2020-06-06, 10:33
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
57:an kan mycket väl plocka ned sjömålsrobot.

På ritbordet isf, det tror jag först när jag får se det...
Citera
2020-06-06, 11:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
På ritbordet isf, det tror jag först när jag får se det...
57mm jobbar med splittergranater och eldgivningsmönster.
En robot behöver inte träffas av en granat, det räcker att de flyger in i ”molnet” av kulsplitter som granaten avger. Robotens egen hastighet hjälper till med att öka effekten av splittret. Sen kan splittret både slita sönder roboten, skada roboten så att den slits sönder av turbulens och friktionen som uppstår när en skadad flygkropp färdas genom luften.
Även målsökaren kan skadas och på så vis blir roboten blind.
Citera
2020-06-06, 11:19
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
57mm jobbar med splittergranater och eldgivningsmönster.
En robot behöver inte träffas av en granat, det räcker att de flyger in i ”molnet” av kulsplitter som granaten avger. Robotens egen hastighet hjälper till med att öka effekten av splittret. Sen kan splittret både slita sönder roboten, skada roboten så att den slits sönder av turbulens och friktionen som uppstår när en skadad flygkropp färdas genom luften.
Även målsökaren kan skadas och på så vis blir roboten blind.

Det låter ju betryggande men jag är fortfarande skeptisk, även robotar ha EW-motmedel osv.
Citera
2020-06-06, 11:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det låter ju betryggande men jag är fortfarande skeptisk, även robotar ha EW-motmedel osv.
Vad hjälper det mot en granat.
Citera
2020-06-06, 11:23
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Dessa saker kommer dock lösas vid nästa generations fartyg. De får större utrymme, fullt dieselmaskineri och en del andra modifieringar.

Med nästa generations fatyg, menas då nästa generation av Visby klassen? Eller något helt nytt otestat koncept?
Citera
2020-06-06, 11:31
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Vore kul att höra varför?

Några saker jag själv slås av;

- korvett i den (lilla) storleken bör kunna göra 40 knop.

- EW-motmedel i all ära, men Sverige borde införskaffa Phalanx (till Visby-klassen) och robotbåtar vi inte ens planerar för men borde. https://en.wikipedia.org/wiki/Phalanx_CIWS

Varför ha ett av världens sämsta CIWS-system, när man redan har den vida överlägsna 57mm akan ombord, och kan komplettera detta med ett CIWS-system som är mindre uselt än Phalanx. T.ex. Sea RAM eller Oerlikon Mimmenium?

Citat:
Rolig liknelse och jag håller delvis med om att jag har fel... ...men tror vi båda drar den slutsatsen för att vi inte "tänker utanför boxen" och för att Phalanx idag bara finns på fregatter/jagare/hangarfartyg etc minst tio ggr större... men hur skulle den 57 mm Boforsen i fören ens kunna agera CIWS mot AS-robotar, det inser vi båda är en omöjlighet. OK för att plocka en helikopter, om ens det...

Phalanx används f.f.a. på fartyg som redan har ett effektivt närluftvärn och monteras då ofta för att t.ex. kunna hantera småbåtar på nära håll, med en sekunder förmåga att bekämpa robotar. På fartyg som inte har ett bra närluftvärn från början, placerar man andra system, som till skillnad från Phalanx faktiskt är effektiva mot sjömålsrobotar.

Citat:
Jo, är väl lite av en flytande papperstiger, med Phalanx skulle man åtm ha självförsvar, med t ex Sea Sparrow (eller ännu hellre något modernare, "Sea Bamse"..?) ge ett större "lufttäcke".

Det svala (obefintliga) intresset på exportmarknaden är väl ganska talande.

Bofors 57mm akan har sålt till Bangladesh, Brunei, Kroatien, Indonesien, Irland, Kanada, Malaysia, Mexiko, Montenegro, Norge, Singapore, Sverige, Thailand, Tyskland och USA.

Citat:
Allt det här blir väldigt hypotetiskt - men ta en Kh 35 - eller varför inte RBS 15 - komma farande, så har jag hellre en Vulcansvärm med tusentals 20 mm att bara ösa på, än att förlita mig på 75:ans "prickskytte"... ....återigen, är lika ödmjuk som du, kan mkt väl ha fel, men går på känsla, Anti-missile kapaciteten hos kanoner tror jag är kraftigt överdriven - även om AS-robotar i regel är subsoniska.

