Citat:
Det var då det. Även jag fick lära mig detta men jag har märkt att de ändrat vid två tillfällen när jag gått handledarkurser.
I dag ska du se CP som en helt vanlig huvudled med angränsande vägar till höger. Skillnaden mellan en rak huvudled på fem kilometer med vägar till höger mot en CP är att CP svänger.
Sedan det självklara, blinka när du gör en sidledsförflyttning. Det sista gäller inte förare av Audibilar enl gällande grundlag.
I dag ska du se CP som en helt vanlig huvudled med angränsande vägar till höger. Skillnaden mellan en rak huvudled på fem kilometer med vägar till höger mot en CP är att CP svänger.
Sedan det självklara, blinka när du gör en sidledsförflyttning. Det sista gäller inte förare av Audibilar enl gällande grundlag.
Citat:
Så är det ja, att en CP sedan ca 20 år är definierad som en huvudled med bara avfarter åt höger, från att för det ha varit definierad som en korsning av flera vägar.
Men, även idag, med definition som råder, så blir det ändå i praktiken väldigt likt en ”vanlig” korsning i mindre eller små CP. Därför att i många städer har man gjort CP av tidigare korsningar och det blivit i princip bara en pytteliten plantering eller stolpe i mitten där det när det var en vanlig korsning ändå var en yta som blev okörd. Nu är alltså denna korsning en CP, men för bilarna/förarna är det lika korta avstånd och tid för att hinna se och reagera på annan trafik, och därför är det då en klar fördel med extra tydlig teckengivning som t ex bruk av vänsterblink, vilket inte är påkrävt enligt trafikreglerna men fullt tillåtet.