2020-06-06, 11:46
Medlem
xerlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är tvärtemot min logik.
Jag tror inte heller att skriken kom från både HD och LW.
Olika personer skriker på olika sätt och det hade nog vittnet uppfattat.

Ja, och osannolikt att de inte skulle skrikit samtidigt vid något tillfälle heller, om det handlade om 10-20 skrik. Då hade det hörts ännu tydligare att det är två personer.
Citera
2020-06-06, 11:51
Medlem
xerlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna

...

- S lockar ut L den 11e och larmar polisen om hotfulla män i bakhåll
- Uppger annan identitet för polisen
- Jagar Mållgans istället för att varna L som väntade på honom (han såg antagligen från sitt bakhåll att hon pratade i mobilen)
...

Jag förstår inte vad syftet är med att ringa polisen och larma om hotfulla män? Har någon här räknat ut en bra förklaring till det? Och vad är syftet att stanna kvar och själv prata med polisen den här kvällen?
Citera
2020-06-06, 11:54
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är tvärtemot min logik.
Jag tror inte heller att skriken kom från både HD och LW.
Olika personer skriker på olika sätt och det hade nog vittnet uppfattat.

Citat:
Ursprungligen postat av xerll
Ja, och osannolikt att de inte skulle skrikit samtidigt vid något tillfälle heller, om det handlade om 10-20 skrik. Då hade det hörts ännu tydligare att det är två personer.

Ja det med skriken ska nog dalaan svara på om han vill det. Men teoretiskt skulle det ju kunnat vara 100% HD som hördes eller 100% LW eller båda två växelvis. De kan ju ha liknande skrik som blir svåra att skilja åt med tanke på förutsättningarna. Jag tänker att om man plötsligt hör ett kvinnoskrik mitt i natten så kommer man nog automatiskt utgå ifrån att de följande kommer från samma kvinna om de inte skiljer sig åt allt för mycket. Men jag kommer inte spekulera mer kring skriken då vi inte kan komma någonstans utan vittnenas input.
Citera
2020-06-06, 12:05
Medlem
Citat:
Jag tror att delar av det s k Järngänget har fattat en del. En av dem (gillar whiskey, ser det ut som) har skrivit i en logg till S*oftis cache, daterat 14 feb -20:
Citat:
Just denna dag (Alla hjärtans dag) så åtalas en man för det som hände dig. Länge har många av oss svävat i ovisshet, men nu börjar bilden klarna och jag hoppas att den som är skyldig får sitt straff. För ingen förtjänar att få utsättas för det du fått. Så ofattbart, så meningslöst, jag finner inga ord.

Så mycket sorg och så mycket förföljelse och så mycket skitsnack i kölvattnet på det som hänt dig och samtidigt är många låsta att dela med sig av sina historier då det pågår en häxjakt med en massa lögner och spekulationer. Jag hoppas och önskar du får upprättelse och att du får frid. Du kommer aldrig bli glömd och jag hoppas att där du sitter på ditt moln åter igen kommer få ett leende i ditt ansikte en dag, det är så vi vill minnas dig. /Kram

Till dina nära och kära kan jag bara beklaga sorgen.

Fint skrivet!

Tack för att Du delar med till oss andra som inte tagit del av ovanstående!

Undrar hur många geo-vänner som finns kvar runt SD/HD?
Citera
2020-06-06, 12:08
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
JG verkar ha dåligt samvete med tanke på hans försök till att be om ursäkt till sonen men hur hjärtligt var det?

Inför rättegången var vi många i tråden som hade en tro/förhoppning om att han skulle ta sitt förnuft till fånga. Dock blev det inte så... inför rätten och LW:s familj betedde han sig i stället som en buffel.

Mellan JG:s förhör och rättegången skriver han till SD att han inte berättat i förhör vad gäller SD:s önskan om att ta sin familj av daga. Och som jag förstår det är det inget som han väljer att ta upp i rättegången.

Han väljer att radera under förhör...

