2020-06-01, 15:54
Moderator
Sun Rulers avatar
Så Tegnell ljög inför hela nationen på dagens presskonferens.

SR har tidigare uppmärksammat att myndigheten hemlighåller minnesanteckningar.

Citat:
Minskad insyn hos Folkhälsomyndigheten

Citat:
Folkhälsomyndigheten har frångått sina egna rutiner sedan det nya coronaviruset började spridas på allvar i Sverige, så att minnesanteckningar från centrala möten med landets smittskyddsläkare hålls hemliga.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7484817

På presskonferensen idag så sade han att det måste ha blivit någon kommunikationsmiss.

På detta svarar de granskande journalisterna:

Citat:
På dagens presskonferens med Folkhälsomyndigheten kom vår nyhet i dag om att myndigheten stoppat insyn för centrala möten med smittskyddet som man har varje vecka. På Anders Tegnell lät det som att det skulle röra sig om ett missförstånd. Det är det inte .

Det är tyvärr inte första gången myndigheter trixar med olika metoder för att förhindra insyn. Vi vet att Minnesanteckningar fortfarande upprättas på myndigheten efter varje möte. De bör därför gå att ta del av.
https://twitter.com/ohmandaniel/stat...35586853523457
Citera
2020-06-01, 15:56
Medlem
Ska man vara riktigt kall och hård så blir det väl en vinst för samhället om vi får bort gamla och multisjuka personer, själv är jag 75år så mina dagar är snart till ända. Undrar om det är så man räknat efter som man låter så många avlida jämfört med länderna runt om oss.
Det känns som Sverige ligger sist i allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Fast nu jämförde du ju plötsligt bara med en enda vecka. Då blir nuvarande vecka ändå ganska ovanlig och avvikande, i det stora hela.

0 och 8 tycker jag ändå inte låter rimligt faktiskt. Står fast vid att det låter lite underligt, jag. AT sa ju 50 i snitt så vet inte hur det skulle ha halverats till 25, så fort. Det verkar inte stämma med hur långsamt själva kurvan ser ut att gå nedåt. Men ja, hoppas ändå på mindre tal dessa vanliga veckodagar så klart. Den som lever får se!

Jag gick igenom vecka för vecka en bit tillbaka i tråden.

Att det var 31 avlidna Måndagen förra veckan kanske kan förklaras med att det var mer eftersläpning då (Torsdagen innan var helgdag och fredagen var klämdag). Både Torsdagen och Fredagen hade lågt antal rapporterade avlidna jämfört med tidigare och de hamnade ju nästa vecka.

31:e Maj (Söndag) - 0 avlidna
1:e Juni (Måndag) - 8 avlidna

helgen innan:

24:e Maj (Söndag) - 6 avlidna
25:e Maj (Måndag) - 31 avlidna
26:e Maj (Tisdag) - 96 avlidna
27:e Maj (Onsdag) - 95 avlidna

Eller helgen innan det:

17:e Maj (Söndag) - 5 avlidna
18:e Maj (Måndag) - 19 avlidna
19:e Maj (Tisdag) - 45 avlidna
20:e Maj (Onsdag) - 88 avlidna

Eller helgen innan det:

10:e Maj (Söndag) - 5 avlidna
11:e Maj (Måndag) - 31 avlidna
12:e Maj (Tisdag) - 57 avlidna
13:e Maj (Onsdag) - 147 avlidna

Vad som är klart är att vi denna vecka verkar ligga mycket lägre än förra veckor dag för dag (rapporteringsdatum) vilket tyder på att avlidna per dag också ligger mycket lägre.

Sen ställer ju helgdagar som ligger mitt i veckorna till det då det blir konstiga mönster i rapporteringsdatumet.

Det borde inte vara mycket mer eftersläpning denna vecka jämfört med tidigare veckor - det var visserligen röd dag på Lördag men det borde inte skilja så mycket jämfört med en vanlig Lördag.

Oavsett vilken sida man står på så måste man väl hålla med om att trenden är sjunkande för antal avlida per dag och då Söndagar och Måndagar tidigare haft få rapporterade fall så borde de ju nu vara ännu lägre i absoluta tal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
OBSERVERA !

Äldsta dödsfallen som rapporterats idag var 2 personer döda den 29-5-2020
samt 4 personer döda den 30-5-2020
och 1 person död igår
samt 11 personer med okänt dödsdatum

Eftersläpningarna idag var alltså bara max 3 dagar mot normalt upp till 19-21 dagar .
Det rapporteras kanske äldre dödsfall imorgon ?

Det är den eftersläpning som de vet nu....om ett par dar till så kan det dyka upp nåra till...ev?

Som du ju skrev "kanske äldre dödsfall imorgon ?"
Senast redigerad av masen123 2020-06-01 kl. 15:59.
Citera
2020-06-01, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Sannolikt är det för att kunna bygga upp ett positivt momentum som de väljer att rapportera låga siffror ett par dagar. Flera länder bestämmer just nu hur de ska tillåta resor och då det verkar viktigt för regeringen att Sverige inte ska hållas ute underrapporterar de just nu.
Undrar om det inte kan ligga något i den hypotesen. Jag är i vanliga fall skeptisk till vilda spekulationer men det står ju en hel del på spel och sosseriet har visat sig skrupellöst många gånger.
Citera
2020-06-01, 15:59
Medlem
santos_devilles avatar
Minskningen av IVA patienter i Skåne minskar kraftigt, bara 12 inskrivna på IVA i hela regionen.

https://www.sydsvenskan.se/2020-06-01/lagsta-antalet-corona-patienter-pa-iva-pa-nastan-tva-manader

Underbar utveckling och hoppas hela Sverige följer efter. Malmö har haft relativt bra och varmt väder i över en månad och stan är fylld av människor i parker, på krogen och uteserveringar. Även köpcentrum och ikea/bauhaus har varit omöjligt att hitta parkeringar på helger. Ändå har vi minimal smittspridning.

