2020-06-06, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Haha. Du skrev

När jag ber dej presentera källor så kommer du med

Sedan lägger du upp en rubrik men "glömmer" ta med Giesecke i rubriken.

Haha.

Glömmer? Han är en högt respekterad forskare. Din personliga åsikt om en enskild person var inget jag tog i åtanke, korrekt. Inte heller kommer jag ta dina personliga åsikter i åtanke senare heller.

Sen tog jag upp ett EXEMPEL som bevisade mig rätt. Jag tänkte inte leta upp varje enskild forskare som sagt det. Det du gör är i stort sett att be om fler källor när du redan fått en källa.
Citera
2020-06-06, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Många av hans uttalanden var ju direkt felaktiga trots att det fanns annan kunskap vid tillfället!

Hur kunde han t ex säga att även om smittan kom hit med italienresenärerna skulle den inte spridas lokalt? Smittan hade ju redan spridits internationellt?

JAg kan inte uttala mig om specifika uttalanden. Bevisen vi hade då pekade väl på att smittan inte spreds på det sättet.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
För det första, Tegnell drar inga egna slutsatser, utan han är ansiktet ut för ett stort forskarteam, vars kollektiva slutsatser han framför.

Inget av citaten är faktamässigt fel utifrån bevisen man hade tillgång till när uttalandena gjordes. Du verkar inte förstå hur vetenskap fungerar, man följer bevis. Är ämnet helt nytt betyder det att vad som är "korrekt" ändras minut från minut. Ett påstående kan vara sant 13:00, men totalt felaktigt 14:00, utan att någon gjort något fel. Det är helt enkelt så det är inom vetenskap i tidiga skeden. (OBS, för att gardera mig här, filosofiskt sett finns såklart alltid något som är slutgiltigt sant, men så fungerar inte vetenskap).

En stor del av citaten, som att viruset trivs sämre i solen, anses fortfarande korrekta. Det är även fortfarande sant att munskydd inte skyddar dig emot smitta, dom hindrar dig att smitta andra.

Läste hela sidan i övrigt.

JAg har bara upptäckt att det finns en politisk rörelse bakom många av åsikterna emot Tegnell, vädligt många verkar fått för sig att Tegnell på något sätt är kopplat till "vänster" och att allt han gör därav är fel. Men självklart är Tegnell lika mycket "SDs kille, och Ms kille" som han är "Vänsterns kille".

Det Tegnell sysslar med är inte vetenskap, det är faktaresistens och bunkermentalitet! Vid klassisk forskning får man snällt ta den tid det tar. Men i en pandemi som rasar likt en skogsbrand genom landet så agerar man, proaktivt just för att vinna tid. Det de sysslar med på FHM är feministiskt snömos, jämför med feministisk snöröjning. Nu är vi omvärldens paria och Sverigebilden är raserad p.g.a. FHM:s strategi och regeringens feghet! De är satta för att leverera resultat, inte stå och svamla med två dagar gamla siffror och hitta på allteftersom. De har misslyckats, kapitalt! Gör om, gör rätt!
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Vetenskap agerar på KÄNDA faktorer. Det är det som ÄR att vara vetenskaplig. Det är hela poängen med vetenskap, det vi inte vet är totalt irrelevant för vetenskap, vetenskap agerar och drar slutsatser på vad man vet.

Inget som säger att det är säkrare med lockdown. Lockdown medför andra risker.

Kanske, återstår att se när allt detta är över. Som vetenskaplig person drar jag inte slutsatser före man har alla resultat. Just nu verkar resultaten indikera att Sverige agerat fel, men det kan ändras med ny information.

Du missförstår vetenskapen, du är inte vetenskaplig.
Om man INTE har fakta måste man i medicinska situationer agera utifrån försiktighetsprincipen, du sitter bara och gissar vad vetenskap är.
Det är väl roligt, men om FHM gissar, då är det farligt, riktigt farligt.

BTW, jag har aldrig nämt lockdown...
Senast redigerad av Draken55 2020-06-06 kl. 12:02.
Citera
2020-06-06, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det Tegnell sysslar med är inte vetenskap, det är faktaresistens och bunkermentalitet! Vid klassisk forskning får man snällt ta den tid det tar. Men i en pandemi som rasar likt en skogsbrand genom landet så agerar man, proaktivt just för att vinna tid. Det de sysslar med på FHM är feministiskt snömos, jämför med feministisk snöröjning. Nu är vi omvärldens paria och Sverigebilden är raserad p.g.a. FHM:s strategi och regeringens feghet! De är satta för att leverera resultat, inte stå och svamla med två dagar gamla siffror och hitta på allteftersom. De har misslyckats, kapitalt! Gör om, gör rätt!

Så vitt jag kan se är allt han gjort vetenskapligt, om du inte omdefinierat vad ordet betyder?

Vad som är vetenskapligt ändras aldrig någonsin i någon situation. Det har en klar definition, och den gäller såval i bra som i dåliga tider.

Inte heller har det med feminism att göra. Tegnell är lika mycket SDs kille som han är F!s.