Ja att han skulle vara en helylle man med oklanderlig moral tror jag inte heller utan troligen sitter SD på något som JG inte vill se avslöjat. Men han är inte en mördare och har nog ett samvete som gnager. Hur han betedde sig vid rättegången tycker jag inte tyder på annat än att han intagit den försvarsinställningen som vi såg vid det tillfället och att han med försvarsmekanismer rättfärdigade sin tystnad om mordet för sig själv. Det kan komma att ändras, tror och hoppas jag. Men jag känner ju inte honom så jag utgår mer ifrån vad en vanlig människa med ett relativt normalt samvete skulle kunna tänkas känna. Han borde hållas borta från alla i D-familjen för att komma ur bubblan men ingen utom han själv kan se till så att det händer. Sen är det ju inte alls säkert att han sitter på information som räcker för att få den/de ansvariga dömda men man kan ju hoppas.
Citera
2020-06-06, 12:46
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Nog för att TD är en otrogen, självförhärligande och manipulerande storlögnare som vill stå på estraderna för att styra andra (likt S egenskaper), men menar du verkligen allvar med att LW skulle ha umgåtts med en alkoliserad f d pastor som dömts 2 ggr för rattfylleri och avslöjats som sexköpare? TD ses inte ens ingå bland de drygt 800 vänner hon har på Fb.

Hade TD varit besatt av kropp och hälsa, kan han ha varit en kandidat till L, men det finns ju inget i FUP som visar att de ens är bekanta. TD förekommer i en annan utredning i Örebro avseende sexköp.

Mordet på L är planerat och utfört av någon som ville att hon utdraget och plågsamt skulle förpassas till en annan planet. Det ville S och troligen redan hösten -16, men då tyckte hans H att L fick leva. S har nog haft sin önskan om L död i flera år från och till. 14 maj -18 såg han till att uppfylla sin dröm i tron att äktenskapet med H skulle bli räddat.

Han hade väl inte avslöjats som sexköpare då?

Jag kan inte se LWs facebookvänner. Men det
hade ju bara varit för GM att ta bort henne som
vän efter mordet om han försökte dölja deras
kontakt.
Citera
2020-06-06, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ja att han skulle vara en helylle man med oklanderlig moral tror jag inte heller utan troligen sitter SD på något som JG inte vill se avslöjat. Men han är inte en mördare och har nog ett samvete som gnager. Hur han betedde sig vid rättegången tycker jag inte tyder på annat än att han intagit den försvarsinställningen som vi såg vid det tillfället och att han med försvarsmekanismer rättfärdigade sin tystnad om mordet för sig själv. Det kan komma att ändras, tror och hoppas jag. Men jag känner ju inte honom så jag utgår mer ifrån vad en vanlig människa med ett relativt normalt samvete skulle kunna tänkas känna. Han borde hållas borta från alla i D-familjen för att komma ur bubblan men ingen utom han själv kan se till så att det händer. Sen är det ju inte alls säkert att han sitter på information som räcker för att få den/de ansvariga dömda men man kan ju hoppas.

Som sagt, vi var många som hoppades på JG:s samvete inför rättegången. En normal människa med normalt samvete sitter inte under ett förhör och raderar när det rör sig om ett mord.

JG:s info kanske inte räcker för att fälla en GM men om alla som har något att tillföra väljer att ta bladet från munnen kanske detta mord kan utredas och mördaren får sitt straff.

