2020-06-06, 00:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror också att Trump hade rätt om WHO. Men det är otänkbart att Sverige skulle på något sätt bojkotta FN!

Eller på något lilla sätt erkänna att de likt WHO haft fel. Det går aldrig för sig. Man skulle ju dock respektera dom mer om de nu erkände det bara. De vet inte bäst. De kan göra fel och det är helt ok bara de erkänner.
Citera
2020-06-06, 00:08
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Sverige rödmarkerade på Europa kartan i Tyskland idag. Flera Europeiska länder tar över.
Säg hejdå till semesterresor.
Inget Europeisk land kommer att släppa in oss.

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Quarantaene_Einreisen_Deutschland.html

Kommer inte vara populärt för medelsvensson att inte få åka på resor när alla andra i Europa får det. Detta fruktar nog Löfvén mer än dödstalen.

Det mest tragiska i pandemin är nog normaliseringen kring antalet döda. Man rycker på axlarna om 50 personer dör men om det varit ett terrordåd hade vi utlyst landsorg i veckor.
Citera
2020-06-06, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag hade ingen koll, men det råkade vara så att Expressen publicerade en artikel om det, halvtimmen innan, som jag precis hade läst:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/spanska-beslutet-bakom-de-falska-dodssiffrorna/
Jaha, då förstår jag. Anledningen är nog för att det dubbelrappoterades tidigare så vid en noggrannare kontroll minskade dödsfallen med nästan 2000. Så nu vill man väl vara säkrare på att det blir rätt från början. Det finns en hiskelig massa kommuner där man är mantalsskriven i de 17 autonoma regioner som säkert administrerar på lite olika sätt. Och olika regioner är i lite olika faser beroende av hur hårt drabbade de är.
Citera
2020-06-06, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Lyssna inte på Tegnell utan skaffa munskydd och ha det på dig när du rör dig ute. Det finns inget uttalat förbud mot munskydd. Folk får tycka vad de vill. Tegnell har haft fel i mycket annat så det är inte så mycket som talar om att han har rätt nu...
Stämmer bra.
Jag har använt munskydd sen början av mars.
FHM är inte intresserad av folkhälsan längre. Det visar de varje dag.
Citera
2020-06-06, 00:10
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Sverige rödmarkerade på Europa kartan i Tyskland idag. Flera Europeiska länder tar över.
Säg hejdå till semesterresor.
Inget Europeisk land kommer att släppa in oss.

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Quarantaene_Einreisen_Deutschland.html

Ja, det förutsågs underligt nog här på fb för länge sedan.
Citera
2020-06-06, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vet inte om 61 anses gammalt men en bekant som är så gammal fick tillsagt att cancerutredningen skulle börja i oktober. För corona har förtur. Som tur var fick hon ett behärskat vansinnesutbrott och ska få utredas redan nu. Men de flesta patienter gör som man säger till dem.

Ja det blir nog lite utav ett lotteri.. Har också ett par anhöriga med andra vårdbehov och jag var rädd att de skulle få vänta på sina vårdkontakter/behandlingar/operationer nu i och med Covid. Det är ju trots allt så statistiken ser ut, för väldigt många.

Dock hade de nog tur (de som jag känner), som redan hade "foten inne" hos sina väldigt engagerade läkare.

Dessa läkare gav inte med sig helt enkelt, vet inte hur de lyckades tjata inom vårdorganisationen, men de ordnade så att dessa par patienter ändå kunde få sin hjälp, under denna tid. Kan tänka mig att det är etter värre för de nya/misstänkta sjukdomsfallen/, de som ej har en personligt upparbetad kontakt, osv.
Citera
2020-06-06, 00:13
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Ny studie från Spanien visar att många med mild Covid19 inte blir immuna och riskerar att återinfekteras. Publicerades i en pressrelease för 6 timmar sedan.

Vet flera som haft bekräftad covid riktigt ordentligt, hemma sjuka över en vecka och sedan ett behov av vila efter det. Och de fick inga antikroppar. Däremot fick en som bara hade haft en mild infektion antikroppar. Det där verkar synnerligen mystiskt. Proverna på infektion och antikroppar gjordes inom vården så man får anta att testerna var hyfsat rättvisande. Fast kanske räknas som mild om man inte behöver vårdas? Var går gränsen?
Citera
2020-06-06, 00:13
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag blir minst sagt lite oroad över den möjligheten. Tänk om vi nu smittar ner en massa ungdomar som får milda symtom och sen får en andra våg till hösten som utlöser ADE hos dessa? Iom att vi inte följer försiktighetsprincipen så riskerar vi att vi gräver vår egen grav. Tänk vilket ramaskri det skulle bli om Sveriges unga börjar trilla av pinnen till hösten, en masse?

