2020-06-07, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Og vipps: før den 30.11.2018 stoppet overføringer fra bitcoin adressen 1DAgy.... ble vel en smule for varmt for fyren. Han må ha planlagt det godt ettersom politiet har ikke funnet konkrete spor (da hadde vi vet det via media).

I brevet står det "evt bruk ny PC". Jeg tipper at en PC med alt av spor etter kryptooppsettet ble kastet et sted i sjøen eller hvor det måtte være. Han er en luring.

Spennende funn ref kryptooversikten, dette er jo et resultat av at politiet har matet VG med for mye informasjon, det kan fort bli ganske så mye bråk fremover.

Ref RU så er det definitivt en plausibel teori. I utgangspunktet så er det et par ting jeg stusser på, uavhengig av hvem han samarbeider med så vil han jo være fullstendig klar over at koblingen hans til TH medfører at han garantert blir innkalt til avhør, ergo må det jo ha vært en plan rundt kommunikasjonen for å unngå mistenkelige opphold som sammenfaller med avhør. Hvis man skal vurdere siktelsen man endret til, så innebærer den jo at det hele er gjort med forsett, altså at han er klar over at det skal brukes til å kidnappe noen. Det rimer jo i utgangspunktet dårlig med at det er TH eller noen i nærmeste omgangskrets som har hatt en slik dialog med RU.

Det er vanskelig å vurdere RU, innleggene hans på FB ifbm landingen av en potensiell hai, utfordringene videre og planene som han ikke er sikker på og som han vil ha hjelp til, indikerer jo ikke akkurat noen som syr dette sammen uten å bli tatt (Politiet har jo tross alt visst navnet hans fra omtrent første stund)
Citera
2020-06-07, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ja det er veldig spennende! Takk for at dere etterforsker så godt og deler det med oss
Og jeg setter veldig pris på at du alltid tilrettelegger med referanser hele tiden. Du er et stort bidrag til denne tråden.
Citera
2020-06-07, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melkebarten
Og jeg setter veldig pris på at du alltid tilrettelegger med referanser hele tiden. Du er et stort bidrag til denne tråden.
Takk Det er hyggelig å høre (Jeg redigerte nylig og la inn en spoiler med tre artikler om kryptomannens skriving i forum m.m.i det innlegget som du siterte, i tilfelle ikke alle i tråden har lest disse).
Citera
2020-06-07, 02:58
Medlem
Citat:
Mere krypto

Vet vi når RU ble først kallt inn av politiet, det skjedde allerede i 2018 tror jeg. Er det mulig at det skjedde like før 30.11.2018? Kanksje noen her vet? En mulighet kunne være at da RU kom i søkelyset måtte han trekke seg ut, og dermed kom adressen 1DAgY i ubruk... Og andre tatt over kryptogreie, med 3* adresser. Andre som var også villig å bruke krypterte epost.

TH fortalte politiet om kryptomannen dagen etter at AEH forsvant, dvs 1. nov 2018.
Men TH husket ikke navnet og henviste til et familiemedlem som visste.

Dette familiemedlemmet ble avhørt i begynnelsen av nov 2018 og oppga da RU.
Ikke lenge etterpå ble RU innkalt som vitne.

Ingen medier har angitt noen dato når RU var hos politiet første gang, men en gang rundt midten av nov 2018 kan være naturlig å tenke seg. Det går nok noen dager mellom man blir innkalt til stiller i møte.
Citera
2020-06-07, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Spennende funn ref kryptooversikten, dette er jo et resultat av at politiet har matet VG med for mye informasjon, det kan fort bli ganske så mye bråk fremover.

Ref RU så er det definitivt en plausibel teori. I utgangspunktet så er det et par ting jeg stusser på, uavhengig av hvem han samarbeider med så vil han jo være fullstendig klar over at koblingen hans til TH medfører at han garantert blir innkalt til avhør, ergo må det jo ha vært en plan rundt kommunikasjonen for å unngå mistenkelige opphold som sammenfaller med avhør. Hvis man skal vurdere siktelsen man endret til, så innebærer den jo at det hele er gjort med forsett, altså at han er klar over at det skal brukes til å kidnappe noen. Det rimer jo i utgangspunktet dårlig med at det er TH eller noen i nærmeste omgangskrets som har hatt en slik dialog med RU.

