
SD kan ha krävt att hon skyddar honom i förhören mot att han lämnar henne ifred efteråt. Eller så var det hennes krav. Hon har ju en hållhake på honom för alltid, det är bara att gå till polisen och berätta allt hon vet om han inte uppfyller sin del av avtalet.

Möjligt, men inte vidare troligt. Tror inte hon har någon kännedom som gör att hon garanterat kan sägas veta hur det egentligen ligger till. Misstänka, javisst, men jag ser ett mönster av att hon är bra på att förtränga, hålla upp fasad, och samspela i lyckliga- familjen-parodin. Snarare sådana tendenser som gör att hon ljuger friskt i förhör 3-6. I kombination med att polisen visar att de misstror hennes utsagor.

Hur mycket har S planterat hos henne i förbifarten när han manipulerar henne, det tycker jag är en mer adekvat frågeställning. Lena ansåg ju Hanna vara dum, korkad, manipulerad och styrd av Stefan. De två senare omdömena tvivlar jag inte vidare mycket på.
Citera
2020-06-07, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hon satt också och räknade upp presenter hon
fått av SD för polisen och berättade vad de
kostat. Varför skulle polisen vara intresserade
av det?

Och som du skriver förväntade hon sig sympati
från alla. Hur vanligt är det att älskarinnan får
sympati när mannen dumpar henne och väljer
att stanna hos sin fru?

Jag tror att hon också kan ha haft ekonomiska
motiv till att vilja vara med SD. Hon var
avundsjuk på alla resor de gjorde tillsammans.
Hon var.avundsjuk på HDs cykel som hon
ansåg egentligen var hennes. Osv.

Hon måste ha varit rasande över att SD och HD
skulle resa tillsammans till USA när de äntligen
hade begärt skilsmässa.och flyttat isär och LW
trodde att hon vunnit.

Ekonomi kan ha varit en ytterligare stressfaktor för LW. Särskilt om barnen börjar vara mer hos UW, då kanske hon får mindre i underhåll eller att hon är den som ska betala. Att LW hade ett osunt possesivt drag framkommer ju väldigt tydligt när hon vänder sig till SD och försöker kräva att han ska kräva av HD att hon bosätter sig någon annanstans. LW hade stundvis ett mycket barnsligt och självcentrerat synsätt. Jag menar att de flesta 30-40 åringar skulle väl vara tillräckligt medvetna att man skulle se sådana tankar som ganska motbjudande.
LW gick ju i terapi mot slutet, synd att hon inte tog det steget många år tidigare, hon skulle haft mindre relationsyrassel att rodda i och mått mycket bättre. Och antagligt varit en trevligare person att umgås med. Tillvaron skulle blivit ljusare för henne likväl som omgivningen, då tänker jag på närmare familj och inte specifikt SD. Hon hade sluppit måsta använda UW som "bollplank" för sina trassliga kärlekshistorier.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-06-07 kl. 14:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in