Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Fast nu jämförde du ju plötsligt bara med en enda vecka.

Då blir nuvarande vecka ändå ganska ovanlig och avvikande, i det stora hela.
0 och 8 tycker jag ändå inte låter rimligt faktiskt. Står fast vid att det låter lite underligt, jag. AT sa ju 50 i snitt så vet inte hur det skulle ha halverats till 25, så fort. Det verkar inte stämma med hur långsamt själva kurvan ser ut att gå nedåt. Men ja, hoppas ändå på mindre tal dessa vanliga veckodagar så klart. Den som lever får se!
Jag gick igenom vecka för vecka en bit tillbaka i tråden.
Att det var 31 avlidna Måndagen förra veckan kanske kan förklaras med att det var mer eftersläpning då (Torsdagen innan var helgdag och fredagen var klämdag). Både Torsdagen och Fredagen hade lågt antal rapporterade avlidna jämfört med tidigare och de hamnade ju nästa vecka.
31:e Maj (Söndag) - 0 avlidna
1:e Juni (Måndag) - 8 avlidna
helgen innan:
24:e Maj (Söndag) - 6 avlidna
25:e Maj (Måndag) - 31 avlidna
26:e Maj (Tisdag) - 96 avlidna
27:e Maj (Onsdag) - 95 avlidna
Eller helgen innan det:
17:e Maj (Söndag) - 5 avlidna
18:e Maj (Måndag) - 19 avlidna
19:e Maj (Tisdag) - 45 avlidna
20:e Maj (Onsdag) - 88 avlidna
Eller helgen innan det:
10:e Maj (Söndag) - 5 avlidna
11:e Maj (Måndag) - 31 avlidna
12:e Maj (Tisdag) - 57 avlidna
13:e Maj (Onsdag) - 147 avlidna
Vad som är klart är att vi denna vecka verkar ligga mycket lägre än förra veckor dag för dag (rapporteringsdatum) vilket tyder på att avlidna per dag också ligger mycket lägre.
Sen ställer ju helgdagar som ligger mitt i veckorna till det då det blir konstiga mönster i rapporteringsdatumet.
Det borde inte vara mycket mer eftersläpning denna vecka jämfört med tidigare veckor - det var visserligen röd dag på Lördag men det borde inte skilja så mycket jämfört med en vanlig Lördag.
Oavsett vilken sida man står på så måste man väl hålla med om att trenden är sjunkande för antal avlida per dag och då Söndagar och Måndagar tidigare haft få rapporterade fall så borde de ju nu vara ännu lägre i absoluta tal.