2020-06-07, 07:05
Medlem
Nu gick Illinois (12.7M befolkning) om Sverige också.

Om Sverige var en stat i USA så hade vi inte längre varit med på topp-tio-listan över döda per capita.
Citera
2020-06-07, 07:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nu var inte frågan ställd till mig men det det där reds ut här: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Ground Glass Opacity på asymtomatiska patienter:

CT imaging and clinical course of asymptomatic cases with COVID-19 pneumonia at admission in Wuhan, China
Results
58 asymptomatic cases with COVID-19 pneumonia admitted to our hospital between Jan 1, 2020 and Feb 23, 2020 were enrolled. All patients had history of exposure to SARS-CoV-2. On admission, patients had no symptoms and laboratory findings were normal. The predominant feature of CT findings in this cohort was ground glass opacity (GGO) (55, 94.8%) with peripheral (44, 75.9%) distribution, unilateral location (34, 58.6%) and mostly involving one or two lobes (38, 65.5%), often accompanied by characteristic signs. After short-term follow-up, 16 patients (27.6%) presented symptoms with lower lymphocyte count and higher CRP, mainly including fever, cough and fatigue. The evolution of lesions on CT imaging were observed in 10 patients (17.2%). The average days of hospitalization was19.80±10.82 days, and was significantly longer in progression patients (28.60±7.55 day).

Conclusion
CT imaging of asymptomatic cases with COVID-19 pneumonia has definite characteristics. Since asymptomatic infections as “covert transmitter”, and some patients can progress rapidly in the short term. It is essential to pay attention to the surveillance of asymptomatic patients with COVID-19. CT scan has great value in screening and detecting patients with COVID-19 pneumonia, especially in the highly suspicious, asymptomatic cases with negative nucleic acid testing.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7152865/

Det verkar vara en indikator för COVID19. Antar att lungförändringar i varierande grad finns hos alla kritiska. Kommer nog att utgöra en rejäl rehabiliteringsbörda i framtiden där många får kroniska skador. Inte var de gamla heller vad jag kan se i denna studie:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7152865/table/tbl0001/?report=objectonly
Citera
2020-06-07, 07:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tyvärr tror jag att några fler kommer hinna dö innan det är helt avklingat. Det är oroväckande att det varit så många nya smittade, senaste tiden.
Oroväckande att det testas mera så att fler smittade synliggörs som bekräftat smittade? Vissa är då aldrig nöjda.

Först klagas de på att för få testas, sen på att den utökade testningen fångar upp fler av de smittade.

Eller så är det våg två som snart sköljer över oss som en tsunami i semesterparadis. Den som lever får se.
Citera
2020-06-07, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Du skriver blåsor på lungorna,..läste att även små, små typ hål kan bli på lungorna är det något som setts?

Jag tror jag förstår vad du menar...

En förstörd vävnad med inflammationen på inflammationen och dålig läkning samt allt som sker där inne med högt tryck från invasiva inblåsningar med högt syrgasflöde under längre tid samt blåsorna skapar mer förstörd vävnad. Följderna blir likt typ hål men skulle gissa på syftningsvis pneumothorax - luft läckage komplikationer

Kan vara annat också men kvarstår problemet med covid-19 IVA patient så blir lung vävnad riktigt stel och oanvändbar.
Citera
2020-06-07, 07:15
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Tyvärr verkar många också tro att epidemin är över. Det förstärks givetvis av att galningarna tar bort reserestriktionerna.
Ja visst och av att medierna rapporterar schizofrent. Värsta siffrorna och kritik ena dagen och allt är bra och hyllningar till Tegnell nästa
Citera
2020-06-07, 07:19
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja. De hade bara behövt göra som resten av världen. Inte svårt alls.
Sett till folkmängden är vi hårdare drabbade än England.
Citera
2020-06-07, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Oroväckande att det testas mera så att fler smittade synliggörs som bekräftat smittade? Vissa är då aldrig nöjda.

Först klagas de på att för få testas, sen på att den utökade testningen fångar upp fler av de smittade.

Eller så är det våg två som snart sköljer över oss som en tsunami i semesterparadis. Den som lever får se.

Jag tror inte att testningen har utökats extremt mycket, ännu. Visst, en del men inte något extremt. Men om du har en sida tillgänglig där det finns tydlig statistik för hur många tester som görs vecka för vecka nationellt, så lägg gärna upp en länk. Jag har inte kunnat hitta någon sådan sida hittills.

Om det bara är för att man ökat testningen väldigt mycket, som antal smittade ökar, så är det ju så klart bra.

Men om man inte ökat testningen väldigt mycket, så är det ju tvärtom rätt att vara oroad av att det är så många nya fall. Därför skulle jag verkligen uppskatta att se statistik över testerna.
Citera
2020-06-07, 07:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Storbritannien hade öppet först. De hade inte lockdown med en gång. Smittan fick fäste. På så vis liknar vi dem. Och tyvärr visar det på att en lockdown nu är för sen och meningslös.
Och när skulle "med en gång" ha varit? Ingen vet exakt när smittan först kom in i landet, men det var troligen långt tidigare än man anade. Problemet är att det är så vanligt med flunsa och förkylning under vintern att många nog inte förstod att det kunde vara corona de bar på. Symptomen kan ju faktiskt vara rätt lika. Annars skulle inga tester behöva göras!
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-07 kl. 07:39.
Citera
2020-06-07, 07:35
Medlem
I samma sekund som regeringen gav klartecken till resor i sommar blev det rusning till Gotlandsfärjorna. Nu växer oron bland vårdpersonal för vad som ska hända när hundratusentals turister anländer i coronatider.

Ja, man får hålla tummarna men förstår deras oro.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/juni/rusning-efter-gotlandsresor-skapar-oro-i-varden/
Citera
2020-06-07, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Jag tror jag förstår vad du menar...

En förstörd vävnad med inflammationen på inflammationen och dålig läkning samt allt som sker där inne med högt tryck från invasiva inblåsningar med högt syrgasflöde under längre tid samt blåsorna skapar mer förstörd vävnad. Följderna blir likt typ hål men skulle gissa på syftningsvis pneumothorax - luft läckage komplikationer

Kan vara annat också men kvarstår problemet med covid-19 IVA patient så blir lung vävnad riktigt stel och oanvändbar.
Tackar för ditt svar.
Citera
2020-06-07, 07:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju sommar och varmt nu. Vi är ute mer i stället för att träffas inomhus, D-vitaminhalten stiger i blodet när vi får sol på oss, och detta virus trivs dessutom allra bäst när det är torr och kall luft ute (som på skidorterna i Alperna).

När hösten kommer, kommer det att komma en MASSIV andravåg - om vi inte stoppar den med aktiva åtgärder.
Vi är i alla fall bättre förberedda och folk har vant sig vid att hålla lite distans och inte ta i hand etc. Så förhoppningsvis slipper vi samma topp som under våren om det nu skulle öka igen till hösten.
Citera
2020-06-07, 07:40
Medlem
Jag har ingen teststatistik men covid-appen visar att symptomen går ner.
Hur länge då är frågan?

https://www.covid19app.lu.se/kartor-resultat/kartor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in