2020-06-07, 08:56
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är inte i Sverige det ”underrapporteras”. SR berättar tex i dag att dödstalen i Jemen kan vara TIO gånger så många som de officiella siffrorna.

Frågan är hur många fler som egentligen dött i länder som Iran, Kina, Vietnam, Brasilien osv osv.

Brasiliens president Bolsonaro har nu bestämt att landet inte längre ska publicera några uppgifter och smittade och döda i covid-19 eftersom han tycker att uppgifterna "inte speglar det verkliga läget i landet".

Det är också en inställning man kan ha. Sverige å andra sidan har nu en officiell statistik som fångar upp i princip alla dödsfall kopplat till covid-19. Siffrorna är inte vackra, men vill man kunna dra slutsatser och bidra till världens forskning så är det bra med offentliga data, som helst är rättvisande.
Citera
2020-06-07, 09:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
De källorna finns i tråden.... men här är det igen, i slutet av mitt inlägg. Sägs i artikeln att det troligen är högre oklart hur mycket högre men upp till 1000 personer, ev.

Sedan var det en annan klok skribent här som talade om undanträngningaeffekter av Corona. Man kan undra hur mkt de 50.000 inställda operationerna kommer kosta i liv och lidande.. det ser vi väl inte nu, men senare..

https://www.expressen.se/nyheter/svenskar-som-dott-i-covid-19-syns-inte-i-statistiken/

Att vi har kanske en femtedel fler fall än de officiella siffrorna är en JÄVLA skillnad mot Jemen som kanske har tio gånger så många fall. Brasilien har slutat publicera döda nu. Är övertygad om att Sveriges siffror ligger hyfsat nära sanningen.
Citera
2020-06-07, 09:03
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Vi kommer nog aldrig få veta det heller. Och just därför ska man vara försiktig med att jämföra länders dödstal med varandra.
Absolut, men tänk om det scenario skulle inträffa. Den paniken hade inte varit trevlig. Kan väl bara tänka mig ett land som Brasilien som är så hårt drabbat. Inte en chans att deras siffror är korrekta.
Citera
2020-06-07, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Brasiliens president Bolsonaro har nu bestämt att landet inte längre ska publicera några uppgifter och smittade och döda i covid-19 eftersom han tycker att uppgifterna "inte speglar det verkliga läget i landet".

Det är också en inställning man kan ha. Sverige å andra sidan har nu en officiell statistik som fångar upp i princip alla dödsfall kopplat till covid-19. Siffrorna är inte vackra, men vill man kunna dra slutsatser och bidra till världens forskning så är det bra med offentliga data, som helst är rättvisande.

"fångar upp i princip alla dödsfall".. jo, med en månads fördröjning, för att göra det vackrare.
Citera
2020-06-07, 09:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Absolut, men tänk om det scenario skulle inträffa. Den paniken hade inte varit trevlig. Kan väl bara tänka mig ett land som Brasilien som är så hårt drabbat. Inte en chans att deras siffror är korrekta.

Brasilien har ju officiellt gått ut med att de slutat publicera antalet döda så att säga att deras siffror inte är korrekta är nog en underdrift. Jävla trams-land.
Citera
2020-06-07, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Alla antikroppar neutraliserar inte coronan. I denna studie bara 2 av 45.

Forty-five S-specific monoclonal antibodies were generated. They had undergone minimal somatic mutation, with limited clonal expansion and three bound the receptor binding domain (RBD). Two antibodies neutralized SARS-CoV-2. The most potent antibody bound the RBD and prevented binding to the ACE2 receptor, while the other bound outside the RBD. Thus, most anti-S antibodies that were generated in this patient during the first weeks of COVID-19 infection were non-neutralizing and target epitopes outside the RBD.

https://www.cell.com/immunity/fulltext/S1074-7613(20)30231-4

Men Tegnell sa ju att man blir immun?
Citera
2020-06-07, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tycker det är intressant att komma tillbaka till sådana här prognoser. Jämför med hur många som är döda i Sverige idag. Alla prognoser jag sett har varit på tok för höga. Det är alltså den 7:e juni idag och det är 4656 som dött i Sverige. Den 1:a juni var det 4403.

Det är en överskattning med ca. 200% - TRE GÅNGER så många som faktiskt dött. Till och med den absolut lägsta siffran är överskattad med 50%.

