Citat:
Ursprungligen postat av
Tjackmoster
Saken är ju den att företagare i t.ex. Italien eller Spanien inte heller blir glada när samhället stängs ner och kunderna uteblir. Men i allmänhet förstår man att det rör sig om en livsfarlig pandemi och att sådana små intressen då måste stå tillbaka en tid. Om några veckor kommer vi ha gotlänningar som gnäller över att antalet infekterade på ön exploderar, efter att ha firat inkomsterna som kom in från invällande stockholmare. Vad ska man då dra för slutsats om svenskar, och specifikt om gotlänningar? Förtjänar de kanske inte att få sina levebröd förstörda och därefter utplånas genom att plågas ihjäl i respirator?
Jag tänker så här att, de flesta företagare på Gotland lever nog rätt mkt just på sommarsäsongen. Däremot så tror jag att om det hade funnits ett val som löd: Regeringen kommer hjälpa din lilla firma ekonomiskt denna sommar, så inga turister behöver komma till Gotland.
Då tror jag faktiskt de flesta företagare hade sagt ja tack!
Tror företagarna egentligen fattar att det är en risk med turisterna men att de inte ser sig ha något val, om deras företag skall överleva så att säga.
Så jag kan på ett sätt förstå dem. Ens levebröd är ändå viktigt, man behöver kunna betala boende, mat, kanske huslån, osv. Kanske de intalar sig att det nog inte blir så farligt, att den mesta smittan är borta nu, osv.
Men jag förstår vårdpersonalens oro mycket väl, det finns fog för den oron tror jag absolut.
Bästa hade ju varit om man helt enkelt från regeringens och FHMs håll hade valt att inte chansa så här, utan avrått från resor till Gotland och andra små orter där det knappt finns ngn smitta. Men tyvärr gjorde de inte det, så nu kan man ju bara hålla tummarna.