2020-06-07, 07:41
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
I samma sekund som regeringen gav klartecken till resor i sommar blev det rusning till Gotlandsfärjorna. Nu växer oron bland vårdpersonal för vad som ska hända när hundratusentals turister anländer i coronatider.

Ja, man får hålla tummarna men förstår deras oro.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/juni/rusning-efter-gotlandsresor-skapar-oro-i-varden/
Det där är ju ganska lustigt med tanke på att företrädare för olika turistnäringar på Gotland har sagt sig vara överlyckliga att turisterna nu trots allt ska välla in. Jag förstår att detta är olika grupper, men pratar de inte med varandra?
Citera
2020-06-07, 07:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Sett till folkmängden är vi hårdare drabbade än England.
Hur räknar du då?
Citera
2020-06-07, 07:43
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Opv46l/pa-den-finska-sidan-vaxer-hatet-sla-larm-om-ni-ser-svenskar

Extremt slött reportage av Oisin Cantwell. Artikeln är baserad på några kommentarer i kvällsblaskorna och några tidningsartiklar där Sverige och Finland jämförs.
Citera
2020-06-07, 07:43
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur räknar du då?
Antal fall per capita är ju t.ex. fler. Så kan man, förslagsvis, räkna.
Citera
2020-06-07, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Det där är ju ganska lustigt med tanke på att företrädare för olika turistnäringar på Gotland har sagt sig vara överlyckliga att turisterna nu trots allt ska välla in. Jag förstår att detta är olika grupper, men pratar de inte med varandra?

Som du säger är det helt olika grupper.

Företagarna är väl glada för att de får tjäna pengar. Vårdpersonalen blir däremot oroliga för att de kanske blir "överbelamrade" med patienter, om Covid börjar spridas på Gotland. Att de då kanske inte klarar situationen eller inte kan ha semester osv.

Så jag skulle säga att deras olika perspektiv, är rätt naturliga, för respektive grupp. Spelar nog mindre roll om de pratar med varann om det, deras olika perspektiv finns ju ändå kvar. Eller jag kanske missförstår dig.
Citera
2020-06-07, 07:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tycker det är intressant att komma tillbaka till sådana här prognoser. Jämför med hur många som är döda i Sverige idag. Alla prognoser jag sett har varit på tok för höga. Det är alltså den 7:e juni idag och det är 4656 som dött i Sverige. Den 1:a juni var det 4403.

Det är en överskattning med ca. 200% - TRE GÅNGER så många som faktiskt dött. Till och med den absolut lägsta siffran är överskattad med 50%.

Vad har man för nytta av såna prognoser? Om jag skulle räkna fel på din privatekonomi om jag var ekonom, eller ditt företags ekonomi, eller säg ditt lån eller dina räntekostnader om jag var din bankman, eller priset på din bostad om jag var din mäklare. Jag säger att det kommer kosta dig 4000 kr i månaden, men det kommer kosta dig 12000 kr i månaden i verkligheten, eller tvärtom. Du ska sälja ditt hus och jag säger att du får 12 miljoner för det, men du får bara 4 miljoner för det. Vad hade hänt med ditt förtroende för mig?

Många av er har fattat för nu har det gått så lång tid, men redan i mars var jag inne på att alla dessa prognoser är skitsnack.

Ja, förtroendet minskar för personer som har fel.

Tegnell och FHM har ju haft extremt fel i det mesta de har antagit. Det är ju mycket allvarligare än att räkna fel vilket de i och för sig också gjort då de påstod att det gick 1000 smittade på varje konstaterat fall i Stockholm.

Deras uppskattning av hur många som skulle vara immuna i Stockholm ( Sverige ) i maj var ju även det anmärkningsvärt fel.

Naturligtvis kan ingen normalbegåvad människa ha kvar något förtroende för dem.
Citera
2020-06-07, 07:54
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Som du säger är det helt olika grupper.

Företagarna är väl glada för att de får tjäna pengar. Vårdpersonalen blir däremot oroliga för att de kanske blir "överbelamrade" med patienter, om Covid börjar spridas på Gotland. Att de då kanske inte klarar situationen eller inte kan ha semester osv.

Så jag skulle säga att deras olika perspektiv, är rätt naturliga, för respektive grupp. Spelar nog mindre roll om de pratar med varann om det, deras olika perspektiv finns ju ändå kvar. Eller jag kanske missförstår dig.
Saken är ju den att företagare i t.ex. Italien eller Spanien inte heller blir glada när samhället stängs ner och kunderna uteblir. Men i allmänhet förstår man att det rör sig om en livsfarlig pandemi och att sådana små intressen då måste stå tillbaka en tid. Om några veckor kommer vi ha gotlänningar som gnäller över att antalet infekterade på ön exploderar, efter att ha firat inkomsterna som kom in från invällande stockholmare. Vad ska man då dra för slutsats om svenskar, och specifikt om gotlänningar? Förtjänar de kanske inte att få sina levebröd förstörda och därefter utplånas genom att plågas ihjäl i respirator?
Citera
2020-06-07, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det finns åtminstone 1 miljon personer kvar i åldersklasserna över 70.

Räknade på dödligheten utifrån den nya antikroppsstudien i Västerbotten, hamnade då på 0.8%!
Antar man att 30% inte får antikroppar så blir IFR 0.6%.
Det är tio gånger högre än vanlig influensa.
IFR för influensa 2018 typ 0.2%, alltså en faktor 3.
Citera
2020-06-07, 07:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
man har noterat att det finns en skillnad i risk mellan män och kvinnor för att utveckla en allvarlig sjukdomsbild vid covid-19, men att denna skillnad verkar vara störst innan kvinnor genomgår klimakteriet.
https://covid.joinzoe.com/post/oestrogen-covid
Citera
2020-06-07, 07:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Vi är i alla fall bättre förberedda och folk har vant sig vid att hålla lite distans och inte ta i hand etc. Så förhoppningsvis slipper vi samma topp som under våren om det nu skulle öka igen till hösten.
Om inte reserestriktionerna ändrats så drastiskt tror jag att en andra våg hade blivit mycket mindre. I och med att det nu blir tillåtet att resa kors och tvärs ser prognosen sämre ut.
Citera
2020-06-07, 07:59
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Hur räknar du då?

0,07 England och 0,05 Sverige vilket innebär fler döda i England. Jag tror dock på underrapporteringen i Sverige tyvärr och det kan komma att visa sig.
Citera
2020-06-07, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://covid.joinzoe.com/post/oestrogen-covid
Äntligen något positivt med klimakteriet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto