2020-06-07, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Mina uppgifter är från FHMs senaste veckorapport. Du kan själv kolla i den, men det är väl regimpropaganda.

Jag håller ju med dig, vi har med största sannolikhet ett mörkertal i början av pandemin, som kan vara 20-25% eller uppåt 1000 fall som det stod i den norska artikeln. Men från v17 är det inte längre så, enligt officiell statistik för alla dödsfall.

Om det nu finns en hel del dödsfall från längre tillbaka som ej finns med i FHMs statistik och de känner till att det kan vara så, så anser jag att de har en skyldighet mot allmänheten att utreda detta vidare, skyndsamt. Och att informera allmänheten noggrant om detta.

Anledningar till varför de rycker på axlarna åt detta går ju bara att spekulera i...
Citera
2020-06-07, 09:48
Medlem
Citat:
Brasiliens president Bolsonaro har nu bestämt att landet inte längre ska publicera några uppgifter och smittade och döda i covid-19 eftersom han tycker att uppgifterna "inte speglar det verkliga läget i landet".

Det är också en inställning man kan ha. Sverige å andra sidan har nu en officiell statistik som fångar upp i princip alla dödsfall kopplat till covid-19. Siffrorna är inte vackra, men vill man kunna dra slutsatser och bidra till världens forskning så är det bra med offentliga data, som helst är rättvisande.

Sverige går i samma riktning. FHM undanhåller möteprotokoll, som tidigare var en offentlig handling och nu blev arbetsmaterial. Ännu mer allvarligt är att de undanhåller rapporten från antikroppsstudien. Forskare som vill jämföra Sveriges statistik attackeras och förlöjliga, medan det är helt OK att FHM gör samma sak när det talar till deras fördel. Självklart är mycket fortfarande offentligt, men det beror inte på FHM eller regeringen, utan det beror på att de inte har något val pga svensk lagstiftning.
Citera
2020-06-07, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
IFR för influensa 2018 typ 0.2%, alltså en faktor 3.

Källa på det?

Snarare brukar man räkna med 0,05% eller vilket fall <0.1% för den vanliga säsongsinfluensan.

Det dog 1012 personer i konstaterad influensa säsongen 2017/2018 (Yamagata). Med en IFR som är 0,2% så skulle det innebära att bara 5% av svenskarna blev smittade. (1000/500000 = 0,2%). Det låter väldigt lågt i mina öron. Antar vi att 20% blev smittade hamnar IFR på 0,05%.

https://en.wikipedia.org/wiki/Influenza#Mortality
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-06-07 kl. 10:00.
Citera
2020-06-07, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Det har nämnts tidigare, men förtjänar att nämnas igen, det är få länder som ligger ens nära riktiga antalet döda i statistiken. Sverige, USA (de flesta stater), Danmark, Finland, Norge, Belgien, etc har siffror som går att lita på (men inte Nederländerna, England, Italien etc, vars siffrors förklaringsgrad ligger närmare 50% än 100%).

Centralafrikanska och sydamerikanska stater ligger 6-7 faktorer fel (!).

Om vi hade riktig mortalitet i listorna hade Sverige varit riktigt långt ner. Dock högt jmf nordiska länder, men lågt jmf de flesta andra länder med allmän smittspridning.

Ibland är det inte till ens fördel att ha de riktiga siffrorna och redovisa dem.
Givetvis är det så, men jag har gett upp att ta den diskussionen eftersom det är för många i tråden som till varje pris vill få Sverige att se så illa ut som möjligt.
Citera
2020-06-07, 09:53
Medlem
Citat:
Mina uppgifter är från FHMs senaste veckorapport. Du kan själv kolla i den, men det är väl regimpropaganda.

Jag håller ju med dig, vi har med största sannolikhet ett mörkertal i början av pandemin, som kan vara 20-25% eller uppåt 1000 fall som det stod i den norska artikeln. Men från v17 är det inte längre så, enligt officiell statistik för alla dödsfall.

Detta gäller bara för v. 21 där överdödligheten är mindre än FHMs siffror. Detta beror antagligen på att överdödligheten underskattas pga eftersläpning i SCBs registrering samt att den generellt underskattas då den generella trenden i antal döda varit på kraftigt nedåtgående innan pandemin. Med FHMs metod får man tex en kraftigt negativ överdödlighet för jan-feb.
Citera
2020-06-07, 09:55
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Antal fall per capita är ju t.ex. fler. Så kan man, förslagsvis, räkna.
Jo men hur räknar du då, vilka siffror använder du? 40465/66,65=607 dödsfall per miljon invånare for UK. För England verkar motsvarande siffra vara bara 530, men även det är högre än för Sverige, så därför frågar jag igen: Hur räknar du?
Citera
2020-06-07, 09:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Reaktionerna från media säger nog mer om debatten än något annat:
1. Åkesson säger att Tegnell bör avgå.
2. Media gör narr av Åkesson då "han inte begriper att Tegnell inte kan sparkas"

Frågan är då vad Åkesson verkligen sagt. Sade han att Tegnell borde 'sparkas', eller sade han att Tegnell borde 'avgå' (d.v.s. lämna sin roll som Statsepidemiolog och därmed till Regeringen)?

Är det JAG eller media som är helt dumma i huvudet här?

Vad som står i DN är att SD: kräver Tegnells avgång.
Citera
2020-06-07, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag är vänster, och tycker verkligen inte att SD är ett sympatiskt parti. I den här frågan har de rätt. De gjorde dock inte mycket väsen av sig under själva pandemin, och att lägga skulden på invandrare är helt absurt. Många invandrargrupper var ju de som var mest drabbade, medan svenskar från medelklassen hade möjlighet att jobba hemifrån i sina villor och radhus.

Internationellt är virusförnekare en högerextrem inriktning. Bolsonaro vill nu ex. inte publicera statistik över antal döda, och Trump är mot WHO. Och vad säger FHMs försvarare? Det går inte att jämföra statistik, vi ska inte följa WHOs riktlinjer angånde munskydd. Problemet i Sverige är att SAP och övrig svensk vänster i den frågan blivit mer högextrema än SD. Det här liknar väldigt mycket klimatförnekarna.

Lena Hallengren säger nu att vi kommer översköljas av efterklokhet (https://www.dn.se/nyheter/sverige/lena-hallengren-vi-kommer-att-overosas-av-efterklokhet-och-lardomar/). Dett är verkligen föraktfullt. Och vad sa sossarna under pandemin, att man ska vänta med sin kritik till efter pandemin. Och nu säger de att man är efterklok om man kritiserar. Så man får inte kritisera under en pandemi, och inte efter heller. Det här är verkligen en anti-demokratisk inriktning.

Jag håller med dig, jag är inte heller SD. Tycker bara att de har rätt just i detta med kritiken mot FHM och regeringen och jag uppskattar att någon tog bladet från munnen. För att vara lite rättvis vill jag dock påtala att även Centerns vikarierande ledare sa ifrån ganska skarpt i DN för några dar sen också, om att Sverige behöver ändra strategi.

Håller med dig om Hallengren också och regeringens allmänna prat om att man inte skall kritisera och bla bla. Det är obehagligt och som du säger, i en anti-demokratisk riktning. Att andra partier bl.a. M (och V tror jag) fick tvinga igenom beslut innan sommaren om coronakommission, säger rätt mkt...

En intressant sak som Åkesson också sa i DN idag, är att han kommer pressa på för att coronakommissionen skall vara klar med sitt arbete redan våren 2021. Som det är tänkt nu, skall coronakommissionen nämligen inte vara klar förrän efter valet (som många av oss här inne både fruktade och skämtade om).
Citera
2020-06-07, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Åkesson utvecklar sin kritik ytterligare i intervju i DN idag.

