2020-06-07, 09:21
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du sa att du ville ha källor på att Sverige kanske underrapporterade, jag gav dig en, så tagga ner lite.

Att du fortfarande är "övertygad om att Sveriges siffror ligger hyfsat nära sanningen" trots trovärdig källa på att underrapporteringen skulle kunna vara hela 20-25%, säger mig tyvärr att du inte är mottaglig för fakta, utan lever i bubblan om att Sverige är fantastiskt No matter what. Have fun in the bubble!

Vecka 20 stod covid dödsfallen för 102% procent av den uppmätta överdödligheten jmf SCBs normalkurva. De första veckorna var motsvarande andel strax över 70%. Inledningsvis innebär testningsstrategien (att bara testa de som var så dåliga att de behövde vård och aktivt sökte vård) att vi missade en del. Men från v 17 är andelen covid-19 döda av överdödlighet 90% och alltså v 20 102%.
Så Sverige missar inte längre 20-25%. Vi gjorde kanske det, men inte längre.
Citera
2020-06-07, 09:21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Du sa att du ville ha källor på att Sverige kanske underrapporterade, jag gav dig en, så tagga ner lite.

Att du fortfarande är "övertygad om att Sveriges siffror ligger hyfsat nära sanningen" trots trovärdig källa på att underrapporteringen skulle kunna vara hela 20-25%, säger mig tyvärr att du inte är mottaglig för fakta, utan lever i bubblan om att Sverige är fantastiskt No matter what. Have fun in the bubble!

Jag förkastar absolut inte källan. Jag tycker bara det inte är så farligt att vi egentligen har 20% fler som dött i C-19. Om detta stämmer vet ju läkarna och experterna om denna felmarginal också. Det är ju inte som att räkna skator på en tvättlina. Klart det finns massa svårigheter att få in 100% korrekta siffror.

Så låt mig omformulera mig. Jag är övertygad om att läkare och forskare i Sverige gör sitt bästa för att siffrorna ska bli så korrekta som möjligt. Till skillnad från tex Brasilien.
Citera
2020-06-07, 09:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Dör man av covid-19 om man dör av en stroke?
Dör man av högt blodtryck eller dör man av covid-19?

Överdödligheten är det intressantaste måttet tycker jag.

I UK studerade man just det där med om man dör med eller av covid19. Kommer inte ihåg länken men deras definition var att om man bedömde att patienten skulle dö inom en månad av något annat så dog man med covid19. Slutsatsen var att det var en liten del som dog med... UK verkar ha bra statistiker som är transparenta i det de gör.

Överdödlighetsmätning är bra när väldigt många dör. I länder som Norge/Danmark funkar det troligen dåligt pga överdödligheten varierar år till år.
Citera
2020-06-07, 09:26
Medlem
Åkesson utvecklar sin kritik ytterligare i intervju i DN idag.

Jag skojade ju lite här tidigare imorse och sa att han nog läst tråden här. Nu börjar jag nästan tro på det själv, haha! För i intervjun idag säger Åkesson det vi pratade om här inne bara för några timmar sen.. Han:

ifrågasätter myndighetens existens och anser att det hade varit bättre att ha kvar det gamla Smittskyddsinstitutet.

Stark känga igen till regeringen också, nästan avgångskrav:

– Jag skulle egentligen vilja säga att regeringen borde ta konsekvenserna av det här misslyckandet. Det kommer vi att göra också men det kanske inte är läge att kräva regeringens avgång mitt i krisen. Om man vill visa handlingskraft borde man stuva om i myndigheterna.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/akesson-vill-att-tegnell-avgar-symbol-for-missbedomningarna/
Citera
2020-06-07, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om du länkar till FHM killgissningar så kommer ingen ta dig på allvar. Ta bara FHM gissningar om flockimmunitet så förstår du att de inte har koll.

Siffror på IFR behöver definitivt baseras på mätningar som antikroppstest på slumpmässigt urval för att vara trovärdiga. Att jämföra en riktig mätning för covid19 med en gissning o dra slutsatser är bara korkat.
Jag är medveten om att 99% av alla dårar som dygnet runt skriver i denna tråd tycker att FHM begår folkmord samt enligt någon märklig konspiratorisk teori sprider fake news... Om dessa personer tar mig på allvar eller inte, när jag refererande till IFR för säsongsinfluensan 2018, bryr jag mig nada om. IFR för säsongsinfluensan 2018 (som var extra tuff) var uppskattningsvis 0.2%.
Senast redigerad av jerka11 2020-06-07 kl. 09:30.
Citera
2020-06-07, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vecka 20 stod covid dödsfallen för 102% procent av den uppmätta överdödligheten jmf SCBs normalkurva. De första veckorna var motsvarande andel strax över 70%. Inledningsvis innebär testningsstrategien (att bara testa de som var så dåliga att de behövde vård och aktivt sökte vård) att vi missade en del. Men från v 17 är andelen covid-19 döda av överdödlighet 90% och alltså v 20 102%.
Så Sverige missar inte längre 20-25%. Vi gjorde kanske det, men inte längre.