Det borde JG tänka på i stället för att sudda!
Citera
2020-06-06, 13:08
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Det med att få LW att avstå polisanmälan kan man spekulera kring och jag kommer på en del: Hot om att ge sig på hennes barn, hot mot hennes liv, hot om att offentliggöra känsliga bilder/info och sen kan man fortsätta ganska länge. Men hot mot hennes barn har använts förr och bör vara ganska effektivt. Jag tänker att det kan ha varit planen och kanske att LW vägrade vika sig och istället lovade att anmäla Ds till polisen för allt hon kände till, vad det nu var. Kom att tänka på händelserna kring LWs troliga blåtira 2017 och vill minnas att LW och HD däromkring åkte iväg på någon utflykt tillsammans. Vet vi om LW skrev om den utflykten i någon chatt eller mail? Oavsett vad man spekulerar kring så kan folk inbilla sig vad som helst och att SD och HD kunnat inbilla sig att detta skulle bli ännu en polisanmälan som rann ut i sanden tycker jag inte är orealistiskt.
LW:s blåtira har jag inte hört något om, vill du förklara?
HD visade upp en bild där hon hade en blåtira, det fanns en länk i tråden efter mordet.
Möjligen var bilden från ett tidigare datum.
Det är i alla fall så jag minns det.
Citera
2020-06-06, 14:01
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, om de tror att ett sådant resonemang faller inom det normala så kan jag iaf konstatera att jag inte delar deras bedömning om normalt föräldraprat. Har haft barn med svår kolik under lång period men hur trött man än är så kommer det inte på kartan att sitta och söka information om hur man tar livet av sina barn! De var dessutom två om barnen och kunde väl byta av varandra? Jag skulle kunna tänka mig att en ensamstående förälder i utsatt position utan socialt skyddsnät och med andra stora bördor att hantera (dålig ekonomi, arbetslöshet, psykisk ohälsa, våldsam relation till sin partner osv) skulle kunna drivas till ett sådant vansinne så att hen övervägde att överge sitt skrikande kolikbarn, men paret D var ju ändå två och hade barnens morföräldrar i samma stad, fungerade arbeten och stabil ekonomi vad det verkat som. Utifrån detta så kan jag hålla med om att SDs googlande om att döda sina barn och HDs totala likgiltighet inför detta flera år efteråt (när hon på andra vis hunnit bevisa aktuell arbetsför och god kognitiv förmåga) tyder på empatilöshet och känslokallt beteende nog för att mörda. De har ju här redan bevisat båda två hur lite de respekterar en annan människas liv. HDs idoga fuskloggande direkt efter LWs död visar också på en märklig empatilöshet och oförmåga att förstå sociala koder i samhället. Hon borde väl ha insett att det kan uppfattas som respektlöst oavsett vad hon nu ansåg sig ha för skäl att avsky LW? LW var ju ändå borta och mest troligt död då hon passade på att fusklogga tillbaka de där eländiga loggarna? Det sänder ju tämligen opassande signaler kan man tänka till LWs anhöriga och vänner inom GC. Kan man tycka. Och ja, att nattens vite riddare konstaterade kommande trista rubriker men inte passade på att spela hjälte och dra iväg ut på cykel runt Nya Hjärsta är udda.
Well put! Är för stenad nu för att formulera något vettigare än, JÄVLAR va stört detta är, på så många nivåer. Tanken att dessa människor kanske kommer gå fria är så skev. Blöh! Det får inte ske.
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det verkar viktigt att försöka vinna "fölket"s röst. Kan det vara för att GM tror att hen har mer att frukta från envisa vänner till LW som vägrar ge sig än från juridisk utredning? Dvs att hen fortsätter sitt verk i tråden för att folk ska ge upp att driva på rättsväsendet? Eller kan det bero på att hen har ett behov av att rättfärdiga mordet inför andra så att hen själv ska kunna ryggdunka sig om att hen agerade moraliskt oklanderligt? Genom att svärta ner LW och såga henne vid fotknölarna så ville hen avhumanisera henne och rentvätta paret D tills alla ska resonera som hen, att LW förtjänade vad hon fick? I tråden förekommer ett manipulerande både genom otrevliga trollkonton som dyker upp kortvarigt och försvinner, mer nedtonade konton som etablerar trådsanningar, hot via PM och snarlika konton som poppar upp liksom i en brottsofferssmutskastningsstafett. Det läggs med andra ord ner mycket energi på tråden verkar det som. Det är obehagligt om det är en del av en strategi.
Jag tror det är blandning av ovanstående. Helt uppenbart för mig iaf att en utomstående utan insats i spelet inte skulle ha orken och motivationen att driva på såhär hårt under 2 år.
Citat:
Ja, alltså, man kan ju lätt se flera skäl för HD att önska att LW ska råka illa ut, på ett eller annat sätt. Hon har ju uppenbarligen inte tyckt särskilt bra om henne. Det finns också olika förklaringar man skulle kunna konstruera, som att flickorna sov väldigt djupt eller att det är en mycket större konspiration med även morföräldrarna inblandade, och att HD därför hade en teoretisk möjlighet att vara huvudsaklig gärningsperson.