Jag skojade ju lite här tidigare imorse och sa att han nog läst tråden här. Nu börjar jag nästan tro på det själv, haha! För i intervjun idag säger Åkesson det vi pratade om här inne bara för några timmar sen.. Han:

ifrågasätter myndighetens existens och anser att det hade varit bättre att ha kvar det gamla Smittskyddsinstitutet.

Stark känga igen till regeringen också, nästan avgångskrav:

– Jag skulle egentligen vilja säga att regeringen borde ta konsekvenserna av det här misslyckandet. Det kommer vi att göra också men det kanske inte är läge att kräva regeringens avgång mitt i krisen. Om man vill visa handlingskraft borde man stuva om i myndigheterna.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/akesson-vill-att-tegnell-avgar-symbol-for-missbedomningarna/
Kan inte någon berätta för honom att Anders Tegnell hade samma roll på Smittskyddsinstitutet.
Citera
2020-06-07, 10:04
Medlem
DikTs avatar
Vill ni höja blodtrycket så pratar Tegnell om WHO/munskydd i SvD idag.
Några godbitar

Citat:
Vad är det i Sveriges strategi som gör att munskydd inte passar in?

– Grundprincipen är att man ska vara hemma då man är sjuk, och att man ska hålla social distans. Att rekommendera munskydd kan gå emot detta.
Citat:
Gör munskydd mer skada än nytta?

– Ja, det finns teoretiska möjligheter att de gör mer skada än nytta.
Citat:
Varför rekommenderar WHO då munskydd?

– Men de gör ju inte det. De säger att de kan användas om man misslyckats med att skapa social distans, men inte som en första åtgärd.
https://www.svd.se/munskydd--fragan-som-vagrar-forsvinna
Citera
2020-06-07, 10:04
Medlem
HGs avatar
Tuff tant och det är inte så konstigt att FHM ville få Bort henne. Dena artikel i DN fick nästan ingen uppmärksamhet eftersom hon då redan hade tvingats sluta som Nationell testkoordinator":

"I helgen hoppade testkoordinatorn Harriet Wallberg av sitt uppdrag.

Nu pekar hon ut Folkhälsomyndighetens strategi som en av förklaringarna bakom Sveriges höga dödstal.

– De länder som tidigt började testa brett och smittspåra har lyckats hålla siffrorna för avlidna på låga nivåer jämfört med länder som inte testat brett."

"Hur menar du?

– De länder som tidigt började testa brett och smittspåra har lyckats hålla siffrorna för avlidna per miljon invånare på låga nivåer jämfört med länder som inte testat brett. Exempel på länder som har lyckats väl är Tyskland, Sydkorea och Island.

Men det finns också en annan förklaring till det som Wallborg kallar för ett svenskt misslyckande.

– Vi visste från Kina att äldre var riskgrupp. Vi pratade om att skydda de äldre men man gjorde ingen insats för att se till att äldreomsorgen hade skyddsutrustning och utbildning. Det är det otydliga ansvaret som ställer till det."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/testkoordinatorn-om-varfor-hon-slutade-hade-inte-det-mandatet/
Citera
2020-06-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Reaktionerna från media säger nog mer om debatten än något annat:
1. Åkesson säger att Tegnell bör avgå.
2. Media gör narr av Åkesson då "han inte begriper att Tegnell inte kan sparkas"

Frågan är då vad Åkesson verkligen sagt. Sade han att Tegnell borde 'sparkas', eller sade han att Tegnell borde 'avgå' (d.v.s. lämna sin roll som Statsepidemiolog och därmed till Regeringen)?

Är det JAG eller media som är helt dumma i huvudet här?

De som ev. missförstår honom, gör nog det med flit tror jag i denna fråga, dvs. istället för att bemöta vad kritiken verkligen handlar om, så fastnar de på att märka ord och förlöjliga kritikern. Mycket riktigt har han ju sagt att Tegnell självmant bör träda ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in