Jag var ganska övertygad att efter påsk och den första värmen så skulle kurvan skjuta till höjden, men icke.
Citera
2020-06-01, 15:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Rubriker i partiorganet Aftonbladet idag!
”Andra imponeras av Sveriges mod”

”Tyska turister hyllar Sverige”

Inte en enda kritisk journalist så långt ögat når. Dog den siste grävande journalisten i Corona eller har alla gått och blivit regimlojala?

Nordkorea har mycket att lära av Sverige.
Så här är det. Alla vet nu att Regeringen ligger illa till och att maktinnehavet just nu ligger i potten. De socialdemokratiska ministrarna har verkligen misslyckats till den grad att det inte är klokt. Alla föresatser om allas lika värde och sådant har totalhavererat. Risken är påtaglig att vårens opinionsuppgång för S utraderas på rekordtid.

Det väntas räfs och rättarting och just nu positionerar man sig inför det oundvikliga. Det ingår i Anders Lindbergs och Aftonbladets arbetsuppgifter nu att på alla sätt och vis vinkla in den allmänna debatten så att Regeringen går så skadefri som möjligt ur det här. På Twitter föreslår han en parlamentarisk corona-kommission. Därav blir nog intet. Det ska tillsättas en helt oberoende typ domare med fullständig frihet att knyta till de experter som han tycker ska vara med i arbetet. Några politruker ska inte ingå i något efterspel. Hoppas nu att oppositionen står på sig så det blir så.

I morse var Norrköpings starke man Lars Stjernkvist ute i Nyhetsmorgon TV4 och talade sig varm för den ordning vi har i Sverige med frånvaro av ministerstyre och självständiga myndigheter. Han hade dock svårt att förklara varför man inte låter FHM styra narkotikapolitiken då. Det som jag hajade till över i hans framträdande var hur han helt utan att skämmas kunde blåljuga om att alla världens experter ställt sig bakom Sveriges strategi.

Vänta er mer av det framöver.
Citera
2020-06-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Helt ärligt tror jag att en mätperiod på ca 5 år kommer behövas för att se vem som klarade Corona bäst och då även i relation till annat än antal covid-19 döda

Hahahahaahah.

Desperat nu när inte lockdownländerna gick åt skogen?

5 år.

Varför inte 25, 50 eller 100 år,varför bara 5 ynka år. Ska vi inte kolla i slutet av århundradet? Det kan ju ha kommit nån mer pandemi då, så kan man se om Sverige klarar den bättre? Så kan vi räkna ihop dem?

Dagens roligaste och mest knasiga inlägg. Tack, fick mig ett gott skratt!
Citera
2020-06-01, 16:05
Medlem
barkies avatar
Hur kan fitt Tegnell veta att kurvan planar ut nu när man knappt testar? Man behöver väl mer data än det vi har i Sverige?

En matematisk modell i dagens läge känns högst tveksam. Någon mupp från Södertörns kanske kan rätta mig.
Citera
2020-06-01, 16:05
Medlem
Finner det otroligt intressant att Tegnell bestämt menar på att Stockholm har en viss typ av immunitet som just nu hjälper regionen. Nästa vecka ska tydligen nya resultat på de mer korrekta antikroppstestarna de genomfört släppas. Blir väldigt intressant.
Citera
2020-06-01, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Så Tegnell ljög inför hela nationen på dagens presskonferens.

Jag har hela tiden haft intrycket att Tegnell manipulerar och ljuger obehindrat, och att han uppträder mer som en politiker än en seriös företrädare för forskning och vetenskap.

Men Tegnell speglar såklart FHM, och regeringen. Det är inte hans fel att det är som det är, även om hans händer är smutsiga. Däremot kan han ha personliga egenskaper som gör honom särskilt lämplig för vårens skitjobb.

När en uppenbart intelligent person gör upprepade fula misstag som verkar bero på ren dumhet, är man en idiot om man inte skärskådar den personen noga. Tegnells misstag är såklart inte misstag alls. Det är så här han jobbar, med skitsnack, undanflykter, lögner och gaslightning.

Klart osympatisk.
Citera
2020-06-01, 16:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Spanien dödade 2 km strand genom att sanera den med blekmedel, tydligen väteperoxid, i sin fanatiska iver att göra den smittfri inför öppnandet efter nedstängningen, trots att där knappast fanns någon smitta. Vildlivet hade lyckligt återhämtat under tiden folk tvingats sitta inne men mördades brutalt av giftsprayen. Hela ekosystemet slogs ut, fågelbon kördes sönder, fågelungeägg krossades, varenda liten insekt dog. Till ingen nytta alls. Allt för den "goda sakens" skull.
Jag kom ihåg det precis när jag skickat iväg mitt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in