Jag litar på källan som är från väldigt nyligen och där en person från FHM faktiskt själv säger att det kan stämma. Ger inte mycket för olika regimkramares egna siffertrixande här inne. Sorry no offense.
Citera
2020-06-07, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Dör man av covid-19 om man dör av en stroke?
Dör man av högt blodtryck eller dör man av covid-19?

Överdödligheten är det intressantaste måttet tycker jag.
Du kan få stroke av just covid19
Citera
2020-06-07, 09:33
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jag litar på källan som är från väldigt nyligen och där en person från FHM faktiskt själv säger att det kan stämma. Ger inte mycket för olika regimkramares egna siffertrixande här inne. Sorry no offense.

Mina uppgifter är från FHMs senaste veckorapport. Du kan själv kolla i den, men det är väl regimpropaganda.

Jag håller ju med dig, vi har med största sannolikhet ett mörkertal i början av pandemin, som kan vara 20-25% eller uppåt 1000 fall som det stod i den norska artikeln. Men från v17 är det inte längre så, enligt officiell statistik för alla dödsfall.
Citera
2020-06-07, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Men Tegnell sa ju att man blir immun?
Den mannen säger ganska mycket..hm '
Citera
2020-06-07, 09:38
Medlem
Sverige passerade Kinas Corona dödsfall på nationaldagen!
Var nåt att fira ?!
Citera
2020-06-07, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag förkastar absolut inte källan. Jag tycker bara det inte är så farligt att vi egentligen har 20% fler som dött i C-19. Om detta stämmer vet ju läkarna och experterna om denna felmarginal också. Det är ju inte som att räkna skator på en tvättlina. Klart det finns massa svårigheter att få in 100% korrekta siffror.

Så låt mig omformulera mig. Jag är övertygad om att läkare och forskare i Sverige gör sitt bästa för att siffrorna ska bli så korrekta som möjligt. Till skillnad från tex Brasilien.

Jag tvivlar inte heller på att läkare och forskare i allmänhet vill att det skall bli rätt.

Dock tvivlar jag starkt på att FHM är särskilt intresserade av att undersöka vidare, om detta verkligen stämmer, hur det kan komma sig, eller försöka anstränga sig för att påtala att det kan finnas mörkertal.

Det var inte FHM själva som tog upp detta, eller på något sätt gick ut med det till allmänheten.

Det var en norsk tidning som uppmärksammade det. Varpå svensk media kontaktade FHM och frågade om det kunde stämma.

Allmänheten vet ju inget om detta, det har inte blivit någon stor nyhet. Du t.ex. visste ju inte om det, även ifall du är mer insatt än gemene man på gatan. Jag betvivlar att särskilt många vet om det. Jag visste om det bara för att jag medvetet läser väldigt mycket Coronanyheter och här på Flashback.

Nej, Åkesson hade rätt i sin kritik tyvärr... Trist nog.
Citera
2020-06-07, 09:40
Medlem
Citat:
Åkesson utvecklar sin kritik ytterligare i intervju i DN idag.

Jag skojade ju lite här tidigare imorse och sa att han nog läst tråden här. Nu börjar jag nästan tro på det själv, haha! För i intervjun idag säger Åkesson det vi pratade om här inne bara för några timmar sen.. Han:

ifrågasätter myndighetens existens och anser att det hade varit bättre att ha kvar det gamla Smittskyddsinstitutet.

Stark känga igen till regeringen också, nästan avgångskrav:

– Jag skulle egentligen vilja säga att regeringen borde ta konsekvenserna av det här misslyckandet. Det kommer vi att göra också men det kanske inte är läge att kräva regeringens avgång mitt i krisen. Om man vill visa handlingskraft borde man stuva om i myndigheterna.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/akesson-vill-att-tegnell-avgar-symbol-for-missbedomningarna/

Jag är vänster, och tycker verkligen inte att SD är ett sympatiskt parti. I den här frågan har de rätt. De gjorde dock inte mycket väsen av sig under själva pandemin, och att lägga skulden på invandrare är helt absurt. Många invandrargrupper var ju de som var mest drabbade, medan svenskar från medelklassen hade möjlighet att jobba hemifrån i sina villor och radhus.

Internationellt är virusförnekare en högerextrem inriktning. Bolsonaro vill nu ex. inte publicera statistik över antal döda, och Trump är mot WHO. Och vad säger FHMs försvarare? Det går inte att jämföra statistik, vi ska inte följa WHOs riktlinjer angånde munskydd. Problemet i Sverige är att SAP och övrig svensk vänster i den frågan blivit mer högextrema än SD. Det här liknar väldigt mycket klimatförnekarna.

Lena Hallengren säger nu att vi kommer översköljas av efterklokhet (https://www.dn.se/nyheter/sverige/lena-hallengren-vi-kommer-att-overosas-av-efterklokhet-och-lardomar/). Dett är verkligen föraktfullt. Och vad sa sossarna under pandemin, att man ska vänta med sin kritik till efter pandemin. Och nu säger de att man är efterklok om man kritiserar. Så man får inte kritisera under en pandemi, och inte efter heller. Det här är verkligen en anti-demokratisk inriktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in