Vad har man för nytta av såna prognoser? Om jag skulle räkna fel på din privatekonomi om jag var ekonom, eller ditt företags ekonomi, eller säg ditt lån eller dina räntekostnader om jag var din bankman, eller priset på din bostad om jag var din mäklare. Jag säger att det kommer kosta dig 4000 kr i månaden, men det kommer kosta dig 12000 kr i månaden i verkligheten, eller tvärtom. Du ska sälja ditt hus och jag säger att du får 12 miljoner för det, men du får bara 4 miljoner för det. Vad hade hänt med ditt förtroende för mig?

Många av er har fattat för nu har det gått så lång tid, men redan i mars var jag inne på att alla dessa prognoser är skitsnack.

Men dina prognoser stämmer inte heller då vi har en fördröjning på 1 månad.
Att man ens måste påminna människor om det nuförtiden.
Citera
2020-06-07, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du kan inte ange en "killgissning" från FHM som källa! Finns ingen data som stödjer deras siffror o som vi vet nu så är deras "gissningar" oftast politiska o helt tokiga.
Jodå det går alldeles utmärk! 99% av allt skräp i denna tråd består i antaganden och spekulationer, alt hänvisningar till "källor" som består i spekulationer/killgissningar. I detta fall en gissning av den person som troligen har bäst koll i Sverige på detta...
Förövrigt är Flashback tyvärr ingen vetenskaplig artikel... Om det inte funkar för dig kan du sätta dig och läsa nationalencyklopedin alt skaffa konto på typ PubMed.gov istället.
Senast redigerad av jerka11 2020-06-07 kl. 09:12.
Citera
2020-06-07, 09:09
Medlem
Citat:
Att vi har kanske en femtedel fler fall än de officiella siffrorna är en JÄVLA skillnad mot Jemen som kanske har tio gånger så många fall. Brasilien har slutat publicera döda nu. Är övertygad om att Sveriges siffror ligger hyfsat nära sanningen.

Du sa att du ville ha källor på att Sverige kanske underrapporterade, jag gav dig en, så tagga ner lite.

Att du fortfarande är "övertygad om att Sveriges siffror ligger hyfsat nära sanningen" trots trovärdig källa på att underrapporteringen skulle kunna vara hela 20-25%, säger mig tyvärr att du inte är mottaglig för fakta, utan lever i bubblan om att Sverige är fantastiskt No matter what. Have fun in the bubble!
Citera
2020-06-07, 09:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Krävs att du testar alla döda för covid19 annars kommer du missa de som dött av covid19 orsakad stroke tex.
Så även Sverige kommer missa dödsfall precis som andra länder. Låg nivå av testning i Sverige kan ju ha orsakat underrapportering också.

Sen att länder som Ryssland, Brasilien mörkar aktivt är ju klart.
Citera
2020-06-07, 09:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jodå det går alldeles utmärk! 99% av allt skräp i denna tråd består i antaganden om spekulationer, alt hänvisningar till "källor" som består i spekulationer/killgissningar. I detta fall en gissning av den person som troligen har bäst koll i Sverige på detta...
Förövrigt är Flashback tyvärr ingen vetenskaplig artikel... Om det inte funkar för dig kan du sätta dig och läsa nationalencyklopedin eller alt skaffa konto på typ PubMed.gov istället.

Om du länkar till FHM killgissningar så kommer ingen ta dig på allvar. Ta bara FHM gissningar om flockimmunitet så förstår du att de inte har koll.

Siffror på IFR behöver definitivt baseras på mätningar som antikroppstest på slumpmässigt urval för att vara trovärdiga. Att jämföra en riktig mätning för covid19 med en gissning o dra slutsatser är bara korkat.
Citera
2020-06-07, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Krävs att du testar alla döda för covid19 annars kommer du missa de som dött av covid19 orsakad stroke tex.
Så även Sverige kommer missa dödsfall precis som andra länder. Låg nivå av testning i Sverige kan ju ha orsakat underrapportering också.

Sen att länder som Ryssland, Brasilien mörkar aktivt är ju klart.

Dör man av covid-19 om man dör av en stroke?
Dör man av högt blodtryck eller dör man av covid-19?

Överdödligheten är det intressantaste måttet tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in