Beror lite på hur det går de närmsta månaderna. Kommer det en andra våg och Sverige klarar sig bäst kommer vi plötsligt vara det landet alla säger gjorde rätt.
Citera
Avslutad
Ingår i en större grupp (över 1000) I princip alla vuxna, som testas. 1% ca har coronasmitta. 4-5% ca antikroppar.
Mest förvånad över det stora antalet m antikroppar.
Citera
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Inget av citaten är faktamässigt fel utifrån bevisen man hade tillgång till när uttalandena gjordes.

En stor del av citaten, som att viruset trivs sämre i solen, anses fortfarande korrekta.
Nja, WHO tycker inte direkt att man kan slappna av i solskenet...
Citat:
Exposing yourself to the sun or to temperatures higher than 25C degrees DOES NOT prevent the coronavirus disease (COVID-19)

You can catch COVID-19, no matter how sunny or hot the weather is. Countries with hot weather have reported cases of COVID-19. To protect yourself, make sure you clean your hands frequently and thoroughly and avoid touching your eyes, mouth, and nose.
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/myth-busters
Citera
2020-06-06, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du missförstår vetenskapen, om man INTE har fakta måste man i medicinska situationer agera utifrån försiktighetsprincipen, du sitter bara och gissar vad vetenskap är.
Det är väl roligt, men om FHM gissar, då är det farligt.

Är du vetenskaplig agerar du aldrig någonsin i något läge utan bevis. Har man inte fakta drar man inte slutsatser, punkt. Det sagt kanske det inte alltid är rätt att agera vetenskapligt, men Tegnell är inte i beslutsposition, det är riksdagen, ju fler mandat, ju större ansvar. Tegnell ska lägga fram vetenskapliga slutsatser, inte gissa.
Citera
2020-06-06, 12:03
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Glömmer? Han är en högt respekterad forskare. Din personliga åsikt om en enskild person var inget jag tog i åtanke, korrekt. Inte heller kommer jag ta dina personliga åsikter i åtanke senare heller.

Sen tog jag upp ett EXEMPEL som bevisade mig rätt. Jag tänkte inte leta upp varje enskild forskare som sagt det. Det du gör är i stort sett att be om fler källor när du redan fått en källa.
Han är en korrumperad gubbe som följer husbondens röst. Han är timavlönad av FHM. Hans fru Kajsa har profiterat på Älvsjökulissen och hon har ett ekonomiskt intresse av att fylla upp platserna på REMEO, ett företag med respiratorplatser som hon startat upp.
Citera
2020-06-06, 12:03
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Så vitt jag kan se är allt han gjort vetenskapligt, om du inte omdefinierat vad ordet betyder?

Vad som är vetenskapligt ändras aldrig någonsin i någon situation. Det har en klar definition, och den gäller såval i bra som i dåliga tider.

Inte heller har det med feminism att göra. Tegnell är lika mycket SDs kille som han är F!s.

Beror lite på hur det går de närmsta månaderna. Kommer det en andra våg och Sverige klarar sig bäst kommer vi plötsligt vara det landet alla säger gjorde rätt.

Men lägg ner , sluta kasta smuts på vetenskap, du vet ju inte vad det är för nåt.
Du är ju både pinsam och irriterande, lite som om ÅsaNisse skulle tycka till....
Citera
2020-06-06, 12:06
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Är du vetenskaplig agerar du aldrig någonsin i något läge utan bevis. Har man inte fakta drar man inte slutsatser, punkt. Det sagt kanske det inte alltid är rätt att agera vetenskapligt, men Tegnell är inte i beslutsposition, det är riksdagen, ju fler mandat, ju större ansvar. Tegnell ska lägga fram vetenskapliga slutsatser, inte gissa.

Men ge dig, du är ju helt förvirrad och har fel.

Att agera vetenskapligt betyder inte alltid att aldrig fatta några beslut eller dra några slutsatser utifrån det givna läget bara för att man itne har alla fakta .
Inom medicinsk vetenskap är det speciellt tydligt, där får ickeagerande allvarliga konsekvenser.

Kanske AT kan lura fiskmåsar som dig men han lurar inga andra.
Citera
2020-06-06, 12:06
Medlem
Blir det någon presskonferens idag? Och tror ni att det blir hårda frågor om WHO:s maskrekommendation?

Helt otroligt om Tengele kommer undan så här lätt.

WHO kom ju även med rekommendationen att vårdpersonal ska bära mask vid kontakt även med patienter som inte misstänks vara smittade. För mig som bor utomlands är detta självklart, vårdpersonalen har burit skydd i månader redan. Men när man besöker vårdcentralen i swedistan har jag förstått att läkarna sitter gladeligen och utsöndrat viruspartiklar utan någon som helst barriär. Men nu när WHO sagt till på skarpen borde väl även vårdpersonalen inse vad som är rätt och rimligt? De kan väl inte fortsätta i oändligheten att indirekt mörda sina patienter nu när till och med WHO har satt ner foten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in