En Phalanx kommer inte att skjuta några tusentals projektiler mot en inkommande robot. P.g.a. dess undermåliga räckvidd och att pjäsen behöver mer än en halv sekund, för att komma upp i full eldhastighet, så får den kanske iväg 100-200 projektiler mot en inkommande robot, varav de flesta skjuts för sent, d.v.s. när robotens verkansdel kan fortsätta mot målet i en rent ballistisk bana, även om roboten har träffats.

57mm akan kan öppna eld på mycket längre håll och kan därmed få iväg kanske 50 granater mot en inkommande robot. Vidare så är det inte 57mm akan som behöver ägna sig åt "prickskytte", eftersom zonrörsgranaterna innebär att man bara behöver hamna inom en diameter på 5-8m från roboten för att få verkan i målet, medan Phalanx måste träffa inom en diameter på ungefär 0,5m för att få in en direktträff.

D.v.s. 57mm akan har ett "träffområde" som är mer än 100ggr så stort som det som Phalanx har. Detta kombinerat med att 57mm akan har högre precision och vida överlägsen skottvidd. Inom några år, så kommer 57mm akans mycket stora överlägsenhet över den redan för 40 år sedan undermåliga Phalanx att öka ytterligare, när styrda granater tillförs.

Citat:
En tanke, en smula OT, men varför är alla dominerande AS-system "kryssningsmissiler till sjöss"??? Ok att man får ge avkall på räckvidd och payload - men tänk er en ballistisk AS på ca tonnet som kommer farande i mach 4... hasta la vista samtliga CIWS! Eller?

Det finns flera anledningar. Dels så är ballistiska robotar i den storleksklassen inte i närheten av att vara lika vikteffektiva som en lika stor underljudsrobot, dels så är det svårt för radarmålsökaren på en ballistisk robot att fånga upp ett fartyg ovanifrån, medan en IR-målsökare på en ballistisk robot kräver mer eller mindre klart väder. Vidare så röjer en ballistisk robot direkt avfyrningsplatsen, då roboten kan upptäckas direkt med ytplacerad radar från långt håll och då avfyrningsplatsen är lätt att räkna ut.

Med en konventionell sjömålsrobot, så skjuts roboten ut med en flackare bana, vilket gör upptäckt med radar svårare och man kan t.ex. skicka ut roboten i sidled innan den går mot målet och låta den poppa upp, för att sedan dyka ner igen, för att lura fienden att man har sina egna fartyg någon annanstans.
Citera
2020-06-06, 11:32
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Det svala (obefintliga) intresset på exportmarknaden är väl ganska talande.

Använder fartygen internationellt standardiserade komponenter? Eller skulle en potentiell köpre bli beroende av Svensk tillverkning? Om det senare förstår jag att intresset kan vara svalt.

Har Visby förresten erbjudits för export?

Citat:
Nu kan jag Visby för illa, och kan lyckas inte googla fram något - men även om dem saknar egen/egna helikoptrar kan väl ändå hangaren användas för refeuling för Hkp 14 o 15 - annars är det ju skandalöst.

Kanske hangaren kan användas för att serva framtida drönare? Historiskt brukar storlek och utrymme kunna utnyttjas vid moderniseringar. En nackdel med de gamla Spica båtarna var väl att de var för små för att till sist kunna bära all nödvändig elektronik och system.
Senast redigerad av SugaredThoughts 2020-06-06 kl. 11:39.
Citera
2020-06-06, 11:34
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad hjälper det mot en granat.

OK, du har övertygat mot mig... men helikopterplatta som inte går att använda... inga LV-robotar som påpekats, exportmarknaden alltid en bra indikator ("200 länders militär kan inte ha fel" typ ) och jag tror inte det är en tillfällighet att det visats noll intresse för Visbyklassen, samtidigt som ett 40-tal länder har Carl Gustav (granatgeväret)...
Citera
2020-06-06, 11:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
[quote=Ormen Långe| - - -

Det finns flera anledningar. Dels så är ballistiska robotar i den storleksklassen inte i närheten av att vara lika vikteffektiva som en lika stor underljudsrobot, dels så är det svårt för radarmålsökaren på en ballistisk robot att fånga upp ett fartyg ovanifrån, medan en IR-målsökare på en ballistisk robot kräver mer eller mindre klart väder. Vidare så röjer en ballistisk robot direkt avfyrningsplatsen, då roboten kan upptäckas direkt med ytplacerad radar från långt håll och då avfyrningsplatsen är lätt att räkna ut.

