2020-06-06, 10:53
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Håller med. Inget gör en så svag och sjuk som några dagars inaktivitet. Det är en anledning att jag är så emot de striktare formerna av lockdown som de haft i vissa europeiska länder. De är direkt hälsovådliga. Vi ska vara himla tacksamma för vår relativa rörelsefrihet och göra bruk av den.
Knappast ens hälften så skadliga som covid.
Det går att röra på sig hemma, och i andra länder har alla möjliga: allt från amatörmotionärer till elitidrottare lagt upp träningsvideos och strömmat träningstips.
Du griper varje halmstrå i din kamp för att öka spridningen och göra folk sjuka.
Citera
2020-06-06, 10:54
Medlem
Länk till WHOs uppdaterade rekommendationer om användning av ansiktsmask/munskydd

Advice on the use of masks in the context of COVID-19
Overview

This document provides advice on the use of masks in communities, during home care, and in health care settings in areas that have reported cases of COVID-19. It is intended for individuals in the community, public health and infection prevention and control (IPC) professionals, health care managers, health care workers (HCWs), and community health workers. This updated version includes a section on Advice to decision makers on the use of masks for healthy people in community settings.
Citera
2020-06-06, 10:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Corona är en sorts influensa...just sayin

Absolut inte.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Dödssiffran per capita har varierat väldigt mycket mellan olika länder, varför är ännu inte säkert.

Ja alla andra lände bluffar och fuskar men inte underbara rättrådiga Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är ingen som "vill" att Tegnell skall ha fel. Han har haft genomgående fel, sedan start. Du verkar inte så insatt, men här kan du läsa om Tegnells alla felbedömningar:

https://tegnellcitat.se/ Det är en sida även med källhänvisningar till de artiklar och tv-program där hans uttalanden finns.

Om du verkligen är objektivt intresserad av ämnet covid, så kommer du att läsa den sidan. Om du istället redan på förhand har en egen färdig agenda av att försvara Tegnell/FHM/ (S), oavsett vad de än gör, så kommer du inte att läsa den. I så fall är det ointressant med fortsatt diskussion, för min del.

Nej jag är inte SD. Vad nu det har med saken att göra.

För det första, Tegnell drar inga egna slutsatser, utan han är ansiktet ut för ett stort forskarteam, vars kollektiva slutsatser han framför.

Inget av citaten är faktamässigt fel utifrån bevisen man hade tillgång till när uttalandena gjordes. Du verkar inte förstå hur vetenskap fungerar, man följer bevis. Är ämnet helt nytt betyder det att vad som är "korrekt" ändras minut från minut. Ett påstående kan vara sant 13:00, men totalt felaktigt 14:00, utan att någon gjort något fel. Det är helt enkelt så det är inom vetenskap i tidiga skeden. (OBS, för att gardera mig här, filosofiskt sett finns såklart alltid något som är slutgiltigt sant, men så fungerar inte vetenskap).

En stor del av citaten, som att viruset trivs sämre i solen, anses fortfarande korrekta. Det är även fortfarande sant att munskydd inte skyddar dig emot smitta, dom hindrar dig att smitta andra.

Läste hela sidan i övrigt.

JAg har bara upptäckt att det finns en politisk rörelse bakom många av åsikterna emot Tegnell, vädligt många verkar fått för sig att Tegnell på något sätt är kopplat till "vänster" och att allt han gör därav är fel. Men självklart är Tegnell lika mycket "SDs kille, och Ms kille" som han är "Vänsterns kille".
Senast redigerad av LucianMacAndrew 2020-06-06 kl. 11:00.
Citera
2020-06-06, 10:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här:

https://covid19.tabipacademy.com/2020/06/05/coronavirus-infection-may-not-guarantee-immunity-study/

Edit:

Det verkar mest fokusera på varför inte många smittade får några allvarliga symptom eller inga alls. Handlar det om cellulär immunitet? D.v.s. vårt medfödda grundförsvar. En annan studie jag sett som jag inte hittar nu talar man om antikroppar i mucus d.v.s. slemhinnor.

Så frågan man ställer sig hur det blir nästa gång man utsätts för smittan. Blir man ånyo infekterad?

Jag skulle vilja lägga till ev. mutationer speciellt genetisk drift här. Andra coronavirus är notoriska när det gäller att undvika immunförsvaret.
Tack🙋🏼‍♀️

Ja, blir man infekterad på nytt om man inte påvisar antikroppar, eller väldigt lågt antal? Det återstår och se.
Citera
2020-06-06, 10:58
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Det är i rubriken... LOL. Tänker inte hitta varje enskild forskare som sagt det dock.

Haha! Okej. Så du har ingen källa till dina lögner.

Är du en störd lögnare eller regimlakej?
Citera
2020-06-06, 10:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Din Ordsallad leder ingenstans.

Att kalla saker för saker för oss inte närmare gåtans lösning.
Så böldpest var en liten förkylning då när det satte sig i luftvägarna och blev lungpest, eller?

Faktiskt så var inte böldpest så dödligt när det fortfarande spreds med loppor och gav bölder. Det var när det blev luftburet och attackerade lungorna som folk dog i drivor.
Citera
2020-06-06, 11:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Tack.

Jag börjar förstå att "Mellot "på Friends Arena med 30 000 åskådare var en perfekt start för spridningen
Samma dag som de meddelade att de skulle sända inför publik skrev jag här att det var vansinne! Jag hade precis hört Danmark säga att de sände sin men utan publik. Jag försår verkligen inte hur två länder kan resonera så annorlunda?
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det är bara möjligt om man litar på kinesisk statistik, och det finns det inga skäl att göra.
Du har alltid osäkerheter i statistik. Fast om man tittar på antal döda i olika åldersgrupper ligger den i linje i kina med talen från italien. Ingen garanti men jag ser inte att Kinas siffror är orimliga om man jämför med övriga drabbade länder/kontinenter.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Jag vet inte hur du definierar misslyckande men...
För att se om man lyckats eller inte bör man titta på formen på kurvan. Den är förbi pucken och i avtagande. Amplitude är hög vilket leder till hög dödssiffran, men likväl avtar det. Åtgärder avspeglar at sig just som ett avtagande, om man nu inte vill tro att det beror på flockimmunitet, vilket for all del fortfarande är en möjlighet.

Men eftersom du är alarmist och ditt syfte är att håna Sverige så vill du inte titta på kurvans form utan lyfter enbart fram jämförelser (med allt utom influensa, för det är trådtabu) som stärker din sorgliga eländiga bild. Fortsätt med det du eftersom det verkar höra dig lycklig.

Smittan kom förmodligen in i landet och började spridas långt innan man visste det, och när viruset i Kina blev känt så fick omvärlden inte den bästa informationen om det. Där tror jag du har ska let till de höga siffrorna, inte i något misslyckande från Sveriges sida. Helt sjukt att du hellre skyller på oss än på Kina. Flytta dit vettja.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-06 kl. 11:13.
Citera
2020-06-06, 11:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tack🙋🏼‍♀️

Ja, blir man infekterad på nytt om man inte påvisar antikroppar, eller väldigt lågt antal? Det återstår och se.
Och vad händer då med ett muterat virus där antikropparna inte längre är neutraliserande:

Antibody-dependent enhancement

https://en.wikipedia.org/wiki/Antibody-dependent_enhancement
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in