2020-06-07, 08:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Saken är ju den att företagare i t.ex. Italien eller Spanien inte heller blir glada när samhället stängs ner och kunderna uteblir. Men i allmänhet förstår man att det rör sig om en livsfarlig pandemi och att sådana små intressen då måste stå tillbaka en tid. Om några veckor kommer vi ha gotlänningar som gnäller över att antalet infekterade på ön exploderar, efter att ha firat inkomsterna som kom in från invällande stockholmare. Vad ska man då dra för slutsats om svenskar, och specifikt om gotlänningar? Förtjänar de kanske inte att få sina levebröd förstörda och därefter utplånas genom att plågas ihjäl i respirator?

Man kan väl se det som att för många människor är pengar det viktigaste? Så verkar det ju även vara för de som styr Sverige?
Citera
2020-06-07, 08:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
IFR för influensa 2018 typ 0.2%, alltså en faktor 3.

Du får gärna ge en källa på IFR! Av de som får symptom av influensa har jag sett siffror på 0.1 procent döda. Sen är det många asymptomatiska influensa infektioner så IFR borde ligga långt under 0.1
Citera
2020-06-07, 08:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Äntligen något positivt med klimakteriet
Hur menar du? Skillnaden är ju störst innan klimakteriet? Då är det väl inte positivt för kvinnor att ha genomgått klimakteriet?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-06-07 kl. 08:05.
Citera
2020-06-07, 08:08
Medlem
Citat:
Saken är ju den att företagare i t.ex. Italien eller Spanien inte heller blir glada när samhället stängs ner och kunderna uteblir. Men i allmänhet förstår man att det rör sig om en livsfarlig pandemi och att sådana små intressen då måste stå tillbaka en tid. Om några veckor kommer vi ha gotlänningar som gnäller över att antalet infekterade på ön exploderar, efter att ha firat inkomsterna som kom in från invällande stockholmare. Vad ska man då dra för slutsats om svenskar, och specifikt om gotlänningar? Förtjänar de kanske inte att få sina levebröd förstörda och därefter utplånas genom att plågas ihjäl i respirator?

Jag tänker så här att, de flesta företagare på Gotland lever nog rätt mkt just på sommarsäsongen. Däremot så tror jag att om det hade funnits ett val som löd: Regeringen kommer hjälpa din lilla firma ekonomiskt denna sommar, så inga turister behöver komma till Gotland.

Då tror jag faktiskt de flesta företagare hade sagt ja tack!

Tror företagarna egentligen fattar att det är en risk med turisterna men att de inte ser sig ha något val, om deras företag skall överleva så att säga.

Så jag kan på ett sätt förstå dem. Ens levebröd är ändå viktigt, man behöver kunna betala boende, mat, kanske huslån, osv. Kanske de intalar sig att det nog inte blir så farligt, att den mesta smittan är borta nu, osv.

Men jag förstår vårdpersonalens oro mycket väl, det finns fog för den oron tror jag absolut.

Bästa hade ju varit om man helt enkelt från regeringens och FHMs håll hade valt att inte chansa så här, utan avrått från resor till Gotland och andra små orter där det knappt finns ngn smitta. Men tyvärr gjorde de inte det, så nu kan man ju bara hålla tummarna.
Citera
2020-06-07, 08:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Engelsmännen stängde för sent. Hade de stängt tidigare skulle det ha gått bättre för dem.
Helt korrekt. Själva anledningen till epidemins utbredning och kraft i UK beror på att man inte lyssnade på rätt människor. Man fick för sig att försöka hantera saken som en influensa-epidemi. Hur många tusen liv det misstaget kostat kan man bara spekulera i.

Det märkliga är att man nu verkar vara på gång att göra nästa misstag - att släppa på restriktionerna alldeles för tidigt. Vi är alldeles för befolkningstäta i UK för att man skall kunna ignorera det här viruset. Notera att i England är vi fyrtio (40!) gånger så befolkningstäta som t.ex. Sverige.
Citera
2020-06-07, 08:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
0,07 England och 0,05 Sverige vilket innebär fler döda i England. Jag tror dock på underrapporteringen i Sverige tyvärr och det kan komma att visa sig.