Med en konventionell sjömålsrobot, så skjuts roboten ut med en flackare bana, vilket gör upptäckt med radar svårare och man kan t.ex. skicka ut roboten i sidled innan den går mot målet och låta den poppa upp, för att sedan dyka ner igen, för att lura fienden att man har sina egna fartyg någon annanstans.[/QUOTE]

Jag är redan övertygad om 57:ans förträfflighet och Phalanx undermålighet...

Ang ballistiska sjömålsrobotar - ja, det du säger är väl skälet till att vi inte ser några - min, måhända lekmannatokiga, undran - ja, du röjer avfyrningsplatsen, men spelar det någon roll om du har som norrmännen robotbåtar som gör 60 knop och min hypotetiska "Mach 4 AS-missil" tror jag inte blir lätt att hantera på något vis öht.
Citera
2020-06-06, 12:11
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Trams.

Visbyklassen har 8 stycken Rb 15 ombord.
Rb 15 är en sjömålsrobot. Våra uppgraderade modeller når över 20 mil. Den flyger inte rakt mot målet, utan kursändrar på vägen.
Stridsdelen väger runt 200 kg.
Den knäcker en rysk korvett eller jagare på mitten
och robotens målsökare är att betrakta som extrem.

Det är förstås vanskligt att sätta en prislapp på de här robotarna,
men åtminstone 15 miljoner SEK per styck.
Lägg på ett par millar för Mk III och ganska mycket mer för Mk IV (Gungnir).

Härom veckan genomförde vi en beredskapskontroll då en av våra Visbykorvetter avfyrade två av de vapen du hävdar att den inte har. https://youtu.be/0NHK6sY4uYs

Vid 02:28 börjar det bli riktigt vackert.

- - -

Den lilla kanonen är en 57 mm Mk III med programmerbar ammunition.
Den skjuter 220 skott per minut.
Den lilla kanonen är så dålig att den valts av den tyska, polska, indonesiska marinen.
Och av USA. Den är så dålig att man i USA beskriver den så här:

”The 57mm MK 110 Gun Mount is a multi-purpose, medium caliber gun. The MK 110 Gun Mount can fire salvos at up to 220 rounds per minutes, and has a range of nine miles. The MK 110 Gun Mount delivers high rates of fire with extreme accuracy against surface, airborne and shore-based threats.”

https://www.navy.mil/navydata/fact_display.asp?cid=2100&tid=1150&ct=2

För att sänka en 75-meters Visbykorvett behöver man hitta den. Vilket är mycket, mycket svårt.

Tack för videon, det får en att känna hopp om framtiden ändå. Passar bra såhär på nationaldagen
Citera
2020-06-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Det blir ingen gasturbin i alla fall, osäker på hur den slutliga lösningen kommer se ut. Ska dock kunna göra 35 knop och bränsleförbrukningen minskar med 20-25%.
Har hört att man tittar på en stor och 20 ton tung dieselmotor och att det är främst därför man vill ha Visby 2 större. I Visby 1 får man inte plats med något sådant.
Citera
2020-06-06, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
En Phalanx kommer inte att skjuta några tusentals projektiler mot en inkommande robot. P.g.a. dess undermåliga räckvidd och att pjäsen behöver mer än en halv sekund, för att komma upp i full eldhastighet, så får den kanske iväg 100-200 projektiler mot en inkommande robot, varav de flesta skjuts för sent, d.v.s. när robotens verkansdel kan fortsätta mot målet i en rent ballistisk bana, även om roboten har träffats.

Er ikke uenig i mye du sier, men du snakker om gamle versjoner av Phalanx. Den har gjennomgått mange endringer opp igjennom. Men uansett er den ment som et siste forsvarsverk.

The air-driven guns in Block 0 and Block 1 baseline 0 took as much as half a second to spin up to full speed, limiting the number of rounds they could fire during that time. Later Blocks use pneumatic power which allows them to spin up to full speed in a much shorter time period as well as giving them a higher ROF. In automatic control, the gun will prioritize the first six threats it sees at about 10,000 yards (9,100 m) and engage at 4,000 yards (3,600 m).

http://www.navweaps.com/Weapons/WNUS_Phalanx.php
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in