Frågan man får ställa sig är väl dock om denna teoretiskt möjliga förklaring, är mer sannolik än att SD är ensam gärningsperson vid själva brottet? Det känns ju rimligt att tillämpa det som brukar kallas för "Ockhams rakkniv", alltså ungefär och lite fritt parafraserat "krångla inte till det i onödan". Ett annat sätt att uttrycka det på kan vara att "när du hör ljudet av hovar, tänk häst, inte zebra", eller en tredje variant som GW brukar slänga fram "det vanligaste är det vanligaste".

Den enklaste förklaringen här synes enligt mig vara att SD känt sig pressad av LW, och att SD stämmer in på den typ av kontrollerande våldsamma män, som beskrivs av expertvittnet i avsnitt 5 (tror jag) på YT. Han har ett problem, han vill leva med båda kvinnorna, men när det inte går väljer han att prioritera sin familj, sina barn och HD. För att inte förlora hela kakan, får han själv förstöra den andra halvan av kakan. Det är i hans mening den minst dåliga lösningen på problemet. Det är inte vad han vill, men "han har en del måsten", som han i sammanhanget ironiskt uttrycker det.

En förklaringsmodell där HD är ett slags blodtörstig hämnerska, men som ändå inte vill hämnas på SD, och med en komplott med minst två andra personer inblandade, är mycket mer komplex och konstruerad. Även om det finns en teoretisk möjlighet för denna förklaring, är den helt enkelt mycket mindre sannolik.

Att HD, SOA, etc., talar sig varma för SD gör de bara utifrån intresset av att bevara familjen. HD har själv vittnat om hur viktiga kärnvärden som familj m.m. är för henne. Hon är extremt självuppoffrande för att uppfylla idealbilden av den lyckliga familjen. I det har hon visat att hon kan gå extremt långt och göra avkall på sina egna behov så pass att hon nästan utplånar sig själv. Sannolikt var detta en stor del av förklaringen till hennes depression. Detta är dock samstämmigt med SD som en kontrollerande partner. Där passar en foglig och anpasslig HD in som hand i handske, och kanske är ytterligare en anledning till att han ser den relationen som betydligt bättre, än en trilskande LW.
Jag lutar nog mest åt något i det här hållet. Vi vet ju att Stefan uttalat mordhot mot flera personer och är en manipulatör av rang. Dessutom, vem vet vad han luskat fram för hållhakar på JG och SOA eller vad han hotat dem med?
Citera
2020-06-06, 15:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Är fuskaren/kappvändaren/raderaren/svikaren J*G* kry eller har han fått arytmi p g a skuldkänslor för sitt skamfulla beteende? Dunderklumpen var på tal tidigare idag angående att någon tyckte det var scary att han tog Ls WIG Lyssna Till Livet. Sin fuskvana trogen försökte han få coords till cachen av Hanna runt kl 21 den 14 maj...

Just nu grämer han sig troligtvis för att han igår blev snuvad på två - för sin statistik - välbehövliga FTF
Citera
2020-06-06, 17:33
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Varför avskrevs HD som mgm så tidigt, men inte SD? Var åklagaren så säker på att SD var ensam GM? Har tekniker varit i hennes lägenhet?
Dock så var hon misstänkt ett helt år efter hennes häktning. Under rättegången berättar hon detta men hade ingen aaaaning om att hon var misstänkt förrän ett brev kom till henne om detta. Precis som SD inte heller visste att han var misstänkt för människorov. Det förstod han först under rättegången....vad är det för fel på dessa människor ????
Citera
2020-06-06, 17:34
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad syftet är med att ringa polisen och larma om hotfulla män? Har någon här räknat ut en bra förklaring till det? Och vad är syftet att stanna kvar och själv prata med polisen den här kvällen?

SD blev inte attackerad. Syftet kan ha varit att få polisen att notera SDs anmälan. Detta för att kunna se alternativa gärningsmän. I mitt tycke är detta en undanmanöver som heter duga med ett väldigt uppenbart syfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in