Spanska sjukan två då.
Citera
2020-06-06, 00:15
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I Finland har man kommit fram till att nyttan är minimal:

https://www.hbl.fi/artikel/utredningen-om-anvandningen-av-munskydd-klar-nyttan-av-att-bara-skydden-anses-minimal/

Skönt att se att man inte då skall ha munskydd då man jobbar med Ebola eller någon annan smittsam sjukdom. Fantastiskt!! Tänk vad pengar vi kan tjäna genom att stoppa inköp av munskydd!

Konstigt att se läkare utan gränser använda munskydd nu i Kongo mot Ebola??

https://lakareutangranser.se/sites/default/files/styles/16_9_1920x1080_/public/msf234143-ebola-kongo-kinshasa.jpg?itok=PLjb-GzS
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montu
Corona försvinner inte på sommaren lika bra som en influensa. Höstens coronavåg kommer inte att komma som en blixt från södra halvklotet som Folkhälsomyndigheten trodde när de i våras släppte corona fritt. Höstens corona kommer att komma från människor som haft corona i Sverige över sommaren och som börjar smitta bra igen.

Sommaren borde ha utnyttjats till att minimera förekomsten av smitta, så att det så få smittbärare som möjligt när hösten kommer.

Men Folkhälsomyndigheten ger sig inte. Det är flockimmunitet som gäller. Folkhälsomyndigheten undviker ordet flockimmunitet, men flockimmunitet är fortfarande den centrala komponenten i deras strategi.

Senast på dagens presskonferens, så visades kurvurna med smittspridning upp. Kurvan förväntas fortfarande vända neråt av sig självt när tillräckligt många invånare har smittats. Vad ligger bakom antagandet att kurvan kommer att vända neråt av sig självt?

Jag säger inte att Folkhälsomyndigheten har fel i uppfattningen att kurvan kommer att vända neråt. Jag ställer bara frågan vilket fenomen som ligger bakom.

Kurvan kan komma att vända ner av sig självt. Men vägen dig kan vara lång. Och priset kan bli högt. Det finns ett alternativ: kväs smittan, istället för att låta den brinna ut av sig självt.

Citat:
Ursprungligen postat av Montu
Corona blir mer utdraget i Sverige för att vi har tillåtit corona att sprida ut sig själv medan andra länder har försökt begränsa smittspridningen. Det blir fler som dör i höst för att vi lät fler dö i våras inte tvärtom som Folkhälsomyndigheten trodde.

Vintern kan bli brutal, såvida myndigheterna underlåter att agera nu.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja så är det. FHM spelade högt på att Corona-viruset skulle bete sig identiskt med influensaviruset trots att det är en helt annan typ och var okänt. Man bara bestämde att det skulle smitta som influensa och att det skulle ge flockimmunitet som influensa.

Målet med flockimmunitet kvarstår.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om FHM inte hade funnits hade smittan hanterats bättre. De har förvärrat situationen ända sedan de vägrade ställa in flygningar från smittade områden.

Jag tittar på din bild, och tänker på hur avståndet har ökat mellan dom 2.

För inte så länge sedan, så var avståndet till Finland en natt på en Silja-färja. Nu har Folkhälsomyndigheten klantat sig så otroligt mycket, att det kan dröja innan vi svenskar är välkomna att besöka våra kära grannar.
Citera
Medlem
Jag kollade siffrorna - det ser ut som Sverige fortfarande håller bottenplatsen i världen. 4,12 döda per dygn och miljon människor.
Och då ska man veta att den stora gruppen som dör inte testas. Inte får någon behandling mot corona.
En av mina grannar hade en kompis som han snackat regelbundet med i telefon. Dom pratade minst varje vecka. Plötsligt var en dödsannons i tidningen. Och en dödsruna. Min granne är chockad.
Och en annan granne kommer och säger han har en kompis som var här och hälsade på för ett par månader sedan, plötsligt är död. Bara 55 år.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Eller på något lilla sätt erkänna att de likt WHO haft fel. Det går aldrig för sig. Man skulle ju dock respektera dom mer om de nu erkände det bara. De vet inte bäst. De kan göra fel och det är helt ok bara de erkänner.

Ja, stort att erkänna att de hade fel istället för att köra i full fart över stupet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in