Citat:
Ursprungligen postat av
Proofred
Jag är vänster, och tycker verkligen inte att SD är ett sympatiskt parti. I den här frågan har de rätt. De gjorde dock inte mycket väsen av sig under själva pandemin, och att lägga skulden på invandrare är helt absurt. Många invandrargrupper var ju de som var mest drabbade, medan svenskar från medelklassen hade möjlighet att jobba hemifrån i sina villor och radhus.
Internationellt är virusförnekare en högerextrem inriktning. Bolsonaro vill nu ex. inte publicera statistik över antal döda, och Trump är mot WHO. Och vad säger FHMs försvarare? Det går inte att jämföra statistik, vi ska inte följa WHOs riktlinjer angånde munskydd. Problemet i Sverige är att SAP och övrig svensk vänster i den frågan blivit mer högextrema än SD. Det här liknar väldigt mycket klimatförnekarna.
Lena Hallengren säger nu att vi kommer översköljas av efterklokhet (
https://www.dn.se/nyheter/sverige/lena-hallengren-vi-kommer-att-overosas-av-efterklokhet-och-lardomar/). Dett är verkligen föraktfullt. Och vad sa sossarna under pandemin, att man ska vänta med sin kritik till efter pandemin. Och nu säger de att man är efterklok om man kritiserar. Så man får inte kritisera under en pandemi, och inte efter heller. Det här är verkligen en anti-demokratisk inriktning.
Jag håller med dig, jag är inte heller SD. Tycker bara att de har rätt just i detta med kritiken mot FHM och regeringen och jag uppskattar att någon tog bladet från munnen. För att vara lite rättvis vill jag dock påtala att även Centerns vikarierande ledare sa ifrån ganska skarpt i DN för några dar sen också, om att Sverige behöver ändra strategi.
Håller med dig om Hallengren också och regeringens allmänna prat om att man inte skall kritisera och bla bla. Det är obehagligt och som du säger, i en anti-demokratisk riktning. Att andra partier bl.a. M (och V tror jag) fick
tvinga igenom beslut innan sommaren om coronakommission, säger rätt mkt...
En intressant sak som Åkesson också sa i DN idag, är att han kommer pressa på för att coronakommissionen skall vara klar med sitt arbete redan våren 2021. Som det är tänkt nu, skall coronakommissionen nämligen
inte vara klar förrän efter valet (som många av oss här inne både fruktade och skämtade om).