Det är inte i Sverige det ”underrapporteras”. SR berättar tex i dag att dödstalen i Jemen kan vara TIO gånger så många som de officiella siffrorna.

Frågan är hur många fler som egentligen dött i länder som Iran, Kina, Vietnam, Brasilien osv osv.
Citera
2020-06-07, 08:16
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Att man inte håller med behöver inte betyda att han skulle vara oduglig. Jag tror faktiskt han är himla skicklig men hur ska den skränande massan i tråden som blandar rasism och invandringshat med tillmälen mot AT förstå det? Det verkar ju verkligen vara samhällets bottenskrap som samlats härinne, som ju mindre de kan desto mindre förstår hur lite de kan.

Du med dina fördomar om andra människor borde skämmas, men det har du inte förstånd till.

Tegnell är säkert skicklig på något, men absolut inte på det han gör idag.
Citera
2020-06-07, 08:16
Medlem
Citat:
Ja, precis, och då hoppas jag att myndigheter, regering inte står och gnäller på allmänhetens fel nu när de lossat på bältet. Vilket med all säkerhet kommer ske..
Citera
2020-06-07, 08:19
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja, precis, och då hoppas jag att myndigheter, regering inte står och gnäller på allmänhetens fel nu när de lossat på bältet. Vilket med all säkerhet kommer ske..
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Varför skulle inte regeringen kunna skylla på allmänheten, när allmänheten firar de uppluckrade restriktionerna? "Vi gör precis som ni vill, och sedan gnäller ni?"
Citera
2020-06-07, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu gick Illinois (12.7M befolkning) om Sverige också.

Om Sverige var en stat i USA så hade vi inte längre varit med på topp-tio-listan över döda per capita.

Det har nämnts tidigare, men förtjänar att nämnas igen, det är få länder som ligger ens nära riktiga antalet döda i statistiken. Sverige, USA (de flesta stater), Danmark, Finland, Norge, Belgien, etc har siffror som går att lita på (men inte Nederländerna, England, Italien etc, vars siffrors förklaringsgrad ligger närmare 50% än 100%).

Centralafrikanska och sydamerikanska stater ligger 6-7 faktorer fel (!).

Om vi hade riktig mortalitet i listorna hade Sverige varit riktigt långt ner. Dock högt jmf nordiska länder, men lågt jmf de flesta andra länder med allmän smittspridning.

Ibland är det inte till ens fördel att ha de riktiga siffrorna och redovisa dem.
Citera
2020-06-07, 08:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vet flera som haft bekräftad covid riktigt ordentligt, hemma sjuka över en vecka och sedan ett behov av vila efter det. Och de fick inga antikroppar. Däremot fick en som bara hade haft en mild infektion antikroppar. Det där verkar synnerligen mystiskt. Proverna på infektion och antikroppar gjordes inom vården så man får anta att testerna var hyfsat rättvisande. Fast kanske räknas som mild om man inte behöver vårdas? Var går gränsen?
En infektion av Coronavirus ger generellt ingen immunitet. De tidigare kända Coronavirusen som cirkulerar har 80% återinfekterade per annum, d.v.s. 80% av de som konstateras smittade har haft viruset förut.

Just det faktumet gör att vissa epidemiologers fantasier om att bygga en flockimmunitet känns högst spekulativa. Varför skulle vi bli immuna mot detta Coronavirus när vi inte blir immuna mot de andra?
Citera
2020-06-07, 08:25
Medlem
Citat:
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Varför skulle inte regeringen kunna skylla på allmänheten, när allmänheten firar de uppluckrade restriktionerna? "Vi gör precis som ni vill, och sedan gnäller ni?"
De hade kunnat stopp för resor, men gör de inte...de ger en bild till allmänheten att smittan inte är så farlig som den egentligen är - bara lyssna på nyheterna, där ungdomar säger...först tog jag det på lite allvar..men nu vet jag inte längre..har väl släppt efter mer och mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in