2020-06-07, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
295 av 588 inlagda COVID-19-patienter vårdas alltså i intensivvård?

Isf ganska precis hälften.

Jag tror den andre skribenten missuppfattat möjligen, eller att det blev otydligt på ngt sätt. Bara för ngn dag sen var det ju 1500 pers inom den vanliga covidvården inlagda, tvivlar på att 1000 pers blivit friska på ett par dar.

Däremot antal IVA-platser verkar stämma, ca 800 platser, 588 inlagda där totalt och varav ca lite under 300 är covid.
Citera
2020-06-07, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Brukar klottra ner på ett papper vad de säger och det var exakt vad Johanna Sandvall sa. Man kan väl anta att de med covid-19 är mycket mer långvarigt inneliggande än övriga som ändå är förvånansvärt många.

Har inte fantasi så det räcker för att gissa vad det kan vara men den vanliga influensan, några knivskurna, några skjutna.
Jag skulle tippa på att det är ungefär tio ggr fler än vid en genomsnittlig influensa.

Sedan ska man inte nedvärdera influensa. Spanskan var en influensa liksom Hong-Kong och Asiaten . . .
Citera
2020-06-07, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tror den andre skribenten missuppfattat möjligen, eller att det blev otydligt på ngt sätt. Bara för ngn dag sen var det ju 1500 pers inom den vanliga covidvården inlagda, tvivlar på att 1000 pers blivit friska på ett par dar.

Däremot antal IVA-platser verkar stämma, ca 800 platser, 588 inlagda där totalt och varav ca lite under 300 är covid.
OK. Ja det låter iofs mer rimligt. Tack!
Citera
2020-06-07, 05:57
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Antalet vårdade totalt har jag inte antecknat, men 1500 brukar det vara på ett ungefär. IVA vårdade totalt var 588 varav 295 med covi-19.
Citera
2020-06-07, 06:01
Moderator
Chantres avatar
SVT har presenterat en artikel med bra grafisk översikt. Verkar vara ett fåtal platser som drar upp dödstalen i Sverige.

Citat:
Stockholm är hårdast drabbat med 8,1 döda per 10 000 invånare. Det är nästan dubbelt så mycket som i Sverige som helhet.
Citat:
Även de andra storstadsregionerna har betydligt lägre dödstal jämfört med Stockholm. Västra Götaland 3,3 och Skåne 1,2 döda per 10 000 invånare.
Citat:
Rinkey-Kista har 16,7 döda per 10 000 invånare
Citat:
Borlänge hade 15 fall per 10 000 invånare, det är ungefär 2,3 gånger högre än regionen som helhet.
https://www.svt.se/datajournalistik/geografiska-skillnader-covid-19/

Konstigt att de dör mer på vissa platser i landet. Älvkarleby med 20,0 döda per 10 000 invånare är värst.
Senast redigerad av Chantre 2020-06-07 kl. 06:03.
Citera
2020-06-07, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Antalet vårdade totalt har jag inte antecknat, men 1500 brukar det vara på ett ungefär. IVA vårdade totalt var 588 varav 295 med covi-19.
C:a 20 procent kräver alltså IVA, av de som vårdas inneliggande. Ungefär 80 procent av dessa överlever. Det ger att 4 procent av de inneliggande avlider
Citera
2020-06-07, 06:33
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
SVT har presenterat en artikel med bra grafisk översikt. Verkar vara ett fåtal platser som drar upp dödstalen i Sverige.

https://www.svt.se/datajournalistik/geografiska-skillnader-covid-19/

Konstigt att de dör mer på vissa platser i landet. Älvkarleby med 20,0 döda per 10 000 invånare är värst.
Älvkarleby är liten ort som fått covid på äldreboende. Det ger såklart utslag.
Citera
2020-06-07, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Älvkarleby är liten ort som fått covid på äldreboende. Det ger såklart utslag.
Ja det gäller säkert för alla de kommuner som har höga dödstal.

Äldreomsorgen har misslyckats att skydda de allra svagaste.
Citera
2020-06-07, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Det som folk helt glömmer för det hamnar stort fokus på dödstal vilket inte är konstigt.

Men problemet är att patienter här på bla NKS som legat i ECMO länge har så jävla fula lungor att vi inte sett något liknande (nästan) Anatomin är ändrad av alla blåsor. Ingen vet om dom kommer bli bra igen, man vill knappt röra dom, som en totalt röra där inne pga. viruset. Man vill knappt ens sätta ett drän i dom även fast situationen talar för att man måste. På gränsen att man inte förstår hur det ens går att få igenom syre via lungorna, när dom kopplats ur ECMO och är fortsatt intuberade, men visst tur det går.

Vi har även folk som bara legat inne på sjukhuset för behandling utanför IVA, vältränade friska unga herrar. Nästan helt förstörda lungor på röntgen fortsatt, ingen vet vad som kommer bli slut resultatet. Andfåddhet/puls problematik/proppar, det tar stopp vid andningen, kan inte andas normalt fullt ut osv. Det här är inte som en vanlig lunginflammation även om dom kan bli katastrofala så äre här nåt helt annat.
Men what to do.

Men vad spelar det för roll att man säger allt de här, skapar bara mer oro och 0 åtgärder. Men ja det ska bli intressant efter förnyad röntgen 3-6månader och framåt vad vi har att göra med.

Så visst att få snabbt dö kan vara friheten, inte för anhöriga men. Skadorna efteråt, högst oklart för dom som drabbas.

Du skriver blåsor på lungorna,..läste att även små, små typ hål kan bli på lungorna är det något som setts?
Citera
2020-06-07, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Du skriver blåsor på lungorna,..läste att även små, små typ hål kan bli på lungorna är det något som setts?
Nu var inte frågan ställd till mig men det det där reds ut här: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-06-07, 06:53
Medlem
Hur skyddar samhället de svagaste när man släpper smittan fri och samtidigt resonerar i termer av immunitet genom att cirka 60% procent av befolkningen bör smittas?

Dessutom skyddar man inte personal som arbetar inom äldreboenden. Personalen kommer naturligtvis föra smitten vidare till de äldre.

De äldre dör.

Paradoxal absurditet där vansinnet blir till statsideologi.
Citera
2020-06-07, 06:54
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Estimated deaths per country / state
https://covid19.healthdata.org/sweden

Sweden by
1st May.... 5 628 (3 285 - 10 538)
1st June...12 881 (6 170 - 25 017)

Jag tycker det är intressant att komma tillbaka till sådana här prognoser. Jämför med hur många som är döda i Sverige idag. Alla prognoser jag sett har varit på tok för höga. Det är alltså den 7:e juni idag och det är 4656 som dött i Sverige. Den 1:a juni var det 4403.

Det är en överskattning med ca. 200% - TRE GÅNGER så många som faktiskt dött. Till och med den absolut lägsta siffran är överskattad med 50%.

Vad har man för nytta av såna prognoser? Om jag skulle räkna fel på din privatekonomi om jag var ekonom, eller ditt företags ekonomi, eller säg ditt lån eller dina räntekostnader om jag var din bankman, eller priset på din bostad om jag var din mäklare. Jag säger att det kommer kosta dig 4000 kr i månaden, men det kommer kosta dig 12000 kr i månaden i verkligheten, eller tvärtom. Du ska sälja ditt hus och jag säger att du får 12 miljoner för det, men du får bara 4 miljoner för det. Vad hade hänt med ditt förtroende för mig?

Många av er har fattat för nu har det gått så lång tid, men redan i mars var jag inne på att alla dessa prognoser är skitsnack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in