Det er vanskelig å vurdere RU, innleggene hans på FB ifbm landingen av en potensiell hai, utfordringene videre og planene som han ikke er sikker på og som han vil ha hjelp til, indikerer jo ikke akkurat noen som syr dette sammen uten å bli tatt (Politiet har jo tross alt visst navnet hans fra omtrent første stund)

Ja, det er der jeg undrer. Hvorvidt det er gjort med forsett. Min tanke er at RU har vært del av et større spill, uten hans vitende. Mtp nære relasjoner, er min ide at det kan ha utviklet seg til et Frankenstein monster.
Senast redigerad av Melkebarten 2020-06-07 kl. 03:10.
Citera
2020-06-07, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melkebarten
Ja, det er der jeg undrer. Hvorvidt det er gjort med forsett. Min tanke er at RU har vært del av et større spill, uten hans vitende. Mtp nære relasjoner, er min ide at det kan ha utviklet seg til et Frankenstein monster.

Men ville ha da ikke legge alle kort på bordet?
Citera
2020-06-07, 03:19
Medlem
TH og kryptomannen møttes første gang et drøyt år før AE forsvant (om jeg husker rett). En person introduserte kryptomannen for TH. Jeg har forstått det slik at TH i et av de første møtene sa fra til kryptomannen at han ikke var interessert i å investere i kryptomannens prosjekt.

"Kilden anslår at den nå siktede mannen har vært innom kontoret syv-åtte ganger, men at Hagen ikke nødvendigvis hadde tid til å møte ham hver gang.
Det skal ha vært helt tydelig at Hagen aldri kom til å investere flere millioner i en bitcoinfabrikk."

Allikevel skrev Kryptomannen disse meldingene til kryptoeksperter på debattforum og grupper på internett
:

"23. mars 2018
Bortføringssiktet:
Som du sikkert fikk med deg har jeg godt bekjentskap til en hval... jeg med andre ord, ønsker virkelig å ta nytte av det."

"16. juli 2018
Bortføringssiktet:
[...] For hvis det skulle blir en kontrakt med han, så blir dette veldig stort. Han er tross alt eier av en av Norges største strømselskap"

"Til en annen person skriver han følgende i august det samme året:
"Bortføringssiktet:
[...] Det er en av Norges største strømleverandør jeg samarbeider med, så dette blir veldig spennende. [...]"
https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836
Citat:
"Hagen forklarte at han var blitt introdusert for mannen et drøyt år i forveien. Mannen ønsket Hagens hjelp til å starte et firma som skulle drive med Bitcoin, verdens mest utbredte kryptovaluta.
De to hadde en flere møter i løpet av en periode på rundt 18 måneder, forklarte han.
Hagen var interessert i innsalget fra «kryptomannen», men det kom aldri i stand noen avtale, får TV 2 opplyst. Mannen hadde angivelig bedt han om å investere flere millioner, men det mente Hagen var uaktuelt.
I løpet av samtalen med politiet fikk også Hagen noe informasjon fra politiet om hvordan Monero fungerer og hvordan han kunne gå frem for å betale løsepengekravet, dersom han på noe tidspunkt skulle ønske det.
Om han var yngre, ville han investert i kryptovaluta, forklarte Hagen."
https://www.tv2.no/a/11465202/

Hvem var det som introduserte TH for kryptomannen, og hvem sin ide var det å introdusere TH for kryptomannen?
Ca 18 måneder, dvs f.o.m. ca slutten av april 2017(?) Var det noe annet relatert til denne saken som skjedde i 2017? Når var id-tyveriet og bruk av den uskyldige mannens epostadresse?

Dette er jo også veldig spesielt:
"På et nettforum VG har sporet opp, tar han opp temaet kryptovaluta som ikke kan spores, i sammenheng med kriminelle handlinger, blant annet kidnapping.
Innlegget ble publisert i perioden etter at Anne-Elisabeth Hagen forsvant fra hjemmet sitt i Lørenskog 31. oktober 2018."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/op2lQg/loerenskog-saken-dette-er-den-drapssiktede-mannen-med-krypto-kunnskap
Senast redigerad av POlROT 2020-06-07 kl. 04:08.
Citera
2020-06-07, 03:31
Medlem
Veldig bra jobbet! Jeg blir mer og mer usikker på om TH har noe med dette å gjøre.

