Citat:
Ursprungligen postat av
Evilius
Estimated deaths per country / state
https://covid19.healthdata.org/sweden
Sweden by
1st May.... 5 628 (3 285 - 10 538)
1st June...12 881 (6 170 - 25 017)
Jag tycker det är intressant att komma tillbaka till sådana här prognoser. Jämför med hur många som är döda i Sverige idag.
Alla prognoser jag sett har varit på tok för höga. Det är alltså den 7:e juni idag och det är 4656 som dött i Sverige. Den 1:a juni var det 4403.
Det är en överskattning med ca. 200% - TRE GÅNGER så många som faktiskt dött. Till och med den absolut lägsta siffran är överskattad med 50%.
Vad har man för nytta av såna prognoser? Om jag skulle räkna fel på din privatekonomi om jag var ekonom, eller ditt företags ekonomi, eller säg ditt lån eller dina räntekostnader om jag var din bankman, eller priset på din bostad om jag var din mäklare. Jag säger att det kommer kosta dig 4000 kr i månaden, men det kommer kosta dig 12000 kr i månaden i verkligheten, eller tvärtom. Du ska sälja ditt hus och jag säger att du får 12 miljoner för det, men du får bara 4 miljoner för det. Vad hade hänt med ditt förtroende för mig?
Många av er har fattat för nu har det gått så lång tid, men redan i mars var jag inne på att alla dessa prognoser är skitsnack.