Gitt at RU er involvert, som vi ikke vet:

RU ble pissed på en usympatisk TH som ikke ville investere likevel. TH sugde så mye info ut av RU om potensialet for kryptovaluta at RU trodde TH hadde bitt på agnet. RU og en eller flere venner så for seg millioner til opplegget sitt. Kanskje var de i pengenød.

Likevel henger det ikke helt på greip at RU er "mesterhjernen" mtp. dumme innlegg på FB. Jeg tror han først og fremst skulle selge ideen, mens kryptorigget ble satt opp av vennen. Det er svært vanlig at man har en som først og fremst er salgsperson og en som er teknisk i en startup.

Men det er godt mulig han stod for sending av bitcoins til adressen frem til det brente under føttene på han. Et incognito vindu + memorere et par sider på pastebin med deler av wallet og private key er alt han trenger for det.

(legg merke til min regdato og antall innlegg )
Senast redigerad av tiltmeyes 2020-06-07 kl. 03:50.
Citera
2020-06-07, 03:32
Medlem
Citat:
Men ville ha da ikke legge alle kort på bordet?

Tenker du på RU eller hen i nære relasjoner?
Jeg har en ide at hen i nære relasjoner ikke kan avhøres per tiden. Jeg tror hen er den tredje som skulle vært inne til avhør eller arrestert eller hva planen er.
Akkurat det med RU tror jeg han er for mye nerd. Hvis han bare trodde han var med på et cyber space game kunne jeg skjønt det. Er litt usikker. Tenker det er noen mer hardbarka i hans omgangskrets som har tatt over. Det er der det kan bli vanskelig for ham å si noe, hvis han vet, da.
Citera
2020-06-07, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiltmeyes
Veldig bra jobbet! Jeg blir mer og mer usikker på om TH har noe med dette å gjøre.

Gitt at RU er involvert, som vi ikke vet:

RU ble pissed på en usympatisk TH som ikke ville investere likevel. TH sugde så mye info ut av RU om potensialet for kryptovaluta at RU trodde TH hadde bitt på agnet. RU og en eller flere venner så for seg millioner til opplegget sitt. Kanskje var de i pengenød.

Likevel henger det ikke helt på greip at RU er "mesterhjernen" mtp. dumme innlegg på FB. Jeg tror han først og fremst skulle selge ideen, mens kryptorigget ble satt opp av vennen. Det er svært vanlig at man har en som først og fremst er salgsperson og en som er teknisk i en startup.

Men det er godt mulig han stod for sending av bitcoins til adressen frem til det brente under føttene på han. Et incognito vindu + memorere et par sider på pastebin med deler av wallet og private key er alt han trenger for det.

(legg merke til min regdato og antall innlegg )
Det fetade: Vil det si at man ikke trenger å notere denne informasjonen noe sted. Er det lett å memorere de tingene du nevner?
Det er fint at du har interesse for denne saken
Senast redigerad av POlROT 2020-06-07 kl. 04:02.
Citera
2020-06-07, 03:58
Medlem
Citat:
På et nettforum VG har sporet opp, tar han opp temaet kryptovaluta som ikke kan spores, i sammenheng med kriminelle handlinger, blant annet kidnapping.
Innlegget ble publisert i perioden etter at Anne-Elisabeth Hagen forsvant fra hjemmet sitt i Lørenskog 31. oktober 2018."[/b]
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/op2lQg/loerenskog-saken-dette-er-den-drapssiktede-mannen-med-krypto-kunnskap
Og det er ikke fordi han er involvert, han har bare plutselig skjønt hva informasjonen hans kan ha blitt brukt til. Han er ikke så dum at han legger ut så åpenbare spor selvsagt. Ingen er det.
Citera
2020-06-07, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Og det er ikke fordi han er involvert, han har bare plutselig skjønt hva informasjonen hans kan ha blitt brukt til. Han er ikke så dum at han legger ut så åpenbare spor selvsagt. Ingen er det.
Hvordan tenker du at han ev skjønte det? Tenker du at han ev skjønte hvem som kan ha brukt informasjonen hans og hva den/de kan ha brukt informasjonen hans til?
Når publiserte han det innlegget? Var det før eller etter at AEs forsvinning ble offentliggjort gjennom media?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in